Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis nettbutikken en handler fra har registrert seg hos skatteetaten (VOEC) så skal pakken gå igjennom posten uten at det skal betales gebyr i det hele tatt. Pakken skal merkes på en spesiell måte slik at speditør ser at mva er betalt ved kjøp.

Handler en fra andre butikker utenom VOEC så tilkommer fortollingsgebyr fra speditør.

Litt info kan forresten leses her: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/350-kronersgrensen-fjernes

 

Her er oversikten av nettbutikker som har registrert seg: https://www.skatteetaten.no/globalassets/bedrift-og-organisasjon/avgifter/merverdiavgift/voes-voec/registrerte-i-voec-31.03.20.pdf

Endret av mortys
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (22 minutter siden):

Handler du for 2999kr inkl. frakt og forsikring betaler du 149kr til posten og 750kr til staten i form av merverdiavgift.

Handler du for 3000kr inkl. frakt og forsikring betaler du 299kr til posten og 750kr til staten i form av merverdiavgift

Her blander du vel toll og mva?

Posten vil vel bare ta seg betalt der de må utføre fortolling?

Der butikken er registrert i VOEC og har merket pakken riktig og varen ikke er tollpliktig, blir del vel 0,- i gebyr?)

Det er vel det som et poenget med VOEC? Ellers tar jo posten plutselig betalt for noe som før var gratis...

Ref:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-ordning-nordmenn-slipper-gebyrsjokk-nar-de-handler-pa-nett-i-utlandet/3423929007.html

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

@DubiousHar jeg gjort det?

Når det er 3-4 aktive tråder om akkurat dette så er det overraskende at ikke det ramler noe ned skolten ?

Men jeg kan ta feil som alle andre.

 

 

KalleKanin skrev (10 minutter siden):

Her blander du vel toll og mva?

Posten vil vel bare ta seg betalt der de må utføre fortolling?

Der butikken er registrert i VOEC og har merket pakken riktig og varen ikke er tollpliktig, blir del vel 0,- i gebyr?)

Det er vel det som et poenget med VOEC? Ellers tar jo posten plutselig betalt for noe som før var gratis...

Nei.

Det er ikke toll. Kun merverdiavgift.

Norge er ikke Sverige eller EU. Vi har ikke toll på varer bortsett fra næringsmidler der vi både har toll og særavgifter. Vi har toll på klær/tekstiler, opptil 10,7% toll. Men etter 01.04.2020 er klær/tekstiler fritatt toll når man handler for under 3000kr inkl. frakt og forsikring.

Er VOEC oppe å går 100%, nei, da gjelder det jeg skrev.

Ved bestilling der VOEC er "aktivert" blir det kun merverdiavgift å betale, ikke 149kr. Men da må man holde seg under 3000kr. 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (3 minutter siden):

Det er ikke toll. Kun merverdiavgift.

Norge er ikke Sverige eller EU. Vi har ikke toll på varer bortsett fra næringsmidler der vi både har toll og særavgifter. Vi har toll på klær/tekstiler, opptil 10,7% toll. Men etter 01.04.2020 er klær/tekstiler fritatt toll når man handler for under 3000kr inkl. frakt og forsikring.

Er VOEC oppe å går 100%, nei, da gjelder det jeg skrev.

Ved bestilling der VOEC er "aktivert" blir det kun merverdiavgift å betale, ikke 149kr. Men da må man holde seg under 3000kr. 

Dette stemmer vel ikke.

Du skal alltid betale toll for tollpliktig varer?

Ref:

https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

Men din siste setning er vel det som vil gjelde for de fleste:

Sitat

Ved bestilling der VOEC er "aktivert" blir det kun merverdiavgift å betale, ikke 149kr. Men da må man holde seg under 3000kr. 

Det er allerede mange butikker som er registrert i VOEC, så her bør man kunne slippe unna med 0,- i gebyr for alt under 3000,- i vareverdi.

Og enn så lenge har man også en overgangsordning hvis man holder seg under 350,-:

https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (13 minutter siden):

Det er ikke toll. Kun merverdiavgift.

Norge er ikke Sverige eller EU. Vi har ikke toll på varer bortsett fra næringsmidler der vi både har toll og særavgifter. Vi har toll på klær/tekstiler, opptil 10,7% toll. Men etter 01.04.2020 er klær/tekstiler fritatt toll når man handler for under 3000kr inkl. frakt og forsikring.

Er VOEC oppe å går 100%, nei, da gjelder det jeg skrev.

Ved bestilling der VOEC er "aktivert" blir det kun merverdiavgift å betale, ikke 149kr. Men da må man holde seg under 3000kr. 

Hos skatteetaten står følgende:

Når hver av varene har verdi under kroner 3000, kan disse sendes i samme forsendelse, og kan merkes slik at de ikke blir ilagt mva på grensen og kommer raskt fram.

Når en vare enten er verdt kroner 3000 eller mer, er et næringsmiddel eller er særavgiftsbelagt, skal de avgiftsbelegges på grensen.
De skal ikke sendes i samme pakke som varer som det er innkrevd mva for ved salget

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Dette stemmer vel ikke.

Du skal alltid betale toll for tollpliktig varer?

