Gå til innhold

BSU - Noen banker som ikke setter ned renta etter fyllte 34år?


Caddy

Anbefalte innlegg

Nærmer meg visstnok 34. Vil ha høyest mulig rente på BSU etter jeg fyller.. Hvor flytter jeg pengene da? De står hos DNB for øyeblikket. Storebrand, Nordea +++ ser også ut som de setter ned renta.

Finnes det en bank som ikke gjør det?

Kanskje verdt å nevne at jeg ikke eier egen bolig lenger, og allerede har brukt deler av BSU for nedbetaling av et topplån. Kan dermed ikke sette inn mer penger, og heller ikke bruke de.

Endret av Caddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter det samme. Jeg vet KLP ikke setter ned renten, men det forutsetter at du er medlem (altså må man ha pensjon hos dem for å kunne dra nytte av å beholde renten forbi fylte 34).

 

Glem det, nå ser jeg de har slengt seg på resten og gjort som alle andre -.-

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Hmm...kan godt ta flere perspektiver på dette, men slik jeg tolket dette, så beholder man renten i Obos-banken (og man trenger ikke være medlem for å beholde den).

 

https://bank.obos.no/privat/sparing/bsu/

 

"Beløpet du sparer i BSU må brukes til kjøp av bolig eller til å betale ned på boliglån. BSU-sparing kan kun brukes én gang.
Om du ikke har brukt pengene innen du har fylt 34 år, forblir pengene på kontoen med den samme gode renten."

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Så vidt eg har fått med meg så er den vanlege praksisen at ein beheld BSU renta også etter fylte 34 år (eller rettare sagt, BSU-kontoen følger dei same rentejusteringane som andre dei andre BSU-kundane i banken får).

 

Å justere ned renta er fortsatt unntaket.

Slik som eg har forstått det så er dette ein praksis som DNB starta med i vår og som Nordea herma etter.

 

 

 

Eigentleg så burde ein kunne argumentere med at BSU renta burde være høgare etter fylte 34 år, då det betyr at heile beløpet som står på kontoen er låst til bustadsformål og er derfor ein stabil pengemasse som bankane kan investere og få inntekter på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Min kundebehandler i Sparebank1 Østlandet fortalte meg på telefonen at de snart skulle fjerne den gode renten for de over 34. I vilkårene deres står det imidlertid at den gode renten varer til og med fylte 36 år. Det betyr eventuelt at jeg har et år til med god rente i Sparebank1. Tilbakemeldingen fra kundebehandleren har fått meg til å undersøke hvilke andre banker som har konkurransedyktig rente til oss over 34. Er det noen som vet om både Sbanken, KLP og OBOS fortsatt har god rente til de over 34 år? Og krever de eventuelt at du er totalkunde?

Lenke til kommentar

OBOS har ikke lenger. Tipper at det bare er snakk om måneder før resten følger etter. Det er jo en gavepakke til akjsonærene å spare de pengene. En velholden BSU konto med full rente "koster" banken 5000-10000kr i året sammenliknet med å kutte renten til under 1%.

 

Når jeg sier "koster" så taper banken ikke på å gi full rente heller, da pengene er ekstremt sikre siden de er bundet til bolig, og de får økt utlånskapasitet pga ditt innskudd. Det er bare ren kynisme som gjør at de går etter alle kortsiktige gevinster de kan få... inntil det ikke lenger er flere. Etter det så får vi vel kartellsamarbeid om negative innskuddsrenter eller noe... vi får se om et par år :p 

Lenke til kommentar

Gjensidige beholder høy rente fortsatt. Jeg flyttet BSU-kontoen min med over 300k på dit like før jeg fylte 34 i vår. Er ikke totalkunde; har bare den ene kontoen der. De satte opp renten fra 3.4% til 3.65% i juli.

 

Men jeg regner med at det tar slutt snart, spesielt nå som de er kjøpt opp av Nordea, men jeg har ikke fått noe varsel om endring enda.

 

Ser for øvrig lovende ut hos Sbanken også, enn så lenge: https://sbanken.no/aktuelt/info/bsu-kontoen-som-er-evig-ung/

Lenke til kommentar

Eigentleg så burde ein kunne argumentere med at BSU renta burde være høgare etter fylte 34 år, då det betyr at heile beløpet som står på kontoen er låst til bustadsformål og er derfor ein stabil pengemasse som bankane kan investere og få inntekter på.

Du meiner det er særs attraktivt for bankane å låna pengar av privatpersonar til t.d. 4 % rente?

Lenke til kommentar

Du meiner det er særs attraktivt for bankane å låna pengar av privatpersonar til t.d. 4 % rente?

Jeg vil tro det er attraktivt for noen banker, det er mange banker som betaler høyere rente enn dette på sine obligasjoner. I tillegg er BSU-innskudd gunstige for bankene i forbindelse med beregning av likviditetskrav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...