Gå til innhold

Elkjøp prismatch - Gjelder ikke gråimport


Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg planlegger å kjøpe ny mobiltelefon, er det alltids greit å spare en tusenlapp eller to ved å bruke prismatch på Elkjøp.

 

Det var i alle fall planen. 

 

Ta eksempel i dagens dato, der Samsung Galaxy S9 ligger ute med følgende priser:

Elkjøp: 6990,-

Andre konkurrenter:

Dataspesialisten: 5650,-

MyTrendyPhone: 5800,-

 

Elkjøp ville ikke tillate prismatch på blandt annet de to, da konkurrentene har gråimportert for å tilby til så lav pris. Jeg har forståelse for praksisen til Elkjøp i slike tilfeller.

Enkelte produkt kan bli problematisk å få garanti/service på om de har opprinnelse fra et helt annet sted enn korrekt import gjennom en Norsk nettbutikk. Flere har opplevd dette med nye og gamle NetShop. Noen funksjoner kan mangle. Men, prisen blir lavere.

Da er det vanskelig for Elkjøp å tilby til samme pris.

 

 

Da er utfordringen følgende: 

Hvordan identifisere hvilke aktører som driver med gråimport, slik at jeg vet hvem som faktisk kan brukes i prismatch?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med prisjakt så er det bare å unngå de som har lite stjerner, da du stort sett ikke vil handle med de, uansett pris og da vil ikke Elkjøp matche de heller

 

Ikke et svar på spørsmålet. Jeg leter ikke etter shady nettbutikker. 

 

Elkjøp mener selv at større, kjente og etablerte aktører som Multicom bedriver med gråimport.

Utfordringen ligger i å identifisere produkter som er et resultat av gråimport, kontra de som er importert via "riktige" kanaler. Og da hvilke nettbutikker som faktisk kan brukes i prismatch.

Lenke til kommentar

Elkjøp burde vel kunne si hvem de ikke evt prismatcher med da?

 

Står på nettsidene dems.

 

https://www.elkjop.no/cms/elkjop-kundenes-garantier-og-rettigheter/elkjop-kundenes-garantier-og-rettigheter/

 

 

 

*Prisløftet gjelder ikke ved:

- Lokale kampanjer og tilbud eksklusivt knyttet til én butikk: Eksempler på dette er åpningstilbud, lokale handelsdager, lokal lagertømming og lignende aktiviteter som skiller seg fra en tradisjonell kampanje.

- Såkalt «gråimport», der en vare ikke er importert gjennom produsentenes offisielle kanaler. Dette kan kontrolleres ved å sammenlikne produktenes varenummer.

- Gjelder ikke for produkter solgt av våre Partnere på Elkjøp Marketplace.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elkjøp gir vel ikke prismatch hvis produktet blir billigere på salg.

Hva å bruke åpenkjøp?

 

Dataspesialisten: 5650,-

MyTrendyPhone: 5800,-

Er nok gråimport, er neppe kjøpt gjennom norsk forhandler med 5 års reklamasjon.

Er nok maks 2 år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dataspesialisten: 5650,-

MyTrendyPhone: 5800,-

Er nok gråimport, er neppe kjøpt gjennom norsk forhandler med 5 års reklamasjon.

Er nok maks 2 år.

Hva snakker du om. Kjøper du av en norsk butikk har du selvsagt 5 års reklamasjonsrett uansett hvor de har kjøpt varene.

Endret av kjetilkl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Joda, man har fem års reklamasjon til forhandler. Den klarer de ikke å snike seg unna. 

Problematisk om den da skulle gå konkurs (jmf. kunder hos gamle NetShop som ikke fikk reklamere på varer hos de som i etterkant kjøpte konkursboet med navn og hele pakka). 

Produsent er da ikke juridisk ansvarlig, om varen er kjøpt i f.eks. Frankrike av de.

 

 

Det er ikke alltid åpenbart hva som er gråimportert og hva som ikke er det ut fra hva ulike nettbutikker legger ut. 

Dataspesialisten skriver ikke noe varenummer ut over "SM-G960", men produktspesifikasjonen nevner at noen funksjoner "may vary by carrier and country" noe som fører til at Elkjøp ikke vil prismatche de. 

Samme gjelder MyTrendyPhone, dog usikkert hva de bet seg merke i som gjorde det uaktuelt. 

Multicom spurte jeg faktisk, og de bekrefter at det importeres telefoner fra andre enn Samsung sin Nordiske avdeling. Godt at de er ærlige om det, og de har jo vært stabile med et godt rykte i mange år.

Deal.no bruker riktig varenummer, men all info er på engelsk. Her har jeg ikke spurt Elkjøp, men tenker jeg skal sjekke.

 

 

Målet er ikke å tyne Elkjøp for en tusenlapp. Med mindre det er rett sammenligningsgrunnlag. Og jeg liker både regelen til Elkjøp, og problemstillingen med gråimport sett mot vanlige importkanaler. Men, det er et helt annet diskusjonstema. 

