Gå til innhold

SNIKTITT: World of Warcraft Classic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ion sa spesifikt under Q&A at det (logisk nok) er sharding på demoen ettersom absolutt alle blir stappet inn på nøyaktig samme området. Med andre ord et helt urealistisk scenario sammenlignet med hva som vil skje når dette lanseres.

 

De bekreftet også at det vil være sharding i starten, noe som ikke er til å unngå med mindre serverne skal gå rett på snørra. Men de sa også at sharding naturligvis ikke har noe med den klassiskeopplevelsen å gjøre og at dette kun vil finne sted i startområdene og kun rundt lansering for deretter å bli fjernet og at målet er at Classic skal kjøre helt uten sharding da det er endel av den klassiske opplevelsen.

 

Har dog mine store tvil om at dette kommer til å slå spesielt godt an. Med en tilnærmet 100% replisert utgave av Vanilla som du fremdeles må betale fast per mnd for å spille så tror jeg de fleste vil falle av temmelig fort. Det har vært endel temmelig populære privatservere, men disse kunne man jo spille på helt, hvertfall tilnærmet gratis. Flere av de populære privatserverne har heller ikke forsøkt å replisere Vanilla 100%, flere av de mer populære har gjerne en boost til EXP gain, drop rates etc og det er jo ikke så rart fordi Vanilla er ekstremt tregt. Alt går grisetregt, kampene er trege, det er ekstremt mye dødtid hvor du må vente på å få opp helse og magi osv osv... Dette kombinert med temmelig treg progresjon iform av at alt fra oppdrag, til det å bevege seg rundt og alt tar temmelig lang tid så føles jo ting helt sirup.

 

Du merker det godt allerede i demoen. Oppdrag har ingen god fylt, så oppdrag du plukker opp tar deg i helt forskjellige retninger så det blir mye løping frem og tilbake og når du leverer inn oppdragenes å får du plutselig nye oppdrag som tar deg rett tilbake igjen så da var man plutselig på samme løpeturen igjen. Monstre har en helt forferdelig droprate så bare det å skulle få 7x Plainstride Beaks og 12x Raptor Heads krever jo gjerne at du dreper 3x så mange av disse monstrene før du er i mål. Når du da igjen kombinerer dette med at fryktelig tregt kampsystem hvor overraskende mye baserer seg på auto-attack og håndtering av ressurser (magi, energi osv..) så blir det temmelig dølt.

 

 

Mange vil nok hoppe på på grunn av nostalgi, og jeg blir nok også en av disse. Men etter noen uker så vil nok antallet spillere stupe temmelig drastisk og spørsmålet er om det i det hele tatt vil være nok aktive spillere til at Blizzard ser noen særlig grunn til å bruke tid og ressurser på dette. Det virker som de går all-in nå for å vise at de hører på tilbakemeldingene og ønskene og virkelig forsøker å skape en autentisk og genuin opplevelse. Men om de ser at antallet aktive spillere går rett at skogen temmelig raskt så spørs det ikke om de kommer med en aldri så liten "hva var det vi sa?" også dropper de hele greia.

 

Det vil nok være en liten skare av dedikerte spillere som kommer til å kose seg glugg med Classic. Men de vil nok være i et mindretall og jeg tror folk flest rett og slett ikke husker hvor tregt spillet faktisk var og Vanilla er jo kanskje en av de dårligere settingene for et slik server da det kom temmelig mange quality of life forbedringer i Burning Crusade og Wrath of the Lich King som ville forbedret opplevelsen en hel del.

 

 

Men vi får jo se hvor godt dette slår an. Jeg tror vel egentlig en løsning hvor vi hadde fått litt mer moderne gameplay, men i den gamle verden (pre-Cataclysm) er noe langt flere ville klart å leve med. Det å gå tilbake til såpass utdatert og gammeldags gameplay vil nok ikke slå så alt for godt an.

Lenke til kommentar

Har dog mine store tvil om at dette kommer til å slå spesielt godt an. Med en tilnærmet 100% replisert utgave av Vanilla som du fremdeles må betale fast per mnd for å spille så tror jeg de fleste vil falle av temmelig fort. Det har vært endel temmelig populære privatservere, men disse kunne man jo spille på helt, hvertfall tilnærmet gratis.

