Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cat6 kabel - funker, funker ikke


Anbefalte innlegg

Jeg har dratt en Cat6 kabel fra modem - gjennom husveggen, under en terrasse m tak og inn gjennom veggen til garasjen, da jeg har en sønn som gamer der ute. Dette er en ledning som har fungert  perfekt i 2 år. Bytter til Altibox for et par uker siden, patcher 1. november ledningen over til det nye modemet - og kabelen slutter å levere signaler. Altibox forteller meg at det ikke er noe galt med deres utstyr, ...og at eneste problem må være kabelen. Merkelig timing at kabelen skulle slutte å fungere 1. november.

 

Jeg kjøper uansett en ny 100 meters rull, setter på en kontakt i hver ende og legger den løst over til garasjen for å teste signalene. Merkelig nok funker dette helt perfekt. Det går noen dager, og jeg bestemmer meg for å installere denne ordentlig, og klipper av overskuddet i garasjen. Trekker lengden jeg skal ha tilbake inn i huset, og legger denne ut til garasjen gjennom vegg og under terrasse. Setter på en ny kontakt i garasjen, ...og da er jaggu alt dødt igjen. Routeren får ikke signaler, og plugger jeg ledningen rett i Playstation ber den meg koble til nettverksledning.

 

Noen som har tips til hva som skjer?

Kan det være at jeg har kortsluttet noe i kabelen når jeg klippet den ned på 40 meters lengde? Ja, den var koblet til i modemet når jeg brukte avbiteren... Ugh.

Har vært forsiktig med å bøye den, vet de ikke skal "knekkes" inn/ut av vegg.

 

Har prøvd å ta omtastart på modem flere ganger uten resultat. 

Endret av Ohana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo bare teorier og spekulasjoner fra oss fleste her inne vil jeg tro... Men kan det være at du har nå gått over til å bruke Cat6 kabelen på 1Gigabit, hvor det var 100mbit på den gamle ruteren? Kanskje dette gjør kabelen litt mer ømfintelig for støy om den trekkes eller legges nær andre kabler eller noen kilder som kan skape støy?

 

Jeg ville kjøpt meg utstyr som dette: https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/dibotech-kabeltester-for-nettverkskabel-p38439#ProductDetailedInformation

 

Eller hørt rundt om i distriktet hvor du bor, om det er noen som kunne ha lånt deg det.. Så får man feilsøkt skikkelig.. :)

 

Edit:

Kan jo så nevne at maksimal lengde om du kjører CAT6 som en CAT5 kabel, er ca 100meter, men om du bruker CAT6 kabel til sitt fulle er anbefalt maksimal lengde 55 meter...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det gjelder 10Gb.. Cat 6 støtter selvfølgelig 1Gb på 100m.

 

When used for 10/100/1000BASE-T, the maximum allowed length of a Cat 6 cable is up to 55 meters and for Cat 6A cable it's upto 100 meters (328 ft).

 

 

 

Cat6 er mer ømfintelig for støy en CAT5e eksempelvis er... Som derimot kan brukes på 100meter på 1Gigabit..

Edit:

Uansett så er dette flisespikkeri, jeg bare tar det opp grunnet at TS har trøbbel og en skjelden gang er det kanskje en grunn til de setter makslengder...

 

I all praksis har jeg skjeldent hatt trøbbel med en uskjermet Cat5a kabel på over 100meter som er plugget i Gigabit porter.. Men jeg har desverre ikke noen personlig erfaring med CAT6 kabler..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Du tar helt fullstendig feil! Cat6 er en BEDRE kabelstandard enn Cat5e! Forskjellen i hastighet mellom 5e og 6, er at 6 klarer 10Gb opptil ca 55m. Cat6 støtter selvfølgelig 1Gb opptil 100m!

 

"Cat 5e cables are typically 24 gauge twisted pair wires, which can produce a Gigibit network at distances up to 328 ft., including patch cables at both ends.

Cat 6 cables came out only a few years after Cat 5e. This cable gave the ability to have a 10 Gigabit network. For much of the 2000's, Cat 5e was run to the workstations and Cat 6 was run as a backbone from router to switches. However, the 10 Gigabit network on Cat 6 cables is limited to 164 ft., including patch cables. After that distance, its ultimate speed is the same as cat 5e, i.e. 1 Gigabit."

Lenke til kommentar

Du tar helt fullstendig feil! Cat6 er en BEDRE kabelstandard enn Cat5e! Forskjellen i hastighet mellom 5e og 6, er at 6 klarer 10Gb opptil ca 55m. Cat6 støtter selvfølgelig 1Gb opptil 100m!

