Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

I dag betaler jeg 36% for det og for 20 år siden brtalte jeg 36% skatt for litt over 200K i året.

Hvordan du får 25,7% lurer jeg litt på.

 

Han er enten et unikum med pengeforvaltning, og det er sider han unnlater å nevne for oss, som f.eks. utnyttelse av ymse smutthull.

 

Ellers så rører han noe fælt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drikker mer alkohol etter å ha vært i Sverige, for i Norge så kjøper jeg etter behov

(I sverige kjøper jeg kvoten, i Norge kjøper jeg en boks/flaske)

 

Så da kan man spørre seg, hjelper det at Norge har høye avgifter på alkohol?

Jeg vil ikke kjøpe alkohol oftere på polet selv om prisene ble halvert

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvordan det nye systemet skal fungere. ref NRK artikkel; 

 

https://www.nrk.no/norge/forslaget-om-a-heve-tollfrigrensa-til-3000-kroner-blir-staende_-tross-massiv-kritikk-1.14732372

 

Har jeg rett i at:

Hvis jeg kjøper en dings til 400kr på ebay, så vil den nå koste 400kr*moms = 496kr. Dette blir ebay sitt ansvar å gjøre, hvis ikke blir pakken stoppet, og jeg må betale moms + gebyr for å få ut pakken. 

 

Men hvis ebay har en momsavtale, så går pakken tollfritt gjennom, da tollgrensen er hevet til 3000kr? 

 

Dette må bety mye tøffere konkurranse for mye mer enn klesbutikkene? Clas-ohlson, biltema, etc, vil jo nå få mer konkurranse på alle varer som koster under 3000kr. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jupp, dette ble ikke så ille som man hadde trodd, skal du kjøpe noe drit fra kina f.eks som kostet 10kr før, blir nå 15kr, altså ikke noe å tenke på.

 

andre ting vl være enda bedre å kjøpe fra utlandet.

 

Ser ikke så mørkt ut for posten likevel, vil det se ut som.

Lenke til kommentar
Har jeg rett i at:

Hvis jeg kjøper en dings til 400kr på ebay, så vil den nå koste 400kr*moms = 496kr. Dette blir ebay sitt ansvar å gjøre, hvis ikke blir pakken stoppet, og jeg må betale moms + gebyr for å få ut pakken. 

 

Men hvis ebay har en momsavtale, så går pakken tollfritt gjennom, da tollgrensen er hevet til 3000kr? 

 

Dette må bety mye tøffere konkurranse for mye mer enn klesbutikkene? Clas-ohlson, biltema, etc, vil jo nå få mer konkurranse på alle varer som koster under 3000kr. 

Jeg tviler på ebay og aliexpress vil moms registere seg, så det blir vel en prosess etterpå varen er sendt.

For nå slipper man unna moms men i verstefall kjøper man i dag og man skulle være uheldig at varen dukker opp 1 april i norge, er det usikkert man må betale moms etterpå og tollkostnad. Så ville prøvd å handle raskt nå du har mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg drikker mer alkohol etter å ha vært i Sverige, for i Norge så kjøper jeg etter behov

(I sverige kjøper jeg kvoten, i Norge kjøper jeg en boks/flaske)

 

Så da kan man spørre seg, hjelper det at Norge har høye avgifter på alkohol?

Jeg vil ikke kjøpe alkohol oftere på polet selv om prisene ble halvert

 

Og jeg kjøper kvoten min hver gang jeg foretar en utenlandsreise. Alkoholkonsumet er minimalt. Men, den norske ryggmargsfølelsen sitter i meg også. Så kvoten må jeg ha med. Barskapet bare vokser og vokser. Får se på det som en investering. Sterke varer går ikke ut på dato slik øl og vin måtte gjøre :dribble:

 

Dette kan også være et innbruddsforebyggende tiltak av meg. I og med at "fluene vil samle seg der godsakene står". Altså så kan det tenkes at de ser glassflaskene, og får panikk med å skulle laste dette inn i varebilen sin. Også plutselig står vekteren der da, og så blir politiet tilkallet. Enten så rekker de å komme unna med alkoholen min før utrykkingen når huset, eller så blir de pågrepet. Billig forsikring dette her, mot å miste ting som kanskje har affeksjonsverdi, noe alkoholen åpenbart ikke har.

