Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trygd og tvangstrekk.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet blir ikke lastet opp som det skal.

 

Men likevel -

1. Du sier barn og barnebarn, i det ligger vel at barna dine er voksne(da de har egne barn) ergo er det ikke du som skal forsørge hverken dem eller barna deres?

2. Tvangstrekk er som regel en situasjon man har stilt seg selv i, dog kan det vel finnes et fåtall ærlige unntak.

Lenke til kommentar

Så man får ikke lastet opp bilde som anonym nei?

OK, tallene da:

 

Uføretrygd 26121 kr

Så kommer følgende trekk fra forskjellige instanser:

3600,- 5280,- 1500,- og 6677 kr i skatt. Utbetalt kr 9064.

Dette skal jeg betale husleie og leve på fram til jul.

Med barn og barnebarn mener jeg at de forventer jo julegaver der og... :-(

 



Anonymous poster hash: e1708...4ec
Lenke til kommentar

Vel, å kjøpe julegaver er jo det første du prioriterer bort. Jeg ville vel også prioritert bort å fø på andre enn deg selv, var jeg deg. Dine barn er vel voksne dersom de selv har barn, og dermed er jo de selvforsynte.

 

Som besteforelder er man i den posisjonen at man ofte er julen, i hvert fall for sine barnebarn. Å komme hjem til bestemor og kjenne lukten av nybakte fattigmenn og krumkaker er jo en gave i seg selv, spesielt dyr er den heller ikke.

 

Dette er jeg sikker på at du klarer! :)

Lenke til kommentar

 

Så man får ikke lastet opp bilde som anonym nei?

OK, tallene da:

 

Uføretrygd 26121 kr

Så kommer følgende trekk fra forskjellige instanser:

3600,- 5280,- 1500,- og 6677 kr i skatt. Utbetalt kr 9064.

Dette skal jeg betale husleie og leve på fram til jul.

Med barn og barnebarn mener jeg at de forventer jo julegaver der og... :-(

 

 

Anonymous poster hash: e1708...4ec

 

 

9064 utbetalt før du har betalt husleien din er for lite. Har du dokumentert boutgiftene dine? (husleie, strøm mv.) Er du singel eller har du ektefelle/samboer

 

Ellers har du (dersom du er singel) krav på ha 8658 kr til livsopphold i måneden (utgifter til husleien din kommer da i tillegg.)

 

Du kan lese mer her:

 

https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn

 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med namsfogden og be om veiledning til hvordan og hva du kan dokumentere av utgifter som det skal tas hensyn til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å ringe NAV, de gjør bare som de får beskjed om av namsmannen, og har ikke myndighet til å påvirke trekket på noen som helst måte uansett.

I beste fall kan de hjelpe deg å rydde opp i økonomien din dersom du trenger det?

 

Du har fått varsel om utleggsforretning, og hva du vil bli trekt, for lenge siden, du skulle svart på dette og dokumentert utgiftene dine der, før trekket ble vedtatt

 

Du kan likevel klage på trekkets størrelse så lenge det trekkes, så det er bare å skrive en klage hvor du legger ved dokumentasjon på dine boutgifter, så får du beholde dette pluss livsoppholdet på 8658,- som nevnes ovenfor.

 

Det er mye jobb å ha gjeld man ikke klarer å betale, det krever at du hele tiden følger med selv, slik at de forskjellige namsmennene ikke bare trekker i vei.

 

Det er ingen andre enn deg som bryr seg om at du ikke har fem øre igjen, så du må selv legge frem dokumentasjon for dine egne utgifter, eventuelt om du har forsørgeransvar osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du forsørgeransvar for barn kan du beholde en sum til dekking av livsopphold for disse også.

 

I tillegg til vanlig livsopphold kan du prøve å få beholde midler til utgifter som barnehage, SFO, ekstra strømutgifter dersom disse er spesielt høye, medisinutgifter, bil (hvis du trenger bil) eller lignende ved å spesifisere dette. 

