Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fortnite for yngre barn


Anbefalte innlegg

Er det foreldre her inne som har meninger om spillet Fortnite og dens aldersgrense? Jeg har vært veldig bastant på at 12 års grense, er 12 års grense, og at det ikke er rom for å begynne å spille dette spillet før fylte 12 år. Men så hadde jeg en prat med en lærer-venn av meg, og han fortalte at spillet i seg selv ikke er av den voldligste sorten. Ja, det er skyting, men ikke noe blod, gørr eller store dødsscener. Jeg satt meg ned for å se noen videoer og leste enda litt mer om spillet, og er nå i tvil om jeg kanskje må spise ordene mine. For ER det virkelig så ille spill? Hva er skadeomfanget for en under 12 år å spille dette? Det er 12 år på SIMS også, men jeg lar ungen spille det... Er det noen som har noen tanker rundt tema?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den alderen så er det et ganske stort sprik mellom den mentale modningen, så jeg tror du må vurdere selv om slik vold vil gjøre et negativt inntrykk på ungen din. PEGI sin aldersgrense på 12 betyr at det er noe vold mot menneskelignende figurer, og det kan være alt fra slåssing i The Sims til skyting i Fortnite.

Lenke til kommentar

Aldersgrensen er vel ikke hjemlet i lov, men en anbefaling?

 

Jeg lekte krig i skogen med lekepistoler da jeg var 10-12, ser ikke helt hva som er annerledes med Fortnite.

 

Tror du barnet ditt får mareritt e.l av spillet, bruk din rett som forelder til å bestemme. Hvis ikke, la barnet spille.

 

 

Edit: jeg har ikke drept noen eller vært voldelig etter skogskrigslekingen.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Hvis oppdragelse og kommunikasjon fra foreldre er god så kan du la barna eksponeres for det meste uten at de "tar skade". Foreldre i dag legger alt for ofte ansvaret på ytre faktorer. Det er klart, er du i noen grad fraværende og bruker fortnite som en barnevakt og gir fritt frem uten kommunikasjon kan barnet bli påvirket i en uforutsigbar retning. Alt handler om oppdragelsen.

Og ja jeg vet at å snakke om oppdragelse er visst hårsårt for enkelte i 2018 så noen tar seg sikkert nær av min kommentar, men det er det ingen grunn til.

Lenke til kommentar

Hvis oppdragelse og kommunikasjon fra foreldre er god så kan du la barna eksponeres for det meste uten at de "tar skade". Foreldre i dag legger alt for ofte ansvaret på ytre faktorer. Det er klart, er du i noen grad fraværende og bruker fortnite som en barnevakt og gir fritt frem uten kommunikasjon kan barnet bli påvirket i en uforutsigbar retning. Alt handler om oppdragelsen.

Og ja jeg vet at å snakke om oppdragelse er visst hårsårt for enkelte i 2018 så noen tar seg sikkert nær av min kommentar, men det er det ingen grunn til.

Nja. Jeg er nok ikke enig.

Barn finner kjapt andre idealer å se opp til. Se bare på bloggere og youtube. Der får idioter millioner av følgere som da alle er barn. Barn skjønner ikke at en 30-åring som oppfører seg som en 15 åring er en taper - de tror han er kul og emulerer til foreldres store fortvilelse.

 

Se bare på dagens "gaming community". Det er lite annet enn hat og griefing. Det er "fag looser" det ene og "i rape your mother" det andre. Det er ikke mulig å argumentere for at slike miljøer ikke har negativ effekt på et barnesinn om man er noenlunde oppegående.

 

Man må forstå at tankesettet til barn formes av miljøet de er i og når barn får spille online spill så gir dette tusen ganger mer stimuli enn mor og far kan gi med "en kveld med god oppdragelse". Ungen vil med stor sannsynlighet favorisere det som gir mest stimuli og de der som oppfattes som en rollemodell, hvilket jeg mistenker ofte er en arbeidsløs feit voksen mann som hever trygd og spiller barnespill hvor han kan oppleve mestring i livet av å kjempe mot barn på en virtuell plattform.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja. Jeg er nok ikke enig.

Barn finner kjapt andre idealer å se opp til. Se bare på bloggere og youtube. Der får idioter millioner av følgere som da alle er barn. Barn skjønner ikke at en 30-åring som oppfører seg som en 15 åring er en taper - de tror han er kul og emulerer til foreldres store fortvilelse.

