Gå til innhold

Fortolling av småpakker skal under hundrelappen


Anbefalte innlegg

Kan dere se og åpne for import av beef jerky fra USA og kjære Norge, nå har jeg prøvd alt som finnes i EU. 

De mishandler ikke sine dyr noe mer enn Norge, som er begrunnelsen vist..

 

Og finner ingenting som kan sammenligne seg med Savage Jerky. Må jeg virkelig starte eget firma, få import lisens får og få meg noe snacks? :(

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal vi betale dobbelt opp!?? Når jeg kjøper en vare betaler jeg allerede mva i opphavslandet kjøpet befant seg.

 

Du skal ikke betale lokal mva og fra store nettsider gjør du heller ikke det når du bestiller det.

 

Jeg gikk inn på Amazon og la produktet "Nintendo Switch Let's Go Pikachu Limited Edition Console with Joycon, Pre-Installed Pokémon: Let's Go Pikachu + Pokeball Plus Controller" i handlekurven.

Prisen på nettisiden var 329.99

https://www.amazon.co.uk/Nintendo-Pikachu-Limited-Console-Pre-Installed/dp/B07HB3HLS5?ref_=Oct_DLandingS_PC_077fd016_NA&smid=A3P5ROKL5A1OLE

Jeg gikk til utsjekking, valgte adressen min i Norge og gikk videre til shipping. Prisen er nå 274.99.

Så du har helt rett, vi skal ikke betale dobbelt opp og det gjør vi heller ikke når vi bestiller fra en seriøs aktør som følger reglene. Om du har opplevd noe annet må du ta kontakt med den aktuelle butikken og si fra at de er pliktige til å trekke fra lokal mva på ordren din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere se og åpne for import av beef jerky fra USA og kjære Norge, nå har jeg prøvd alt som finnes i EU. 

De mishandler ikke sine dyr noe mer enn Norge, som er begrunnelsen vist..

 

Og finner ingenting som kan sammenligne seg med Savage Jerky. Må jeg virkelig starte eget firma, få import lisens får og få meg noe snacks? :(

 

Begrunnelsen til hvorfor du normalt ikke får importere kjöttvarer fra USA er ikke fordi at bonder i USA mishandler dyr. Det handler om sykdomsvern og forskjeller i regulering av hvilke behandlingsmidler man kan bruke der kontra her. I teorien kan man importere kjöttvarer fra USA, dersom de oppfyller krav om dokumentasjon på å väre fritt for diverse sykdommer. Men sannsynligheten for at du får tak i slik dokumentasjon som privatperson er nok forsvinnende liten.

 

Det værste er at man må betale 158Kr i fortollingsgebyr også for varer det ikke er toll på, samt varer fra land innen EU/EØS - selv om det er tollfrihet i unionen!!  Forstå det, den som kan!  

For ikke å nevne dobbelt moms.

Det er dette Virke kaller "like vilkår" !!

 

A: Norge er ikke med i EU.

B: Du betaler ikke nödvendigvis dobbel moms. Flere firmaer lar momsen utebli for varer som skal eksporteres, og noen gir deg momsen tilbake om du kan vise at varen er fortollet inn i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrunnelsen til hvorfor du normalt ikke får importere kjöttvarer fra USA er ikke fordi at bonder i USA mishandler dyr. Det handler om sykdomsvern og forskjeller i regulering av hvilke behandlingsmidler man kan bruke der kontra her. I teorien kan man importere kjöttvarer fra USA, dersom de oppfyller krav om dokumentasjon på å väre fritt for diverse sykdommer. Men sannsynligheten for at du får tak i slik dokumentasjon som privatperson er nok forsvinnende liten.

 

 

A: Norge er ikke med i EU.

B: Du betaler ikke nödvendigvis dobbel moms. Flere firmaer lar momsen utebli for varer som skal eksporteres, og noen gir deg momsen tilbake om du kan vise at varen er fortollet inn i Norge.

Aldri hørt at sykdommer kommer i kjøtt som er stekt og tørket. Så pakket under regler satt av FDA.

 

Kan se grunnen på rått kjøtt, men ikke i slike produkter som jerky. Nei.

 

Jeg får jo kjøpt Jerky fra Brazil, Jack Links som noen sikkert importerer. Ville da tro de hadde ting mer på stell i USA.

 

De fleste kilder forteller meg dette er en handelskrig, med selvfølgelig teite unskyldninger som sykdom etc. Men som er bare skalkesjul for den virkelige grunnen.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på hvorfor dette hastet så forferdelig at vi ikke kan vente på EU standarden og bli med på dette i stedet lage noe midlertidig som vil virke i 1-2 år.

 

kan du si, men er vel ingen garanti for at dette EU-forslaget faktisk er oppe å går 2021 ?

