Gå til innhold

Nå er den like rundt hjørnet: Her er Tesla Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så liten interesse at over 400.000 mennesker la inn bestilling på bilen før den engang var satt i produksjon... Jaja, krisemaksimererne får sagt det!

 

Det selges ca 80 000 000 biler i året.

 

Forhåndssalgene til Tesla utgjør en halv prosent av årlige bilsalg, som de altså kommer til å bruke de neste to-tre årene på å forhåpentligvis produsere og levere til kundene.

 

Det er ikke krisemaksimering, det er faktum, 99.5% av verdens nybilkjøpere ... kjøper ikke en Tesla! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det selges ca 80 000 000 biler i året.

 

Forhåndssalgene til Tesla utgjør en halv prosent av årlige bilsalg, som de altså kommer til å bruke de neste to-tre årene på å forhåpentligvis produsere og levere til kundene.

 

Det er ikke krisemaksimering, det er faktum, 99.5% av verdens nybilkjøpere ... kjøper ikke en Tesla! 

 

Igjen kommer dette umulige kravet der Tesla av en eller annen grunn, som et helt nytt bilmerke, *må* selge flest biler i hele verden før de i hele tatt har fått lov til å starte skikkelig. Går det an å roe seg ned litt? Dere forlanger at man skal kunne løpe før man kan krabbe!  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det selges ca 80 000 000 biler i året.

 

Forhåndssalgene til Tesla utgjør en halv prosent av årlige bilsalg, som de altså kommer til å bruke de neste to-tre årene på å forhåpentligvis produsere og levere til kundene.

 

Det er ikke krisemaksimering, det er faktum, 99.5% av verdens nybilkjøpere ... kjøper ikke en Tesla!

Så argumentet her er da at fordi 400K bare er en liten andel av totalmarkedet så er 400K egentlig bare en håndfull av biler? De kunne like gjerne solgt 10 som 400K liksom?

 

Eller hva er det egentlig du prøver å si?

Lenke til kommentar

Igjen kommer dette umulige kravet der Tesla av en eller annen grunn, som et helt nytt bilmerke, *må* selge flest biler i hele verden...

  

Er det noen som har kommet med noe slikt krav, eller har du bare totalt misforstått det du svarer på?

 

Så argumentet her er da at fordi 400K bare er en liten andel av totalmarkedet så er 400K egentlig bare en håndfull av biler? De kunne like gjerne solgt 10 som 400K liksom?

 

Eller hva er det egentlig du prøver å si?

 

Er virkelig evnen til å lese en tråd, å forstå sammenhengen, så dårlig?

Jeg får sette sitatene etter hverandre igjen, for å se om det hjelper?

 

Jeg kan være med på at de kanskje hadde solgt noen flere biler dersom kundene fikk bilen nærmest umiddelbart, men interessen er for liten, og prisnivået de fleste steder alt for høyt.

 

Så liten interesse at over 400.000 mennesker la inn bestilling på bilen før den engang var satt i produksjon... Jaja, krisemaksimererne får sagt det!

 

Nei, Tesla får ikke solgt bilene sine i det hele tatt.

 

Det selges ca 80 000 000 biler i året.

 

Forhåndssalgene til Tesla utgjør en halv prosent av årlige bilsalg, som de altså kommer til å bruke de neste to-tre årene på å forhåpentligvis produsere og levere til kundene.

 

Det er ikke krisemaksimering, det er faktum, 99.5% av verdens nybilkjøpere ... kjøper ikke en Tesla!

 

 

 

Jeg svarer jo på dine påstander, dersom du ikke forstår hva jeg prøver å si her, så er det kanskje på tide å kreve skolepengene refundert fra staten, ettersom det burde være innlysende?

 

Jeg kan gjenta det; nesten ingen nybilkjøpere i vår verden kjøper en ny Tesla, 400 000 forhåndsbestillinger er en dråpe i havet, eller mer korrekt, 0.5% av antallet biler som selges årlig.

Det finnes ikke noe stort marked for elbiler, annet enn i Norge, per i dag er det et nisjeprodukt svært få velger.

