Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mottar dagpenger fra NAV - kan jeg ta privatisteksamen?


Mads2

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om det går helt greit at jeg mottar dagpenger og samtidig tar to privatisteksamener? Jeg har ikke undervisning med lærer eller noe sånt, har kun noen bøker. Gjør dette for å forbedre snittet.

 

Har lest om historier der folk meldte seg opp til privatistundervisning for å ta noen fag, og måtte betale tilbake alt de har fått.

 

Hvis jeg sniker meg til å ta to eksamener uten å si noe, kommer de til å finne ut av det uansett pga at jeg har registrert personnummeret med eksamenen, eller kan de teoretisk sett aldri finne ut av det? Høres litt lurvete ut å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke om å beholde dagpenger under utdanning, men du må søke. Så er det visse kriterier som må møtes. Det går hovedsakelig på at du ikke kan ta for mange studiepoeng og at undervisning ikke skal foregå på tidspunkter der du skal være arbeidssøker. Vær forberedt på at dette regelverket er ekstremt firkantet og modent for forandring.

Lenke til kommentar

Her kan du nok kunne få klarsignal eller refs alt etter hvilken veileder du møter på. Men det burde gå greit. Det skal være mulig å ta undervisning på dagpenger hvis den foregår utenfor normal arbeidstid, men her er det jo ingen undervisning i det hele tatt. Derfor bør det holde for deg å si at du bare leser om kvelden.

Lenke til kommentar

Her er systemet ganske firkanta, og NAV sett eit klart skille mellom dei som er arbeidssøkande og mottek dagpengar, og dei som er studentar. Du får som hovedregel ikkje gjere begge delar.

 

Unntaka frå hovudregelen:

Kurs i regi av NAV,

Utdanning som du starta på minst 6 månedar før du blei arbeidsledig, kan du fortsette med i opp til 6 månedar til dersom NAV gir godkjenning.

Utdanning som normalt ligg utanfor normal arbeidstid og som tilsvarer maks halvparten av progresjonen som er normal på studiet. 

Utdanning som ikkje varer meir enn 3 månedar.

Og språkopplæring for innvandrarar.
 
Her er nok reglane oppe til tolkning, eller så har NAV ei intern praktisering. Det å ta privatisteksamenar er ikkje direkte omtalt, men eg trur likevel at du vil ha betre grunnlag for å få lov til å avlegge eksamen medan du mottek dagpengar dersom du konsekvent omtalar dette som konteeksamen. Så fort det blir forstått som at du tek nye fag så vil du fort få avslag.
 
Eg veit at for mange av dei som har benytta tida som arbeidsledig til å vidareutdanne seg så har løysninga vært å følge undervisninga og lære seg faga, men utan å avlegge avlegge eksamen slik at ein får karakter. Deretter bruke denne ekstrakompetansen til å få seg ein jobb, og etter at ein har fått jobben så avlegg ein eksamen og får formalisert kompetansen i form av studiepoeng.
Lenke til kommentar

Takk for svar! Sendte en søknad til NAV i går og fikk svar i dag.

De skrev at det var OK

 

"Hovedregelen er at den som er under utdanning eller opplæring ikke har rett til dagpenger. Det

finnes visse unntak. Unntakene fremgår av forskrift om dagpenger under arbeidsløshet § 4-3. Vi har innvilget søknaden din om å beholde dagpengene mens du tar utdanning. Vedtaket er gjort etter folketrygdloven § 4-6 og dagpengeforskriften § 4-3."
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...