 

Se bare på dagens "gaming community". Det er lite annet enn hat og griefing. Det er "fag looser" det ene og "i rape your mother" det andre. Det er ikke mulig å argumentere for at slike miljøer ikke har negativ effekt på et barnesinn om man er noenlunde oppegående.

 

Man må forstå at tankesettet til barn formes av miljøet de er i og når barn får spille online spill så gir dette tusen ganger mer stimuli enn mor og far kan gi med "en kveld med god oppdragelse". Ungen vil med stor sannsynlighet favorisere det som gir mest stimuli og de der som oppfattes som en rollemodell, hvilket jeg mistenker ofte er en arbeidsløs feit voksen mann som hever trygd og spiller barnespill hvor han kan oppleve mestring i livet av å kjempe mot barn på en virtuell plattform.

 

Hat og grefing har alltid vært tilstede i onlinespill. Vi spilte Counter Strike, Starcraft, Warcraft, Age of Empire og Battlefield fra vi var 11-12 år gamle. Eneste forskjellen fra den tid og i dag, er at det finnes langt større aksept for spilling nå. Det ble sett på som ekstremt nerdete i begynnelsen av 2000, men nå driver alle med det. Fortnite har 12 års aldersgrense har igrunn lite betydning for barn på 10+ og oppover. Fokuset burde heller være på spilletiden for barnet. Igrunn tror jeg at barn i alle aldre kan spille litt Fortnite dersom de forstår hvordan spille skal spilles. Meste av "hatet" er på engelsk så et lite barn vil ikke forstå noe av det uansett... Som sagt er det viktig å begrense spilletid så ikke barnet blir for oppslukt av spilling. Det er et dårlig tegn når de slutter interesser seg for andre ting eller glemmer å gjøre oppgavene sine.

Endret av Heradon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja. Jeg er nok ikke enig.

Barn finner kjapt andre idealer å se opp til. Se bare på bloggere og youtube. Der får idioter millioner av følgere som da alle er barn. Barn skjønner ikke at en 30-åring som oppfører seg som en 15 åring er en taper - de tror han er kul og emulerer til foreldres store fortvilelse.

 

Se bare på dagens "gaming community". Det er lite annet enn hat og griefing. Det er "fag looser" det ene og "i rape your mother" det andre. Det er ikke mulig å argumentere for at slike miljøer ikke har negativ effekt på et barnesinn om man er noenlunde oppegående.

 

Man må forstå at tankesettet til barn formes av miljøet de er i og når barn får spille online spill så gir dette tusen ganger mer stimuli enn mor og far kan gi med "en kveld med god oppdragelse". Ungen vil med stor sannsynlighet favorisere det som gir mest stimuli og de der som oppfattes som en rollemodell, hvilket jeg mistenker ofte er en arbeidsløs feit voksen mann som hever trygd og spiller barnespill hvor han kan oppleve mestring i livet av å kjempe mot barn på en virtuell plattform.

Tja..jeg spillte online fra jeg var 12-13.

Jeg ble ikke noe rasshøl fordet. Isteden synes jeg det var rimelig komisk hvor oppgira,sinte og frekke folk syntes å være.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med dere. Jeg har også vært en ivrig spiller siden tidlig nittitallet så jeg mener jeg har sett utviklingen og kulturen er en helt annen idag i forhold til hvordan det var. Det var ikke om å gjøre å være den største grieferen eller den værste hatemongeren, men sånn er det blitt.

Griefere og drittslengere blir glorifisert idag. Jeg kom over en kar på youtube som spiller ett ellerannet skytespill. Han diskuterer andre saker, snakker dritt om det ene og det andre mens "gameplayet" ruller i forgrunnen og fremstiller seg som en bedreviter. Han hadde millioner av følgere og jeg tviler på at en eneste en av dem var over 12 år. Et prakteksempel på hvorfor barn ikke bør ha tilgang til forvirrede unge voksne som er online. Barna begynner da å tenke på samme måte. Sånne folk florerer i alle spillefora og det er som en pyramide hvor dritten ruller nedover og fester seg på de små.

 

Ta en titt på youtube om spillene barna spiller. Minecraft er et godt eksempel både mtp community generelt og hvor populært det er å griefe barn.

