Gå til innhold

TEST: iPad Pro (2018)


Anbefalte innlegg

Apple er kun interessert i å melke en relativt trofast tilhengerskare for mest mulig penger for minst mulig innsats. De er selvfølgelig ikke alene om dette, men min MacBook 2007 leverte specs Windows-maskiner ikke var i nærheten av, og det til en pris som var konkurransedyktig og vel så det. Det samme gjaldt min 2011 MacMini server.

Du føler ikke det er et snev ironisk at du velger å trekke frem akkurat dette i kommentarfeltet til et produkt som nettopp leverer specs som konkurrentene ikke er i nærheten av?

 

Hvilke maskiner leverer samme ytelse i tilsvarende formfaktor til en betydelig lavere pris?

Endret av phax
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Apple er kun interessert i å melke en relativt trofast tilhengerskare for mest mulig penger for minst mulig innsats. De er selvfølgelig ikke alene om dette, men min MacBook 2007 leverte specs Windows-maskiner ikke var i nærheten av, og det til en pris som var konkurransedyktig og vel så det. Det samme gjaldt min 2011 MacMini server.

Du føler ikke det er et snev ironisk at du velger å trekke frem akkurat dette i kommentarfeltet til et produkt som nettopp leverer specs som konkurrentene ikke er i nærheten av?

 

Hvilke maskiner leverer samme ytelse i tilsvarende formfaktor til en betydelig lavere pris?

Ren ytelse innenfor strengt restriktive parametre: iPad PRO>røkla.

Fleksibilitet og muligheten til å utnytte hardware slik en selv ønsker: Windows hybrid/2-in-1/m.m.>iPad PRO.

Selv min fullstendig utdaterte, dønn trege Lenovo Mix 300 takler ekstern lagring.

 

Når jeg sammenligner med MacBook PRO 2007 sikter jeg til antallet forskjellige porter tilgjengelig og derav fleksibilitet. USB/FW400/800/DVI/ExpressCard. Lett å reparere, bytte HDD og RAM. Denne kostet meg kr 14990,- den gang. En tilsvarende spesifisert Dell kostet ca kr 8000,- mer, hadde Windows med elendig håndtering av audioflyt og byggekvalitet fra det varme stedet som nevnes med frykt i Bibelen.

 

I dag er Windows 10 helt på høyden med tanke på rå ytelse i audiosegmentet og støtter i tillegg spesialisert hardware og utallige konfigurasjoner.

Lenke til kommentar

Utrolig flott nettbrett ødelagt av dårlig software.

 

Tenkt Windows eller OSX på den saken her. Å bruke et oppblåst iPhone OS på et slik nettbrett er så bortkasta at ja.

 

Ytelsen er jo temmelig vill nå. Hadde jeg fått et ordentlig OS på denne her så hadde jeg byttet ut laptopen min på dagen.

 

Det blir fikset med iOS 13 ;)

Lenke til kommentar

Du føler ikke det er et snev ironisk at du velger å trekke frem akkurat dette i kommentarfeltet til et produkt som nettopp leverer specs som konkurrentene ikke er i nærheten av?

 

Hvilke maskiner leverer samme ytelse i tilsvarende formfaktor til en betydelig lavere pris?

 

For å si det sånn, det finnes ingen nettbrett med engang tilsvarende ytelse. De fleste PCer kommer ikke engang i nærheten. Men bare vent til iOS 13, da får tonen en annen hos de fleste som trekker ned pga iOS begrensningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du føler ikke det er et snev ironisk at du velger å trekke frem akkurat dette i kommentarfeltet til et produkt som nettopp leverer specs som konkurrentene ikke er i nærheten av?

 

Hvilke maskiner leverer samme ytelse i tilsvarende formfaktor til en betydelig lavere pris?

 

For å si det sånn, det finnes ingen nettbrett med engang tilsvarende ytelse. De fleste PCer kommer ikke engang i nærheten. Men bare vent til iOS 13, da får tonen en annen hos de fleste som trekker ned pga iOS begrensningene.

Dersom iOS 13 kommer med støtte for eksterne enheter sier jeg jippi! Samme ble derimot sagt da vi puslet rundt i iOS 10 og ventet på iOS 11 og 12. Vent og se: og her er vi fremdeles like langt to år etter.

