Gå til innhold

SAMLETEST: Panelovn med wifi-styring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig i omtalen av Adax. Fungerer godt når den først er satt opp, men det er et skikkelig herk å gjøre det. Alt ifra å koble til, som tar evig lang tid før mobilen finner ovnen; til å sette tidsskjema, som både er svært lite intuitivt, og ikke helt stabilt heller. Manuell overstyring fungerer ikke alltid heller.

 

Om de får fikset programvaren sin, blir det en meget grei løsning. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ting som ikke er en god idé. Panelovn og vevtjener i samme boks, med dertilhørende app. Hvor mange av disse har sikkerhetshull nå, og hvor mange har det om 5 år?

Når var sist noen hørte om Wi-Fi utstyr som i det hele tatt fikk oppdateringer like lenge som man forventer at en panelovn skal vare? Wi-Fi standarder varer ikke så lenge…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike tester hvor man kun tester bare en liten del av funksjonalitet, burde ha annen type ordning på utmerkelse.

Det blir ganske villedende når vinneren vil bruke best i test stempelet fra tek.no når man bare har testet en liten bit av funksjonen til produktet.

Særlig når man ikke har testet hovedfunksjon produktet har. Altså varmeeffektivitet, energiforbruk m.m.

Artikkelen her hekt grei, men å gi best i test blir misvisende.

 

Det er mange varer som går på Wifi nå. Brått ser vi best i test stempel på vaskemaskin, kjøleskap og annet som yter dårlig på sin hovedfunksjon (vaske rent, kjøle effektivt osv.).

 

Vi er vant til at best i test stempelet/merket betyr at varen er godt testet og særlig på sin hovedfunksjon.

 

Tek.no sitt testmerke har såpass mange hull at det ikke lenger kan vektlegges så mye.

Endret av plankeby
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite hva som skjer ved strømbrudd eller Wlan feil. Om jeg setter min ovn nå til minimum for frostsikring settes den til 22 grader ved strømblink. Det fungerer veldig dårlig når man ikke er tilstede.

Beholder produktet innstillinger. 

Hvis produktet inneholder batteri for innstillinger: hvor lenge varer batteriet og hvor ofte må det byttes

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte flere BEHA ovner når jeg flytta inn i et hus i Buskerud. Planen var å bytte ut noen ovner som hadde stått på veggen i mange år, jeg trodde BEHA var norsk kvalitet, men bommet stygt. Flere av ovnene hadde feil på termostat. Ringte BEHA som tydeligvis ikke likte klaging fra kunder. Det endte med bytte av tre ovner for egen kostnad.

Til sist peip det i røykvarsleren en dag, å min samboer løp for å finne hvor det brant. Jo da, Det var en ovn fra BEHA.

Heldigvis var hun rask nok, slik at hun ikke brant inne sammen med huset.

Da tok jeg igjen kontakt med BEHA. Jeg ble da beskyldt for å ha byttet kabel for strømtilførsel på ovnen. Da meldte jeg meg ut, kastet alle elektriske duppeditter fra dette selskapet og byttet til et annet merke. All verdens WiFi,brukervennlighet og design hjelper ikke om du sitter og spiller harpe hos st Peter. I ettertid har jeg fått bekreftet at flere enn meg har hatt diverse problemer med denne produsenten.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite hva som skjer ved strømbrudd eller Wlan feil. Om jeg setter min ovn nå til minimum for frostsikring settes den til 22 grader ved strømblink. Det fungerer veldig dårlig når man ikke er tilstede.

Beholder produktet innstillinger. 

Hvis produktet inneholder batteri for innstillinger: hvor lenge varer batteriet og hvor ofte må det byttes

Veldig godt poeng. Understreker mer at man bør trekke testmerkingen her. Heller la det være en omtale av wifi.

Lenke til kommentar

Slike tester hvor man kun tester bare en liten del av funksjonalitet, burde ha annen type ordning på utmerkelse.

Det blir ganske villedende når vinneren vil bruke best i test stempelet fra tek.no når man bare har testet en liten bit av funksjonen til produktet.

Særlig når man ikke har testet hovedfunksjon produktet har.

.

Hva er det som er hovedfunksjonene som ikke er testet?

Lenke til kommentar

Feil i testen.

 

Står at Beha ikke har kaldrasfunksjon. Det fremkommer tydelig i bruksanvisningen at de har kaldrasfunksjon, og hva som skjer hvis temperaturen faller hurttig. (Det hadde forøvrig også de gamle modellene uten wifi, «Beha miljøovnene»).

 

Fin funksjon som ikke nevnes.

 

Beha-ovnene har innebygget prosjektor, som prosjekterer temperaturen tydelig ned på gulvet. Der ser man temperaturen ved endringer, at wifi er tilkoblet osv. Det lyser også en liten rød prikk på gulvet når ovnen er aktiv (varmer). Merkelig at dette ikke nevnes.

