Gå til innhold

Battlefield V blir første spillet med strålesporing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+241541

Må nesten slenge meg på her og pent be dere om å slutte å lage en Norsk versjon av absolutt alle tekniske ord og uttrykk. Jeg kjenner fortsatt ingen som sier "strømming" istedenfor "streaming", til tross for deres iherdige forsøk. Enkelte ting trenger vi ikke å oversette. Pleier dere i Tek-redaksjonen å dra på McDonald's og bestille en ristet melk med jordbærsmak?

Lenke til kommentar

Må nesten slenge meg på her og pent be dere om å slutte å lage en Norsk versjon av absolutt alle tekniske ord og uttrykk. Jeg kjenner fortsatt ingen som sier "strømming" istedenfor "streaming", til tross for deres iherdige forsøk. Enkelte ting trenger vi ikke å oversette. Pleier dere i Tek-redaksjonen å dra på McDonald's og bestille en ristet melk med jordbærsmak?

Strømming synes jeg faktisk er en fin og funksjonell oversettelse. Strømming av video er såpass vanlig i dagligtalen og kommet for å bli at det er kjekt å ha et norsk ord.

 

Raytracing trenger ikke en norsk variant da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

- "Ray Tracing" er i bunn og grunn i seg selv bare en forenkelt betegnelse på en ganske så kompleks vitenskapelig forståelse av hvordan lys oppfører seg.

 

Jeg innrømmer at jeg til tider klør meg i hode av undring når det kommer til fornorsking av fremmedspråklige ord og uttrykk.

 

Men akkurat i dette tilfellet så plager det meg ikke noe særlig.

Siden det gir akkurat like mye mening som orginal begrepet.

 

Nvidia's løsning er til og med en forenkelt tilnærming av dette fenomenet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må nesten slenge meg på her og pent be dere om å slutte å lage en Norsk versjon av absolutt alle tekniske ord og uttrykk. Jeg kjenner fortsatt ingen som sier "strømming" istedenfor "streaming", til tross for deres iherdige forsøk. Enkelte ting trenger vi ikke å oversette. Pleier dere i Tek-redaksjonen å dra på McDonald's og bestille en ristet melk med jordbærsmak?

 

Dersom ein ikkje aktivt skapar avløysarord så lid språket domenetap i feltet. Det er no slik at skal eit språk kunne nyttast til alle moglege samfunnsområde, må desse orda vera på plass. "Raytracing" lydde dumt i byrjinga på engelsk også, men no er ordet innarbeidt og høyrast ikkje dumt ut lenger. 

 

Berre fordi du har eit slapt forhold til ditt eige språk så tyder ikkje det at andre skal ha same haldning.

Endret av Vannlinjen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvem... Bryr... Seg...

 

Raytracing eller "strålesporing" hvis du MÅ ha det på norsk er ikke en teknologi som er verdt det man på gi for skjermkortene idag.

 

Wake up and get off that dam hype train kids.

 

Enig. Hvor mange tusen må man ut med for en komplett gaming-PC som takler raytracing sånn noenlunde? Nok til å kjøpe både ny 65", Xbox OG Playstation... Dagens priser er absurde. Ære være de som hiver seg på, men disse prisene tror jeg vi kommer til å se tilbake på og humrer. NVIDIA trenger reell konkurranse for å holde seg i nakkeskinnet.

Lenke til kommentar

Enig. Hvor mange tusen må man ut med for en komplett gaming-PC som takler raytracing sånn noenlunde? Nok til å kjøpe både ny 65", Xbox OG Playstation... Dagens priser er absurde. Ære være de som hiver seg på, men disse prisene tror jeg vi kommer til å se tilbake på og humrer. NVIDIA trenger reell konkurranse for å holde seg i nakkeskinnet.

I teorien 15-16k inkl. skjerm, mus og tastatur. Så samme pris som en ny iPhone.

 

Nå vet jeg ikke helt hvordan raytracing vil fungere i praksis, fordi det avhenger av hvor god AI'n er. Snart kan ikke prosessor krympes til mindre størrelse og da må man bruke AI og machine learning for å forbedre teknologien.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

"Strålesporing"...min første tanke var det nyhetsbrevet som jeg fikk for noen dager siden, hvor Forsvaret gikk ut og anbefalte folk å ha minst 3 dager med mat i huset, samt informasjon om reseptfri utdeling av jod-tabletter.

 

Jeg antok dette var relatert, for da å lettere kunne spore de som gikk rundt og var selvlysende i mørket...

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I teorien 15-16k inkl. skjerm, mus og tastatur. Så samme pris som en ny iPhone.

 

Nå vet jeg ikke helt hvordan raytracing vil fungere i praksis, fordi det avhenger av hvor god AI'n er. Snart kan ikke prosessor krympes til mindre størrelse og da må man bruke AI og machine learning for å forbedre teknologien.

 

Mtp at en gamingskjerm koster 4-5k og absolutt lowend RTX-kort er 2070 til rundt 6.5k.. ja kanskje 15-16, hvis man ikke man er kresen på resten. Men iPhone er jo virkelig et interessant eksempel fordi iPhone mener jeg personlig er, på lik linje med raytracing, keiserens nye klær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...