Gå til innhold

AMD-bygg til 13-15000kr. Hjelp til valg av skjermkort,ssd, PSU(?) og ram. Beholde gamle komponenter?


Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg en ny pc, og jeg velger å gå for AMD denne gangen. Tanken på og eventuelt oppgradere til ZEN2 senere, med samme hovedkort som i dag, er noe som tiltaler meg veldig.

 

Har tenkt å bruke denne maskinen til å spille, samt vanlig bruk med film, surfing og den pakka der. Ingen streaming eller redigering av video/bilder. Ingen spesielle spill jeg spiller for tiden, i hovedsak pga gammel pc, men har lyst til å kunne kjøre nye spill uten at jeg må strupe grafikken i stor grad.

 

Har aldri overklokket noe som helst i mitt liv, men tenker jeg kan prøve meg på det denne gangen. Forstår det slik at Ryzen 2600 enkelt kan overklokkes til samme ytelse som Ryzen 2600x, så da sparer jeg noen hundrelapper og prøver meg på det.

 

Det er 8 år siden jeg kjøpte maskinen jeg bruker nå, så jeg hadde satt stor pris på hjelp til valg av komponenter.

 

Dette er hva jeg har funnet fram til så langt:

Hovedkort: MSI B450 Gaming Pro Carbon

 

CPU: AMD Ryzen 5 2600

 

SSD: Samsung 860 EVO 1TB

Samsung 970 EVO M2 500GB

Her er jeg veldig usikker på hva som er best å gå for. Den til 1TB er på tilbud akkurat nå, og det er derfor jeg tok den med. Er ikke kjent med hva M2 går ut på. Har det noe å si hva man velger?

 

Kabinett: Fractal Design Define C Temp G (Tilbud 699kr)

Fractal Designe Define R6 (Tilbud 999kr)

 

Harddisk: Seagate Barracuda 2TB 3,5" HDD

 

Skjermkort: Her er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge. I dag sitter jeg med en Dell U2412(hvis jeg husker rett), og ser for meg at jeg blir å bruke denne skjermen en stund til fremover. Det frister å kjøpe en Ultrawide(3440x1440) eller en 27" 4K-skjerm i løpet av 2019, så jeg vet ikke hva det har å si for valg av skjermkort.

 

Her ser jeg for meg å kjøpe et kort som gir mest "bang for the bucks", i stedet for å kjøpe de aller beste kortene.

 

Ram: Her aner jeg ikke hva jeg burde velge. Har lest at man burde velge noe over 3000mhz, men ikke siter meg på den.

 

CPU-kjøler: Har en Noctua NH-D14 som jeg kjøpte i 2010. Har forstått det sånn at jeg fremdeles kan bruke denne, men trenger nye festepunkter. Hvor får jeg kjøpt det?

Hvis det er like greit å kjøpe ny, så tar jeg gjerne imot forslag på det.

 

PSU: Corsair HX 750w Jeg har denne fra da jeg bygde maskinen i 2010. Kan jeg fremdeles bruke denne? Den begynner jo å bli en smule gammel, så vet ikke hvor lurt det er å beholde den.

 

Angående lyd så blir jeg bare å bruke headset. Sitter i dag med Beyerdynamic Dt770 Pro, og disse blir jeg å bruke til de streiker. Har også Sony WH-XM2, og hvis det er mulig å koble disse mot maskinen så hadde det vært ypperlig.

 

Har jeg glemt noe? Mus og tastatur har jeg fra før av. Har dvd-spiller fra maskinen jeg bruker nå, så kan sikkert bare bruke den videre.

 

Hvis det er noen komponenter som er bedre enn de jeg har plukket ut, uten stor forskjell i pris, så må dere gjerne gi beskjed :)

Endret av CurSe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp minne som har cl14 og minst 3200MHz. G.skill har flere slike. Om du virkelig skal gå Premium så kan du vurdere 3600 med CL15. Da får du minnebrikker som kan tweakes mye og med et kraftig skjermkort gi tosiffra prosent bedre ytelse i flere spill :) Ville vurdert et 2070-skjermkort om jeg var deg, flere gode til rundt 5-6k.

 

Ang PSU så ville jeg sjekka om den har vern av komponenter ved evt krasj. En dårlig psu som havarerer kan i verstefall dra med seg flere komponenter i samme slengen. Hva med å vurdere f.eks EVGA 650GQ eller ligende? Har den selv og er veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...