Gå til innhold

Beste sparekonto


IHaveADream

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Men ja, oppsummeringen din stemmer fint. Husk 25k på bsu start i år óg 4. januar (ca). Om du har norsk snittinntekt, så bør du fint klare å spare 400k på 7 år (med mindre du får 3 unger innen den tid :) ).

 Det vi hadde trengt hadde vært et høyere årlig sparebeløp på BSU. De færreste klarer å spare 25k i året når de er 18. Det klarer man derimot når man har blitt litt eldre og har kommet seg ut i fast jobb. Burde vært en mulighet til å ta igjen noe av det "tapte". Å økt den årlige grensen til 40k eller 50k hadde betydd mye for mange. Da kan man klare å komme seg opp på maksbeløpet før man er for gammel.

Lenke til kommentar

Leser følgende på vilkårene til DNB BSU Start:

"Pengene må brukes til å kjøpe egen bolig, eller til å nedbetale lån på samme bolig"

 

Hva mener de med "samme bolig"?

- Altså; hvis jeg i fremtiden har tenkt å kjøpe meg inn i en ektefelles bolig: kan jeg ikke bruke disse pengene da? Tenker da på at jeg betaler det som ligger i denne kontoen til ektefellen og vi deler eierskapet på hans bolig.

- Kan jeg bruke pengene til å nedbetale gjelden til ektefellens bolig? Mot at han setter meg som eier av halvparten av boligen?

Lenke til kommentar

Ja, det vil gå bra. Vanlige bsu-regler gjelder, men i tillegg kan de ikke kreve gebyr hvis du vil avslutte kontoen:

 

«Ved uttak av hele saldoen og avslutning av BSU Start, beregnes ingen gebyr uavhengig av formål.

BSU Start kan ikke gjenåpnes.»

 

Mer her at vi snakker om DNBs «BSU Start» - og ikke vanlig BSU-konto.

Lenke til kommentar

1)

Er det forresten mulig å KUN opprette Nordea Boligsparekonto? Dvs. ikke ha brukerkonto der? Jeg ønsker ikke bankkortet deres - da må jeg betale årsavgifter for kortet både hos DNB og hos Nordea...

 

2)

Spørsmålet over gjelder vel for de andre bankene også - der jeg har tenkt å opprette en ferie-sparekonto.

 

3)

I tillegg lurer jeg på - vet dere hvor lang tid det tar å overføre penger fra en slik konto som nevnt i punkt 2 til DNB-kontoen min? Vanligvis pleier jo bare å overføre fra DNB-konto til DNB-konto, og det skjer jo umiddelbart. Men er det noen dagers venting dersom jeg overfører fra en bank til en annen?

Lenke til kommentar

1)

Jeg har vel 2 kontoer hos nordea (en BSK og en bruks) men har aldri fått eller hatt noe visakort hos dem i tilknytning til banken. Tror du i så fall fint kan si dette opp. I og med at du spørr om BSU og bruker dnb - du betaler vel ikke for visakort hos dem?! Hvite kort er gratis frem til du fyller 34. Si da opp sølvkort (som jeg misstenker at du har) og be om hvite kort i stedet.

 

2)

De andre kontoene jeg har foreslått til deg mfl (komplett, avida, nordax, dnb bsuer) er høyrente/bsuer så de krever ikke brukskonto, nei.

 

3)

Ja. Dette er standard og du kunne sikkert funnet det via google. Skal visstnok komme et nyere system nå, men på generell basis kan du regne med 1-2 dager fra overføring til innbetaling er registrert hos mottaker. Er 4 overføringstidspunkt på dagen, mener jeg å huske. 00, 06, 12 og 16 tror jeg det er. Betaler du da f eks kl 16:10 mandag, går betalingen 00.00 natt til tirsdag, og så er det forskjell på hvor kjapp mottakerbank er å registrere. Men veldig grovt; 1-2 virkedager (Altså man-fre). Har du og mottaker samme bank kan det gå kjappere, men varierer veldig. Forhold deg til 1-2 dager.

Lenke til kommentar

1)

Jeg har vel 2 kontoer hos nordea (en BSK og en bruks) men har aldri fått eller hatt noe visakort hos dem i tilknytning til banken. Tror du i så fall fint kan si dette opp. I og med at du spørr om BSU og bruker dnb - du betaler vel ikke for visakort hos dem?! Hvite kort er gratis frem til du fyller 34. Si da opp sølvkort (som jeg misstenker at du har) og be om hvite kort i stedet.

 

2)

De andre kontoene jeg har foreslått til deg mfl (komplett, avida, nordax, dnb bsuer) er høyrente/bsuer så de krever ikke brukskonto, nei.

 

3)

Ja. Dette er standard og du kunne sikkert funnet det via google. Skal visstnok komme et nyere system nå, men på generell basis kan du regne med 1-2 dager fra overføring til innbetaling er registrert hos mottaker. Er 4 overføringstidspunkt på dagen, mener jeg å huske. 00, 06, 12 og 16 tror jeg det er. Betaler du da f eks kl 16:10 mandag, går betalingen 00.00 natt til tirsdag, og så er det forskjell på hvor kjapp mottakerbank er å registrere. Men veldig grovt; 1-2 virkedager (Altså man-fre). Har du og mottaker samme bank kan det gå kjappere, men varierer veldig. Forhold deg til 1-2 dager.

 

Hvit kort er kun for studenter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tusen takk for svar, som alltid! Du er en engel ;)

 

Jeg har hvitt kort, men som brukeren under deg skriver, gjelder disse kun studenter. Jeg tenkte jeg skulle begynne å studere igjen ved siden av jobben, så da beholder jeg dette kortet så lenge jeg er student. Ut fra oversikten på hjemmesiden deres virker det som om det tilkommer mangle flere og større avgifter med kortbruk når du går fra hvitt kort til sølv. Jeg skal prate med Nordea når jeg oppretter konto og si at jeg ikke ønsker brukskonto og kortene deres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fordi du må notifye dem via brevblankett (som du må printe ut og signere manuelt, for så å scanne digitalt evt poste via brev) for å gjøre uttak hos dem.

Hehe, bra med advarsel om TF og BB bank .... att ting skal være så komplisert idag???

 

Mange nye banker som popper opp om dagen. Kreditmarket er heit ;) Så de gir oss lusne 2% renter og selv krever de 9% til 24% men selvsagt står for risko selv.

 

Har hat Santander i mange år .... men de gir bare 1.85% for tiden.

Man kan også ta rentefond ... men de med litt risiko gir jammen meg negativ avkastning :(

.... men bedre en fond/aksjer de har gått rett i dunken siste 2 mnd -15% scheisse scheisse scheisse :)  

Endret av ca119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...