 

Ja du kunne spille de gratis men de var fortsatt pirat servere med alt det dramaet og usikkerheten det medfører. Jeg vil si at bare med det at du må redigere en fil som inneholder serverlisten så mister du 90% av normale personer.

Lenke til kommentar

... Det virker som de går all-in nå for å vise at de hører på tilbakemeldingene og ønskene og virkelig forsøker å skape en autentisk og genuin opplevelse. Men om de ser at antallet aktive spillere går rett at skogen temmelig raskt så spørs det ikke om de kommer med en aldri så liten "hva var det vi sa?" også dropper de hele greia.

 

Jeg håper for fa... at det ikke skjer.

 

Hvis det skjer så kan man jo stille et realt stort spørsmålstegn om Blizzard bør høre på disse hylekorene, sånn nå med BlizzCon friskt i minne mener jeg. Nå har diskusjonen løpt 25 timer i døgnet på hvorvidt Blizzard bruker kreftene sine på rett ting, og hvis WoW Classic skulle finne på å floppe bare en måned eller to etter launch så blir jo det i så fall en kjempebeskjed å sende til Blizzard, helt motsatt at hva vi ønsker.

 

Jeg er ikke en av dem som ønsker Classic tilbake, jeg mistenker at de aller fleste som husker Classic har helt glemt at de var på et helt annet stadie i sitt eget liv også, og at de nå har hus, hjem, jobb, kone (mann), barn og masser av ting som "stjeler" tid, og det å da sitte en uke i strekk for å få tatt Hogger tror jeg rett og slett ikke mange gidder lenger. Det jeg ønsker av spill i 2018 er noe helt annet.

 

Men vi får se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg er ikke en av dem som ønsker Classic tilbake, jeg mistenker at de aller fleste som husker Classic har helt glemt at de var på et helt annet stadie i sitt eget liv også, og at de nå har hus, hjem, jobb, kone (mann), barn og masser av ting som "stjeler" tid, og det å da sitte en uke i strekk for å få tatt Hogger tror jeg rett og slett ikke mange gidder lenger. Det jeg ønsker av spill i 2018 er noe helt annet.

Dette tror jeg er et utrolig godt poeng! Skal ikke se bort ifra at nostalgien for gamle WoW rett og slett er lengsel etter å ha tid til å sette seg ned så lenge om gangen.

 

Man kommer ikke helt unna at de tidlige MMORPG-ene var et tidssluk uten like. Heldigvis var WoW Classic et av de snillere fra den tida, forgjengere som EverQuest tok igjen betydelig mer tid for å kunne se alt innholdet, og jeg tror det privilegiet er forbeholdt den yngre generasjon, eller den pensjonerte generasjonen :p

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en av dem som ønsker Classic tilbake, jeg mistenker at de aller fleste som husker Classic har helt glemt at de var på et helt annet stadie i sitt eget liv også, og at de nå har hus, hjem, jobb, kone (mann), barn og masser av ting som "stjeler" tid, og det å da sitte en uke i strekk for å få tatt Hogger tror jeg rett og slett ikke mange gidder lenger. Det jeg ønsker av spill i 2018 er noe helt annet.

Jeg er en av dem som spilte hardt i 2005. Hadde 110 days played på 10 måneder og var med på server firsts og eide som kriger i battlegrounds. Den dag i dag huskes blant mange andre nicket mitt fra pvp på det offisielle server-forumet.

 

Er det dette jeg vil ha fra classic? Sammen med hus, barn, kone, to biler, en heftig friluftsinteresse, og ølbrygging? Overhodet ikke. Jeg kommer ikke til å spille meg opp på det samme utstyrsnivået. Men jeg kommer til å spille noen timer i ny og ne av samme årsak som artikkelforfatteren nevner: Vanskelighetsgrad.

 

Noe av de beste minnene jeg har fra WoW classic er ikke BWL raids og battlegrounds. Men vennskapene jeg dannet med faste servere før teleport-dungeons ble implementert. Og de vanskelige grottene vi øvde på før vi begynte å drive gårdsbruk på Dire Maul og så videre. Jeg reiser overraskende ofte på tur i disse gamle grottene på pur nostalgi, alene, og mimrer om kampene som utspilte seg.

