Gå til innhold

Da Jon ikke fant et Dab-adapter som hadde alt han ønsket seg, ble han adapterprodusent


Anbefalte innlegg

Tror ikke modulen trenger og vite hva du velger på radioen siden den sender ut opptil 18 forskjellige forhåndsinnstilte frekvenser samtidig via antennekabelen og du ser på radioen "RDS" hvilken kanal du hører på som du gjorde på FM.

 

Edit: hvorfor får jeg ikke lagt til et skjermdump-bilde her "full editor" ? får lagt til bilder i fotodelen av diskuter.

 

Mener du at det som står i dette sitatet i Elektronikkbransjen er feil?

"– Vi har en patentert deteksjonsløsning; en algoritme der adapteret sender på 18 frekvenser samtidig via flere FM-sendere. Et lite lydsignal forteller når du bytter kanal på radioen, og adapteret skifter lynfort frekvens, sier Neset."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om det er full forvirring om den sender på 18 frekvenser samtidig eller kun på en. Dersom den sender på 18, er det ikke noe problem å velge stasjon på bilradioen.

...

Den eneste tekniske løsningen jeg kan tenke på i fartet er at adapteren måler oscillatorfrekvensen fra bilradioen. Litt av denne lekker sannsynligvis ut via antennekontakten, og er vanligvis 10,7 MHz høyere enn sendefrekvensen. Men dette blir en dyr og komplisert løsning. Er det noen andre gode måter å gjøre dette på?

 

Og derfor kan det jo tenkes at den ikke bruker den eneste metoden du kan tenke deg, men sender på 18 frekvenser samtidig. Ikke noe spesielt problem i disse dager hvor enkelte trådløse datamodulasjonprinsipper sender på et fire- eller femsifret antall kanaler samtidig - https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency-division_multiplexing

Lenke til kommentar

Det virker som om det er full forvirring om den sender på 18 frekvenser samtidig eller kun på en. 

Det er absolutt ikke full forvirring. Som jeg har vist til, og som  Frobe har forklart grundig, har de en patentert løsning. De sender ut et internt lydsingnal på alle 18 frekvenser, unikt for hver kanal. Adapteren lytter til dette, dermed vet den hvilket forvalg som er gjort, og sender da det riktige programmet på denne FM frekvensen. På de andre 17 frekvensene sender den bare det interne lydsignalet. 

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener du at det som står i dette sitatet i Elektronikkbransjen er feil?

"– Vi har en patentert deteksjonsløsning; en algoritme der adapteret sender på 18 frekvenser samtidig via flere FM-sendere. Et lite lydsignal forteller når du bytter kanal på radioen, og adapteret skifter lynfort frekvens, sier Neset."

Nei, men synes informasjonen er motstridende, hvorfor trenger det et lydsignal hvis den allerede sender på 18 frekvenser?

Jeg fikk det inntrykket at lydsignaler er for at sjåføren skal forstå at h*n bytter kanal, men for all del jeg kan ha feil.

Kan være kommaet i setningen som forvirrer meg :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har fortsatt ikke funnet informasjon om den har "Service Following" og det ser ut som funksjonen "trafikkinformasjon" ikke er lagt inn ennå. Skal laste ned app'en i løpe av dagen og sjekke den ut.

Man får ikke åpnet app'en uten og ha adapteret, app'en begynner å søke etter adapteret med en gang du åpner den.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Montert og testet!

Fungerer ok, fint med at ingen adaptere synes og at rattstyring er som før, buffer tiden ved kanalskifte skurrer som gammel FM og det høres en unødvendig kvitteringslyd hver gang man skifter kanal noe som burde vært løst bedre på et adapter til 3000,-!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
jorbra skrev (På 2019-6-17 den 17.00):

Montert og testet!

Fungerer ok, fint med at ingen adaptere synes og at rattstyring er som før, buffer tiden ved kanalskifte skurrer som gammel FM og det høres en unødvendig kvitteringslyd hver gang man skifter kanal noe som burde vært løst bedre på et adapter til 3000,-!

Gå inn på avansert og sett ned denne tiden, standard er 50ms, men minste man får satt den på er 20ms. Da er lyden knapt hørbar. Skrudde også av PI-seek funksjon på bilens FM-radio. 

Enheten fungerer godt, og de tunnelene som har dekningen merker man ikke noe på radio'en at man kjører inn i tunnelen. 

Eneste jeg har utsette på enheten er å få det til å få app'n til å koble seg opp via WiFi-hotspot, så man får internetradio til fungere. Enheten kobler seg til hotspot-nettverket og man har kontakt, men ikke via APP'n. 
Å koble seg til enheten på nettverket til enheten går uten problemer hver gang. 

Genial enhet, og man har en radio som oppfører seg som før. Men krever litt teknisk kompetanse dersom man skal endre innstilte kanaler i ettertid. 

Endret av HansM-740GL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...