Gå til innhold

Forskere: Vi har målt på feil måte. Oppvarmingen av havet går raskere enn ventet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Somme vassverk kalkar vatnet for å gjere det hardare, for so å tilsetje CO2 for å oppvege at kalken gjer vatnet basisk. Dette vert gjort under trykk, og då får du CO2-bobler i det som står i kjøleskåpet.)

:hmm: Hvorfor det? Tilsette kalk?

Veldig godt spørsmål. Det er kanskje for å auke levetida til røyr og anna ved å nøytralisere oppløyste sulfat og nitrat? I andre land brukar dei for det meste grunnvatn i vassforsyninga. Då er det eit større problem at vatnet er for kalkrikt og hardt. I Noreg brukar vi mykje overflatevatn som er nær fritt for kalk og utsett for luftforureining. Kan ein ingeniør som jobbar med kommunal vassforsyning lese dette og svare? :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974

...Og sånn oppstår en istid... Havet blir tilgjengelig, og så tar fordampningen av... snø og is etablerer seg lenger sør enn tidligere og lenger enn tidligere og skaper en white earth effect om våren som hindrer oppvarming. neste sesong blir det ennå verre.

at isen smelter i nord er nedkjølende, ikke oppvarmende

Lenke til kommentar

:hmm: Hvorfor det? Tilsette kalk?

 

En i min familie med egen vannforsyning fra sandspiss/pumpe fant ut at vannet hadde for lav pH, dvs. det var for surt. Dette førte til raskere erosjon av kobberrør med dertil hørende lekkasjer. I tillegg til at de oppløste kobberatomene havnet i folk & dyr, noe som visstnok ikke var ideelt. Så de fikk installert et system som tilsetter kalk for å høyne pH-verdien. Innimellom måtte det etterfylles med kalk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...Og sånn oppstår en istid...

Nei, mekanismen bak istider er godt kjend. Han skuldast periodiske endringar i jordbana, som eksentrisitet og hellingsvinkelen til jordaksen, samt om jorda er nærast sola om sommaren eller om viteren på den nordlege halvkule (der mesteparten av landmassene er). Vi skulle eigentleg vore i ein periode med avkjøling no, nokre hundredels grader kvart år, på veg mot ei ny istid om ca 5000 år.

Lenke til kommentar

 

... 

Men noen overtroiske personer tror kanskje at det er omvendt, at det starter med at politikerne ønsker å skattlegge oss hardere og innføre flere avgifter, og at de trenger en begrunnelse for å gjøre det, og det er der klimaforskerne kommer inn i bildet. Det finnes konspirasjonsteorier for det meste.

 

 

Det som forundrer meg er at når politikerene FJERNER avgifter på elbiler, så hører vi det samme. Klimaforsking har altså gjort at vi kan kjøpe fantastisk artige biler å kjøre,- til taxfreepris.

Det jeg ikke forstår er hvordan dette passer inn i ditt verdensbilde? Hvor hele klimagreia er en konspirasjon for å innføre flere avgifter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ame='nebrewfoz' timestamp='1541089373' post='24659803']

 

Det som forundrer meg er at når politikerene FJERNER avgifter på elbiler, så hører vi det samme. Klimaforsking har altså gjort at vi kan kjøpe fantastisk artige biler å kjøre,- til taxfreepris.

Det jeg ikke forstår er hvordan dette passer inn i ditt verdensbilde? Hvor hele klimagreia er en konspirasjon for å innføre flere avgifter?

Tror det heller har med arvesynd å gjøre. Etterkommerne av dem som fant ut at å brenne kull kunne gi varmt vann, varm vann fordampet og dampen kunne drive en strømgenerator ,skipspropeller, lokomotiv eller bil. Dem skal straffes for evig tid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Måle CO2 og Oksygen over tid å beregne temperatur ? merkelig, man har jo utlufting fra havet også ELninjo positiv AMO og PDO hva med nettoen her ? til alt overmål så kjenner en ikke klimasensiviteten? hvordan kan de da vite hvor mye eller lite vi kan slippe ut. Dette er bare et skremmeskudd til naive politikere.

Når du selv innrømmer her at du ikke har kunnskap om dette, hadde det ikke vært bedre å være litt ydmyk og faktisk prøve å sette deg inn i det, i stedet for å bare mene bastant at forskerne tar feil uansett hva som skjer?

