Gå til innhold

Privatisteksamen i Norsk muntlig


SWQ

Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Jeg har tenkt å ta opp Norsk muntlig eksamen som privatist til våren.

 

Er det noen som har tatt den de siste årene og som kan dele erfaring? Jeg er litt usikker på hvordan det hele foregår.

 

Jeg møter opp, trekker en oppgave (oppgave i hva eksakt, språkhistorie, litteratur, hva?) og får 30 min. til å forberede meg.

 

Slik jeg forstår det, så er eksamenen er delt i tre deler, og at eksaminator spør om språkhistorie og språkutvikling fra X år til nå, og litt rundt det, men hva med med de andre delen, er det helt tilfeldig hva de spør, eller kan jeg vite det på forhånd?

 

Vet ikke hvor jeg skal begynne og hva jeg skal lese. Jeg kan ikke lære hele pensumet utenat.

Hva burde jeg lese og øve på mest? Føler meg helt blank når det gjelder dette faget.

 

Boka jeg bruker Tema VG3 - Norsk språk og litteratur. Den dekker det meste fra VG1 og VG2.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du må vite hva som kjennetegner hver periode (romantikken, barokken osv.), du må vite noe om noen forfattere fra hver periode og du må ha lest og analysert et par tekster fra hver epoke. Så må du kunne litt språkhistorie, som blant annet inkluderer utviklingen av nynorsk. Anbefaler at du kjøper "å lykkes med"-bøkene i norsk (litteraturhistorie og litterære tolkninger). 

Lenke til kommentar

Å lykkes med-bøkene er knallgode.

 

Når jeg tok norsk muntlig for fire år siden fikk jeg et spørsmål ca. 30 minutter før jeg gikk inn (og tid til å forberede meg på det) og så skal man i utgangspunktet få ett spørsmål til på direkten. Hvis sensor er usikker på faglig nivå kan du få et tredje "vippespørsmål". Da kommer ofte særemnet. Få gjerne et godt særemne fra en kompis/nettet som du gjør deg godt kjent med. Er ikke noe poeng i å skrive det selv, du må bare ha et å snakke om når de spør deg om særemnet "ditt". 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Du må vite hva som kjennetegner hver periode (romantikken, barokken osv.), du må vite noe om noen forfattere fra hver periode og du må ha lest og analysert et par tekster fra hver epoke. Så må du kunne litt språkhistorie, som blant annet inkluderer utviklingen av nynorsk. Anbefaler at du kjøper "å lykkes med"-bøkene i norsk (litteraturhistorie og litterære tolkninger). 

 

 

Så ikke noe vits å å lage ny tråd.

Men skal selv også ha eksamen i norsk muntlig i slutten av mai. Tingen med meg er at jeg egentlig vil bare bestå og få en 2 minst. Så jeg har liksom eksamen i et par realfags fag i samme periode.

 

Har de siste dagene lest om Norrøn tid, dansketid, Romanikken, Nyromantikken og alle de andre små under-periodene. Så fikk jeg et lite tilbakefall pga jeg egentlig bare hadde lest om historien, men kan ikke noe om eksempler med skrift tekster osv..Jeg kom også over https://videoteket.no . Her er det en del studiehefter osv.. som har med eksempler på språkene og tekster. 

Tingen med meg er at jeg er så forvirret at jeg ikke kan skille mellom språkhistorien og litteraturhistorien.

Å lese kompetanse målet i norsk er heller ikke hjelpsomt

Endret av Nailfrawc
Lenke til kommentar

Det jeg rett og slett prøver å si er at jeg egentlig ikke vil kaste bort så mye tid på det som ikker nødvendig. 

Altså nå så jeg på en av videoene om norrønt litteratur og der snakket han om eddadikt, skaldekvad og Sagalitteratur. Trenger jeg liksom sånt for å bestå?

Lenke til kommentar

Det jeg rett og slett prøver å si er at jeg egentlig ikke vil kaste bort så mye tid på det som ikker nødvendig. 

Altså nå så jeg på en av videoene om norrønt litteratur og der snakket han om eddadikt, skaldekvad og Sagalitteratur. Trenger jeg liksom sånt for å bestå?

Jeg var oppe til eksamen i fjor. Du må huske at pensumet er enormt.

Du bør kunne analysere tekster fra hver periode.

 

Jeg brukte utrolig mye tid på dette faget, og likevel følte jeg meg ikke stødig. Bruk videoteket og å lykkes med bøkene. Det vil holde i massevis :)

Jeg fikk spørsmål om språkhistorien. Den burde du pugge godt, for du får nesten garantert spørsmål herfra. 

Lenke til kommentar

Altså nå så jeg på en av videoene om norrønt litteratur og der snakket han om eddadikt, skaldekvad og Sagalitteratur. Trenger jeg liksom sånt for å bestå?

 

Det litt fustrerande svaret er:

-Kanskje.

 

 

Eit av læringsmåla i norsk på vg2 er at du skal kunne gjere greie for sentrale likheiter og forskjellar mellom norrønt og moderne norsk.

Der vil du fort bli møtt med ein norrøn tekst.

Men har du flaks så får du ei heilt anna oppgåve.

 

 

Enkelt sagt så er to i realiteten to valg, enten;

-Må du lese deg opp på alt pensumet med alt det arbeidet som det medfører.

eller

-Må du gamble ved å velge kun nokre tema å lese på, og håpe at du du får disse oppgåvene på eksamen.

 

 

Norsk pensumet er svært stort sidan det går over alle tre åra.

 

Mitt beste tips er at du bruker hjelpemiddel som øvingshjelp til norskeksamen. 

Det finnes studienotatar tilgjengeleg, der du kan lese deg opp på kortversjonen av dei forskjellige emna. Enkelte av studienotata må du betale for, men du finner også gratiseksemplar som folk har lagt ut gratis.

Dersom du klarer å pugg kortversjonen på eit par sider, så har du meir enn nok å snakke om dersom du får det temaet. 

Lenke til kommentar

 

 

Mitt beste tips er at du bruker hjelpemiddel som øvingshjelp til norskeksamen. 

Det finnes studienotatar tilgjengeleg, der du kan lese deg opp på kortversjonen av dei forskjellige emna. Enkelte av studienotata må du betale for, men du finner også gratiseksemplar som folk har lagt ut gratis.

Dersom du klarer å pugg kortversjonen på eit par sider, så har du meir enn nok å snakke om dersom du får det temaet. 

Kortversjonen på et par siden?

 

Merker at norskfaget er mye stoff. Jeg klarer ikke å skille mellom litteratur og språkhistorie. Om det fantes en oversiktlig tabell om hva man må kunne så ville det hvert til stor hjelp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...