Gå til innhold

Innføre Mac/Apple i PC-bedrift


Anbefalte innlegg

Vi er en bedrift på ca 50 ansatte og jeg sitter i «IT-gruppa». Vi jobber med salg og service og har et Windows-basert miljø. Siden vi begynner å se på skyløsninger og vil ta i bruk Office 365 løsninger, lurer jeg på hva dere mener om å evt innføre Apple-produkter i bedriften.

 

Har dere noen gode argumenter som jeg kan legge frem for sjefen og IT-ansvarlig om å gå for Ipad/Mac?

 

Salg bruker primært bare SuperOffice og Office 365 til anbudsskriving og presentasjoner.

 

Kundesenteret og regnskap bruker Visma business (Windows klient).

 

Service bruker SuperOffice (mulig den går bort) og primært et service-program som finnes som iOS-app. Enkelte funksjoner finnes i Windows-versjonen. På sikt blir nok Windows-versjonen nettbasert, så da kan nok dette tas i bruk på en iPad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er en bedrift på ca 50 ansatte og jeg sitter i «IT-gruppa». ….

 

Jeg ville holdt miljøet så homogent som mulig. Lite firma med bare begrenset IT-support-kapasitet så bruk færrest mulig plattformer. En plattform er bedre enn to, to bedre enn tre osv.

 

Dere må aldri ta beslutninger basert på hva som blir lovet/er forventet av fremtidige produkter. Finnes ikke produktet i dag til en plattform så velg ikke denne, og ideelt er dere heller ikke de første til å ta i bruk en versjon for en ny plattform.

 

Men det kan selvsagt være aktuelt å utsette en beslutning/innkjøp i noen uker/måneder hvis dere forventer at valget blir enklere, og utsettelsen ikke har vesentlige økonomiske konsekvenser i mellomtiden.

 

Og har dere et opplegg som fungerer ville jeg ikke rørt det hvis dere ikke ser noen veldig store fordeler ved å bytte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi er en bedrift på ca 50 ansatte og jeg sitter i «IT-gruppa». Vi jobber med salg og service og har et Windows-basert miljø. Siden vi begynner å se på skyløsninger og vil ta i bruk Office 365 løsninger, lurer jeg på hva dere mener om å evt innføre Apple-produkter i bedriften.

 

Har dere noen gode argumenter som jeg kan legge frem for sjefen og IT-ansvarlig om å gå for Ipad/Mac?

 

Salg bruker primært bare SuperOffice og Office 365 til anbudsskriving og presentasjoner.

 

Kundesenteret og regnskap bruker Visma business (Windows klient).

 

Service bruker SuperOffice (mulig den går bort) og primært et service-program som finnes som iOS-app. Enkelte funksjoner finnes i Windows-versjonen. På sikt blir nok Windows-versjonen nettbasert, så da kan nok dette tas i bruk på en iPad?

Grunner jeg som en IT-Konsulent har for å hindre deg fra dette:

1. Apple produkter er mye dyrere, virker ikke som om noen av dere benytter noe som helst av krevende programmer, så pcer til 6000 kroner bør gjøre jobben med good margin. En mac ender på det dobbelte fort. 

2. Officepakken i O365  er per dags dato ikke så veldig lett å ha med å gjøre på Mac

3. Mac produkter er mer ettertraktet, og lettere for å bli borte, shamener? 

4. Mac vil på ingen måte lette IT sine jobber hos dere, alle som er vant med Windows og ikke mac vil synes overgangen blir krongelete, dette gjelder selvsagt andre veien og. 

 

Dette er argumenter jeg nevner når brukere hos våre kunder spør om hvorfor de ikke har mac.

 

min personlige mening er at alt mac relatert opp mot AD og annet ikke er lett å gjennomføre. Kan være jeg tar feil, men alt dette over er min erfaring. 

 

Edit: ipads derimot, de er jeg meget glad i når det kommer til administrering av de iallefall. Mye enklere å låse ned med Microsoft Intune enn hva android enheter er. 

Endret av KanKhan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tja, når alt er i skya så vil jo ting bli enklere, og for noen er jo maskinen deres verktøy og noen trives selvsagt best med Mac og hvis ansatte insisterer på Mac og det fungerer greit så hvorfor ikke?

Hvis man ønsker å ha et domene, filshare, nettverksskrivere etc. og ikke ønsker å gjøre dette unødvendig komplisert og til en manuell oppgave per maskin, så bør man holde seg langt unna Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...