 

Namsmannen setter vanligvis pengene på en konto ved slike utleggstrekk, og kan du dokumentere at du har fått for lite utbetalt kan du få tilbakebetalt det du har krav på. Alternativt må du søke om sosialhjelp eller matpenger hos NAV. Matpenger har du alltid krav på, så lenge du kan dokumentere at du ikke har midler.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Namsmannen setter vanligvis pengene på en konto ved slike utleggstrekk, og kan du dokumentere at du har fått for lite utbetalt kan du få tilbakebetalt det du har krav på. 

 

Namsmannen betaler (nesten) aldri tilbake penger, er pengene trekt, så er de borte.

Unntaket er i ytterst få tilfeller trekk som er gjort etter at en eventuelt klage har kommet inn.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Namsmannen betaler (nesten) aldri tilbake penger, er pengene trekt, så er de borte.

Unntaket er i ytterst få tilfeller trekk som er gjort etter at en eventuelt klage har kommet inn.

Hvis kreditor har fått pengene blir de ikke betalt tilbake. Hvis de står på en konto tilgjengelige for namsmannen betales de gjerne tilbake. Ellers begår de strengt talt et lovbrudd, da de ikke har rettslig grunnlag for å utbetale disse pengene til noen andre enn rettmessig eier.

Lenke til kommentar

Hvis de står på en konto tilgjengelige for namsmannen betales de gjerne tilbake.

Nja, hvis den lokale namsmannen er særdeles medgjørlig kanskje?

 

Norges særnamsmenn, både kemneren og innkrevningssentralen, er helt klare på at penger som er trekt ikke betales tilbake.

 

Ellers begår de strengt talt et lovbrudd, da de ikke har rettslig grunnlag for å utbetale disse pengene til noen andre enn rettmessig eier.

 

Det trekkes kun dersom det foreligger rettslig grunnlag, at slikt grunnlag endrer seg etter trekket er foretatt, eller at trekkbeløpet endres i ettertid osv. gir ikke krav på tilbakebetaling.

 

Hvilke lover mener du de bryter dersom de ikke tilbakebetaler trekkbeløp? 

Lenke til kommentar

Namsmannen setter vanligvis pengene på en konto ved slike utleggstrekk, og kan du dokumentere at du har fått for lite utbetalt kan du få tilbakebetalt det du har krav på. Alternativt må du søke om sosialhjelp eller matpenger hos NAV. Matpenger har du alltid krav på, så lenge du kan dokumentere at du ikke har midler.

Jeg har tittet på de tre siste namssakene jeg har bistått i, og i samtlige trekkpålegg står det "Trukket beløp overføres <inkassofirma AS, adresse, orgnr., saksnr.>, <inkassofirmaets konto>, <inkassofirmaets KID>". Jeg er usikker på om det er noen vanlig praksis hos namsmannen å være mellommann. Det rimer også dårlig med tvangsfullbyrdelsesloven § 7-22 første ledd:

 

Den trekkpliktige skal foreta trekk i samsvar med namsmannens beslutning. Trukket beløp skal utbetales til saksøkeren når ikke annet er fastsatt. Forfaller ytelsene oftere enn en gang i måneden, kan trukkede beløp utbetales månedsvis dersom ikke namsmannen har bestemt at de skal utbetales straks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trekk besluttet av alminnelig namsmann overføres direkte fra trekkpliktig til saksøker/saksøkers prosessfullmektig. Jeg har aldri kommet over noe annet i alle sakene jeg har behandlet eller hørt om ellers.

 

Eneste tilfellene hvor namsmannen mottar trekk er i forbindelse med gjeldsforhandling eller noen enkelte gjeldsordninger.

 

Som det er nevnt er det ikke ofte at mottaker av trekk returnerer mottatt beløp. I visse tilfeller forekommer det dog, hvor det har skjedd noe feil og hvor da som regel namsmannen har oppfordret til det.

En annen mulighet er at namsmannen kan redusere fremtidige trekk for å gi saksøktes økonomi rom til å hente seg inn igjen.

 

Det kan også være at om du reagerer raskt, kontakter namsmannen og får en avklaring, og det viser seg at du er trukket for mye, så kan det det være du kan få for mye trukket overført. Dette fordi Nav ikke overfører det trukkede beløp umiddelbart. De kan da, etter namsmannens ordre, overføre til saksøkte.

 

 

Namsmann

 

Anonymous poster hash: 87997...47c

 

Anonymous poster hash: 87997...47c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...