Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Air (Sen 2018)


Anbefalte innlegg

Det blir forvirrende når man snakker om prisendringer, men blander mellom butikkpris og veiledende priser. Når man viser til prisen på nye Air er det snakk om veiledende pris, men sammenlignes mot "presset" butikkpris på gamle Air og Pro.

 

Antar at nye Air også får redusert pris via konkurranse innen ikke så lenge. Ser nidarosdata er godt i gang.

Endret av genser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

 

Jeg har en gammel Air fra tidlig 2014 som har vært i bruk daglig siden jeg fikk den. Jeg har ennå ikke hatt en program- eller maskinkrasj. Den bare funker. Dag etter dag, uke etter uke. Den oppleves raskere enn min 6 mnd gamle Lenovo som jeg har på jobb. Fordi Windows i Lenovoen stadig tar tenkepauser og ventepauser og jeg vet ikke hva. Og tekstbehandlere og regneark avslutter, også til stadighet, plutselig.

 

Derfor er det ikke interessant for meg, og sikkert ikke for mange andre Mac-brukere, om jeg kan kjøpe en windowsmaskin med bedre ytelse til en lavere pris. 

 

Og det er dessverre dette Apple er fullt klar over når de priser sine produkter så høyt at journalister provoseres og brukere fortviler. De har en ekstremt lojal kundemasse. 

 

"[...] for de fleste (eks. gamere ++). " Dvs. spill, VR og mange profesjonelle programmer. Hvorfor bruke dobbelt så mye penger om man bare skal surfe web og lese epost?

 

Og hvorfor ikke bare kjøpe samme hardware til halvparten av prisen og så lage din egen linux laptop som kan være akkurat slik du vil at OSet skal være?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

 

Jeg har en gammel Air fra tidlig 2014 som har vært i bruk daglig siden jeg fikk den. Jeg har ennå ikke hatt en program- eller maskinkrasj. Den bare funker. Dag etter dag, uke etter uke. Den oppleves raskere enn min 6 mnd gamle Lenovo som jeg har på jobb. Fordi Windows i Lenovoen stadig tar tenkepauser og ventepauser og jeg vet ikke hva. Og tekstbehandlere og regneark avslutter, også til stadighet, plutselig.

 

Derfor er det ikke interessant for meg, og sikkert ikke for mange andre Mac-brukere, om jeg kan kjøpe en windowsmaskin med bedre ytelse til en lavere pris. 

 

Og det er dessverre dette Apple er fullt klar over når de priser sine produkter så høyt at journalister provoseres og brukere fortviler. De har en ekstremt lojal kundemasse. 

 

Trur Lenovoen din må ha ein feil. Har ein 5 år gamal ASUS som går og går og går. Ingen program som avslutter tilfeldig. Hevder ikkje av den grunn at Windows er overlegent Mac OS. Eg liker berre Windows klart betre.

Det er ikke den eneste PC'n jeg har hatt. Jeg har hatt mange. Det er faktisk 3 år siden nå at Mac OS overtok 1. plassen som foretrukket OS for systemutviklere på verdensbasis. Hadde Windows vært feilfri så ville ikke Apple kunne selge Mac til overpris. For det er i hovedsak OS'et som skiller dem fra andre maskiner.

Dei greier det med telefonar, så kvifor ikkje med datamaskiner. Det er mange Mac i familien og blant bekjente. Å seie at dei er utan problem, ville vere å overdrive. Enig med fleire andre her at Windows nå er blitt eit svært godt og stabilt system.

Lenke til kommentar

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

 

Jeg har en gammel Air fra tidlig 2014 som har vært i bruk daglig siden jeg fikk den. Jeg har ennå ikke hatt en program- eller maskinkrasj. Den bare funker. Dag etter dag, uke etter uke. Den oppleves raskere enn min 6 mnd gamle Lenovo som jeg har på jobb. Fordi Windows i Lenovoen stadig tar tenkepauser og ventepauser og jeg vet ikke hva. Og tekstbehandlere og regneark avslutter, også til stadighet, plutselig.