 

Jeg som har fulgt WoW siden 2005 har lenge sett at spillet har tapt seg gradvis på det sosiale. Nå når jeg spiller så lurer jeg egentlig på hvordan folk blir kjent nå. Det er det største single-player spillet i hele verden. (Massively Online Single Player Role Playing Game) MOSPRPG er en helt ny sjanger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Mange vil nok hoppe på på grunn av nostalgi, og jeg blir nok også en av disse. Men etter noen uker så vil nok antallet spillere stupe temmelig drastisk og spørsmålet er om det i det hele tatt vil være nok aktive spillere til at Blizzard ser noen særlig grunn til å bruke tid og ressurser på dette. Det virker som de går all-in nå for å vise at de hører på tilbakemeldingene og ønskene og virkelig forsøker å skape en autentisk og genuin opplevelse. Men om de ser at antallet aktive spillere går rett at skogen temmelig raskt så spørs det ikke om de kommer med en aldri så liten "hva var det vi sa?" også dropper de hele greia.

Blizzard har for lengst bekreftet at de ønsker å fortsette å ha classic servere gående selv om bare en liten fraksjon av spillere blir igjen. Det vil være svært mange som kommer på grunn av nostalgi og mange fra retail serverne for å teste dette myteomspunnende spillet. Vi vil fra ganske tidlig av være på toppen hvor det fort vil dale nedover og flate ut. Så vil se bølgedaler i forbindelse med lansering av contents, så vi det også være dødtid for retailspillere mens de venter på ny patch osv, og da komme der til å prøve classic igjen. Men jeg tror det vil være ganske stabil spillerbase lenge, med tanke at TBC mest sannsynlig vil lanseres i fremtiden. Så lenge Blizzard har en gulerot å veive med, så vil interessen ivaretas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ikke å glemme at det er fint mulig å kombinere spilling på Classic med en god lydbok ;-) Jeg pleier å gjøre dette når jeg trenger å slappe av i gathercraftersurvive spillene. Samle 2000 wood mens jeg hører på en god sci-fi historie. Elsker lydbøker, men jeg klarer ikke å sitte i en stol og bare lytte, må ha noe å dille med. Classic er perfekt tidtrøyte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg likte med classic var valgmulighetene. Ferdighetsgrene kunne blandes, og du kunne få spennende hybridklasser. Du bestemte litt mer selv hvordan du ville spille, selv om det selvfølgelig var større fordeler ved å konsentrere deg på en eller to ferdighetsgrener. Nå om dagen syntes jeg WoW blir for barnehage-spill. Du skal leis i handa og geleides smertefritt gjennom hver minste ting.

Det blir like håpløst som om de skumla hele barnehagen med myk skumgummi, fordi at barna ikke skulle risikere å skade seg, for gud for farlig det måtte være.

 

Jeg savner derimot ikke sirupen. Men når jeg ikke kan velge noe som helst, blir det for casual for min del. Derfor sluttet jeg å spille det og fant meg andre MMO istedenfor. Har lekt meg litt de siste dagene med trial versjonen av WoW Battle for Azeroth. Det er som jeg husker da jeg trakk meg ut av WoW etter Burning Crusade. Nei, faktisk enda verre. Barnehagen er skumlagt så du ikke skal skrubbe knærne. Det er sikkert fint for de som vokser opp nå. Jeg har rett og slett blitt for gammel for slik platt. Derfor spiller jeg andre MMO istedenfor, hvor alt ikke er like rosenrødt. Men for all del, jeg håper jo at mange fortsatt koser seg like mye med WoW i dag, som jeg gjorde da jeg var aktiv. Men smaken endrer seg etterhvert.

 

Classic skal en ikke se bort i fra at jeg besøker. Om ikke bare for nostalgiens skyld ;)

 

Happy grinding

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg var i Molten Core, garr droppa binding. Alle som var "nevnt" av klasser på itemet rolla, inc huntere. Jeg vant med 97. Dette skulle vise seg å låse meg til molten core raid hver onsdag for nesten 10 mnd, for jeg visste at om jeg ikke var der, så kom den andre delen til å droppe. Jeg var vel en av de første i spillet til å få en binding, og ingen hadde på det tidspunktet noen ide om hva dette kunne være for noe, for en GOD stund etterpå. Det dette medførte var at jeg besitter kunnskapen om samtlige thorium vein spawns i hele wow, og at jeg kom i gjennomsnitt 2 timer for sent på skolen.