Lenke til kommentar

Vil tro at Tesla forventer at det i flere land vil komme lignende insentiver til dem vi har i Norge. Det blir mer og mer opplagt at global oppvarming er et gigantisk problem og dermed større press på den politiske klassen å gjøre noe med det.

 

Stooore avgifter på fossilbiler, kanskje etterhvert til og med forbud. Landene med stor fossilbilindustri vil stritter i mot lengst, men det er mange land som ikke har hjemlig fossilbilindustri. Da sitter Tesla med gode kort på hånden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, 400 000 forhåndsbestillinger er en "dråpe" i havet ift årlig salg av biler, det er ganske enkel matematikk. Ikke blir de solgt i år heller. 

 

Det er fortsatt den mest forhåndsbestilte bilen i verden, det har ikke gått like bra for de andre.. 

De fleste bilprodusenter forhåndselger vel ikke biler de ikke en gang har produsert, så er det vel en noe tvilsom ære?

Hvem andre har det ikke gått like bra for? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste bilprodusenter forhåndselger vel ikke biler de ikke en gang har produsert, så er det vel en noe tvilsom ære?

Hvem andre har det ikke gått like bra for?

Noen av bilene det har blitt åpnet for å reservere, der antallet har vært lavere enn 400.000 er:

 

- Hyundai Kona

- Kia Niro

- Opel Ampera-e

- Audi e-tron

- BMW iX3

- Jaguar i-Pace

- Byton et-eller-annet

- Mercedes EQC

Lenke til kommentar

De fleste bilprodusenter forhåndselger vel ikke biler de ikke en gang har produsert, så er det vel en noe tvilsom ære?

Hvem andre har det ikke gått like bra for?

Ehem... stikk innom BMW i dag, sett deg ned med en selger og konfigurer deg en 3/4/5/7-serie. Når tror du at du får den? Til uka? Har du noensinne handlet nytt før? Om ikke du skal ha en dønn standard bil som blir importert av forhandler før de har en kjøper, så må du gjerne vente i månedsvis på ny bil, særlig når det er en ny modell. Jeg venta i 4mndr bare for MC Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Fra samme artikkel:

 

The body shop folks explain, “With the type of damage your car sustained and the materials involved, we could not repair the fender but had to order a replacement. Also, the specific color of your car we call Electric Blue and it uses a special process that requires 3 layers of paint and primer. And to match it precisely with the surrounding body means that we have to blend the paint on these surrounding panels. And all of this takes time and paint.”

I will say that the repair they did of the paint chip before I took delivery of the car was impeccable: I couldn’t spot any area of the door that looked different from the rest of the car. Also, Tesla’s premium paint jobs are not unique here. Any of the high-end paint options from luxury carmakers require more time, materials, and effort (read: $$$) to repair.

 

But more complicated and labor-intensive than the painting is the “R&I” — short for “Removal and Installation.” To repair this fender apparently requires removal and reassembly of much of the left side of the car, including all of the trim pieces, moldings, and the driver’s mirror, as well as the front bumper. And when you reinstall the front bumper, you also have to “aim” (re-calibrate) the front distance sensor. The repair also required disassembly of the rear seats in order to access (and disconnect) the high-voltage battery connectors. Apparently, they do this so as not to electrocute the folks working on the car (always nice to not kill anyone).

 

Edit:

 

Så det ble dyrt å reparere den fordi de ville gjøre skikkelig arbeid, og fordi enkelte løsninger er litt bakvendte. Å koble ut batteriet må de nok gjøre uansett hvilken elbil det snakkes om.

 

Endret av unik42
Lenke til kommentar

At elbiler er ett nisjeprodukt er på vei til å bli direkte løgn. 

 

I mai 2018 stod rene eltriske biler for omtrent 4 prosent av av totalet antallet biler solgt i kina. Det er omtrent 70 000 biler på en måned og ett av om ikke det største markedet i verden. Dette er solgte biler, ikke forhåndsbestillinger. Antallet eletriske biler i kina er det over det dobbelte første halvår 2018 sammenlignet med første halvår 2017 og prognoser sier vi kan forvente samme vekst til neste år..... Nå snakker jeg om rene eletriske biler, ikke hybrider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At elbiler er ett nisjeprodukt er på vei til å bli direkte løgn. 