 

Derfor er det ikke interessant for meg, og sikkert ikke for mange andre Mac-brukere, om jeg kan kjøpe en windowsmaskin med bedre ytelse til en lavere pris. 

 

Og det er dessverre dette Apple er fullt klar over når de priser sine produkter så høyt at journalister provoseres og brukere fortviler. De har en ekstremt lojal kundemasse. 

 

Lenovo er kjent for å ha en masse installerte bloatware programmer som bare er til plunder og heft, reinstaller Windows og bare installer de nødvendigste driver osv så blir den mye rasker og feilfri, det gjorde jeg med min Lenovo og den virker perfekt uten noe som helst problemer!"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir forvirrende når man snakker om prisendringer, men blander mellom butikkpris og veiledende priser. Når man viser til prisen på nye Air er det snakk om veiledende pris, men sammenlignes mot "presset" butikkpris på gamle Air og Pro.

 

Antar at nye Air også får redusert pris via konkurranse innen ikke så lenge. Ser nidarosdata er godt i gang.

 

Poenget er jo å si hva som er best kjøp per i dag. Denne kommer til å falle i pris etter en stund, men per i dag får vi Macbook Pro for 500 kroner ekstra.

Veiledende er uinteressant dersom du skal bestemme deg for hva du skal kjøpe nå dersom den er høyere enn hva den går for i butikken. Jeg må ikke betale veiledende pris, jeg betaler det som står på prislappen. Gjør du noe annet?

 

Det ville også vært dumt å si at denne er et bedre kjøp fordi at om 6 måneder koster den kanskje 100 kroner mindre fordi det er ingen garanti for det og det er heller ikke relevant for situasjonen akkurat nå.

Lenke til kommentar

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

Siste del av dette stemmer ikke, nedgang på børsen, kansellert produksjonsopptrapping, samt dårlig kritikk i uavhengige tester vitner om noe helt annet. Apple visner, i forvissningen om at det de en gang hadde er akkurat det de fortsatt har, i 2018. Apple er ikke overlegent elementary OS på design og brukervennlighet, det er ikke overlegent selv Windows 7 i utstrekning, og Apple bruker mindre og mindre penger på det. Det gjøres til latter i nye lavmål hva angår sikkerhet gang på gang.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er jo å si hva som er best kjøp per i dag. Denne kommer til å falle i pris etter en stund, men per i dag får vi Macbook Pro for 500 kroner ekstra.

Veiledende er uinteressant dersom du skal bestemme deg for hva du skal kjøpe nå dersom den er høyere enn hva den går for i butikken. Jeg må ikke betale veiledende pris, jeg betaler det som står på prislappen. Gjør du noe annet?

Ja, skal man vurdere hva som er et best kjøp må man selvfølgelig se på markedsprisen, helt enig i det. Men uttallelsen om at "prisen er satt opp 3500 kr" er misvisende da den altså sammenligner veilledende pris og markedspris. I så fall bør jo da artikkelen oppdateres hver gang markedsprisen endrer seg.

 

Også er det jo artig at prispressingen allerede er i gang, med 12 899 kr hos Nidaros Data.

https://www.nidarosdata.no/apple-macbook-air-133-dual-core/cat-p/c/p10429684

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

 

Jeg har en gammel Air fra tidlig 2014 som har vært i bruk daglig siden jeg fikk den. Jeg har ennå ikke hatt en program- eller maskinkrasj. Den bare funker. Dag etter dag, uke etter uke. Den oppleves raskere enn min 6 mnd gamle Lenovo som jeg har på jobb. Fordi Windows i Lenovoen stadig tar tenkepauser og ventepauser og jeg vet ikke hva. Og tekstbehandlere og regneark avslutter, også til stadighet, plutselig.