 

Det er ganske merkelig å se klimanektere spy ut tusen spørsmål om ting samtidig som de er blant de aller mest bastante.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dere "klimatilhengere" som tror på verdens undergang, ikke vi. Det er dere som inntar et ekstremt standpunkt, ikke vi. Hvis du prøver å se det fra vårt ståsted, så er det din gruppe som utgjør en risiko. Jeg vil ihvertfall ikke at en gjeng som tror de lever på kanten av et stup skal styre verden. Slike folk er farlige. De kan gjøre brå og risikofylte endringer. F. eks. legge ned eller redusere oljeproduksjon. Hold apokalypseforestillinger, prester og profeter langt unna nasjonalforsamlinger og politiske beslutninger!

Newsflash: Det er ikke forskerne som styrer verden.

 

Klimanekting er tydeligvis omvendt proporsjonalt med kunnskap og innsikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Forske forske forske! Vi landsbyidioter trenger kloke menn til å fortelle oss hva vi skal være opptatt av og redde for! For vi er redde, men vet ikke for hva!"

Nei, det er jo bedre at alle bare synser uten grunnlag enn at noen systematiserer reell kunnskap om et tema.

 

De pusher frykt fordi frykt selger.

Hvem pusher frykt, og hvem tjener på det?

 

Ja, bare ignorer det jeg sa om ozonlaget... saklig av dere.

Artig at klimanekterne ikke engang kan bli enige om hvilke Talking Points de skal bruke. Din medklimanekter sa jo nettopp at ingen snakker om ozonlaget lenger.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Klima kan ikke bli stort mer fiendtlig mot mennesker, enn det det er i Norge.

Hahaha, kødder du? Norge?

 

De som tror på menneskeskapte klimaendringer, mener bestandig at dette skal være noe negativt, uansett hvor i verden de befinner seg. Men jeg forstår jo at det er en del av deres religiøse tro.

Dette sier noe om det ekstremt lave kunnskapsnivået ditt. Ingen her tror at det bare er negative konsekvenser av klimaendringene. Forskningen sier heller ikke dette. At du tror at forskningen sier at det bare er negative følger viser hvor ekstremt lite opplyst klimanektere er når de kaster seg ut i en debatt.

 

Blir du ikke flau over å ha så lite kunnskap og samtidig være så bastant?

 

Jeg har hatt samme type diskusjon, for mange år siden, med folk som trodde at jorden og hele menneskeheten var truet av "et hull i ozonlaget". Nå snakker ingen lenger om noe hull i ozonlaget, enda utslippene har økt. Teorien ble utkonkurrert av tesen om global oppvarming. En av teoriene måtte vekk, for de kunne ikke begge "styre verden" (få internasjonal politisk betydning).

Like bastant, og like kunnskapsløs.

 

For det første snakker man fortsatt om hullet i ozonlaget. Her er artikkel fra to dager siden:

 

https://www.nationalgeographic.com.au/science/ozone-depletion.aspx

 

For det andre er ikke hullet i ozonlaget noe som konkurrerer med global oppvarming. Det er to ulike (men relaterte) teamer.

 

Hvordan i helvete er det mulig å være så jævla påståelig og samtidig være så uopplyst? Jeg skjønner det bare ikke. Blir du ikke flau?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men siden du er så smart og har så høy "kulturell kapital", kan du vel forklare hva som er optimal temperatur for oss mennesker. Det tar du nok på strak arm, tenker jeg. Og så -mens du først er i gang- kan du vise til hvorfor det er uvanlig eller dramatisk at temperaturen har gått opp med 0,8-1 grad de siste 150 årene. Forklar gjerne også hvordan man kan vite at temperaturen har gått opp. Du har sikkert full oversikt over hvor målestasjoner var utplassert for 100 eller 150 år siden og hvor mange som fantes, eller andre måter å måle temperatur på. Venter i spenning.

Så det du sier er at du ikke har noe kunnskap om dette i det hele tatt?

 

Men likevel er du stadig ute med angrep på klimaforskningen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Han lest «tusenvis av sider OM klimaforskning», ikke «tusenvis av sider MED klimaforskning» :p

Ett mellomlangt innlegg er tross alt nesten én side. :p

 

Har alt etterspurt hva uten å få konkret svar.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...