 

I mai 2018 stod rene eltriske biler for omtrent 4 prosent av av totalet antallet biler solgt i kina. Det er omtrent 70 000 biler på en måned og ett av om ikke det største markedet i verden. Dette er solgte biler, ikke forhåndsbestillinger. Antallet eletriske biler i kina er det over det dobbelte første halvår 2018 sammenlignet med første halvår 2017 og prognoser sier vi kan forvente samme vekst til neste år..... Nå snakker jeg om rene eletriske biler, ikke hybrider. 

 

Kina har også ett hav av elektriske busser, mest i verden både i prosent og antall. De kjører hardt der borte, de har ikke noe valg slik byene "ser ut". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehem... stikk innom BMW i dag, sett deg ned med en selger og konfigurer deg en 3/4/5/7-serie. Når tror du at du får den? Til uka? 

 

Dersom man ikke kjøper en bil forhandler eller fabrikk har på lager, så er det innlysende at man må vente noen måneder på produksjon av bilen.

 

De fleste større bilmerker har de mest populære modellene i de mest populære fargene på lager dog.

 

De fleste gjør dette etter Tesla jo, se på de nye elbilene. Så og si alle har reservasjoner. E-tron feks. Er vell snakk om noen titusen biler. 

 

Når jeg skrev "de fleste bilprodusenter" så tenkte jeg altså på at biler generelt ikke forhåndsselges.

At man ofte forhåndsselger nisjeprodukter som elbiler, er nok riktig, og naturlig, fordi det reduserer risikoen.

Populære modeller (les: fossilbil) legges sjelden ut for forhåndssalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg skrev "de fleste bilprodusenter" så tenkte jeg altså på at biler generelt ikke forhåndsselges.

At man ofte forhåndsselger nisjeprodukter som elbiler, er nok riktig, og naturlig, fordi det reduserer risikoen.

Populære modeller (les: fossilbil) legges sjelden ut for forhåndssalg.

 

Det har du nok rett i, men det jeg sa stemmer fortsatt. Det er ingen som er i nærheten. 

Lenke til kommentar

Når jeg skrev "de fleste bilprodusenter" så tenkte jeg altså på at biler generelt ikke forhåndsselges.

At man ofte forhåndsselger nisjeprodukter som elbiler, er nok riktig, og naturlig, fordi det reduserer risikoen.

Populære modeller (les: fossilbil) legges sjelden ut for forhåndssalg.

Det er det vel meg bekjent mye variasjon i. Europeiske og spesiellt tyske bilmerker har gjerne så mye forskjellige opsjoner at de gjerne kjøpes før de er produsert siden det ikke lar seg gjøre å ha alle permutasjoner stående klart. Produsenter som som shipper langt tenderer i større grad til å forenkle modellvariasjonen og ha biler på lager.
Lenke til kommentar

At man ofte forhåndsselger nisjeprodukter som elbiler, er nok riktig, og naturlig, fordi det reduserer risikoen.

Populære modeller (les: fossilbil) legges sjelden ut for forhåndssalg.

Du har misforstått fullstendig.

 

Grunnen til at man som regel kan reservere elbiler er at elbiler er veldig ettertraktet, og produksjonen er som regel utilstrekkelig. I stedet for å måtte rasjonere biler ut litt tilfeldig i de forskjellige markedene, eller sette opp prisene så høyt at det er balanse mellom tilbud og etterspørsel, så følger de fleste produsentene prinsippet førstemann-til-mølla, og lar kundene sikre seg en plass i køen lenge før salget starter.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av bilene det har blitt åpnet for å reservere, der antallet har vært lavere enn 400.000 er:

 

- Hyundai Kona

- Kia Niro

- Opel Ampera-e

- Audi e-tron

- BMW iX3

- Jaguar i-Pace

- Byton et-eller-annet

- Mercedes EQC

Ville kanskje sett annerledes ut om Jaguar hadde lovet en iPace til $35k som snarlig skulle produseres i et antall av 10000/uke.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...