Lenke til kommentar

En ipad pro er nok ikke for alle, men fy faen så digg den er for noen;)

 

Jeg solgte min wacom cintig for å kjøpe 1gen ipad pro for 2 år siden og jeg angrer så absolutt ikke!

Jeg vil vel heller si jeg liker apple pencil bedre en wacom sin Stylus. Jeg har også testet flere av Surface Pro modellene, men kan ikke si jeg er så veldig imponert.

 

- Video og bilderedigering kan gjøres med Lumafusion og Affinity Photo. Snart kommer Photoshop og. Trenger du et vector program så har du Affinity designer. Greit nok så har ikke ipad mus , men nå er det ganske fantastisk med gestures og arbeidsflyt i apper som f.eks procreate.

 

- Jeg har selv 3D printet flere ting som jeg har laget i enten Onshape eller Shapr3D på ipaden min. OnShape er startet av 2 tidligere Solidworks CEOs. Shapr3D på sin side er en ganske forfriskende ny måte å gjøre 3D CAD på.

F.eks er denne motoren her laget på en ipad pro i Shapr3D

attachicon.gifCF45055F-41DB-493B-99EC-6E40FC2D2718.jpeg

Greit nok savner jeg både Fusion 360, Revit og Autocad. Men jeg er spent på hva fremtiden vil bringe.

 

- Når det kommer til tekstbehandling programmer så vet jeg dessverre ikke så mye da jeg ikke bruker det så ofte. Men til notater er lpad Pro genial! Du har tilogmed en app som heter NEBO som tar håndskrevet notater og gjør det om til digital skrift på millisekunder! Selv avanserte matte formler er en lek!

attachicon.gif33E265A3-C9D3-4751-A193-43408B4D777A.jpeg

Faktisk er hele dette innlegget skrevet for hånd med apple pencil i NEBO;)

 

Tror du meg ikke? Her er videoen(gif):

attachicon.gifD4F9831F-EDD6-4246-806E-5681D4AA51F9.gif

 

NEBO ser fantastisk ut. Jeg bruker primært LaTex for matte/fysikk, men ville vært svært praktisk å kunne skrive for hånd og deretter importere.

 

Tilbake til tråden dog: Poenget er ikke nødvendigvis at det ikke eksisterer applikasjoner som kan benyttes til arbeidet, problemet er at OSet ikke tillater en arbeidsflyt som er effektiv nok. Jeg bruker pad til registrering og passive operasjoner slik som fremvisning av kart, tegninger osv. Til produksjon brukes en Windows maskin.

 

Jeg har forsøkt iPad pro, og det var aldri ytelsen som satt en stopper for produksjon.

Lenke til kommentar

Det hender jeg kjører fullverdig OS på min Ipad Pro . Da via Astropad Studio. Den blir da som en trådløs Cintiq skjerm til Mac miniene mine :)

 

Astropad har ogso Luna display som er en fysisk dongle som gjør opplevelsen enda bedre.

 

Men mitt foretrukne verktøy på jobb og privat er derimot uten tvil Ipaden for seg selv. Jeg regner ikke med at alle andre skal kunne gjøre det samme. Men det er ingen pen tablets/pc som overgår Ipad pro i portabilitet og pen følelsen. Og ja jeg har testet surface pro :)

 

Brad Colbow (tegneserieskaper) skryter ipaden opp i skyene men selv han sier dette først og fremst er et utrolig bra Companion device. Dvs at de ikke nødvendigvis må erstatte din laptop/stasjonære men er et genialt verktøy ved siden av.

Endret av V-S 86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så?

 

Når Apple klarer å kopiere apper fra iOS til OSX. Så funker det jo motsatt også. Hva med når Apple byttet fra PowerPC til x86 i sin tid? Windows kjører på ARM..

 

Det hørtes ut som du mener at det ikke er mulig. Selvfølgelig er det mulig.

All software må jo da rekompileres for ARM på macOS. Dersom man skulle begynne med en type emulering, så kan jeg tenke meg at batterilevetida ville gått til helvete.

 

Når Apple gikk til Intel, så var det en periode mulig å bruke Rosetta for å kjøre PowerPC programmer på x86, men det var vel ikke akkurat noen bra effektiv måte å gjøre det, i tillegg var det jo bare for en tid til programmene ble portet til x86. 