 

Alkohol det har staten også sørget for at har en solid prissetting, så forsikringsselskapet skal få seg en heftig forsikringsutbetaling tenker jeg :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tviler på ebay og aliexpress vil moms registere seg, så det blir vel en prosess etterpå varen er sendt.

For nå slipper man unna moms men i verstefall kjøper man i dag og man skulle være uheldig at varen dukker opp 1 april i norge, er det usikkert man må betale moms etterpå og tollkostnad. Så ville prøvd å handle raskt nå du har mulighet.

 

Eller dere kan også bare spør Ebay, AliExpress, Amazon med alle de andre om de har lagt seg en plan for lille Norge. Eller om vi alle som én kastes ut med vaskevannet?

 

Disse nettbutikkene har en kundeservice vet du. Jo flere som spør nå, jo mer oppmerksom blir de kanskje på å finne en løsning før det er for sent og noen millioner norske kroner ikke flyter like heftig rundt til andre lands økonomier, som Ebay nok tjener kommisjon på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke, jeg må idag 2019, betale 31,34% skatt om jeg har en årsinntekt på 500 000.

25.7% er inntektsskatt. Formue, gjeldsrenter, og kapital inntekt er ikke medregnet da dette er individuelt.

 

Skatten du betaler hver måned er høyere pga feriepenger og halv skatt i desember.

 

Hørt om skattemelding, tidligere kalt selvangivelsen. Den endelige skatteprosenten din blir utregnet etter den er innlevert

Lenke til kommentar

Skatt er uansett noe man kan regulere litt for selv, enten man liker å få penger tilbake eller å oppleve sur restbeskatning.

 

Så når du nevner en prosentsats, så sier den lite om hvor mye du har bedt arbeidsgiveren korrigere det opp eller ned.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tviler på ebay og aliexpress vil moms registere seg, så det blir vel en prosess etterpå varen er sendt.

For nå slipper man unna moms men i verstefall kjøper man i dag og man skulle være uheldig at varen dukker opp 1 april i norge, er det usikkert man må betale moms etterpå og tollkostnad. Så ville prøvd å handle raskt nå du har mulighet.

Det er vel snakk om at hele EU skal ha en slik ordning, så da må de registrere seg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal forsøke å kjøpe minst mulig i fra USA framover, og mest mulig i fra Kina og andre land jeg finner mer balanserte i sin oppførsel. De har ihvertfall en leder som ikke truer med handelssanksjoner i Kina fem ganger til dagen. Kanskje det vil vekke USA opp litt, slik at de får kjenne på kroppen at alt de foretar seg også kan ha en bakside. Kina blir noe sterkere økonomi, USA begynner å få enda større svettetokter over å miste plass nummer 1 på stigen som de har nytt godt av i mange tiår.

Endret av G
Lenke til kommentar

Husk at eBay ikke er en nettbutikk men mer et marked ala Finn.no med mange selgere. Både private og bedrifter. Det blir opptil hver enkelt selger hvordan de velger å gjøre det Bl.a. eBay har allerede Global Shipping Program noen selgere kan velge å benytte som tar seg av nettopp fortolling m/tilbehør.

Lenke til kommentar

25.7% er inntektsskatt. Formue, gjeldsrenter, og kapital inntekt er ikke medregnet da dette er individuelt.

 

Skatten du betaler hver måned er høyere pga feriepenger og halv skatt i desember.

 

Hørt om skattemelding, tidligere kalt selvangivelsen. Den endelige skatteprosenten din blir utregnet etter den er innlevert

Hva i alle dager har formue, gjeldsrenter og kaptial inntekt med dette å gjøre? 500 000 har ingen innvirkning på formue, gjeldsrenter, og kapitale inntekter, de har overhode ingenting med hverken din eller min påstand å gjøre.

 

Halv skatt i desember er noe arbeidsgiverne din håndterer og reflekteres ikke på skattekortet.

 

Tjener du 500 000 kr i år, betaler du 30,34% skatt (justert vekk min gjeldene skatt, dette kan du bekrefte på skatteetaten sine sider.