 

Alt dette er vekk, vi vet alt. Kunne jeg tatt en tur tilbake til classic for å oppleve nostalgien? Nei. Noen ganger burde man la historien være historie.

Lenke til kommentar

For ikke å glemme at det er fint mulig å kombinere spilling på Classic med en god lydbok ;-) Jeg pleier å gjøre dette når jeg trenger å slappe av i gathercraftersurvive spillene. Samle 2000 wood mens jeg hører på en god sci-fi historie. Elsker lydbøker, men jeg klarer ikke å sitte i en stol og bare lytte, må ha noe å dille med. Classic er perfekt tidtrøyte.

Aha! Dette har jeg ikke tenkt på før. Jeg har alltid slitt med å få lydbøker, lydopptak av diverse kurs og podcasts til å passe inn i min hverdag. Kanskje grinding i spill passer perfekt med dette? Takk!

Lenke til kommentar

Jeg som har fulgt WoW siden 2005 har lenge sett at spillet har tapt seg gradvis på det sosiale. Nå når jeg spiller så lurer jeg egentlig på hvordan folk blir kjent nå.

Stortsett via guilds vil jeg tro.

 

Det er det største single-player spillet i hele verden. (Massively Online Single Player Role Playing Game) MOSPRPG er en helt ny sjanger.

 

Godt poeng. Det er jo stortsett bare instanced content som i noen betydelig og relevant grad er multiplayer nå til dags. Selv om man ser folk utendørs, og/eller joiner grupper for å drepe enkelte WQ elites så er det så og si null interaksjon påkrevd der.
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke en av dem som ønsker Classic tilbake, jeg mistenker at de aller fleste som husker Classic har helt glemt at de var på et helt annet stadie i sitt eget liv også, og at de nå har hus, hjem, jobb, kone (mann), barn og masser av ting som "stjeler" tid, og det å da sitte en uke i strekk for å få tatt Hogger tror jeg rett og slett ikke mange gidder lenger. Det jeg ønsker av spill i 2018 er noe helt annet.

Jeg er en av dem som spilte hardt i 2005. Hadde 110 days played på 10 måneder og var med på server firsts og eide som kriger i battlegrounds. Den dag i dag huskes blant mange andre nicket mitt fra pvp på det offisielle server-forumet.

 

Er det dette jeg vil ha fra classic? Sammen med hus, barn, kone, to biler, en heftig friluftsinteresse, og ølbrygging? Overhodet ikke. Jeg kommer ikke til å spille meg opp på det samme utstyrsnivået. Men jeg kommer til å spille noen timer i ny og ne av samme årsak som artikkelforfatteren nevner: Vanskelighetsgrad.

 

Noe av de beste minnene jeg har fra WoW classic er ikke BWL raids og battlegrounds. Men vennskapene jeg dannet med faste servere før teleport-dungeons ble implementert. Og de vanskelige grottene vi øvde på før vi begynte å drive gårdsbruk på Dire Maul og så videre. Jeg reiser overraskende ofte på tur i disse gamle grottene på pur nostalgi, alene, og mimrer om kampene som utspilte seg.

 

Jeg som har fulgt WoW siden 2005 har lenge sett at spillet har tapt seg gradvis på det sosiale. Nå når jeg spiller så lurer jeg egentlig på hvordan folk blir kjent nå. Det er det største single-player spillet i hele verden. (Massively Online Single Player Role Playing Game) MOSPRPG er en helt ny sjanger.

Helt ut av kontekst til artikelen, er jeg da nysjerrig på hva kallenavnet ditt var. Jeg spilte selv på Daggerspine, senere Kazzak, som i vanilladagene var kjent for å ha de beste guildene.. og ingen vant mot oss, med ett par unntak der Forte hadde ett par gode BG's.

Lenke til kommentar

.... snip

 

Helt ut av kontekst til artikelen, er jeg da nysjerrig på hva kallenavnet ditt var. Jeg spilte selv på Daggerspine, senere Kazzak, som i vanilladagene var kjent for å ha de beste guildene.. og ingen vant mot oss, med ett par unntak der Forte hadde ett par gode BG's.

 

Vet du spurte han som svarte min post. Jeg spillte også på Kazzak, Cabbot, på Alliance-siden da. Var vel i Guardians of the Light mesteparten av tiden. Husker Forte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...