 

sånn sett er det jo positivt at Posten på eget initiativ nå sier de vi jobbe med å redusere fortollingsgebyret.

 

Det vi evt. kan frykte, er at at politikerne blir så glade i dette gebyret, at når EU omsider har sin løsning på plass, har partiene på Stortinget liksom ikke noe hastverk med å bli med (om i hele tatt)

Du har rett i at det kan fort bli forsinkelser.

Men det kan det også bli med postens eget system også.

og ja en vær ny avgift er det veldig vanskelig å fjerne men meget enkelt å øke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri hørt at sykdommer kommer i kjøtt som er stekt og tørket. Så pakket under regler satt av FDA.

 

 

Jeg får jo kjøpt Jerky fra Brazil, Jack Links som noen sikkert importerer. Ville da tro de hadde ting mer på stell i USA.

 

 

Det er relativt enkelt å sjekke opp selv, men grunnen er fremdeles den samme. FDA og Mattilsynet er ikke det samme, og regelverket for hva det er greit å behandle dyrene med og hva som ansees som trygt for menneskelig konsum er forskjellig. Det er ikke forbudt å importere kjöttvarer, det er bare forbudt dersom man ikke oppfyller kravene. Med andre ord, ett firma som importerer og selger varer fra f.eks. Brasil har betalt for å få varene testet og dokumentert for sykdommer. Flere sykdommer blir ikke drept av tilbereding, og maten kan kontamineres för pakking. Det er ikke nödvendigvis slik at maten bärer på sykdommer, men om det ikke er dokumentert, så hjelper det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er relativt enkelt å sjekke opp selv, men grunnen er fremdeles den samme. FDA og Mattilsynet er ikke det samme, og regelverket for hva det er greit å behandle dyrene med og hva som ansees som trygt for menneskelig konsum er forskjellig. Det er ikke forbudt å importere kjöttvarer, det er bare forbudt dersom man ikke oppfyller kravene. Med andre ord, ett firma som importerer og selger varer fra f.eks. Brasil har betalt for å få varene testet og dokumentert for sykdommer. Flere sykdommer blir ikke drept av tilbereding, og maten kan kontamineres för pakking. Det er ikke nödvendigvis slik at maten bärer på sykdommer, men om det ikke er dokumentert, så hjelper det ikke.

De kan sende til alle land bortsett fra Norge, Sverige, Nederland, Hong Kong, Tyskland og Sveits.

 

Bare ser ikke hvem sykdommer jeg trenger og bli beskyttet mot som ikke danskene trenger. Vi er vel kanskje litt ekstra sensitive her til lands?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan sende til alle land bortsett fra Norge, Sverige, Nederland, Hong Kong, Tyskland og Sveits.

 

Bare ser ikke hvem sykdommer jeg trenger og bli beskyttet mot som ikke danskene trenger. Vi er vel kanskje litt ekstra sensitive her til lands?

 

Det er forskjeller på hvilke sykdommer du finner i hvilke land, også i Europa. F.eks. har du forskjellige krav til kjäledyr fra Sverige, Tyskland og Storbrittania. Flyr du direkte fra Storbrittania krever f.eks. hund at du har vaksine mot rabies, men ikke revens dvergbendelorm. Fra Sverige kreves det at du har behandlet mot ormen, men ikke rabies. Og fra Tyskland kreves begge deler. 

 

Igjen, forskjellige land har forskjellige regler om hvilke legemidler som kan brukes i forbindelse med kjöttproduksjon. Dette er det nasjonale regler på, ikke EU. Så enkelte varegrupper vil ikke få innpass i Norge selv om de gjör det i f.eks. Danmark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virke-direktør Ivar Horneland Kristensen utdyper i en pressemelding:

 

– Alt vi har bedt om, er å konkurrere på like vilkår, og vi er glade for at KrF og de andre partiene i budsjettforhandlingene har forstått dette, sier han.

– Fjerningen av 350-kronersgrensen skjer ikke et sekund for tidlig. 2018 har vært et svært vanskelig år for handelsnæringen - med omstilling, skjerpet konkurranse fra internasjonale nettselskaper, fallende marginer og et økende antall konkurser. For å klare omstillingen må næringen ha like rammevilkår som de utenlandske konkurrentene, sier han.

 

Kristensen mener at gjennomslaget innebærer at handelsnæringen i Norge kan konkurrere på like vilkår med Alibaba, Wish og andre utenlandske nettselskaper.

Siden de vil konkurrere på lik linje og bare vil samfunnet's beste så regner jeg med de ser velkommen en regel om 100-150 kr gebyr på alle sine transaksjoner, samt en lovpålagt krav om at det tar minst to uker fra varen er kjøpt til den blir levert til kunden. Dette vil hjelpe den norske stat, og gi flere arbeidsplasser!

Endret av Terrasque
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...