Gå til innhold

AMD har lansert RX 590


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

AMD skriver om kortet at det «leverer inntil 60 FPS eller mer(!) i de mest populære spillene, eller inntil 100 FPS i esport-spill». Hvordan vi skal tolke dette er noe uklart, men vi trenger egentlig ikke tenke så mye på hva AMD skriver. Ifølge utenlandske nettsteder som allerede har publisert sine testresultater skal nemlig kortet være omtrent 10 prosent raskere enn RX 580. 

Vi vil kjøre kortet gjennom spillene på testbenken vår neste uke for å selv se hvor godt det yter, og ikke minst om det leverer mer verdi for pengene enn det konkurrerende GTX 1060.

Her i Norge er det foreløpig ikke så mange RX 590-modeller tilgjengelig, men modellene vi finner begynner på 3000 kroner og oppover. Dette er dyrere enn GTX 1060 6GB fra Nvidia, så AMDs nykommer bør dermed yte bedre.

:rofl: Tror jeg heller kjøper GTX 1080 brukt eller AMD Radeon RX Vega 64 Limited Edition

Som sikkert er litt bedre en RX 590.

 

TEK Hvorfor skriver dere om skjermkort som nesten ikke kan kalles for gaming kort?

Vil si GTX 1060 eller lavere burde ikke fått gaming merke. 1440 gaming 165 hz er bare å glemme, samme med 4k med særlig høye innstillinger. Med mindre man overklokker noe sykt. Det må være fordelen ellers kan man droppe slike skjermkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En forbedring av RX 580 som til nå har vært det beste budsjett (i pris opp til ca 3000kr nytt) grafikkortet for 1080p oppløsning. Noen FPS verdier er oppgitt her:
https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-rx-590

 

Edit: Vil bare legge til at med budsjett mente kort opp til ca 3000 kr i ny pris. Dvs opp til 1060 og RX 580 kort. Det er de rimeligste kortene som kan kjøre de fleste spill i 1080p og minst 60 FPS. Dyrere kort f.eks Geforce 1070 og Radeon RX Vega 56 er selvfølgelig mye bedre.

Endret av Svein M
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Herregud beste budsjett gamingkortet for 1080p gaming? Hvor kommer GTX 1080 TI brukt til 5500 kr? For mistenker den gjør det bedre en RX 580 her, uansett klarer ikke et slik skjermkort 240 hz skjermer å dra på maks med mindre man har i7-9700K.

Så nei man kan ikke få for bra cpu\skjermkort dessverre.

 

Asus 24.5" LED ROG Strix FreeSync XG258Q

1920x1080, 240hz, 1ms, 1000:1, DP/2xHDMI

 

Her vil nok AMD Radeon RX Vega 64 gjøre det dårlig særlig kombinert med ryzen eller eldre cpu, da det er kjent det skjermkortet ikke gjør det så bra på lav oppløsning. Cpu vil fort bli flaskehals ytelse per kjerne er viktig.

 

Hvis ikke Doom og CS go er de eneste spillene man spiller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

TEK Hvorfor skriver dere om skjermkort som nesten ikke kan kalles for gaming kort?

Vil si GTX 1060 eller lavere burde ikke fått gaming merke.

Det du skriv her gir ikkje så mykje meining. GTX 1060 er det mest brukte gaming-skjermkortet i verda.

 

Dei fleste klarar seg fint med full HD, 60-ish FPS og instillingar på medium.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Usikker om LHM diskuterer med seg selv eller er det 2 personer? Men i såfall, så burde administrator gjøre noe med dette, 2 like nicknames...og enda LHM.

Eg blir stadig litt forvirra sjølv! Men eg trur ikkje at vi er same person. Med mindre eg er alvorleg sjuk. Det er eit alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

TEK Hvorfor skriver dere om skjermkort som nesten ikke kan kalles for gaming kort?

Vil si GTX 1060 eller lavere burde ikke fått gaming merke.

Det du skriv her gir ikkje så mykje meining. GTX 1060 er det mest brukte gaming-skjermkortet i verda.

 

Dei fleste klarar seg fint med full HD, 60-ish FPS og instillingar på medium.

Jeg er en av de. Jeg spiller ikke spesielt mye FPS eller BR-spill. Har GTX 1060 og funker greit for mitt bruk. Husker for 10-15 år siden kunne man bare glemme å finne skjermkort som kunne kjøre spill på maks fordi utviklerne faktisk gadd å legge til framtidsrettet innhold. Et eksempel er GTA 4. Du måtte ha det beste av det beste for i det hele tatt å kjøre det spillet på maks når det kom ut, om ikke det var umulig med mainstream hardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg blir stadig litt forvirra sjølv! Men eg trur ikkje at vi er same person. Med mindre eg er alvorleg sjuk. Det er eit alternativ.

:rofl: dette er nærmest komisk syns jeg.

