Gå til innhold

Battlefield V blir første spillet med strålesporing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du ikke lest veldig mye.

 

Vi har oversatt veldig mange faguttrykk, som tastatur, mus, kabinett, hovedkort, prosessor, spill og så videre. Vi har også fornorska skrivemåten til en haug av ord som drosje, sjåfør, bil, streik. For hvert ord du kan nevne som vi ikke har oversatt, kan jeg nevne to vi har oversatt ;)

 

At noen fagfelt har så små miljø i Norge at de ikke evner å oversette ordene, er en helt annen sak. Spillgrafikk omtalt i media er ikke et lite fagfelt, og man fortjener å få oversettelser.

 

Bare reponsen i denne tråden forteller en at leserne ikke behersker engelsk godt nok til å forstå at de to ordene betyr akkurat det samme. Plutselig vekker strålesporing assosiasjoner som også raytracing burde ha gjort.

Er nok ingen tvil om at vi har flere fornorska ord enn direkte importerte, var heller ikke poenget. At den bransjen "ikke evner" å oversette handler mer om at de har tett kontakt med nettverk utenfor landet og at programvaren ble sent språklokalisert til mindre nasjoner rundt omkring i verden. Stikk innom hvilken som helst studielinje hvor de bruker programvare fra Adobe, Autodesk og lignende så finner du et fåtall av installasjoner på norsk, og det har ingen hensikt til å noen gang bli det heller.

 

Men jeg kan forsåvidt skjønne at noen synes det er greit å oversette uttrykk når det skal brukes i dagligtale for folk flest.

Lenke til kommentar

Fint å dele din mening om et spill, men kom gjerne med noe mer enn "ræva" og gjerne ikke på en tråd om spor type stråling.

 

Hva gjorde at du ble så skuffet?

Deler omtrent samme mening som han. Har alltid vært en stor fan av battlefield spill, men her har de driti seg ut. ALT er bare kaos, det er bugs OVERALT, lag spikes fra helvette, Dx12 er broken(som det alltid har vært) osv osv. Spillet oppfører seg som en per-alpha utgave i mange settinger. De burde brukt minst ett år til på å utvikle det, men virker som de har pushet det ut så fort som mulig selv om de er klar over at det ikke er ferdig.

Jeg var en stor fan av bf1 helt fra utgivelsesdagen selv om mange mente det hadde store problemer, bf5 er 10 ganger verre. Det er rett og slett ett uferdig spill, med så store bugs å problemer at det totalt ødelegger spillopplevelsen. For å ikke snakke om at de totalt har fjernet det gode battlefield gameplayet med å gjøre det 10 ganger kjappere og mer kaotisk.

Endret av Tom André Berg Brekke
Lenke til kommentar

Deler omtrent samme mening som han. Har alltid vært en stor fan av battlefield spill, men her har de driti seg ut. ALT er bare kaos, det er bugs OVERALT, lag spikes fra helvette, Dx12 er broken(som det alltid har vært) osv osv. Spillet oppfører seg som en per-alpha utgave i mange settinger. De burde brukt minst ett år til på å utvikle det, men virker som de har pushet det ut så fort som mulig selv om de er klar over at det ikke er ferdig.

Jeg var en stor fan av bf1 helt fra utgivelsesdagen selv om mange mente det hadde store problemer, bf5 er 10 ganger verre. Det er rett og slett ett uferdig spill, med så store bugs å problemer at det totalt ødelegger spillopplevelsen. For å ikke snakke om at de totalt har fjernet det gode battlefield gameplayet med å gjøre det 10 ganger kjappere og mer kaotisk.

 

Hvor lang tid tok det før de patcha m26 dart i bf3... kanskje 3 måneder. G3 for laif... jeg spilte ikke bf1 mer en 10-20 timer når det kom, ble 100 i tida før bfV og vil si at det bedrer seg. 

 

Lag spikes? ping eller stutters ingame?

Lenke til kommentar

Men hva ER dette "strålesporing"? Det står der ikke noe om i artikkelen.

 

Går i korte trekk ut på at man definerer objekter og lyskilder og beregner hvordan dette ville sett ut fra et gitt punkt basert på algoritmer som sier noe om hvordan lys oppfører seg og egenskapene til objektene. begrepene strålesporing eller ray tracing henspiller etter det jeg har forstått på at man beregner hvordan lyset beveger seg fra lyskildene til punktet man ser verdenen fra. Husker det fantes et program for raytracing på Amiga jeg lekte litt med på begynnelsen av 90-tallet. Kunne ta dager å lage et eneste bilde.

Lenke til kommentar

Tenkte bare å si noe om DX12 etter dagens update; merker fortsatt at DX11 er mye bedre i BF5 enn DX12, dessverre.

Testet ikke så mye DX12 *før* updaten, da man straks merka at DX11 var milevis bedre, men jeg tror likevel at DX12 etter dagens patch har blitt bedre - bare ikke på langt nær god nok. FPS-messig er det så og si helt likt, men problemet er kontinuerlig stutters (veldig små stutters, men merkbart)

AMD Vega 56, R7 1700

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...