Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pass dere for Olafiaklinikken og deres påståtte kunnskap!


Krokanrull

Anbefalte innlegg

Hei.

Mann, 27 her som nylig fikk påvist klamydia hos fastlegen. Normalt tenker du ja? Ja, absolutt. Men det er bare én ting; Jeg har bare hatt sex med kondom siden sist sjekk, kun oralsex uten kondom. Aka jeg fikk klamydia fra oralsex.

Hos Olafiaklinikken i Oslo sier de at "Vi tester ikke halsprøver her" og "Det er så liten sjanse for klamydia i halsen". Utsagn som ikke bare er feil, men som også har en stor negativ effekt på Norge som helsenasjon. Han/hun er jo allerede på plass for å sjekke seg? Hvorfor ikke testes for alt!? Liten sjanse betyr jo fortsatt sjanse.

Har snakket med flere venninner som skal teste seg, og når de kommer til Olafiaklinikken i Oslo (som liksom er "spesialister" på kjønnssykdommer), og ordet halstest kommer opp smiler de og sier "nei det er ikke noe vits, er så liten sjanse for det". Helt sykt å melde av helsepersonell!

Ett eneste raskt googlesøk og du finner seriøs kilde på seriøs kilde om at jo, du kan faktisk smitte klamydia via oralsex uten å vite det. I alle høyeste grad, også uten symptomer. I tillegg klarte denne "ekspertklinikken" i 2016 å gi ut feilpositive svar til folk fordi de ikke hadde klart å vaske en maskin godt nok... Jepp, du leste riktig: https://www.nettavisen.no/nyheter/avdelingsleder-beklager-klamydiatabben-pa-det-sterkeste/3423231991.html Feil skjer, jada. Men dette skjærer jo godt i kredibiliteten deres i tillegg.

Jeg er her et gående eksempel på at jo, du kan få klamydia fra en blowjob, selv om du har brukt kondom under selve akten. Så please, folkens. Skal dere teste dere for kjønnssykdommer? Test dere for ALLE hos: fastlegen for en hundrelapp eller hva det er. Der tar de nemlig halstest også. Det er det verdt! :)

Takk for meg.

EDIT. Ikke har de mailadresse heller. Flott. Proft. Ikke kontaktmulighet utenom telefon i 2018. Bra greier.

Endret av Krokanrull
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva snakker du om? Klamydiasmitte fra hals til underliv er utrolig sjelden. At du har astronomisk uflaks er selvsagt kjipt, men man kaster ikke bort ressurser på å teste for ting som nær sagt aldri skjer.

 

Dessuten: klamydia er ingen big deal. En liten antibiotikakur, så er man frisk. Den blir ikke farlig før man går med den i lange tider uten å behandle den, og som seksuelt aktiv tester man seg selvsagt jevnlig så det er ikke et reelt scenario.



Anonymous poster hash: 64997...01c
Lenke til kommentar

Man kan vel si at sannsynligheten for å få en kjønnsykdom ved oralsex er lav, men ønsker du litt mer trygghet er nok kondom det lureste her også når man skal suge pikk, men har da null erfaring med sånn selv pga at jeg er heterofil.

Personlig hadde jeg anbefalt å ha litt mer forsiktig forhold til sex når man innleder et forhold (kondom og sikkerhet i starten) og sørge for at begge avlegger prøver som viser at ingen har noen alvorlige smittsomme sykdommer, da er det som regel greit å kjøre på uten kondom i akten.

For de som eksperimenterer og har sex med mange nye personer kan jeg bare si det sånn at man må ha litt sunn fornuft og kjøre på med riktig beskyttelse og vurdere om noen ting bør hoppes over, hovedsakelig for å ta vare på egen helse og unngå eventuelt smitte.

Fylla har skylda sier mange, men det er du selv som velger å bli full, samme gjelder sex, man vet godt hva man holder på med som regel.

Lenke til kommentar

 

Hva snakker du om? Klamydiasmitte fra hals til underliv er utrolig sjelden. At du har astronomisk uflaks er selvsagt kjipt, men man kaster ikke bort ressurser på å teste for ting som nær sagt aldri skjer.

 

Dessuten: klamydia er ingen big deal. En liten antibiotikakur, så er man frisk. Den blir ikke farlig før man går med den i lange tider uten å behandle den, og som seksuelt aktiv tester man seg selvsagt jevnlig så det er ikke et reelt scenario.