 

"Cat 5e cables are typically 24 gauge twisted pair wires, which can produce a Gigibit network at distances up to 328 ft., including patch cables at both ends.

Cat 6 cables came out only a few years after Cat 5e. This cable gave the ability to have a 10 Gigabit network. For much of the 2000's, Cat 5e was run to the workstations and Cat 6 was run as a backbone from router to switches. However, the 10 Gigabit network on Cat 6 cables is limited to 164 ft., including patch cables. After that distance, its ultimate speed is the same as cat 5e, i.e. 1 Gigabit."

Vel, da beklager jeg.. Du får ta æren og redigere Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Lenke til kommentar

Krozmar: Takk for svar. Spekulasjoner og teorier det har gått i her i hele dag :)

 

Du nevner støy, ...nå ligger den "på plass" ved siden av en TV kabel og selve fiberkabelen. Og funker ikke. Kan det være at de andre ledningene ødelegger for signalet? TV-kabelen fungerer forøvrig som normalt.

 

Nettkabelen fungerte når den lå oppå terrasen (100 meter), men når jeg kappet den til ca 30 meter og la den ned under plankene forsvant signalene.

 

Håpløst forvirrende

Lenke til kommentar

Har gjentatt den prosessen 3 ganger allerede, hehe.

I tillegg til at jeg har prøvd å koble ledningen opp i en fast kontakt. Ingen respons...

 

Og ettersom den ene enden er inni huset og den andre i garasjen er det litt trøblete å få målt med kabeltester.

Lenke til kommentar

Kjøp en billig kabeltester. Evt klipp av igjen og terminer på nytt. Det hender når jeg terminerer at alt ser helt riktig ut, men med kabeltester så viser den feil. Klipper av og terminerer på nytt så funker det gjerne :)

Merk at de ikke viser hvis du har bomma på trådparene. En klassisk feil er folk som enten ikke ser forskjell på blå og grønn og får en eller begge feil eller de vet ikke at fargene ikke skal ligge etterhverandre og kobler feil på den måten. Billige kabeltestere viser da at alt er i skjønneste orden selv om det ikke er det.

 

Typiske symnptomer på dette er dårlig rekkevidde og/eller kraftig redusert hastighet. 

 

Og ettersom den ene enden er inni huset og den andre i garasjen er det litt trøblete å få målt med kabeltester.

Nei, det er ikke trøblete i det hele tatt. Kabeltesterne har to deler og begge viser om der er forbindelse.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Solid kabel. Fikk med plugger når jeg kjøpte kabelen - så går jo ut fra at disse skal holde mål...

 

Rekkefølgen på ledningene har jeg koblet etter "fasiten" som følger med når man kjøper et produkt:

Hvit/Oransje - Oransje - Hvit/Blå - Blå - Hvit/Grønn - Grønn - Hvit/Brun - Brun

 

Med plugg på ledningen har jeg tilsynelatende ingen signaler i kabelen. Hverken i router, switch eller PS4.

Når jeg terminerer i kontakt og bruker ledning fra kontakt til PS4 får jeg plutselig nett. 

Om jeg flytter ledningen fra PS4 til router eller switch - er signalet borte igjen.

 

Altså: Det funker fra kontakt til Playstation, men ikke til noe som skal dele signalet videre :/

Endret av Ohana
Lenke til kommentar

Du har feil rekkefølge på lederene/parene der ja som kommentert her nå nettopp.

 

I tillegg - dersom du har en installasjonskabel(med solid kjerne på hver leder - IKKE flertrådet) så må du og sørge for å ha plugger som er beregnet på dette. De fleste plugger du får tak på hos butikker er beregnet på patchekabel(flertrådet ledere - IKKE solid kjerne).

 

Så dersom du har feil her så kan dette forklare hvorfor du i det ene øyeblikket har kontakt - og i neste øyeblikk etter at en ledning er flyttet ikke har kontakt. Årsaken til dette er at dersom plugg/kabel ikke er laget for hverandre så vil kontakten være dårlig og kan bli helt borte ved fysisk bevegelse.

 

Og samme med motsatt vei. Skal du bruke veggbokser/patchepanel så må du bruke installasjonskabel, ikke patchekabel. I veggboksene/panelene er det "gafler" du skal ha lederen ned i og disse liker ikke flertrådet kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faen, så flaut...

Og irriterende! Snakka akkurat på telefonen med montøren til Altibox, og ett av temaene var rekkefølge på ledningene. Han bekreftet nok en gang at jeg hadde gjort det riktig.

 

Takk for grunnleggende informasjon, folkens - da blir klipp og klem her i kveld!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...