 

 

 

Jeg er en av de. Jeg spiller ikke spesielt mye FPS eller BR-spill. Har GTX 1060 og funker greit for mitt bruk.

Så bra for deg, men syns selv Titan eller GTX 980 TI er miste laget i dag. GTX 1060 er bedre på støy og varme men elendig på SLI og overklokking blir lite invistering desverre da neste skjermkort genrasjon vil spillene slite.

1080 TI burde holde noen år før den er helt utdatert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Kaanskje noen spiller andre spill enn deg, som ikke krever like mye?

Det er vel kanskje en ting, men når

ASUS GeForce GTX 1070 ROG strix

3 250,-

Det kortet gir mye bedre ytelse for 250 kr en hva RX 590 gir?

De er jo litt lattelig at nytt ikke skal være bedre en brukt. Ikke si folk ikke har råd å betale 250 kr ekstra.

Eller hva mener du er bedre med RX 590?

AMD kort er merkelig dyre i Norge. Nvidia kort har ganske lik pris i Norge og utland, ca 3250,- når man konverterer fra dollar for et 1070 kort i amerikansk nettbutikk. Hvis man ser på RX 590 derimot så koster denne 279 dollar eller ca 2350,-. Billigste jeg ser RX 590 for i Norge er 2890.

 

For rett over 300 kroner billigere enn et 1070 er det et elendig kjøp. For nesten 1000 kroner mindre som det koster i utlandet er du på ca samme ytelse per krone brukt. Da er det faktisk noe man kan vurdere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

AMD kort er merkelig dyre i Norge. Nvidia kort har ganske lik pris i Norge og utland, ca 3250,- når man konverterer fra dollar for et 1070 kort i amerikansk nettbutikk. Hvis man ser på RX 590 derimot så koster denne 279 dollar eller ca 2350,-. Billigste jeg ser RX 590 for i Norge er 2890.

 

For rett over 300 kroner billigere enn et 1070 er det et elendig kjøp. For nesten 1000 kroner mindre som det koster i utlandet er du på ca samme ytelse per krone brukt. Da er det faktisk noe man kan vurdere.

Fått 2 "likes"? 

Dette er jo så FAIL som det går an å bli.

Hvor får du tak i 1070 til "ca 3250"?

Det koster rett under 4k *på tilbud*!

 

Er det noe som er kunstig høyt priset så er det Nvida, men det er ikke helt "FAIL" å påstå at AMD også har vært "merkelig dyre".

AMD (Vega) kort var svært ettertrakted blant miners, men det markedet ser heldigvis ut til å forsvinne.

Så nå kan du få Vega 56 til omtrent det samme som 1070 dvs like *dyre*

 

RX590 er jo helt nytt og foreløpig ikke på tilbud.

Det er jo i prinsipp "kun" ett RX580 "på steroider" og bør vel etterhvert komme ned på samme pris som disse.

Og det er slett ikke så elendig som alle Nvida-tools vil ha det til.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Radeon og Geforce er vel på omtrent samme pris og ytelse:

RX560 vs GTX 1050 (anbefalt maksimale oppløsning 1080p)

RX570 vs GTX 1060 3GB (anbefalt maksimale oppløsning 1080p)

RX580 vs GTX 1060 6GB (anbefalt maksimale oppløsning 1440p)

Vega 56 vs GTX 1070/ 1070TI (anbefalt maksimale oppløsning 1440p)

Vega 64 vs GTX 1080 (anbefalt maksimale oppløsning 1440p)

Geforce har også kort over  1080 som Radeon ikke har noe tilsvarende.

 

Radeon har fordelen at den støtter FreeSync som er på rimligere skjermer enn de som har G-sync.

Geforce har ofte best på ytelse og ytelse per watt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

 

AMD skriver om kortet at det «leverer inntil 60 FPS eller mer(!) i de mest populære spillene, eller inntil 100 FPS i esport-spill». Hvordan vi skal tolke dette er noe uklart, men vi trenger egentlig ikke tenke så mye på hva AMD skriver. Ifølge utenlandske nettsteder som allerede har publisert sine testresultater skal nemlig kortet være omtrent 10 prosent raskere enn RX 580. 

Vi vil kjøre kortet gjennom spillene på testbenken vår neste uke for å selv se hvor godt det yter, og ikke minst om det leverer mer verdi for pengene enn det konkurrerende GTX 1060.

Her i Norge er det foreløpig ikke så mange RX 590-modeller tilgjengelig, men modellene vi finner begynner på 3000 kroner og oppover. Dette er dyrere enn GTX 1060 6GB fra Nvidia, så AMDs nykommer bør dermed yte bedre.

:rofl: Tror jeg heller kjøper GTX 1080 brukt eller AMD Radeon RX Vega 64 Limited Edition

Som sikkert er litt bedre en RX 590.

