Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lærer på skolen som er upassende mot jentene på skolen


BuffyAnneSummers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hverken løfting eller klaps på rumpa ville blitt fanget på lydopptaket. Hvilken "dum" oppførsel er det du mener opptakeren skal fange opp? Forøvrig er det ulovlig å ta slike opptak uten vedkommendes samtykke. Det høres ut som du foreslår å bryte loven for å muligens skaffe "bevis" på bagateller, basert på rykter. Jeg synes det høres ganske skammelig ut. Det er også rimelig feigt å ikke ta opp saken direkte med læreren det er snakk om, slik at han kan fortelle sin versjon, men heller forsøke å svartmale vedkommende uten at hans vitende.

 

Vær ærlig og åpen - ta saken med læreren, gjerne etter en samtale med FAU slik at man ikke går for hardt ut basert på rykter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overgriper? Hvem er det og hvorfor drar du denne personen inn i denne saken? Læreren det er snakk om her er ikke overgriper ut fra de opplysninger som fremkommer her, men muligens et potensielt offer for ondsinnede rykter. Har han dålig ånde, "feil" dialekt eller er det andre grunner til at han er upopulær og utsettes for disse ryktene? Hvilke av ryktene er riktig og balansert fremstilt?

 

Som sagt, ingen grunn til å gå hardt ut og rope ulv ulv. Ta en fattet samtale med FAU som forberedelse til møtet med FAU, rektor og læreren så man har en sjans til å få fram hans versjon av saken.

 

Politiet har ingenting å gjøre med fyren slik situasjonen er beskrevet nå. Ei heller ulovlige lydopptak (f.eks foretatt av ungene for at foreldre skal kunne måle og tolke hans uttalelser i verste mening for å kunne samle opp en "drittpakke").

 

Vær åpen og ærlig - ta gjerne med opptaksutstyr til møtet med FAU, rektor og læreren og spør om det er greit å ta opp samtalen - før opptaket starter. Dersom noen ikke samtykker - lar man enten være eller avlyser møtet. Man kan fin føre referat på lovlig måte uten å ty til ulovlige opptak eller tvinge noen til å gå med på opptak.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjerp deg! Det er ikke snakk om mistanke om overgrep og dermed heller ingen politisak. Det er mistanke om en upassende opptreden som slett ikke kan karakteriseres som overgrep. Merk ordet mistanke og ikke bevis, for dette kan potensielt være ondsinnede rykter og jeg vet i hvert fall ikke motivene til de som sier dette, eller læreren for den del. Gjør du? Jeg har heller ikke hørt hans versjon. Har du?

 

Hvis du har noe kjøtt på beinet i denne saken så foreslår jeg at du legger det fram så vi andre også kan se mer av bildet. Jeg regner med du har noe ganske annerledes enn det TS skriver sien du går såpass hardt ut.

 

Hvem er det du tenker skal ta opp samtaler, i hvilken setting og med hvilket formål?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opptak av samtale er ikke straffbart så lenge man selv deltar i samtalen.

 

Opptaket kan være ulovlig på annet grunnlag enn strafferettslig - det kan være innhentet i strid med personopplysningsloven, hvis denne kommer til anvendelse på forholdet. I så fall er opptaket som sådan ulovlig. Eller det kan være ulovlig i visse sammenhenger, som for eksempel at det kan nektes ført som bevis i en rettssak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjerp deg! Det er ikke snakk om mistanke om overgrep og dermed heller ingen politisak. Det er mistanke om en upassende opptreden som slett ikke kan karakteriseres som overgrep. Merk ordet mistanke og ikke bevis, for dette kan potensielt være ondsinnede rykter og jeg vet i hvert fall ikke motivene til de som sier dette, eller læreren for den del. Gjør du? Jeg har heller ikke hørt hans versjon. Har du?

 

Hvis du har noe kjøtt på beinet i denne saken så foreslår jeg at du legger det fram så vi andre også kan se mer av bildet. Jeg regner med du har noe ganske annerledes enn det TS skriver sien du går såpass hardt ut.

 

Hvem er det du tenker skal ta opp samtaler, i hvilken setting og med hvilket formål?

Etter min mening syns jeg det er irrelevant (her på et jusforumet) om det er "rykter" eller ikke. Personer som kommer i et jus forum spør om (juridisk) råd etter å ha presentert en eller annen faktisk beskrivelse av en hendelse. Ingen her er egentlig i noen posisjon til å kunne konkludere med det ene eller det andre (om et faktisk hendelsesforløp noen presenterer). En kan gjerne ta forbehold om at det rådet en gir er betinget av at det presenterte faktum er sant eller korrekt eller hva enn du velger å bruke av ordlegging, men å sette tvil til et presentert faktum uten videre er etter min mening meningsløst. Det kan sikkert tenkes unntak til dette (f.eks hvis noen vil ha råd til noe som vil være straffbart), men burde være normaltilstanden. 

 

Uansett,

sett bort fra eventuelle andre reaksjoner læreren kan bli møtt med (miste jobben, osv) er det faktum at en lærer beføler en elev på rumpa (uten samtykke) definitivt noe som er straffbart, jf. straffeloven § 297. 

 

Om læreren vil bli dømt eller ikke er da i utgangspunktet et bevismessig spørsmål. Til TS: Forholdet er absolutt noe du kan ta videre. Du kan blant annet kontakte rektor og/eller foreldrene til jenta. Du kan også anmelde til politiet. Jeg vil også nevne at beviskravet i straffesaker er veldig strenge, og fornærmede i straffesaker kan ofte føle at de ikke er trodd hvis en sak henlegges. Jeg ville ihvertfall ha startet med å kontakte rektor og/eller foreldrene til jenta.

 

 

Endret av Mohdaw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...