 

Derfor er det ikke interessant for meg, og sikkert ikke for mange andre Mac-brukere, om jeg kan kjøpe en windowsmaskin med bedre ytelse til en lavere pris. 

 

Og det er dessverre dette Apple er fullt klar over når de priser sine produkter så høyt at journalister provoseres og brukere fortviler. De har en ekstremt lojal kundemasse. 

 

 

Du skal mange år tilbake før Mac OS X var overlegent Windows. Da snakker vi Windows Vista-dager og tidligere. Etter Windows 7 (og unntatt Windows 8.x) har de vært veldig sammenlignbare både i ytelse og stabilitet. Mac OS X er et veldig bra OS, men ikke bra nok til å rettferdiggjøre prisene Apple skal ha nå for tiden.

 

Før kunne Apple ta høye priser for middels ytelse fordi de 1. hadde høy byggekvalitet på maskinvaren og 2. hadde et usedvanlig stabilt og brukervennlig OS. 

 

I dag har de fleste maskinvareprodusenter lansert maskiner med like god eller bedre byggekvalitet og design enn Apple, til langt lavere priser. Og Mac OS X har ikke lenger noe særlig fortrinn i forhold til Windows 10. Så man skulle kanskje tro at Apple ville senke prisene sine når de ikke lenger er "unike". Men i stedet øker de dem... Apple har gått fra å lage markedets beste maskinvare og programvare til å bli et motevarehus (àla. Prada, etc). I dag kjøper folk Apple-produkter fordi det er moteriktig. Før kjøpte folk Apple-produkter fordi de var gode.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Du skal mange år tilbake før Mac OS X var overlegent Windows. Da snakker vi Windows Vista-dager og tidligere. Etter Windows 7 (og unntatt Windows 8.x) har de vært veldig sammenlignbare både i ytelse og stabilitet. Mac OS X er et veldig bra OS, men ikke bra nok til å rettferdiggjøre prisene Apple skal ha nå for tiden.

 

Før kunne Apple ta høye priser for middels ytelse fordi de 1. hadde høy byggekvalitet på maskinvaren og 2. hadde et usedvanlig stabilt og brukervennlig OS. 

 

I dag har de fleste maskinvareprodusenter lansert maskiner med like god eller bedre byggekvalitet og design enn Apple, til langt lavere priser. Og Mac OS X har ikke lenger noe særlig fortrinn i forhold til Windows 10. Så man skulle kanskje tro at Apple ville senke prisene sine når de ikke lenger er "unike". Men i stedet øker de dem... Apple har gått fra å lage markedets beste maskinvare og programvare til å bli et motevarehus (àla. Prada, etc). I dag kjøper folk Apple-produkter fordi det er moteriktig. Før kjøpte folk Apple-produkter fordi de var gode.

 

Har du eksempel på ein slik tilsvarende Windows maskin? 

Skal brukes til bilderedigering på farten. God skjerm er da viktig. 

Lenke til kommentar

@rvenes Dell XPS 13 er vesentlig bedre på alt, antagelig unntatt pekeflate, men det er uinteressant. Samme pris.

Det er ikke en Windows-maskin, det er en maskin. Man får den med Linux (Ubuntu), og man får den med Windows.

Ser det er noen guider til hackintoshing av den gamle, men det får man sikkert også til hvis man har interesse.

 

https://system76.com/laptops/serval er kanskje interessant med matt skjerm?

Lenke til kommentar

@rvenes Dell XPS 13 er vesentlig bedre på alt, antagelig unntatt pekeflate, men det er uinteressant. Samme pris.

Det er ikke en Windows-maskin, det er en maskin. Man får den med Linux (Ubuntu), og man får den med Windows.

Ser det er noen guider til hackintoshing av den gamle, men det får man sikkert også til hvis man har interesse.

 

https://system76.com/laptops/serval er kanskje interessant med matt skjerm?

