Gå til innhold

Onboard lyd - er det bra nok ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SELVFØLGELIG får man også bedre chipper hvis du betaler mer, men du tar fullstendig feil når du baserer pris på samtlige kort på markedet etter hva slags D/A konverter som sitter der....

Javel.

Du kan jo begynne på ditt eget kort, og sammenligne med LynxL22 som er over 30% rimligere... Så skjønner du nok litt mer... ;)

Lenke til kommentar
Men det er jo teknisk sett det samme kortet... ;)

Nettop!!!! Du betaler 30% MER for alt annet en chippen.... L22 er i prisklassen til Delta, men med samme chip som LinxTwo....

Men et Audigy og et Terratec er langt fra samme kort... ;)

 

 

Og det man betaler for er jo inngangene og utgangene der. Noe som du selv sier: Ikke er et poeng å diskutere for "low-end" kort.

Lenke til kommentar

Har hørt på en del lydkort, både on board, kort og "eksterne", og og har funnet ut at jeg kommer ikke til å bruke onboard lydkort (før de kommer med en mye bedre løsning). Om du kobler til vanlige pc høytalere vill du ikke høre noe særlig forskjell, men hvis du kobler pc en til et stereoanlegg vill de fleste høre forskjell. Jeg anbefaler deg å kjøpe et nytt lydkort hvis du skal få høytalerne dine til å yte maks.

 

Og til dere to som krangler, det er A/D conv, D/A conv, utgangsforstekerne (eller linjeforsterkerne hvis dere synes det er et bedre ord), og antall kanaler som bestemmer prisen. I tilleg kommer en såkalt gadgetfaktor (ørten inn og utganger, mic inganger, digital inn/ut her å der, kassen hvis det er et eksternt lydkort osv. )

Lenke til kommentar
har prøvd et par-tre onboard-lydkort, og min konklusjon er at det er no dritt. har ingen tester eller lignende for å bekrefte mitt utsagn, men det har alltid blitt driverkrøll og det som verre er.

i tillegg synes jeg lyden er bedre med mitt gode, gamle soundblaster 5.1... (litt krøll med drivere der og, men.. bedre lyd :) )

Krøll med drivere? Kanskje på tide å investere i en Intel CPU/mobo kombinasjon :cool:

Lenke til kommentar
Men det er jo teknisk sett det samme kortet... ;)

Nettop!!!! Du betaler 30% MER for alt annet en chippen.... L22 er i prisklassen til Delta, men med samme chip som LinxTwo....

Men et Audigy og et Terratec er langt fra samme kort... ;)

 

 

Og det man betaler for er jo inngangene og utgangene der. Noe som du selv sier: Ikke er et poeng å diskutere for "low-end" kort.

Dette er jo som å diskutere med en vegg....

 

-Det er forskjellige chipper i lydkort.

-Noen bruker samme chip. Andre ikke.

-Noen chipper er bedre enn andre.

-Noen produsenter for mer skryt for chippene sine enn andre.

-Ikke alle lydkort er like dyre.

-Noen lydkort har mange muligheter, andre ikke.

-Noen kommer i forskjellige versjoner, med forskjellige utstyr og har fortsatt samme chip.

-Andre har likt utstyrsnivå, men forskjellige chipper.

-Man betaler mye for utstyrsnivået/mulighetene.

-Alt dette er felles for proft og amatør-lydkort.

 

Og som jeg selv sier? Har da vel aldri sagt at det ikke er noe poeng å diskutere low-end kort. Tvert i mot, det var du som skulle begynne å dra inn pro-kort. Hele Topic er om low-end kort...

 

Og nei, Audigy og Terratec er ikke samme kort. Terratec er langt dyrere. Bra du opplyste meg om det....

Lenke til kommentar
Og til dere to som krangler, det er A/D conv, D/A conv, utgangsforstekerne (eller linjeforsterkerne hvis dere synes det er et bedre ord), og antall kanaler som bestemmer prisen. I tilleg kommer en såkalt gadgetfaktor (ørten inn og utganger, mic inganger, digital inn/ut her å der, kassen hvis det er et eksternt lydkort osv. )

 

Akkurat... :roll: Go`jul.... :xmas:

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar

Min erfaring er at onboard holder til vanlig bruk så lenge man bare skal spille av, men har hatt store problemer med å få til opptak uten artifakter/støy. Der er dedikerte lydkort mye bedre.

 

La meg tilføye at jeg har brukt ganske mye tid på dette, selv om jeg ikke vil kalle meg ekspert.

 

Hvis du stort sett spiller spill og musikk, tror jeg du vil merke liten forskjell på lyden.

Lenke til kommentar
Dette er jo som å diskutere med en vegg....

Det har du helt rett i.

 

Hør her. Mitt poeng med den første posten var: Ta et lowend (eller onboard) kort som bruker samme chip som Audiophile 24/96. Audiophile koster nesten 2000 kr. Det du får igjen her er (a) bedre drivere og (b) mye bedre konvertere.

 

 

 

Vel, jobb i morgen. God natt! :)

Lenke til kommentar
Dette er jo som å diskutere med en vegg....

Det har du helt rett i.

 

Hør her. Mitt poeng med den første posten var: Ta et lowend (eller onboard) kort som bruker samme chip som Audiophile 24/96. Audiophile koster nesten 2000 kr. Det du får igjen her er (a) bedre drivere og (b) mye bedre konvertere.

 

 

 

Vel, jobb i morgen. God natt! :)

1. Første innlegget ditt brukte du til å forklare at det var chippen som var bedre i et dyrere kort, og at det kun var det som kostet penger.

Hva poenget ditt er aner jeg ikke lenger, men hvis det var det du sier nå, at hvis man punger ut 2000,- for et kort får man bedre lyd enn et onboardkort, så kunne du vel ha sagt det fra begynnelsen av...

 

2. Hvis D/A chipen er den samme på onboardet du brukte i eksemplet ditt som PCI`en du bruker i eksemplet, så får du vel neppe så MYE bedre konvertere siden det er akkurat samme tingen...

 

Og hvorfor diskuterer jeg fortsatt.... Aaaaner ikke... :)

 

 

 

:sleep:

Lenke til kommentar
Og til dere to som krangler, det er A/D conv, D/A conv, utgangsforstekerne (eller linjeforsterkerne hvis dere synes det er et bedre ord), og antall kanaler som bestemmer prisen.

Og dessuten er ikke disse helt uten betydning for den endelige lydkvaliteten.

Om man ikke har god komponentkvalitet/layout på disse kan de plukke opp betydelige mengder støy(og slenge på litt forvergning)...

Hjelper ikke å ha verdens beste DAC/ADC da..

Lenke til kommentar

Mitt onboard lydkort stinker bokstavelig talt.. (MSI p4 hk fra 2002)

Avance eller hva det heter..

Men har man nforce med soundstorm er jo dette bra....

Men ellers så er mitt onboard av eldre type 6mnd-1 år + stort sett uegnet for alt annet en blipp og pip i kontor programmer.. Eller rettere sagt en bruker som IKKE skal høre på musikk, spille eller noe sånt...

Konklusjonen min er at det går til NØD, men kjøp et Audigy 2 (minst) om man vil ha akseptabel ytelse.

 

Men som sagt jeg har hørt at nforce soundstorm onboard er bra..

 

Det er ikke bare lydkvaliteten som er problemet med mitt kort, det er rett og slett at onboard stjeler cpu kraft, og lagger og hakker..

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...