Gå til innhold

Kåring: Hvilket trendy IT-begrep irriterer du deg mest over?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne sett noen begrunnelser for hvorfor man lar seg irritere. For min del svarte jeg digitalisering, fordi det er et så vidt og utvannet begrep brukt om alt man tror kan kjøres på en pc eller et elektronisk verktøy av en eller annen sort.

Når folk svarer Blockchain så antar jeg det er fordi man ikke egentlig vet hva blockchain er. Evt en får en hype-følelse av det siden man tror det skal løse alt, eller tror at andre tror det skal løse alt. Kanskje det er tilfellet med flere av de andre begrepene også? 

Jo mer håndfast begrep, jo mer merkelig at noen lar seg irritere over det. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg lurer på om markedsføringsfolk er klar over hvor tåpelige de til tider høres ut. Fra tid til annen må jeg forlate slike forsamlinger for å gå et eller annet alenested slik at jeg flire fra meg uten at noen ser det.

 

Det er en merkelig mekanisme ved slike trendy tekno-begrep som, i noen sammenhenger, gjør bruken av dem viktigere enn betydningen.

Lenke til kommentar

Når folk svarer Blockchain så antar jeg det er fordi man ikke egentlig vet hva blockchain er. Evt en får en hype-følelse av det siden man tror det skal løse alt, eller tror at andre tror det skal løse alt. Kanskje det er tilfellet med flere av de andre begrepene også? 

Mulig det er håndfast for teknikere, men det er ikke håndfast for investorer og alle i toppledelsene. Jeg har fått spørsmål fra en investor om "kan vi finne en måte å utnytte blockchain på?" etter å ha innledet med "blockchain vil snu opp ned på alt".

 

Og det er jo måter å utnytte det på:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-27/what-s-in-a-name-u-k-stock-surges-394-on-blockchain-rebrand

og https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-21/crypto-craze-sees-long-island-iced-tea-rename-as-long-blockchain

 

Kan jo si at jeg ikke krysset av på noe fordi jeg fortsatt er mye mer irritert over "responsivt design" enn alt på lista der. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

cowboy-utvikler er for meg like tåpelig som kode-ninja. Å være cowboy er jo ikke et positivt ladet ord, så når jeg hører cowboy-utvikler tenker jeg ung, umoden utvikler som koder først og (kanskje) tenker etterpå, med andre ord noen man ikke vil jobbe sammen med.

Men kanskje det har fått en ny betydning som jeg ikke har fått med meg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

cowboy-utvikler er for meg like tåpelig som kode-ninja. Å være cowboy er jo ikke et positivt ladet ord, så når jeg hører cowboy-utvikler tenker jeg ung, umoden utvikler som koder først og (kanskje) tenker etterpå, med andre ord noen man ikke vil jobbe sammen med.

Men kanskje det har fått en ny betydning som jeg ikke har fått med meg?

 

Her var det nok bare utvikleren vår som var i det humørfylte hjørnet.

 

Har det fra sikkert hold at han skriver ryddig og gjennomtenkt kode :)

 

Hilsen artikkelforfatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest om kommunens chatbot som skal løse alles problemer i min kommune (Modum) og har vært veldig skeptisk til jeg testet den nå. Jeg anbefaler at andre skeptikere også tar en titt :-).

 

Har også chatbot. Denne er morsom og tar noe arbeid allerede. Dette vil, med nok data og veiledning bare bli bedre for effektivisering.

Lenke til kommentar

Kanskje «skyløsning» eller «hybridsky». For meg virker disse skygreiene riktignok mer komisk enn irriterende (og hvorfor er det bare én sky?). Eller «oppgradering» brukt om nye versjoner av operativsystemet eller annen programvare som gjør PC-en eller mobilen tregere. Men ikke minst alle disse PukkelOrdene, med stor(e) bokstav(er) midt i ordet – iPhone, iPad, PageMaker osv. osv., selv om dette kanskje har gått litt av mote. PukkelOrd bør begrenses til skotske etternavn som McDuck.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Kanskje «skyløsning» eller «hybridsky». For meg virker disse skygreiene riktignok mer komisk enn irriterende (og hvorfor er det bare én sky?). Eller «oppgradering» brukt om nye versjoner av operativsystemet eller annen programvare som gjør PC-en eller mobilen tregere. Men ikke minst alle disse PukkelOrdene, med stor(e) bokstav(er) midt i ordet – iPhone, iPad, PageMaker osv. osv., selv om dette kanskje har gått litt av mote. PukkelOrd bør begrenses til skotske etternavn som McDuck.

Pål Jensen

Nå er både iPhone og iPad fra firmaet som lagde Macintosh, oppkalt etter det skotske etternavnet.
Lenke til kommentar

Alt som inkluderer ‘smart’.

Eller ‘intelligent’.

Like hipster-aktig som når ‘.com’ ble tilføyd ‘alle’ firmanavn på ‘90-‘00-tallet.

 

Sånn som limonade, eller ‘saft’ idag må uttales agua fresca, for å henge med de kule som bruker melk i kaffen, og nekter å kalle det for noe annet enn kaffelatte. ?

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...