Hvilke varer er tollpliktig? Jeg har sikkert skrevet dette 10-15 ganger i 4-6 tråder her inne.

Med 350kr regelen slapp vi unna med både toll og moms.

Fra 1. januar ble alt av næringsmidler stoppet, det ble moms, toll og særavgifter på disse varene fra første krone.

Hvis posten skriver tollpliktig henger mange seg opp i ordet toll.

 

Jeg har fått flere titalls pakker der posten har plassert et merke der det står tollpliktig, har aldri betalt toll for jeg har aldri kjøpt klær. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (22 minutter siden):

Hvilke varer er tollpliktig? Jeg har sikkert skrevet dette 10-15 ganger i 4-6 tråder her inne.

Med 350kr regelen slapp vi unna med både toll og moms.

Fra 1. januar ble alt av næringsmidler stoppet, det ble moms, toll og særavgifter på disse varene fra første krone.

<.....>

Skjønner ikke helt problemet.

Du svarer jo på spørsmålet selv. (Se mine uthevinger over)

+ klær, som du jo også er inne på, samt sjokolade++

Alt som det ikke er toll/særavgifter på vil man få rett i postkassen, uten ytterligere gebyrer, hvis varen er på under 3000,- og selger har registrert seg i VOEC + oppgir riktig info på sendingen.

Lenke til kommentar

Der forsvant et par innlegg grunnet krangling og ufinheter.
Minner om hva retningslinjene sier om slikt: 

Sitat

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig.

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.
 

Lenke til kommentar

Synd at staten tror dette endrer butikkenes serviceinnstilling her til lands, eller tilgjengeligheten.

 

Personlig er jeg dog rimelig sikker på at over tid hvor dette får stabilisert seg, så internasjonale aktører ser at dette blir en varig løsning(inklusive brexit greiene som britene holder på med), så vil nok den ene etter den andre forme salg/pris slik at det vil fremme et salg. Jeg ser allerede noen indikasjoner her og der.

Helt ærlig så vil dette kun føre til at jeg personlig kommer til å spre kjøpene utover litt mer, og rett og slett handle mer om gangen. Småkjøpene blir kjapt altfor dyrt, men av ren erfaring så er faktisk de aller fleste kjøpene mine av ting og tang som enten ikke kan skaffes her hjemme, eller som er vanskelig å skaffe og/eller rett ut butikker som helst vil slippe å skaffe.

Lenke til kommentar
On 4/6/2020 at 5:07 PM, ilpostino said:

Jeg er blond og har tydeligvis litt tregt for det. Så lenge en kjøper til for under 3000 på eBay (eller nettet generelt på nettsteder som har dette innebygget) så betaler en bare 149 til posten når herligheten kommer til Norge?

Hvordan fungerer det på kosttilskudd ala vitaminer og liknende?

Tar Posten kr 500 og liknende i gebyr da?

https://www.toll.no/en/about-norwegian-customs/news/arkiv/2019/aim-to-limit-online-purchases-of-snacks-and-soft-drinks/

Lenke til kommentar
On 4/6/2020 at 6:14 PM, mortys said:

Hos skatteetaten står følgende:

Når hver av varene har verdi under kroner 3000, kan disse sendes i samme forsendelse, og kan merkes slik at de ikke blir ilagt mva på grensen og kommer raskt fram.

Når en vare enten er verdt kroner 3000 eller mer, er et næringsmiddel eller er særavgiftsbelagt, skal de avgiftsbelegges på grensen.
De skal ikke sendes i samme pakke som varer som det er innkrevd mva for ved salget

Hva om en kjøper et næringsmiddel til under kr 3000, vil det hjelpe om selger da har VOEC-registrert seg og behandlet det med forhåndsbetalt MVA + evt. forhåndsbetalt toll dersom dette går an? Kan man slippe unna det stive Posten-gebyret på næringsmidler på en eller annen måte?

Eller må man spandere på seg billig-flyreise og kjøpe det fysisk med seg og legge i baggasjen på vei hjem (som eneste gjenstående mulighet for å ikke bygge opp under Postens ekle gebyrgeskjeft)?

Endret av G
Lenke til kommentar
3 minutes ago, mobile999 said:

Nei. Gebyret for å fortolle næringsmidler er minimum 299 kroner. Varene skal ikke sendes til Norge på Voec-ordningen. Dvs. selger skal ikke ta betalt inkl. norsk mva.

Vil dette måtte endre seg en eller annen gang, med kraftig sidespark i fra EU, i og med at vi har valgt å forsøke å tilpasse oss de 4-5 friheter eller hva det kalles?

Å blokke import av næringsmidler slik er jo ikke akkurat å danse i takt med EU. Selv om Norge har en særegen stilling til å kunne utsette og smått bestemme en og annen ting selv, ihvertfall en stund.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå må dette temaet snart bli svært aktuellt. 1. april er allerede passert og vi er på god vei til 1. mai. Skiller ut et hyperaktuellt spørsmål for mange nå. Vet ikke om det er postet på riktig sted av forumet. Men valgte den enkle veien, å bare poste det der denne 350-kroner tråden ligger, i politikk og samfunn:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...