Gå til innhold

Skeptisk til butikker med «prisgaranti»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En større trussel for forbrukerne er prissammenligningstjenster som prisjakt og prisguiden. De var veldig gunstige i den spede begynnelsen før folk flest oppdaget dem. Nå som alle bruker dem og butikker kan se andre butikkers priser i sanntid, har incentivet til å sette ned prisene bortimot forduftet. De fungerer som et verktøy for prissamarbeid istedenfor det motsatte. Om man ønsker å handle noe til redusert pris må man istedenfor abonnere på ørten nyhetsbrev eller være så heldig at man er på utkikk etter produkter ingen vil ha, nisjeprodukter og klær i svært uvanlige størrelser. Skulle gjerne sett en ny prissammenligningstjeneste som tillater butikkene å se hvor mange som har bedt om prisvarsling på en spesifikk vare, for deretter å gi skjulte rabatter til disse. 

Endret av fph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere bør og nevne at Elkjøp ikke matcher gråimport. Det vil si at de kun matcher priser til et par nettsider ikke alle varene til komplett heller. Eg føler Elkjøp bruker prismatch kun som en lokketilbud

 

Du mener vel ikke at Norske aktører skal matche pris til nettsider som ikke selger nordiske modeller av produktene ? da får du jo heller ikke feks. norsk garanti, riktige 4g bånd på telefoner og kan i verste fall måtte sende produktet ditt ut av landet om du skulle få feil på det.

Å butikkene matcher vel prisen om du kommer inn å sier at konkurrenten har vare A 1000kr biligere og dette faktisk er det samme produktet? så hvorfor føler du dette er et lokketilbud ?

Lenke til kommentar

En større trussel for forbrukerne er prissammenligningstjenster som prisjakt og prisguiden. De var veldig gunstige i den spede begynnelsen før folk flest oppdaget dem. Nå som alle bruker dem og butikker kan se andre butikkers priser i sanntid, har incentivet til å sette ned prisene bortimot forduftet. De fungerer som et verktøy for prissamarbeid istedenfor det motsatte. Om man ønsker å handle noe til redusert pris må man istedenfor abonnere på ørten nyhetsbrev eller være så heldig at man er på utkikk etter produkter ingen vil ha, nisjeprodukter og klær i svært uvanlige størrelser. Skulle gjerne sett en ny prissammenligningstjeneste som tillater butikkene å se hvor mange som har bedt om prisvarsling på en spesifikk vare, for deretter å gi skjulte rabatter til disse. 

 

Tror du ikke butikkene selv har/hadde utviklet lignende løsninger til bruk internt?

Med din oppfatning vil kunden bli taperen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere bør og nevne at Elkjøp ikke matcher gråimport. Det vil si at de kun matcher priser til et par nettsider ikke alle varene til komplett heller. Eg føler Elkjøp bruker prismatch kun som en lokketilbud

 

Det er er lokketilbud fordi de ikke matcher gråimport? Altså import som ikke er godkjent av produktets norske importør, og dermed i utgangspunktet ikke er underlagt norsk reklamasjonsrett? Javel. Mye vil ha mer. Vi har et av verdens billigste elektronikkmarked og nesten verdens høyeste inntekt. Det holder kanskje ikke for deg det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er er lokketilbud fordi de ikke matcher gråimport? Altså import som ikke er godkjent av produktets norske importør, og dermed i utgangspunktet ikke er underlagt norsk reklamasjonsrett? Javel. Mye vil ha mer. Vi har et av verdens billigste elektronikkmarked og nesten verdens høyeste inntekt. Det holder kanskje ikke for deg det?

Hvor varene kommer fra påvirker ikke reklamasjonsretten.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er er lokketilbud fordi de ikke matcher gråimport? Altså import som ikke er godkjent av produktets norske importør, og dermed i utgangspunktet ikke er underlagt norsk reklamasjonsrett? Javel. Mye vil ha mer. Vi har et av verdens billigste elektronikkmarked og nesten verdens høyeste inntekt. Det holder kanskje ikke for deg det?

Hvor varene kommer fra påvirker ikke reklamasjonsretten.

Om nettstedet ikke er norsk, så kan det være veldig vanskelig å få gjennom et krav. Poenget er at du da er helt avhengig av at nettstedet etterkommer kravet ditt. I tillegg vil ikke produsentens norske kontor ta seg av servicer eller vedkjenne seg feilen med problemet, noe som gjerne resulterer i lange servicetider eller ingen service i det hele tatt.

