Gå til innhold

Nå er den like rundt hjørnet: Her er Tesla Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

De får solgt hver eneste bil de produserer, og det kommer stadig nye kunder.

Å herregud, igjen  :omg:

 

Spørsmålet var altså, som jeg siterte ovenfor; Dersom bilene til Tesla er så lukrative, hvorfor produserer de ikke biler i hopetall, å tjener enda mer penger?

 

Jeg forstår at Tesla per i dag sikkert kunne produsert noe mer, i det minste inntil de forhåndssolgte bilene er levert.

Jeg forstår også at de ikke kan øke produksjonen over natta, og at de foreløpig selger alle bilene de produserer.

 

Men, jeg prøver igjen jeg : poenget var at dersom Tesla hadde hatt mulighet til å bygge ti fabrikker til i dag, å produsere et par millioner biler i 2019, så finnes det jo ikke kunder nok, de ville aldri fått solgt de bilene.

 

Poenget var ikke at Tesla skulle slutte å produsere biler, ei heller at de ikke selger de bilene de produserer per i dag, poenget var at jeg svarte på et spørsmål om hvorfor de ikke produserte flere biler dersom de var så jævlig lukrative, og svaret er jo rett og slett fordi de ikke hadde fått solgt de bilene i dagens marked.

 

Med unntak av i Norge, så er jo Tesla et nisjemerke de færreste er interessert i, av ymse årsaker.

I hjemlandet har de en markedsandel på under 0.3%.

 

Selv om Tesla tjente en million per bil, å kunne produsere ti millioner biler i året, så spiller jo det liten rolle når markedet for Tesla sine elbiler er totalt fraværende i mesteparten av verden.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så usikker altså, jeg har lyst på ny bil til sommeren og skal da ha el fordi det rett og slett er meget gunstig.

 

Har lyst på SUV, men det finnes jo ikke noe i markedet som jeg egentlig vil ha. Altså Model X virker jo grei, men etter å ha hengt på diverse model x forum så er det jo så mye feil med den bilen der, at det ikke frister å kjøpe. Lysten å vente på neste generasjon. e-tron virker også spennende men der har jeg ikke bil før i 2020 sikkert.

 

Vurderer faktisk Model 3, og beholde stor bilen vi har nå og erstatte golfen

 

Kjøp en brukt Model X, så kan du selge den når bedre alternativ er leveringsklare.

 

Jeg sitter selv å lurer på om jeg skal gå for Hyundai Ioniq eller Tesla Model 3.

 

Tesla Model 3 har bedre rekkevidde og bedre akselerasjon. Men har "deal breaker" dårlig løsning på baksetene og bagasjeluken.

 

Hyundai Ioniq kommer med ventilerte seter, fullverdig bakseter og hatchback (som Tesla Model S) bagasjeluke. Men har noe kort rekkevidde og slappere akselerasjon.

 

Er litt redd for at jeg sitter igjen med fattig/kjip-manns følelsen av å gå for Model 3. Mulig det er litt av strategien til Tesla at Model 3 skal være litt kjip, med hensyn til Model S.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De får solgt hver eneste bil de produserer, og det kommer stadig nye kunder.

Å herregud, igjen  :omg:

 

Spørsmålet var altså, som jeg siterte ovenfor; Dersom bilene til Tesla er så lukrative, hvorfor produserer de ikke biler i hopetall, å tjener enda mer penger?

 

Jeg forstår at Tesla per i dag sikkert kunne produsert noe mer, i det minste inntil de forhåndssolgte bilene er levert.

Jeg forstår også at de ikke kan øke produksjonen over natta, og at de foreløpig selger alle bilene de produserer.

 

Men, jeg prøver igjen jeg : poenget var at dersom Tesla hadde hatt mulighet til å bygge ti fabrikker til i dag, å produsere et par millioner biler i 2019, så finnes det jo ikke kunder nok, de ville aldri fått solgt de bilene.

 

Poenget var ikke at Tesla skulle slutte å produsere biler, ei heller at de ikke selger de bilene de produserer per i dag, poenget var at jeg svarte på et spørsmål om hvorfor de ikke produserte flere biler dersom de var så jævlig lukrative, og svaret er jo rett og slett fordi de ikke hadde fått solgt de bilene i dagens

Forstår hva du skriver. Men. Jeg vet ikke hvor relevant det er. Tesla skal starte opp fabrikk i Kina og bygge ut både batterifabrikker og infrastruktur. Desto flere biler de lager, jo billigere blir bilene og man kan nå mye større kundegrupper som f.eks. har lyst på 35k bilen.

 

Tesla kunne også fått mange flere kunder om alt var tilrettelagt for elbiler rundt om i verden. Det er det jo ikke enda men det blir stadig bedre. Så potensiale for videre og kanskje eksponensiell vekst er der en god stund til.

