Gå til innhold

Pakke hengt på postkasse og stjålet


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er stort sett unødvendig ved forbrukerkjøp i Norge, på grunn av den sterke lovgivningen i favør forbruker her.

 

Likevel greit å vite hva man sier at man aksepterer.

 

Jeg fikk tilbud om forenklet levering fra Bring her om dagen (som jeg takket nei til). Om Komplett eller PostNord skulle ha noe tilsvarende i sine vilkår kan det tenkes at man sliter. (Jeg fant ikke noe ved første øyekast.)

 

EDIT: Skulle egentlig tro at PostNord har dette en eller annen plass for MyPack Home, hvor de fraskriver seg alt ansvar. Hvis ikke aksepterer de jo risikoen hver eneste gang de har levert pakker uten mottaker tilstede.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker aldri PostNord mer. Av de siste 5 bestillingene jeg skulle få levert med dem, var det fire som aldri kom frem. Den siste? Vel ...

 

Den siste var forrige Pondus-bok, som jeg bestilte fra Platekompaniet. De var billigst, og lovet at den skulle være meg i hende på lanseringsdagen. Pakkesporingen fortalte etter hvert en ganske annen historie, og da den viste 5 stk "til utkjøring" etter hverandre, med et par dagers mellomrom mellom hver, tok jeg kontakt med PostNord og ba om en forklaring.

 

Det viste seg at det som skjedde var dette:

1) Pakken sendes ut med sjåfør.

2) Sjåfør forsøker å stappe pakken ned i postkassen, men finner ut at den er for stor til å passe.

3) Sjåfør tar med seg pakken tilbake til sentralen.

4) Noen på sentralen finner ut at pakken skal leveres heller enn å sendes til utleveringssted.

5) Gjenta fra punkt 1.

 

Det hadde vært spennende å se hvor lenge de hadde klart å holde det gående, men ved å ringe avbrøt jeg syklusen, og pakken kunne hentes på en butikk i nærheten noen dager etter. Ødelagt, selvsagt. Boken ble sendt tilbake til Platekompaniet, jeg fikk pengene igjen, og kjøpte den på nytt i en annen butikk.

 

PS! Fun fact: Ikke lenge etter snakket jeg med en fyr som hadde sendt en pakke fra Lillestrøm til Oslo. Ikke lange strekket, men den hadde vært sendt til Harstad og tilbake ikke mindre enn 38 ganger før den endelig kom frem!

Endret av Aetius
  • Liker 8
Lenke til kommentar

I følge forbrukerkjøpsloven er ikke handelen gjennomført før varen er levert til kjøper. Ikke til befrakter (Postnord), postkassa, dørmatta eller post i butikk, men til kjøper. Har du ikke mottatt varen personlig så er det selger (Komplett) som er ansvarlig for å gjennomføre handelen. Slik er ansvarsforholdet mellom deg og Komplett.

 

Etter hva jeg forstår regnes vare som er lagt i postkassa som levert. Se denne veilederen.

 

Nå kan man jo argumentere for at varen ikke er lagt i postkassen og således ikke levert på avtalt sted, men utover det tror jeg man sliter her.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstår regnes vare som er lagt i postkassa som levert. Se denne veilederen.

 

Nå kan man jo argumentere for at varen ikke er lagt i postkassen og således ikke levert på avtalt sted, men utover det tror jeg man sliter her.

Men ved en tvist må en jo kunne påvise at pakken faktisk er lagt f.eks på dørmatta. I praksis er det vel like sannsynlig eller mer sannsynlig at pakken er levert på feil dørmatte, eller kommet bort på annen måte, enn at den er stjelt.

Posten har mistet flere av mine pakker under transport, mens jeg selv har vel aldri blitt frastjålet noe såvidt jeg husker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel bare TS som har gjort en feil i denne saken, da vedkommende bestilte brevpost i stedet for levering hos postkontor.

TS har ikke gjort noe feil siden PostNord ikke puttet varen i postkassen, der hvor brevene skal puttes..