 

Poenget mitt er at det ikke akkurat er mye å kreve at produktet du kjøper faktisk er det samme. De nordiske modellene varierer faktisk ofte fra andre, blant annet fordi de gjerne er underlagt strengere reklamasjonslover. En nordisk Galaxy S8 har ikke nødvendigvis den samme innmaten som en laget for et annet marked. Nevnt over her så er også produktene ofte utstyrt med andre signalmottakere, da frekvenser varierer fra land til land.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet er mye smartere enn det mange forstår. Bare i tråden her så vises det. Folk VIL la seg lure, mange forstår ikke gimmicken med å være best i pris. Hvilken som helst stor elektrokjede kan bli best på pris i prismatch tjenester, og samtidig være rådyre...

 

Vi har veldig billig elektronikk i Norge.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om nettstedet ikke er norsk, så kan det være veldig vanskelig å få gjennom et krav. Poenget er at du da er helt avhengig av at nettstedet etterkommer kravet ditt. I tillegg vil ikke produsentens norske kontor ta seg av servicer eller vedkjenne seg feilen med problemet, noe som gjerne resulterer i lange servicetider eller ingen service i det hele tatt.

 

Poenget mitt er at det ikke akkurat er mye å kreve at produktet du kjøper faktisk er det samme. De nordiske modellene varierer faktisk ofte fra andre, blant annet fordi de gjerne er underlagt strengere reklamasjonslover. En nordisk Galaxy S8 har ikke nødvendigvis den samme innmaten som en laget for et annet marked. Nevnt over her så er også produktene ofte utstyrt med andre signalmottakere, da frekvenser varierer fra land til land.

Gråimport er når en aktør importerer et produkt via andre kanaler enn den offisielle og selger det her. At man kjøper noe fra en utenlandsk nettside er noe annet.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om nettstedet ikke er norsk, så kan det være veldig vanskelig å få gjennom et krav. Poenget er at du da er helt avhengig av at nettstedet etterkommer kravet ditt. I tillegg vil ikke produsentens norske kontor ta seg av servicer eller vedkjenne seg feilen med problemet, noe som gjerne resulterer i lange servicetider eller ingen service i det hele tatt.

 

Poenget mitt er at det ikke akkurat er mye å kreve at produktet du kjøper faktisk er det samme. De nordiske modellene varierer faktisk ofte fra andre, blant annet fordi de gjerne er underlagt strengere reklamasjonslover. En nordisk Galaxy S8 har ikke nødvendigvis den samme innmaten som en laget for et annet marked. Nevnt over her så er også produktene ofte utstyrt med andre signalmottakere, da frekvenser varierer fra land til land.

Gråimport er når en aktør importerer et produkt via andre kanaler enn den offisielle og selger det her. At man kjøper noe fra en utenlandsk nettside er noe annet.

Det er gjerne utenlandskeide nettsider som gjør nettopp dette, da de fleste norske forhandlere forholder seg til offisielle leverandører. Alternativt noe useriøse norske forhandlere. Hovedårsaken er at de fleste seriøse norske forhandlerne har avtaler med den offisielle leverandøren.

 

Men for all del, fortsett å vri det til noe annet. Vær den snurte kjipe nordmannen som aldri får nok. Selvsagt skal ikke forhandlere prismatche produkter som ikke er lik det de selv selger, både fysisk og i form av økonomisk kostnad. Repeterer meg selv; mye vil ha mer.

Lenke til kommentar

Prismatch gjelder bare den nøyaktig samme modellen.

De ulike elektrovarehusene selger gjerne mange "ulike" modeller av samme produkt, med bittelitt endret modellbetegnelse.

 

Du kan ikke gå til Power og si at Elkjøp har en Samsung 50 tommer flatskjerm 1.100 kroner billigere.

Elkjøp sin modell er ikke den samme som Power sin.

 

Disse modellene ble brukt i eksemplet:

5990 kroner: https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/UE50NU7475XXC/samsung-50-uhd-smart-tv-ue50nu7475

4890 kroner: https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/samsung-50-4k-smart-tv-ue50nu6025kxxc/p-897146/

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er gjerne utenlandskeide nettsider som gjør nettopp dette, da de fleste norske forhandlere forholder seg til offisielle leverandører. Alternativt noe useriøse norske forhandlere. Hovedårsaken er at de fleste seriøse norske forhandlerne har avtaler med den offisielle leverandøren.