 

Anonymous poster hash: 64997...01c

 

Hva jeg snakker om? Vel, det er vel åpenbart. Om du googler litt se du at det er helt vanlig å ta halsprøve i alle land, så at vi ikke har det som standard på en kjønnssykdomsklinikk i Norge er rart jo. Heldigvis har vi fastleger som faktisk gjør hele jobben sin.

 

 

Testet du for mycoplasma?

Ja? Såklart. Men var klamydia jeg hadde.

 

 

 

Man kan vel si at sannsynligheten for å få en kjønnsykdom ved oralsex er lav, men ønsker du litt mer trygghet er nok kondom det lureste her også når man skal suge pikk, men har da null erfaring med sånn selv pga at jeg er heterofil.

 

Personlig hadde jeg anbefalt å ha litt mer forsiktig forhold til sex når man innleder et forhold (kondom og sikkerhet i starten) og sørge for at begge avlegger prøver som viser at ingen har noen alvorlige smittsomme sykdommer, da er det som regel greit å kjøre på uten kondom i akten.

 

For de som eksperimenterer og har sex med mange nye personer kan jeg bare si det sånn at man må ha litt sunn fornuft og kjøre på med riktig beskyttelse og vurdere om noen ting bør hoppes over, hovedsakelig for å ta vare på egen helse og unngå eventuelt smitte.

 

Fylla har skylda sier mange, men det er du selv som velger å bli full, samme gjelder sex, man vet godt hva man holder på med som regel.

Fullt klar over det. Er nøye med kondom, og lar ofte ikke nye jenter jeg ikke kjenner spesielt godt gå ned på meg. Så da er jeg 100% sikker. Kommer veldig an på situasjonen.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du gjør det rette!
Siden det du nå har fått kan ta litt tid å bli kvitt så sørg for å trene og spise ekstra sunt, går du inn i et fast forhold så pass på at dere er forsiktige med akten slik at man ikke smitter.

 

PS : Hadde misforstått litt det første innlegget ditt og trodde du var homofil, men spiller ingen rolle hva man er så lenge man passer på seg selv og sine sex partnere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva jeg snakker om? Vel, det er vel åpenbart. Om du googler litt se du at det er helt vanlig å ta halsprøve i alle land, så at vi ikke har det som standard på en kjønnssykdomsklinikk i Norge er rart jo. Heldigvis har vi fastleger som faktisk gjør hele jobben sin.

 

At andre land kaster bort ressurser på unødvendige prøver er ingen grunn til at vi også skal gjøre det.

 

Du hevdet at det var feil at klamydia nesten aldri smitter fra hals til kjønnsorgan, og at dette hadde en stor negativ effekt. Du tar feil på begge punkter. Det er et faktum at klamydia nesten aldri smitter fra hals til kjønnsorgan, og dermed blir det å la være å teste for klamydia i halsen nesten fullstendig uten innvirkning på landets seksualhelse.

 

Eller har du tall på hvor mange tilfeller av klamydiasmitte fra hals til kjønnsorgan vi har her til lands, og dermed hvilken konkret virkning det vil ha å begynne å teste i halsen også?

 

Anonymous poster hash: 64997...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At andre land kaster bort ressurser på unødvendige prøver er ingen grunn til at vi også skal gjøre det.

 

Du hevdet at det var feil at klamydia nesten aldri smitter fra hals til kjønnsorgan, og at dette hadde en stor negativ effekt. Du tar feil på begge punkter. Det er et faktum at klamydia nesten aldri smitter fra hals til kjønnsorgan, og dermed blir det å la være å teste for klamydia i halsen nesten fullstendig uten innvirkning på landets seksualhelse.

 

Eller har du tall på hvor mange tilfeller av klamydiasmitte fra hals til kjønnsorgan vi har her til lands, og dermed hvilken konkret virkning det vil ha å begynne å teste i halsen også?

 

Anonymous poster hash: 64997...01c

 

Og hvem er du "Mr. Anonym" til å hevde at en halsprøve for klamydia er å "kaste bort ressurser" og at dette er "unødvendige prøver"? Tror vi legger den ballen død jeg.