Er det ikke plass i kassen så SKAL den leveres på nærmest postnord butikk, eller taes med tilbake til terminal

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig bare kluss med PostNord med store pakker, da jeg foretrekker å hente de selv på Terminalen, da de faktisk har en hente port for kunder

Første gang ble den levert på døren, uten at jeg var hjemme, andre gang fikk jeg ikke melding om at den hadde ankommet, men heldigvis fulgt jeg med på sporingen, som jeg heller ikke hadde fått og fikk hentet den før de lastet den på bilen

Lenke til kommentar

TS har ikke gjort noe feil siden PostNord ikke puttet varen i postkassen, der hvor brevene skal puttes..

Er det ikke plass i kassen så SKAL den leveres på nærmest postnord butikk, eller taes med tilbake til terminal

Hvor står det? 

 

TS, tror du skal få ta litt av en krig med PostNord i dette tilfelle: Vilkårene deres sier tydelig: “PostNords ansvar for godset inntrer når vi overtar godset til befordring og opphører ved levering til mottaker, det vil si når godset forlater transportmiddelet”. Her er pakken/brevet ute av bilen og ansvar ihht vilkårene dermed opphørt. 
 
Gjett tre ganger hvorfor PostNord i dag trolig er best kjent som PostLort i Danmark? (Om noen skulle svake i dansk: Lort = søppel.) 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så om PostNord dumper pakkene i nærmeste søppeldunk så er de levert? For det er det du skriver..

 

Posten : Registrerte postsendinger og andre postsendinger som på grunn av sin form og/eller vekt ikke kan legges i utleveringspostkasse eller postboks, må normalt hentes ved postmottakers faste lokale ekspedisjonssted. En hentemelding blir da distribuert til postmottaker. 

 

Postloven: Tilbyderen skal håndtere og oppbevare postsending forsvarlig for å unngå tap av og skade på postsendingen.

 
Tilbyderen skal gjennomføre nødvendige og forholdsmessige tiltak for å sikre at uvedkommende ikke får tilgang til postsendinger.

 

 

Ikke i nærmeste søppeldunk siden vilkårene nevner levering til mottaker, men i mottakerens søppeldunk holder nok til å være levert ihht disse vilkårene...  

 

Hvilke rutiner Posten - forstått som Posten Norge AS - måtte ha eller ikke har er helt irrelevant for saken når transportleverandøren ikke er Posten Norge. 

 

Postlovens krav "håndtere og oppbevare postsending forsvarlig for å unngå tap av og skade på postsendingen" og " gjennomføre nødvendige og forholdsmessige tiltak for å sikre at uvedkommende ikke får tilgang til postsendinger"  er vesentlig nok - så lenge det faktisk er  "tilbyderen" (av posttjenester) som skal håndtere og oppbevare. Som du kanskje noterte fra transportvilkårene til PostLort (eh, PostNord) opphører det ansvaret "når godset forlater transportmiddelet". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge forbrukerkjøpsloven er ikke handelen gjennomført før varen er levert til kjøper. Ikke til befrakter (Postnord), postkassa, dørmatta eller post i butikk, men til kjøper. Har du ikke mottatt varen personlig så er det selger (Komplett) som er ansvarlig for å gjennomføre handelen. Slik er ansvarsforholdet mellom deg og Komplett.

 

Komplett har i sin tur kjøpt en tjeneste av Postnord og dette er en avtale dem i mellom. Betaling fra komplett, tjeneste utføres av Postnord. Dette har ikke du som kjøper noe med. Dette er et forhold mellom Komplett og Postnord. Komlett har gode grunner til å klage på tjenesten fra Postnord og kreve erstatning fra de, noe jeg mener burde være åpenbart at de får, men det er som sagt ikke en sak du skal blandes inn i.

 

Du skal bare forvente at Komplett sørger for at varen blir levert til deg i henhold til kjøpebetingelsene.

 

Apropos kjøpebetingelser så er jeg sjokkert over at du ikke har satt seg inn i hva du skriver under på. Det bør du absolutt gjøre. Bedre sent enn aldri.