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Min kone gjorde akkurat dette. De sa det samme som til deg, men det er feil.

Det er kun returrett som ikke gjelder for mobiler. Det står ingenting om dette under "Prismatch". Gjorde de oppmerksom på dette og da fikk hun mellomlegget.

Kan ikke se at de har oppdatert vilkårene så prøv igjen.

Prøvde å få prismatch hos elkjøp for en stund siden, jeg kjøpte mobil derfra til 8599, nå ligger den til 6999. Da fikk jeg beskjed om at prismatch ikke gjelder mobiltelefoner... Står med liten skrift nederst i reglene...

Lenke til kommentar

Hva snakker du om. Kjøper du av en norsk butikk har du selvsagt 5 års reklamasjonsrett uansett hvor de har kjøpt varene.

Spørs hvordan amentio,deal eller iwill gjør dette i praksis hvis man får mobil til 2000 kr som er like bra som samsung note på papiret.

Man forstår vel billig mobiler ikke er egnet å bruke like lenge som dyrere utgave.

Så er vel problemet hvordan de håntere reklamasjoner også de kan jo skaffe useriøse verksted som tar service billigere en inforcare som gjør en dårlig jobb. Dermed kan man ikke stole på 5 års reklamasjonsrett er særlig tett. Ferreste tar saken til domstolen eller forbrukerrådet med mindre man føler seg kraftig lurt kjøpt samsung note 9 uten reklamasjon i det heletatt. Fleste gir nok slike useriøse bedrifter dårlig omtale istedenfor.

 

Jeg stoler ikke på MyTrendyPhone eller andre kina butikker. Det er enkelt å lage norsk domene og operere i utlandet for å ungå norsk lovverk.

 

 

 

Her er det bevis hvor dårlig kopi iphone XR og samsung note9 kan være.

Forstår man har grunn å føle seg lurt hvis man betale 5000 kr for note 9 512 GB eller samme for iphone XR.

Prisen får folk å lure ergo mye å tjene på falske produkter.

 

Nå er neppe iwill eller MyTrendyPhone så veldig seriøst de ønsker heller jeg kjøper mobil på dx.com så de slipper å ha med å gjøre slike kunder som meg, som vil diskutere garanti og om leie av mobil er inkludert ved garantisak.

De ønsker ikke om diskutere om Dx.com har like god kvalitet som dem eller om telefonene de selger er orginale. Jeg mener dette er godt bevis på de er useriøse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Fikk følgende liste fra Elkjøps chat over hvilke nettsteder de ikke har prismatch mot. Det som er spesielt er at f.eks. varenummeret til Galaxy S10e er likt på både Deal, Multicom og Proshop som på Elkjøp, men de nekter likevel å prismatche.

 

- alsar.no

- alteq.no

- atea.no

- computersalg.no

- no.coolshop.com

- dataspesialisten.no

- deal.no

- dustin.no (noen produkter vil være gråimport)

- ez-24.com (gråimport direkte fra Apple)

- koolio.com

- multicom.no

- mytrendyphone.no

- norsyd.no

- proshop.no

- ps.no

- refurb.no

- sbga.no

- svingstad.com (svindelside)

- senetic.no

- telering.no (bedrift)

Lenke til kommentar

Fikk følgende liste fra Elkjøps chat over hvilke nettsteder de ikke har prismatch mot. Det som er spesielt er at f.eks. varenummeret til Galaxy S10e er likt på både Deal, Multicom og Proshop som på Elkjøp, men de nekter likevel å prismatche.

 

- alsar.no

- alteq.no

- atea.no

- computersalg.no

- no.coolshop.com

- dataspesialisten.no

- deal.no

- dustin.no (noen produkter vil være gråimport)

- ez-24.com (gråimport direkte fra Apple)

- koolio.com

- multicom.no

- mytrendyphone.no

- norsyd.no

- proshop.no

- ps.no

- refurb.no

- sbga.no

- svingstad.com (svindelside)

- senetic.no

- telering.no (bedrift)

 

Rart de ikke matcher multicom, proshop og "ps". Dette er vel norske butikker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk følgende liste fra Elkjøps chat over hvilke nettsteder de ikke har prismatch mot. Det som er spesielt er at f.eks. varenummeret til Galaxy S10e er likt på både Deal, Multicom og Proshop som på Elkjøp, men de nekter likevel å prismatche.

 

- alsar.no

- alteq.no

- atea.no

- computersalg.no

- no.coolshop.com

- dataspesialisten.no

- deal.no

- dustin.no (noen produkter vil være gråimport)

- ez-24.com (gråimport direkte fra Apple)

- koolio.com

- multicom.no

- mytrendyphone.no

- norsyd.no

- proshop.no

- ps.no

- refurb.no

- sbga.no

- svingstad.com (svindelside)

- senetic.no

- telering.no (bedrift)

 

Prøvde prismatch på samme telefon i dag uten hell. Gjør meg ikke mye å bestille fra deal.no eller proshop dog.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...