 

Om man blir rasshøl eller ikke er sjeldent opp til en selv å vurdere. Fra mitt ståsted så har vi mange unge lærlinger spm tydelig har "internett mentalitet" og redusert evne til å oppfatte virkelighet. Det er disse "voksne" menneskene som er farlige for barn, og med mindre barna kun får spille under oppsyn så good luck med å regulere det.

 

Poenget mitt er at det handler mindre om vold men mer om det negstive sosiale aspektet som tillæres.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se bare på dagens "gaming community". Det er lite annet enn hat og griefing. Det er "fag looser" det ene og "i rape your mother" det andre. Det er ikke mulig å argumentere for at slike miljøer ikke har negativ effekt på et barnesinn om man er noenlunde oppegående.

 

godt poeng. det er faktisk en faktor man burde ta med når man lar barna spille et spill online.. er det noe jeg har lært etter mange år på internettet er det at man møter på alle versjoner av menneskelig søppel, barn som voksne. Jeg vil endre mitt poeng til at spill i seg selv kan man kommunisere med barna om, uten at de skal ha noe merkbar påvirkning av på lik linje med filmer o.l. men nettmiljøene blant (sorry uttrykket) feiloppdratte smårollinger er katastrofe. hvis du tenker over det, så er det ofte på Internett disse mindre vellykkede oppdratte barna bruker tiden, og da er det ikke rart at det kryr av dem.

 

en stor utfordring for foreldre har alltid vært å passe på at venner av barnet ikke har dårlig inflytelse på han/henne, men det er bortimot umulig i disse Internett dagene. 

 

uansett så er det 100% foreldrenes ansvar hva barna eksponeres for. hva de ser på youtube og hvilke idoler de emulerer er i grunn helt opp til foreldrene, og noe annet vil kunne regnes som forskjellige grader av mislykket forsøk på påvirkning av barnet.

 

jeg mener ingenting vondt i det jeg skriver. jeg har hørt før at det høres ut som jeg er aggressiv i skrivestilen, og det beklager jeg på forhånd.

 

 

For å svare på spørsmålet til trådstarter:

 

er fortnite greit for barn: Jada fortnite i seg selv er et barnespill. glade farger og tilnærmet ingen vold. ingen problem å la barna spille det så lenge du har en liten prat og hva som foregår i spillet. (Tom og Jerry er verre når det kommer til voldelig eksponering)

 

bør du la barn spille det: nei. det vil si hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal begynne å banne, være frekk, tro man er voksen som 12 åring. her refererer jeg til eksponeringen av den sosiale delen av spillet hvor andre mindreårige som ikke har fått så mye tilsyn i oppveksten florerer og lager en standard for hvordan man oppfører seg på nett. (dette VIL smitte over på barna dine) jeg har ikke fakta på bordet, men jeg tør påstå at det vil smitte over 9/10 ganger. ett alternativ her kan være å nekte barnet å spille med headset/mikrofon

 

 

selvfølgelig er det mange andre faktorer som spiller inn. hvor god er forståelsen til barnet, hvor moden er barnet for alderen osv. Jeg er litt redd for reaksjonen på det jeg skal si nå, men jeg sier det like vel. Jeg skal ikke dømme noen, men tror barnets far er bedre å bedømme slike situasjoner da mor ofte er den første i gata til å rope ut om hvor modent barnet sitt er for alderen selv om han/hun sitter i  en stol med sikkel over haka. ELLER den første til å unødvendig gå opp på hesteryggen for å forsvare barna mot slik "meningsløs" volds-underholdning. 

 

jeg kunne kanskje formulert meg annerledes, men dette er bare slik jeg er og jeg ønsker ikke bruke mer tid på dette en nødvendig til tross for at dette ble en smule langt. som sagt så mener jeg ingenting vondt, jeg bare ytrer meningene mine (de er også åpen for forandringer). 

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Jeg har av og til sett eller hørt lillebror på 13 spille det med headset. For meg ser det rimelig harmløst ut. Som det sies i innlegg #5, kan det karakteriseres som tegneserievold.

 

Jeg spiller ikke selv, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer med tanke på om han er i kontakt med fremmede spillere. Men jeg har utelukkende hørt ham snakke med familiemedlemmer og venner (fra skole og fotball) han spiller med. Dog ser han også andre spille på youtube. Hvordan Fortnitemiljøet er med tanke på språkbruk, umodne voksne eller liknende, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...