Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal skrive en oppgave om FNs bærekraftsmål hvor jeg hovedsakelig skal fokusere på målet om å redusere fattigdom. Landet jeg har valgt å fokusere på er Norge.
Oppgaven går slik: 

Oppgave:

Velg et av FNs bærekraftsmål som direkte eller indirekte har som mål å redusere antall fattige i verden.

Velg et land du vil se nærmere på og finn ut hvordan verdenssamfunnet (for eksempel gjennom FN) og enkeltland jobber for å få til dette bærekraftsmålet.

Finn ut:

  • Hvordan jobber verdenssamfunnet for å nå bærekraftsmålet innen 2030?
  • Hva er forventet resultat? FNs forventede resultat er å utrydde all fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.
  • Hvilke resultat har blitt oppnådd til nå?
  • Hvilke hindringer og problemer har oppstått?
  • Hva tenker du? Er det realistisk å nå bærekraftsmålet innen 2030? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hva annet tenker du det er viktig å diskutere?

Jeg finner svært lite informasjon på nettet og trenger noen tips og linker til gode nettsider (helst på norsk). 

 

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd FN.no?

https://www.fn.no/Tema/Fattigdom/Fattigdom

 

Hvis du vil ha på norsk så får du ikke så mye mer info enn det. Skal du gjøre det bedre må du finne engelsk. Jeg stiller og litt spørsmål med hvor mye du har søkt, om du ikke engang har sjekket FN sine egne nettsider. Jeg mener hele oppgaven er basert på FN. Så om du ikke har funnet den nettsiden engang, har du egentlig søkt og ikke funnet noe? Om du er ærlig med deg selv?

 

Og hvorfor i alle dager Norge? Kanskje du tror det er lettere, men det er ikke det altså. Norge er kanskje lett å skrive en veldig dårlige oppgave om, men om du skal skrive en bra oppgave om Norge er det mye vanskeligere enn å skrive en oppgave om et typisk land med mye ekstrem fattigdom. FNs mål er ikke laget for Norge. I Norge er ting rimelig bra. Det er for andre land.

 

Kina er et interessant land å skrive om. De har oppnådd mye på kort tid uten hjelp, og de har klare planer for fremtiden. Lett å finne. Skrevet mye om det. Og så kan du dra inn refleksjon på om den tradisjonelle måten FN bekjemper fattigdom kanskje ikke er den eneste, eller beste måten da Kina gjør det annerledes og har bedre resultater.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...