 

Selvom du muligens har rett i at om tesla kunne produsert 1-2mill biler i 2018 så hadde ikke kundegrunnlaget nødvendigvis dekket det.

 

Men det har jo som nevnt med mye motarbeidelse hva angår å bygge opp ladeinfrastruktur med mer og alt annet av lobbiering fra fossilmerkene. Mye kunne sett anderledes ut.

 

Uansett - tesla kan nok fortsette å vokse, samt tilby modell Y som nok vil treffe veldig godt den også. Men de må gjøre det gradvis ja.

 

For all del. Håper de får masse konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desto flere biler de lager, jo billigere blir bilene og man kan nå mye større kundegrupper som f.eks. har lyst på 35k bilen.

 

Dersom $35k bilen hadde eksistert, så vil jo fremdeles den jevne amerikaner spørre seg om hvorfor man skal kjøpe den kjipeste Tesla'en til den prisen, når man får en splitter ny Camaro eller full-size pickup til samme prisen?

 

I Sverige koster en Tesla Model S omtrent det samme som en Audi A8 eller Mercedes S-klasse.

I Danmark koster den billigste Model X tilsvarende 1.3 millioner norske kroner, og opp til 2 millioner for "Ludicrous" med alt utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom $35k bilen hadde eksistert, så vil jo fremdeles den jevne amerikaner spørre seg om hvorfor man skal kjøpe den kjipeste Tesla'en til den prisen, når man får en splitter ny Camaro eller full-size pickup til samme prisen?

Samme utfordring har man med BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv. Globalt selges det omkring 2 millioner fossilbiler som er direkte konkurrenter til Model 3. Og alt tyder på at Tesla vil klare å ta 500k av dette markedet.

 

Samtidig kan man nok forvente at segmentet vokser, ettersom Tesla også stjeler salg fra alternativer som ikke er direkte konkurrenter. Om et par år ville det ikke overraske meg om Tesla selger 500k Model 3 per år, og de fossile konkurrentene selger 1,7 millioner per år. Da vil segmentet altså ha vokst med noen prosent.

 

I Sverige koster en Tesla Model S omtrent det samme som en Audi A8 eller Mercedes S-klasse.

I Danmark koster den billigste Model X tilsvarende 1.3 millioner norske kroner, og opp til 2 millioner for "Ludicrous" med alt utstyr.

Jepp, prisemessig konkurrerer Model S/X med biler som S-klasse, og fortsatt klarer Tesla å selge de 100k Model S/X de produserer. Sier litt om etterspørselen.

 

Spørsmålet var altså, som jeg siterte ovenfor; Dersom bilene til Tesla er så lukrative, hvorfor produserer de ikke biler i hopetall, å tjener enda mer penger?

Fokuset til Tesla nå er bærekraftig vekst. De kunne vokst raskere, men da måtte de hentet inn mer penger, og de ville måtte gå med tap i fortsatt noen år. Når de nå har redusert vekstmålene noe, så vil de kunne fortsette å gå med overskudd, samtidig som de vokser med noen titalls prosent per år.

 

103 000 biler i fjor, og 160 000'ish så langt i år, er ikke 350 000 biler i året, men det er mulig de klarer det innen dette året er omme?

De havner nok på omkring 250k for hele 2018. Men kvartalsmessig er de på en produksjon på 300-350k per år. Og det vil nok fortsette å gå opp. Totalen for 2019 blir nok i området 450k.

 

Nei, de er verdt mer enn BMW fordi selskapet er grovt over-evaluert.

Nei, sammenlignet med andre vekstselskaper er Tesla attraktivt priset. De har en P/E på omkring 50, der det ikke er uvanlig å ha en P/E på over 100.

 

Nå har jo BMW elbiler også, salget på disse er oppadgående, med 80 000 solgte i fjor, men det er fremdeles nisjebiler, eller kanskje mer riktig "nissebiler" for nordboere med subsidiering.

BMWs elbil-strategi er ganske latterlig. BMW forventer at i 2030 vil de fortsatt selge 85% av bilene sine med fossilmotor. De kunne ikke hatt en bedre strategi for å gå konkurs.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom $35k bilen hadde eksistert, så vil jo fremdeles den jevne amerikaner spørre seg om hvorfor man skal kjøpe den kjipeste Tesla'en til den prisen, når man får en splitter ny Camaro eller full-size pickup til samme prisen?

 

I Sverige koster en Tesla Model S omtrent det samme som en Audi A8 eller Mercedes S-klasse.

I Danmark koster den billigste Model X tilsvarende 1.3 millioner norske kroner, og opp til 2 millioner for "Ludicrous" med alt utstyr.