 

Men for all del, fortsett å vri det til noe annet. Vær den snurte kjipe nordmannen som aldri får nok. Selvsagt skal ikke forhandlere prismatche produkter som ikke er lik det de selv selger, både fysisk og i form av økonomisk kostnad. Repeterer meg selv; mye vil ha mer.

Jeg har ikke vridd noe som helst, bare korrigert en feilaktig påstand fra din side.

Lenke til kommentar

Det som er problemet med åpenkjøp og prismatch er man større sansynlighet blir svindlet, selgerne har avtale med produsentene som selger dårlig produkter de vet er av dårlig kvalitet, selv om dette er umulig å kunne bevise da det er hemmelig.

 

For jeg merker ofte salgsvarer og varer kjøpt gjennom salg\markedplace er av dårlig kvalitet man er heldig hvis de produktene holder lengere en 1 år før problemene oppstår, når de først oppstår får kundene kontrakt de må skrive under på at verkstedene kan ta betalt for servicen de gir hvis det viser seg å være brukerfeil ergo tjener de mere enn hvis de gir service og har høye priser. Så det handler om å lure kundene de gir best betingelser men kunne ønske butikkene hadde peiling på det de selger for det er ofte vanlig å gi gavekort igjen ergo tjener butikkene på dårlig varer. De sier det er jo sikt å handle på salg selv om det ikke blir informert om.

 

Det som er ekstra utrettferdig er de store som komplett og elkjøp har råd å gi bedre betingelser.

Da små som netshop og cdon etc ikke har økomi å konkurere på kvalitet så er kun pris de kan konkurere mot i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prismatch gjelder bare den nøyaktig samme modellen.

De ulike elektrovarehusene selger gjerne mange "ulike" modeller av samme produkt, med bittelitt endret modellbetegnelse.

 

Du kan ikke gå til Power og si at Elkjøp har en Samsung 50 tommer flatskjerm 1.100 kroner billigere.

Elkjøp sin modell er ikke den samme som Power sin.

 

Disse modellene ble brukt i eksemplet:

5990 kroner: https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/UE50NU7475XXC/samsung-50-uhd-smart-tv-ue50nu7475

4890 kroner: https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/samsung-50-4k-smart-tv-ue50nu6025kxxc/p-897146/

 

Mener du seriøst at disse to modellene er kliss like i alt bortsett fra navn? Dette er en 6-serie mot en 7-serie. To toalt forskjellige TVer i både fjernkontroll, design og bilde.

Lenke til kommentar

Er personlig superfan av Power sin prisgaranti. Sto i butikken i 15-20 minutt og forsøkte å finne et greit nettverkskort med utgangspunkt i prisjakt sine billigste pris kontra funksjonalitet på kortet då eg gjerne skulle hatt det innen 1-2 dager.

 

Når eg hadde funne ett og spurde han karen som sto i nermaste hjelpeskranke om eg fikk det til samme pris som på nett lærde eg at deira prisgaranti naturligvis kun gjaldt nettbutikker med lager i norge og at dei naturligvis tok prisen på produktet + 140 kr i frakt. Sistnevnte la dei soklart på uansett om nettbutikken det var snakk om tok betalt for frakt eller ei.

 

Føler alle desse kriteria til Power burde vert tydelig opplyst om. Jevla lite kundevennlig at eg skal lære alt dette av ein idiot i butikken som står og snakker ned til meg når eg alt har brukt 15-20 minutter på og finne produktet eg vil ha og vente på at han karen skal bli ledig. Ellers synest eg og det er rikt og kalle dette ein prisgaranti i utgangspunktet då dei finner opp so mange avgrensninger som ein vanlig kunde ikkje har noke forhold til.

 

PS: Eg trur på ingen måte alle Power ansatte oppfører seg like dårlig som den karen eg kom over, men akkuratt han her var som sagt ein idiot i måten han tiltalte meg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når samtlige butikker legger seg på samme pris kan man jo begynne å lure om man faktisk gjør et godt kjøp... Forøvrig har jeg satt pris på prissammenligningstjenestene så langt. Synes også prishistorikken er av stor verdi.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...