 

TEK Hvorfor skriver dere om skjermkort som nesten ikke kan kalles for gaming kort?

Vil si GTX 1060 eller lavere burde ikke fått gaming merke. 1440 gaming 165 hz er bare å glemme, samme med 4k med særlig høye innstillinger. Med mindre man overklokker noe sykt. Det må være fordelen ellers kan man droppe slike skjermkort.

Er du hjernevasket av produsentene og liker at de melker penger? 1060 er bedre enn mitt 6 år gamle GTX 680, alikevel får jeg kjørt de fleste spill på Ultra og High i 1080p. 4K er på langt unna å være nødvendig allemannseie og du får mye glede med et 1060 kort om poenget faktisk bare er å spille og ikke gæ rundt å studere hvor flotte objekter er.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg blir stadig litt forvirra sjølv! Men eg trur ikkje at vi er same person. Med mindre eg er alvorleg sjuk. Det er eit alternativ.

:rofl: dette er nærmest komisk syns jeg.

 

 

 Jeg er en av de. Jeg spiller ikke spesielt mye FPS eller BR-spill. Har GTX 1060 og funker greit for mitt bruk.

Så bra for deg, men syns selv Titan eller GTX 980 TI er miste laget i dag. GTX 1060 er bedre på støy og varme men elendig på SLI og overklokking blir lite invistering desverre da neste skjermkort genrasjon vil spillene slite.

1080 TI burde holde noen år før den er helt utdatert.

Ser du har mangel på erfaring ved bruk av skjermkort og ikke faktisk har testet forrige generasjon på nåværende spill.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For rett over 300 kroner billigere enn et 1070 er det et elendig kjøp. For nesten 1000 kroner mindre som det koster i utlandet er du på ca samme ytelse per krone brukt. Da er det faktisk noe man kan vurdere.

Regner du inn prisen på Freesync vs Gsync monitor så er ikke RX590 så gale likevell.

Endret av PantZman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fått 2 "likes"? 

Dette er jo så FAIL som det går an å bli.

Hvor får du tak i 1070 til "ca 3250"?

Det koster rett under 4k *på tilbud*!

 

Er det noe som er kunstig høyt priset så er det Nvida, men det er ikke helt "FAIL" å påstå at AMD også har vært "merkelig dyre".

AMD (Vega) kort var svært ettertrakted blant miners, men det markedet ser heldigvis ut til å forsvinne.

Så nå kan du få Vega 56 til omtrent det samme som 1070 dvs like *dyre*

 

RX590 er jo helt nytt og foreløpig ikke på tilbud.

Det er jo i prinsipp "kun" ett RX580 "på steroider" og bør vel etterhvert komme ned på samme pris som disse.

Og det er slett ikke så elendig som alle Nvida-tools vil ha det til.

 

Jeg brukte bare hans pris for 1070 i Norge, beklager at jeg ikke sjekket selv. 

Lenke til kommentar

 

 

AMD skriver om kortet at det «leverer inntil 60 FPS eller mer(!) i de mest populære spillene, eller inntil 100 FPS i esport-spill». Hvordan vi skal tolke dette er noe uklart, men vi trenger egentlig ikke tenke så mye på hva AMD skriver. Ifølge utenlandske nettsteder som allerede har publisert sine testresultater skal nemlig kortet være omtrent 10 prosent raskere enn RX 580. 

Vi vil kjøre kortet gjennom spillene på testbenken vår neste uke for å selv se hvor godt det yter, og ikke minst om det leverer mer verdi for pengene enn det konkurrerende GTX 1060.

Her i Norge er det foreløpig ikke så mange RX 590-modeller tilgjengelig, men modellene vi finner begynner på 3000 kroner og oppover. Dette er dyrere enn GTX 1060 6GB fra Nvidia, så AMDs nykommer bør dermed yte bedre.

:rofl: Tror jeg heller kjøper GTX 1080 brukt eller AMD Radeon RX Vega 64 Limited Edition

Som sikkert er litt bedre en RX 590.

 

TEK Hvorfor skriver dere om skjermkort som nesten ikke kan kalles for gaming kort?

Vil si GTX 1060 eller lavere burde ikke fått gaming merke. 1440 gaming 165 hz er bare å glemme, samme med 4k med særlig høye innstillinger. Med mindre man overklokker noe sykt. Det må være fordelen ellers kan man droppe slike skjermkort.

Esport spill er faktisk et perfekt kompliment for slike grafikk kort, der de i 1080p neasten uansett detalj nivå når 250-300fps. Utmerket for 1080p 240hz paneler. Dette kommer nå an på esport spillet og om det har søppel optimalisering og div.

 

Uansett så antar jeg at du har lite peil da på nytteverdien til svakere hardware, men det er jo lov for dere som skal spille for kos med masse ubrukelig bling på skjermen. Ingen skade i det selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...