Takk for nyttig svar om rettigheter. Ser det er kommet flere kommentarer etter ditt om selve jussen på området, så skal sette meg nøye inn i det. Gøy å lære slikt er det også, faktisk. Kjøpsbetingelser bør jeg kanskje skjerpe meg på, hvis det ikke er å regne som på lik linje med div. "Terms and conditions" som man alltid scroller til bunn og aksepterer.

 

Ellers takk til alle andre også. Gøy å lese om folks erfaringer med PostNord, spesielt når jeg også fikk svar på jussen rundt dette. Skal se hvor langt jeg kommer og oppdatere her.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Saken har fått en løsning. Jeg mottar en tilsvarende SSD fra Western Digital, helt uten kostnad for meg. Trengte ikke argumentere noe som helst utover det jeg sa jeg skulle prøve tidligere i tråden.

 

Veldig positivt inntrykk av Komplett sin kundeservice, så all heder og ære til dem. Gjelder bare holde seg unna PostNord.

 

Ssd jeg får er denne: https://www.komplett.no/product/1007100/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-500gb-m2-ssd Syns dette er veldig generøst ettersom min kostet bare en tusenlapp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen,

Saken har fått en løsning. Jeg mottar en tilsvarende SSD fra Western Digital, helt uten kostnad for meg. Trengte ikke argumentere noe som helst utover det jeg sa jeg skulle prøve tidligere i tråden.

 

Veldig positivt inntrykk av Komplett sin kundeservice, så all heder og ære til dem. Gjelder bare holde seg unna PostNord.

 

Ssd jeg får er denne: https://www.komplett.no/product/1007100/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-500gb-m2-ssd Syns dette er veldig generøst ettersom min kostet bare en tusenlapp.

 

 

Bra saken løste seg for deg! :)

 

Hadde en veldig lignende sak selv for noen år siden. Bestilte fra en norsk nettbutikk, valgte billigste fraktalternativ(brevpost) og fikk en klar advarsel om at nettbutikken fraskrev seg ethvert ansvar som jeg trykket ok på.

Pakken kom aldri frem, nettbutikken brukte som forsvar at Komplett, som stor og viktig aktør, også ikke tar ansvar for brevpost.

Gikk gjennom forbrukerrådet og forbrukertvist-utvalget og fikk dom på at avtalen var ugyldig da det ikke er anledning til å inngå avtaler som gir forbruker dårligere rettigheter enn definert i loven.

Så fikk pengene+renter tilbake.

 

Så bra Komplett ordnet opp her, men skulle også bare mangle. Det er de forpliktet til, de er ansvarlig for pakken til du har den i hånda. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fått frastjålet flere pakker, nå av verdi ca 50 kr fra Aliexpress. Siden det er fra Kina, så er det vel Posten som har levert? Uansett, hvordan kan jeg fucke opp for den som stjeler? Tenker low tech glitter+stinkbombe, men vet ikke hvor lovlig det er.

 

Har sendt forslag til borettslaget om kameraovervåkning, men finnes det noen måte å få Posten og PostNord til å ikke henge utenpå postkassen? Henge en lapp utpå postkassen er alt jeg har funnet, men vet ikke om dem bryr seg

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Fått frastjålet flere pakker, nå av verdi ca 50 kr fra Aliexpress. Siden det er fra Kina, så er det vel Posten som har levert? Uansett, hvordan kan jeg fucke opp for den som stjeler? Tenker low tech glitter+stinkbombe, men vet ikke hvor lovlig det er.

 

Har sendt forslag til borettslaget om kameraovervåkning, men finnes det noen måte å få Posten og PostNord til å ikke henge utenpå postkassen? Henge en lapp utpå postkassen er alt jeg har funnet, men vet ikke om dem bryr seg

Henger Posten utenpå postkassen hos deg? Hvis postkassen er ulåst så kjører de så mye de kan av pakken ned i postkassen selv om halvparten stikker opp men har aldri opplevd at de har hengt den på utsiden som Postnord gjør.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...