Gå til innhold

Black Friday forberedelse


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har vel endelig bestemt meg for en ny gaming pc. Har holdt meg til laptop i mange år, men satser nå på en desktop. Spiller mest strategispill, men vil gjerne ha noe som sparker litt allikevel. Budsjett med alt inkludert (også skjerm) er vel ca 25 000. 

 

Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe en gaming pc, eller om det er mulig å kjøpe deler til å bygge en i løpet av Black Friday. Problemet mitt er et jeg ikke har bygget pc i nyere tid, og jeg sliter med å sjekke at alt passer sammen. Pleier man å lage noen tråder for slikt her på store salgsdager? 

 

Jeg vet at dere ikke kan spå om hva som kommer på salg, men det er kanskje noen erfaringer fra tidligere år om hva som pleier å komme på salg? Jeg har veldig lyst på en 2070 og det setter vel en del føringer for hva jeg trenger. 

 

På forhånd takk for tips! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det blir nok flust med anbefalinger i tråd med black friday, grey monday. Husker at noen kjøpte mitt 1080 msi seahawk til 6000, 2500 billigere enn hva jeg kjøpte det for ved launch. Du vil nok finne ganske mange gode tilbud på gpu.. Du klarer fint å bygge selv. 

Endret av Mickey_OT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare å starte å sondere terrenget. Kan jo legge hovedlinjene av ønsket pc før BlackFriday. Om man kjøper et Asus, MSI eller Zotac 2070 spiller stort sett ingen rolle. Så hvis man bestemmer seg for et "hvilketsomhelst" 2070, Intel 8700k, 16GB DDR4 C16 ram og et hovedkort av etpar produsenter har man gjort mye klart. Eneste som gjenstår da er panikken når man innser at f.eks Komplett har et latterlig tilbud på AMD 2700 cpu og alle planer må forkastes

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samtidig finnes det ganske mange lignende tråder til "hjelp til kjøp" til visse summer, da får du jo innblikk i litt mer hvor ca du ligger på komponenter.

Jeg anbefaler og begynne her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470 :)

 

 

 

Ellers støtter jeg newman 221,  begynn å sonder allerede greit og vite litt hva du vil ha og hvorfor du vil ha det. Du har jo enda god tid til å lese deg opp på en ny pc-del hver dag f.eks.

 

 

Men PC er i dag ikke så vanvittig nøye og ha akkurat den og den komponenten. Du kommer langt med "alle" 2070 grafikkort i dag hvis du skal spille i 1080p, det er kun f.eks viftestøy og varmeproduksjon som skiller open-blower  -kortene, og enda mer hvis du velger lukket. F.eks da 

Lenke til kommentar

Samtidig finnes det ganske mange lignende tråder til "hjelp til kjøp" til visse summer, da får du jo innblikk i litt mer hvor ca du ligger på komponenter.

Jeg anbefaler og begynne her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470 :)

 

 

 

Ellers støtter jeg newman 221,  begynn å sonder allerede greit og vite litt hva du vil ha og hvorfor du vil ha det. Du har jo enda god tid til å lese deg opp på en ny pc-del hver dag f.eks.

 

 

Men PC er i dag ikke så vanvittig nøye og ha akkurat den og den komponenten. Du kommer langt med "alle" 2070 grafikkort i dag hvis du skal spille i 1080p, det er kun f.eks viftestøy og varmeproduksjon som skiller open-blower  -kortene, og enda mer hvis du velger lukket. F.eks da 

Takker

 

Jeg er ikke så nøye på å ha det beste av hver komponent, men hvis jeg skal bygge selv så må jeg være forsiktig at alt passer i sammen. Jeg heller vel mot å kjøpe en ferdig PC da jeg drukner i job.

Lenke til kommentar

Takker

 

Jeg er ikke så nøye på å ha det beste av hver komponent, men hvis jeg skal bygge selv så må jeg være forsiktig at alt passer i sammen. Jeg heller vel mot å kjøpe en ferdig PC da jeg drukner i job.

Har du timelønn på over 1000 kr timen? Kjøper du f eks pc-i-deler hos komplett så koster den ferdigbygde varianten med samme innmat som regel alltid MINST 2000 kr mer.