 

Klamydia kan smittes fra hals til kjønnsorgan, nei det er ikke det mest vanlige, men det skjer. Da må fastleger og Olafiaklinikken kunne samkjøre informasjon og praksis. Å smile og berolige folk med at "hehe nei det er ikke så vanlig" er utrygg kommunikasjon når det faktisk kan skje like enkelt som med vanlig samleie. God, bevisst kommunikasjon så er det hele løst. Ikke mer avansert enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvem er du "Mr. Anonym" til å hevde at en halsprøve for klamydia er å "kaste bort ressurser" og at dette er "unødvendige prøver"? Tror vi legger den ballen død jeg.

 

Klamydia kan smittes fra hals til kjønnsorgan, nei det er ikke det mest vanlige, men det skjer. Da må fastleger og Olafiaklinikken kunne samkjøre informasjon og praksis. Å smile og berolige folk med at "hehe nei det er ikke så vanlig" er utrygg kommunikasjon når det faktisk kan skje like enkelt som med vanlig samleie. God, bevisst kommunikasjon så er det hele løst. Ikke mer avansert enn det.

 

Jeg er kun en vanlig fyr, som ikke tror at han kan mer enn fagfolk.

 

Det skjer – veldig, veldig sjelden. Så sjelden, faktisk, at å rutinemessig sjekke for det er å kaste bort ressurser. Det kan ikke skje like enkelt som ved vanlig samleie, noe som underbygges av det faktum at det nesten aldri skjer i det hele tatt. Klamydia er en vanlig kjønnssykdom, klamydia i halsen er sjelden, og smitte fra hals til kjønnsorgan skjer så godt som aldri. Du vant det kjipeste lottoet, helt klart, men vi kan jo forholde oss til virkeligheten allikevel.

 

Hvor mange millioner kroner synes du vi skal bruke på å forhindre 2 årlige tilfeller av smitte fra hals til kjønnsorgan?

 

Anonymous poster hash: 64997...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er kun en vanlig fyr, som ikke tror at han kan mer enn fagfolk.

 

Det skjer – veldig, veldig sjelden. Så sjelden, faktisk, at å rutinemessig sjekke for det er å kaste bort ressurser. Det kan ikke skje like enkelt som ved vanlig samleie, noe som underbygges av det faktum at det nesten aldri skjer i det hele tatt. Klamydia er en vanlig kjønnssykdom, klamydia i halsen er sjelden, og smitte fra hals til kjønnsorgan skjer så godt som aldri. Du vant det kjipeste lottoet, helt klart, men vi kan jo forholde oss til virkeligheten allikevel.

 

Hvor mange millioner kroner synes du vi skal bruke på å forhindre 2 årlige tilfeller av smitte fra hals til kjønnsorgan?

 

Anonymous poster hash: 64997...01c

 

Hvis du er en vanlig fyr som ikke kan noe spesielt, hvordan kan du da vite at det skjer såå sjeldent? Exactly. Det du sier faller på sin egen urimelighet.

 

La oss stoppe denne diskusjonen. Vi er uenige. Done.

Lenke til kommentar

Hvis du er en vanlig fyr som ikke kan noe spesielt, hvordan kan du da vite at det skjer såå sjeldent? Exactly. Det du sier faller på sin egen urimelighet.

 

Fordi fagfolk sier at det nesten aldri skjer. Og jeg går ikke rundt og innbiller meg at jeg kan mer enn fagfolk om sitt fagfelt.

 

Hvor har du hostet opp dette tallet i fra da?

 

Tallet var et eksempel. Når Olafiaklinikken sier "nesten aldri" og velger å unnlate å teste for det tenker jeg meg at det umulig kan dreie seg om mange tilfellene i året. Vurderingen blir jo uansett: på ett eller annet tidspunkt må vi si at "disse få tilfellene her er det ikke verdt å bruke x antall millioner kroner for å forhindre" – og den vurderingen er det best at fagfolk tar, ikke pasienter i affekt.

 

Anonymous poster hash: 64997...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forståelse for begge sider. Først og fremst trådstarter som opplevde at legestanden skivebommet i hans tilfelle, at dette ikke føles helt greit.

 

Men også at noe kan overbrukes midler på. Hva med en middelvei da, at en fastlege velger seg ut stikkprøvekontroll tross at case't ikke tilsier prøvetakning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...