35k-bilen kommer vell mot slutten av neste år estimert. Camaro (ren sportsbil som passer dårlig til familier) og pick-up (dra tunghenger, masse bagasjeplass etc) konkurrerer vell ikke akkurat direkte mot den da de sikter seg mot helt andre kundegrupper, de som vil ha en Model 3 kjøper neppe pick-up eller camaro istedet, de kjøper nok en BMW 3, Audi A4 etc. Driftskostnadene med Teslaen ligger på ca 1.5,- mila jmf amerikansk strømpris på 1.03USD for 1kW. Literprisen for amerikansk bensin ligger på ca 7 kroner pr dags dato. En BMW 3-serie med solid motorisering bruker vell ca 0.6 på mila blanda så utgifter til drivstoff havner på ca det dobbelte pr mil sammenligna med Model 3. Serviceprisene over tid går klart i favør av Model 3 da du beholder garanti uten å foreta servicer selv om det er anbefalt. Forsikringsprisene til Model 3 er pr nå endel høyere enn tilsvarende bensinbil så ser man service og forsikring samla kommer de nok ganske likt ut nå.

 

Regnestykket totalt i USA blir vell at du vet mye kjøring over tid vil spare betydelig på drivstoff ved å velge Model 3, men så må man vurdere hva en tilsvarende bensinbil ville kosta i innkjøp og over tid. I noen stater der strøm er dyr er ikke Model 3 noen god investering, mens i andre stater er den en meget god investering. Innstegsmodellen til Tesla blir jo ikke noen dårligere bil enn de dyrere Model 3ene annet enn at du må lade litt oftere og ytelsene er noe lavere samt at du må la være å aktivere full autopilotpakke om du vil ha laveste pris.

 

Danmark skal sette ned prisene på elbiler (igjen) nå snart, men der er pr nå ikke elbil noen god investering. I Sverige vil Model 3 konkurrere mot BMW 3- Audi A4 etc. Driftsutgiftene med Audi og BMW blir betydelig dyrere mtp drivstoff. Opplevd kvaliteten i Audi og BMW ligger noen hakk over Teslaen, så det blir litt å veie drivstoffutgifter mot byggekvalitet etc.

Lenke til kommentar

 

Kan være den absolutte verste bakseteplassen jeg noensinne har sett.

Da har du ikke sett hvordan plassen er i mange bakseter... På noen biler bør man helst kappe av beina over knærne. Og det kan være bare to seter, f.eks som på BMW i3.

Nei, du har nok rett. Jeg må vel innrømme at jeg ikke er av typen som bruker tid på å teste random bakseter i biler :)

Lenke til kommentar

Å herregud, igjen  :omg:

 

Spørsmålet var altså, som jeg siterte ovenfor; Dersom bilene til Tesla er så lukrative, hvorfor produserer de ikke biler i hopetall, å tjener enda mer penger?

Fordi (som det står i innlegget du siterer): "De kan jo ikke bare helt magisk øke produksjonen fra 0 500.000 over natten heller. Det koster penger å øke produksjonen."

 

Jeg forstår at Tesla per i dag sikkert kunne produsert noe mer, i det minste inntil de forhåndssolgte bilene er levert.

Jeg forstår også at de ikke kan øke produksjonen over natta, og at de foreløpig selger alle bilene de produserer.

 

Men, jeg prøver igjen jeg : poenget var at dersom Tesla hadde hatt mulighet til å bygge ti fabrikker til i dag, å produsere et par millioner biler i 2019, så finnes det jo ikke kunder nok, de ville aldri fått solgt de bilene.

Det vet du ingenting om. Tvert imot ville kundene sannsynligvis ha strømmet til dersom det var kort leveringstid på Teslaer.

 

Poenget var ikke at Tesla skulle slutte å produsere biler, ei heller at de ikke selger de bilene de produserer per i dag, poenget var at jeg svarte på et spørsmål om hvorfor de ikke produserte flere biler dersom de var så jævlig lukrative, og svaret er jo rett og slett fordi de ikke hadde fått solgt de bilene i dagens marked.

Nei, de produserer ikke flere biler fordi det koster å utvide produksjonen. Det er jo det krisemaksimererne har drevet og mast om hele veien: Dette underskuddet som skulle bety at Tesla var dødsdømt og kom til å gå konkurs når som helst.

 

Med unntak av i Norge, så er jo Tesla et nisjemerke de færreste er interessert i, av ymse årsaker.

I hjemlandet har de en markedsandel på under 0.3%.

Men når folk hører om Tesla og ikke minst får prøvd den så løper de og kjøper. Nettopp det du skriver her viser at markededspotensialet for Tesla er helt ekstremt stort.