 

3,47 og 4,17 kg var jo i det meste laget... 

Kvifor er peikeflate uintresant?   Det er ikkje alle plassar ein jobbar der ein kan bruke vanleg mus. 

Lenke til kommentar

overpriset. Gamle Air modellene lå jo på "fastpris (aka jevnlige tilbud)" til 7990,-, og på supertilbud (rett før studiestart og ved åpning av nye elektrobutikker osv til 6990,-).

 

Hele poenget var jo en rimelig maskin som hadde alt man trengte til studier og samtidig hadde glimrende tastatur og pekeplate.

 

Og lagring burde klart vært 256Gb SSD som standard.

Lenke til kommentar

Damned, må elske slike påstander. 
Ja, aksje kursen har falt siste 2 mnd, så da er den bare overlegen alt Apple har hatt siste 5 årene, men det teller vel ikke..?
Sånn Windows 10 brukte, hva var det to og et halvt år å slå Windows 7? Windows 7 er fortsatt et av de mest utbredte OS-ene, men alikevel så er det vel få av oss som vil påstå at det er et bedre OS når det kommer til brukevennlighet, sikkerhet m.m sammenlignet med nyere ting fra Windows, Linux og Mac OS. 

Resten er vel stortsett synsing, men hey, når noen random fyr på internet sa det, så må det jo være sant. 

Mac er ikke rett for alle, men det er heller ikke Windows, eller Linux, men heldigvis så blir alle tre mer og mer rett for folk flest, uavhenging av hva de bruker maskina til. Mac virker til å satse på et skille mellom "pro" bruker og vanlig bruker, der folk flest vil klare seg med en pad eller telefon. (Studenter er jo pro bruker i den sammenhengen, grunnet behovet til å skrive mye) - Skal bli spennende å se hvor rett de og andre har i sin gambling. 
 

Siste del av dette stemmer ikke, nedgang på børsen, kansellert produksjonsopptrapping, samt dårlig kritikk i uavhengige tester vitner om noe helt annet. Apple visner, i forvissningen om at det de en gang hadde er akkurat det de fortsatt har, i 2018. Apple er ikke overlegent elementary OS på design og brukervennlighet, det er ikke overlegent selv Windows 7 i utstrekning, og Apple bruker mindre og mindre penger på det. Det gjøres til latter i nye lavmål hva angår sikkerhet gang på gang.

Lenke til kommentar

Dell XPS 13 er ikke et kjempe valg for noen som skal jobbe med bilderedigering på farten, i allefall ikke om farger er viktige. 
Den må kalibreres før bruk, da med skikkelig verktøy (- som vil si både HW og SW) Du vil ikke klare å få det rett uten å bruke verktøy, der er Apple (og et par andre produsenter) bedre, out of the box. 

@rvenes 
 

@rvenes Dell XPS 13 er vesentlig bedre på alt, antagelig unntatt pekeflate, men det er uinteressant. Samme pris.
Det er ikke en Windows-maskin, det er en maskin. Man får den med Linux (Ubuntu), og man får den med Windows.
Ser det er noen guider til hackintoshing av den gamle, men det får man sikkert også til hvis man har interesse.

https://system76.com/laptops/serval er kanskje interessant med matt skjerm?

Lenke til kommentar

Dell XPS 13 er ikke et kjempe valg for noen som skal jobbe med bilderedigering på farten, i allefall ikke om farger er viktige. 

Den må kalibreres før bruk, da med skikkelig verktøy (- som vil si både HW og SW) Du vil ikke klare å få det rett uten å bruke verktøy, der er Apple (og et par andre produsenter) bedre, out of the box. 

 

@rvenes 

 

 

 

Da ser det ut til at det blir Apple maskina alikevel da. 

Ser for meg å bruke noen flash ssd disker med thunderbolt 3 for å lagre bilda/video på når man er ute på tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...