 

En PC (om du har 0 erfaring fra før) bør ikke ta mer enn 2 t å bygge (det er ca hva jeg brukte på min i 2012, da jeg bygget for første gang og måtte finne ett og ett verktøy av gangen og knotet en del. Kanskje brukte jeg 3t inkludert alle youtube-videoene). Så har du en timelønn som er bedre enn dette, så for all del, kjøp ferdig. Jeg anbefaler selvbygd (utelukkende fra økonomisk perspektiv. Da kan du f eks kjøpe heftigere deler for den 2k differansen og få en bedre pc).

 

En fin nybeggynermetode er å finne slike pc-i-deler fra komplett eller ferdigpcer de har sett sammen, skrive ned delene og så kjøpe delen hver for seg. Du har også flere tråder på forumet (jeg anbefaler "den perfekte pc-pakke").

Endret av Neonex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Komplett har ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC nedsatt fra 7589 til 6190 (18%). Er det et greit sted å begynne for å samle deler? 

Kommer an på hvor tålmodig du er og om kjøpeviljen er der. Vil du ha en RTX 2070 ? Ja, go for it.

 

Eller kan du vente og få en til ~5000 kr på et senere tidspunkt? Uansett, jeg anbefaler deg å sjekke prishistorikk for alle delene du skal anskaffe.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å kjøpe PC eller deler i November, og jeg regner med at 2070 tilbudene ikke blir enorme. 

 

Problemet er at jeg ikke har kontroll på hvilke deler jeg trenger for å sikte på ca 25 000. Spesielt ikke hvis jeg skal prøve å matche det til tilbud som dukker opp neste uke. Kanskje lettere å håpe på en ferdig bygget PC på tilbud...

Lenke til kommentar

Hm.. kanskje like godt å gå for denne?

https://www.komplett.no/product/11443/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i185?offerId=KOMPLETT-310-11443#

Noen som ser noen "problemer" eller store svakheter her? Hvis jeg kjøper en skjerm i tillegg til 6 000, så er jeg på budsjett

 

Tips til skjerm å velge? Er denne ok?

https://www.komplett.no/product/898769/gaming/gamingskjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278qr#

 

Stemmer det at denne PC pakken ikke har med trådløst nettverkskort??

Endret av grendarl
Lenke til kommentar

Ikke native på hovedkortet, og ei heller noe trådløst pcie kort.

 

denne er satt ned med 200 kr  :D

 

https://www.komplett.no/product/893217/datautstyr/nettverk/nettverkskort/asus-pce-ac88-ac3100-pci-e-adapter?fromSearchOverlay=1&q=ac+3100#

 

 

 

Hehe, men hvis jeg velger konfigurering og legger til et kort så kommer det vel ferdig installert i pakken?

Endret av grendarl
Lenke til kommentar

Jeg spiller mest strategispill som ikke har noen syke krav til hardware (XCOM 2, Age of Wonders III, Tropico 6, Surviving Mars osv), men vil nok prøve med på litt RPG og nyere spill også når jeg får ny PC. 

 

En kompis anbefalte denne:

https://www.komplett.no/product/943798/gaming/gamingskjermer/samsung-32-qled-curved-freesync-c32hg70#

 

Eller en enda drøyere variant som han selv vurderer:

https://www.komplett.no/product/1090438/gaming/gamingskjermer/samsung-34-led-curved-c34j791#

Endret av grendarl
Lenke til kommentar

Anbefaler IPS panel hvis du vil ha best mulig opplevelse. Hvis budsjettet tillater det kan du se på skjermer med 144-165hz oppdateringsfrekvens og gsync, merk at disse gjerne koster en del.. (Eks: https://www.komplett.no/product/859681/gaming/gamingskjermer/acer-27-predator-led-g-sync-xb271hu# )

 

Hvis budsjettet strammer så dropper du gsync, er fort 1500-2000kr å spare da. Strammer det enda mer så kan det være greit å gå for noe annet enn IPS, men dersom du kommer fra IPS monitor bør du være forberedt på dårligere bilde.

Lenke til kommentar

Ips er oppskrytt. Driver man ikke aktivt med content creation hvor man faktisk har bruk for det, har man ikke bruk for det. Man slipper evig blacklight bleed i samme slengen, det er jo ok.

 

Hadde kjøpt 120Hz+ og G-sync anyday over IPS hvis jeg ikke hadde vassa i penger sånn at jeg hadde hatt råd til alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...