 

https://tabellkort.app.skatteetaten.no

Lenke til kommentar

Jeg tviler på ebay og aliexpress vil moms registere seg, så det blir vel en prosess etterpå varen er sendt.

For nå slipper man unna moms men i verstefall kjøper man i dag og man skulle være uheldig at varen dukker opp 1 april i norge, er det usikkert man må betale moms etterpå og tollkostnad. Så ville prøvd å handle raskt nå du har mulighet.

 

 

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet tror de store salgsselskapene som Amazon, Wish og Ebay vil benytte seg av ordningen.

– Forutsetningen for dem er at det er en enkel plattform, som jeg mener vi har fått til. Så må de også få litt tid på å få dette inn i systemene sine, så de kan levere en god tjeneste til forbrukerene.

 

 

Jeg tror og håper at en av de 319 personene som jobber i finansdepartementet har tatt en telefon til ebay, og diskutert saken med de før de bebynner å synse.  

Lenke til kommentar

Skatt er uansett noe man kan regulere litt for selv, enten man liker å få penger tilbake eller å oppleve sur restbeskatning.

 

Så når du nevner en prosentsats, så sier den lite om hvor mye du har bedt arbeidsgiveren korrigere det opp eller ned.

Nei, nei, nei, nei.......

 

Hva du skatter har ingenting med din arbeidsgiver å gjøre. Du kan ikke regulere skatten din selv. Den er fastsatt i statsbudsjettet.

 

Tjener du X så får du Y i skatt.

Hvor mange prosent du går i fradrag på gjeldsrenter er også fastsatt i statsbudsjettet.

Det samme gjelder kapitalinntekter.

Du bestemmer ingenting. Alt du kan bestemme (til en grad) er hvor mye du vil tjene, hvor mye lån du har og hvor mye du tar i utbytte/kapital inntekt. Skatten blir deretter.

Lenke til kommentar

Hva du skattet under krigen driter jeg i, din plomme.

 

I dag, år 2019 betaler du 25,7% skatt hvis du har en inntekt på 500k.

 

 

Fortollings kostnadene er til speditører, ikke staten.

 

 

Han er enten et unikum med pengeforvaltning, og det er sider han unnlater å nevne for oss, som f.eks. utnyttelse av ymse smutthull.

 

Ellers så rører han noe fælt.

 

Her er du nok litt på tyttebærtur selv, G. Norge er faktisk et av de tre gunstigste skatteland i nordlige Europa for en lønnsmottaker i dag. Dette er land vi kan sammenligne oss med hva gjelder velferd - rene skatteparadiset altså!
 
Tynnest ut her velferdsmessig kommer vel Latvia som har statsskatt (ingen skatt lavere nivå) 23/34 % for del av årsinntekt under/over 60000 EUR med  “minstefradrag” 50 %/0 % av total inntekt for den som har total  årsnntekt under/over 5300 EUR amt “pensjonsfondsfradrag på maks 10 % av inntekten (og ingen andre fradrag!) + en “NAV-helfo”-skatt fra første til sist EUR lønn på 11 % for ansatt og 32,72 % for firmaet (var det noen som klagde på norsk AGA på 14,1%??) 
 
Skal vi se litt utenfor Europa også: Et land som Malaysia har mer velferd i dag enn mange i Norge tror, men likevel ikke veldig mye sammenlignet med oss - det er mer som “Norge anno 1967 da vi hadde fått på plass basis trygdeordninger for alle og arbeidet med noe kalt “folketrygden” de skulle inngå i. Hva betaler man der i skatt tro? For det ene en inntektsskatt på 14/28 % for del av inntekt under/over ca 125000 kr (og med fradrag på rente BOLIGlån for første 500000 i lån + ca 10000 kr pr person forsørget + bensin/bompenger (og intet annet! kjøring hjem-arbeid inntil 10000 kr - ingen personfradrag/minstefradrag etc). For det andre en EPF (“foklektrygden” og “helfo”) på 13,8 % hver av arbeidsgiver/ansatt (fra førte ringitt og uten noen G-begrensning som i Norge). For det tredje en arbeidsledighetsskattt på 1,75 %. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...