 

Hvis man bare tenker logisk på det, så er jo dette vanvidd. Da er det bedre å istedet lage egne programmer for iOS, istedet for å rekompilere et macOS program til å kunne kjøre på et eller annet iOS/macOS hybrid.

 

Det virker som det er veldig mange der ute som lever i drømmeland og har null forståelse for hva Apple prøver å gjøre. Apple ønsker ikke å blande sammen de to OSene som Microsoft har gjort i veldig dårlig stil. Å gå dit er en tabbe. 

 

Det heter også macOS = det vil aldri skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

All software må jo da rekompileres for ARM på macOS. Dersom man skulle begynne med en type emulering, så kan jeg tenke meg at batterilevetida ville gått til helvete.

 

Når Apple gikk til Intel, så var det en periode mulig å bruke Rosetta for å kjøre PowerPC programmer på x86, men det var vel ikke akkurat noen bra effektiv måte å gjøre det, i tillegg var det jo bare for en tid til programmene ble portet til x86.

 

Hvis man bare tenker logisk på det, så er jo dette vanvidd. Da er det bedre å istedet lage egne programmer for iOS, istedet for å rekompilere et macOS program til å kunne kjøre på et eller annet iOS/macOS hybrid.

 

Det virker som det er veldig mange der ute som lever i drømmeland og har null forståelse for hva Apple prøver å gjøre. Apple ønsker ikke å blande sammen de to OSene som Microsoft har gjort i veldig dårlig stil. Å gå dit er en tabbe.

 

Det heter også macOS = det vil aldri skje.

 

Takk:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Så den er tydeligvis ikke for de som på liv og død skal herpe tingene sine med vilje. Jeg faller heldigvis ikke i den kategorien, så jeg kan nok kjøpe meg en sånn.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så den er tydeligvis ikke for de som på liv og død skal herpe tingene sine med vilje. Jeg faller heldigvis ikke i den kategorien, så jeg kan nok kjøpe meg en sånn.

Herper heller ikke tingene mine med vilje, men min arvede iPhone 6 (konas gamle som brukes som fjernkontroll/teksthefte) er godt bøyd selv om den aldri har ligget i en bukselomme, alltid har hatt et deksel med stålplate i bunn og aldri har ligget i press. Min iPad 3 har gjennomgått mye og er ikke bøyd det minste. Min 3 mnd gamle 2017 iPad PRO 12.9, som jeg bruker i jobbsammenheng, ligger i et gel-dempet futteral, har et Logi tastaturdeksel og har aldri ramla i bakken, men ligger i en sekk sammen med bøker. Den vipper ca 1 mm når den ligger med skjermen ned på et plant underlag. Ikke problematisk, og heller ikke uvanlig med tanke på tykkelsen, men nok til at jeg ikke bruker/frakter den uten deksel.

 

Husstandens to maskiner av type MacBook Pro sliter også med dette, men primært pga åpning/lukking. Har aldri skjønt draget mot ultratynne telefoner og nettbrett. Selv varmeutviklingen fra batteri og skjerm er i stand til å bøye chassiset over tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Klarer ikke å forstå noe av det du påstår her, Har aldri opplevd at en telefon eller nettbrett bøyer seg. Og jeg har hatt iPhone 6 pluss som tydeligvis er lettbøyd. Ting skjer ikke av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke å forstå noe av det du påstår her, Har aldri opplevd at en telefon eller nettbrett bøyer seg. Og jeg har hatt iPhone 6 pluss som tydeligvis er lettbøyd. Ting skjer ikke av seg selv.

iPhone 6 bøyer seg mest sannsynlig pga varmeutvikling under lading, og at dekselet med stålinnlegg utvider seg mindre enn alu-chassiset. Den spriker der skjermen ikke er direkte festet i chassis. Jeg mistenker også at dette skjer med iPad PROen, da jeg lader den i Logi-dekdelet som utvider seg mindre enn aluminiumen. iPad 3 har aldri ligget i et stivt deksel, men er i tillegg mye stivere i chassiset enn både iPhone 6 og iPad PRO. Har forøvrig samme utfordring med Lenovo MIX 300, selv om denne primært er i plast. Stålramme rundt skjermen bøyer seg når den er varm. Forskjellen er at jeg betalte kr 1200,- for Lenovo'n.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...