 

Husk at det bare går en vei: Mot et marked dominert av elbiler. Særlig i USA, Europa og Kina, og så kommer flere etter.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Tvert imot ville kundene sannsynligvis ha strømmet til dersom det var kort leveringstid på Teslaer.

Det eneste stedet kundene strømmer på, er i Norge.

I andre land er salget av Tesla nærmest totalt fraværende.

 

Selv i våre naboland utgjør Tesla bare noen promille av bilmarkedet, så hva får deg til å tro at det plutselig hadde vært noen enorm økning i salget dersom det var kortere leveringstid? 

 

Jeg kan være med på at de kanskje hadde solgt noen flere biler dersom kundene fikk bilen nærmest umiddelbart, men interessen er for liten, og prisnivået de fleste steder alt for høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tvert imot ville kundene sannsynligvis ha strømmet til dersom det var kort leveringstid på Teslaer.

Det eneste stedet kundene strømmer på, er i Norge.

I andre land er salget av Tesla nærmest totalt fraværende.

 

Selv i våre naboland utgjør Tesla bare noen promille av bilmarkedet, så hva får deg til å tro at det plutselig hadde vært noen enorm økning i salget dersom det var kortere leveringstid? 

 

Jeg kan være med på at de kanskje hadde solgt noen flere biler dersom kundene fikk bilen nærmest umiddelbart, men interessen er for liten, og prisnivået de fleste steder alt for høyt.

Da har du ikke fulgt med på utviklingen siste årene. I USA var 3% av bilsalget i september EV (el-bil)

I all hovedsak var dette Tesla sine biler. Omtrent halvparten av det totale EV salget var modell 3.

3,% høres kanskje lite ut, men tatt i betraktning at dette tallet var under 1% for ikke så lenge siden er det en enorm økning. Med den eksponensielle veksten vi ser med EV salg er det ikke lenge til vi ser tall som 5%, 10%, og 20%.

Lenke til kommentar

Med den eksponensielle veksten vi ser med EV salg er det ikke lenge til vi ser tall som 5%, 10%, og 20%.

 

Og på det tidspunktet vil det være mulig for Tesla å produsere flere biler, forutsatt at ikke konkurrerende selskaper har tatt store markedsandeler eller lignende.

 

For å gjenta det til det kjedsommelige, per i dag så er markedet totalt fraværende for store mengder elbiler.

Derfor er det heller ikke noe poeng å produsere elbiler i "hopetall", uansett hva marginene er, de blir ikke solgt.

 

Jeg kan ikke helt se hva du vil frem til, jeg er enig i at salget er oppadgående, og at det i fremtiden forhåpentligvis vil bli solgt flere miljøvennlige biler, men at de kanskje får solgt en million biler om ti år, hjelper lite i dagens marked.

 

Igjen, dersom Tesla kunne levere biler til kundene fortløpende, så ville neppe salget steget særlig mye.

Interessen i markeder utenfor Norge er i dag for liten, og de som er interessert står gjerne på venteliste for å få sin bil.

Dersom Tesla kunne produsert millioner av biler i 2019, så ville det per i dag ikke vært marked for å få solgt de.

 

Hvorvidt salgene går opp eller ned, eller om det selges en trillion elbiler i 2030 er helt irrelevant for mine svar?

Endret av adeneo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det eneste stedet kundene strømmer på, er i Norge.

I andre land er salget av Tesla nærmest totalt fraværende.

 

Selv i våre naboland utgjør Tesla bare noen promille av bilmarkedet, så hva får deg til å tro at det plutselig hadde vært noen enorm økning i salget dersom det var kortere leveringstid? 

 

Jeg kan være med på at de kanskje hadde solgt noen flere biler dersom kundene fikk bilen nærmest umiddelbart, men interessen er for liten, og prisnivået de fleste steder alt for høyt.

Så liten interesse at over 400.000 mennesker la inn bestilling på bilen før den engang var satt i produksjon... Jaja, krisemaksimererne får sagt det!

 

For å gjenta det til det kjedsommelige, per i dag så er markedet totalt fraværende for store mengder elbiler.

Derfor er det heller ikke noe poeng å produsere elbiler i "hopetall", uansett hva marginene er, de blir ikke solgt.

Nei, Tesla får ikke solgt bilene sine i det hele tatt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Men det er premium-merker. Dette er en «folkevogn» og billigbil.

For en ordsalat du kommer med! Du kom med «lykke til med å få den forsikret», ikke at det er klasseforskjell på bilene. Og biler med potensielt MYE høyere verkstedregninger får man da vitterlig forsikret. Så hvorfor skal man ikke få forsikring på Model 3? Hvor er argumentet ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...