Gå til innhold

Så mye batteri sparer de mørke appene for deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv på Tek.no kan man altså utvise null teknisk forståelse:

 

Nye telefoner med OLED-skjerm, som de fleste Android-toppmodeller og Apples flaggskip-telefoner har, har mulighet til å skru av bakbelysningen helt

 

 

Mens LCD er bare en "persienne" foran en lys flate (bakbelysning), er OLED lysdioder, som navnet sier lager sitt eget lys og derfor trenger ingen bakbelysning.

 

Derfor har ikke OLED telefoner bakbelysning, og kan derfor heller ikke "skru av bakbelysningen helt".

  • Liker 8
Lenke til kommentar

På tide å skaffe mørk modus på tek.no og da :)

 

Enig! 

 

Fler nettsider burde støttet 'natt-modus' eller hva man skal kalle det.

Ikke bare for strømforbruket, men også fordi det er mye mer behagelig å se på en mørkere skjerm på kveldstid.

 

... Men jeg har liten tro på at designere flest vil hoppe på en sort-bølge. P.t. er det in med lyse, luftige flater. Gjerne med så lite innhold tilgjengelig i viewport, at du MÅ scrolle/klikke deg rundt – uansett hvor stort monster av en skjerm du sitter på!  :p

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Strømsparing er vel og bra, men dette er et merkelig problem.

Mobilene er så tynne at det går utover brukeropplevelsen, og så skal man spare strøm.

Hva med å sette inn et skikkelig batteri og samtidig få en bedre mobil.

 

 

 

 

- Kunne ikke ha vært mer enig...

Det har vært argumentet mitt i lang tid, til og med her på forumet.

 

Men da får ikke produsentene disse flattbrød-mobilene sine.

 

Inntil ganske nylig så brukte jeg en "Nokia N97" som orginal ble levert med et 1760mAh-batteri.

Ved heftig bruk så holdt den ikke ut mer enn et par timer.

Så jeg bestemte meg for å bytte ut batteriet.

 

Etter mye leting så fant jeg et batteri hos "Mugen-Power-Batteries", det hadde hele 3600mAh, "BatteriKongen" hadde et alternativt batteri på 3000mAh som jeg kjøpte i ettertid.

Jeg vet at mAh ikke er det som ene og alene utgjør hele forskjellen.

Men ved ganske heftig bruk så holdt den ut i flere dager.

 

Nylig så gikk jeg over til en "Sony Xperia XZ2 Compact" med et "ikke byttbart" batteri på 2760mAh.

Samtid så denne Mobil-TLF'en har blitt mer effektiv så er den også mer krevende enn min gammle "Nokia N97" med tanke på specs og funksjoner.

 

Noe som gjør at for meg personlig.

Denne Mobil-TLF'en må lades svært ofte ved bruk.

I standby så holder den et par dager, om den bare ligger og støver ned til noe skjer.

Som f.eks. noen ringer eller sender meg en melding eller to.

 

Det største irritasjonsmomentet for meg å gå fra Symbian over til Android er at systemet virker veldig låst på mange måter.

 

Og at svært mange, om ikke alle, apps ligger aktive i bakgrunnen under Android.

Under Symbian så åpnet man den appen man hadde bruk for der og da, og så lukket den etter på.

Android loader apps ved boot og holder dem i dvale til man tapper på ikonet.

Det skal spare tid ved bruk, men det trekker veldig på batteriet.

 

Gi meg en Mobil-TLF med en tykkelse på 1 til 3cm om det i praksis fler-dobler brukstiden/standby.

 

Litt pusterom rundt batteriet skader ikke, det har produsentene bevist flere ganger allerede.

 

-----

 

Logikken til produsenene er...:

"Vi har klart å lage et batteri på 2000mAh med en tykkelse på 1cm. La oss prøve å krympe det."

Så "Vi har klart å krympe vårt orginale batteri på 2000mAh til en tykkelse på 5mm. La oss prøve å krympe det ytterligere."

Og det fører til...

"Vi har klart å krympe vårt krympede batteri på 2000mAh til en tykkelse på 2,5mm. La oss prøve å krympe det ytterligere."

Og det fører til...

"Vi har klart å krympe vårt allerede krympede batteri på 2000mAh til en tykkelse på 1,25mm. La oss prøve å krympe det ytterligere."

Osv..., osv...

 

-----

 

Hvorfor ikke prøve det på følgende måte...:

"Vi har klart å lage et batteri på 2000mAh med en tykkelse på 1cm. La oss prøve å krympe det."

Så "Vi har klart å krympe vårt orginale batteri på 2000mAh til en tykkelse på 5mm. La oss prøve å doble batteri kapsiteten på vårt orginale batteri med en tykkelse på 1cm."

Og så...

"Vi har klart å lage et batteri på 4000mAh med en tykkelse på 1cm. La oss prøve å krympe det."

Så "Vi har klart å krympe vårt batteri på 4000mAh til en tykkelse på 5mm. La oss prøve å doble batteri kapsiteten på det også med en tykkelse på 1cm."

Og det fører til...

"Vi har klart å lage et batteri på 8000mAh med en tykkelse på 1cm. La oss prøve å krympe det."

Som igjen fører til...

"Vi har klart å krympe vårt batteri på 8000mAh til en tykkelse på 5mm. La oss prøve å doble batteri kapsiteten på det også med en tykkelse på 1cm."

Videre...

"Vi har klart å lage et batteri på 16000mAh med en tykkelse på 1cm. La oss prøve å krympe det."

Som igjen fører til...

"Vi har klart å krympe vårt batteri på 16000mAh til en tykkelse på 5mm. La oss prøve å doble batteri kapsiteten på det også med en tykkelse på 1cm."

Osv..., osv...

 

-----

 

Varme blir et problem før eller siden uansett hvordan man velger å gjøre det.

Og så har produksjonsteknikk og utstyr mye å si når det kommer til eventuelle begrensninger.

For ikke å snakke om naturens lover.

 

Men når alt kommer til alt så kommer den alternative tankemåten forbrukerne mer til gode.

 

Et "tykt" batteri med god kappasitet er langt bedre enn et papir-tynt batteri med svært begrenset kappasitet.

Mobil-TLF'ene idag er jo praktisk talt micro-computers, og de blir bare mer og mer kraftige over tid.

Slikt trenger et kraftig batteri.

 

Slik som situasjonen er idag så er jeg gla for at jeg har beholdt Hus-TLF'en.

Og bruker stortsett kun Mobil-TLF'en når jeg er ute og farter.

For meg så lever den virkelig opp til sitt navn, en mobil telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide å skaffe mørk modus på tek.no og da :)

 

 

Enig! 

 

Fler nettsider burde støttet 'natt-modus' eller hva man skal kalle det.

Ikke bare for strømforbruket, men også fordi det er mye mer behagelig å se på en mørkere skjerm på kveldstid.

 

... Men jeg har liten tro på at designere flest vil hoppe på en sort-bølge. P.t. er det in med lyse, luftige flater. Gjerne med så lite innhold tilgjengelig i viewport, at du MÅ scrolle/klikke deg rundt – uansett hvor stort monster av en skjerm du sitter på!  :p

 

Jeg bruker Dolphin browser på mobilen. Den har mørkemodus slik at du får Tek.no mørk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...