 

Brukervennlighet.

 

Satte selv opp to Beha-ovner med glassfront her om dagen. Det gikk svært enkelt og uproblematisk.

Ovnene kan brukes uten app og wifi. Bare å koble til strømmen. Forhåndsinnstilt temperatur er 22 grader (som også prosjekteres på gulvet). Bak en luke på siden, sitter er hjul hvor temperaturen enkelt kan justeres. Der er også en av/på knapp.

 

Når temperaturen justeres i app eller automatisk, vil man også se dette på «gulvet».

 

Enorme forskjeller?

 

Litt misvisende overskrift sitter jeg igjen med etter å ha lest testen. Synes ikke noen av ovnene får resultater som tilsier enorme forskjeller, men hvem gidder å lese en test med overskriften «små forskjeller». Terningkast 3 til testen.

 

Beha Smartovn PV/LV/PGV/LGV vil jeg gi terningkast 5 - anbefales.

Lenke til kommentar

 

Slike tester hvor man kun tester bare en liten del av funksjonalitet, burde ha annen type ordning på utmerkelse.

Det blir ganske villedende når vinneren vil bruke best i test stempelet fra tek.no når man bare har testet en liten bit av funksjonen til produktet.

Særlig når man ikke har testet hovedfunksjon produktet har.

.

Hva er det som er hovedfunksjonene som ikke er testet?

Han tenker nok på selve oppvarmingen. Noe de nok adresserer i starten, hvor de nevner at produsentene har mange forskjellige utgaver med forskjellig virkningsgrad.

 

Har selv hatt Nobø sin løsning i mange år, og fungerte prikkfritt. Testet Xcomfort sin direkte i Nobø ovner (Før disse utgikk), og valgte å gå tilbake til Nobø igjen.

 

Spesielt å endre tidspunkt hvis man kommer hjem tidligere eller senere funker upåklagelig, og er enkel å bruk, enten man skal starte direkte, eller sette på klokkeslett.

 

Det er som regel også Nobø vi selger når kunder trenger ovner, og aldri opplevd klager på disse. Men man bær være ops på at gjennomstrømnings ovnene som gir best varme ikke er de peneste av dem.

Lenke til kommentar

Han tenker nok på selve oppvarmingen. Noe de nok adresserer i starten, hvor de nevner at produsentene har mange forskjellige utgaver med forskjellig virkningsgrad.

 

Har selv hatt Nobø sin løsning i mange år, og fungerte prikkfritt. Testet Xcomfort sin direkte i Nobø ovner (Før disse utgikk), og valgte å gå tilbake til Nobø igjen.

 

Spesielt å endre tidspunkt hvis man kommer hjem tidligere eller senere funker upåklagelig, og er enkel å bruk, enten man skal starte direkte, eller sette på klokkeslett.

 

Det er som regel også Nobø vi selger når kunder trenger ovner, og aldri opplevd klager på disse. Men man bær være ops på at gjennomstrømnings ovnene som gir best varme ikke er de peneste av dem.

Alle panelovner har garantert 100% virkningsgrad, all energi i form av strøm som du betaler for blir konvertert til varme. Så der er det absolutt ingen forskjell mellom ovnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som er hovedfunksjonene som ikke er testet?

Er besvart av annen, som sagt artikkelen er helt fin. Selv om mye er utelatt også på den rene wifi testen, som batteribackup m.m.

Men å gi best i test og anbefalt merking blir feil.

 

Tenk om du er på nett eller butikk og ser en vaskemaskin med anbefalt eller best i test merke fra tek.no. Vil du ikke bli overrasket om maskinen da er elendig på å vaske? Fordi testen handlet om kun wifi delen på maskinen, noe som man ikke kan vite når man ser anbefalt merke fra tek.no.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Moderne hus har såpass bra isolasjon at kun 'åpent vindu'-funksjonen er interessant, resten av døgnet holder det med vanlig termostat. Det er lite å spare på nattsenking.

Dette er uansett enkelt å løse med plugg i kontakten og sentralisert styring, man vil vel gjerne styre lys, alarm og slikt også med ett system. Da holder fint de billigste (pene) ovnene man får tak i. Folk har vel ikke egen mobil for å kun sende SMS med?

Lenke til kommentar

Hva mener dere egentlig med overstyring? Etter mitt skjønn er dette ang Mill feil:

Lett å overstyre samtlige ovner, men kan ikke lage unntak på et rom eller ovn.

Det er da bare å velge et av rommene i appen og overstyre programmet for valgte rom der. Videre kan man velge enhetsliste for rommet og kontrollere enhetene individuelt. Det å kontrollere en av flere enheter i et rom er riktignok ikke veldig intuitivt, og også litt begrenset, men overstyring per rom er ikke noe problem.

Endret av teitur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...