Gå til innhold

Oppsigelse av arbeidsforhold hos bemanningsbyrå


Anbefalte innlegg

Er foreløpig ansatt på 2 måneders kontrakt men vil bort asap, står ikke nevnt oppsigelsestid noen plass i kontrakten min hos bemanningsbyrået, ei heller er byrået eller kunden jeg er utleid hos fagorganisert, har vært her i 3mnd til dagens dato.

 

Må jeg likevel forholde meg til 1 måneds oppsigelsestid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig kunne du ha sluttet etter 2 måneder (som avtalt). Nå jobber du videre uten avtale og da er det en måneds oppsigelsestid som gjelder. Sjekk dette utdraget fra Arbeidsmiljøjoven.:

 

KAPITTEL 15. OPPHØR AV ARBEIDSFORHOLD (§§ 15-1 - 15-17) / § 15-3. OPPSIGELSESFRISTER.

1.    Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

 

7. Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

 

Xxxxxxxxxxxx

 

Kommentarer til arbeidsmiljøloven § 15-3: Oppsigelsesfrister

 

 

Første ledd – 1 måneds oppsigelsesfrist som hovedregel

 

Hovedregelen etter arbeidsmiljøloven § 15-3 nr. 1 er at den gjensidige oppsigelsesfrist er 1 måned. Oppsigelsesfristen skal regnes til utløp ved slutten av en hel kalendermåned, jfr. nr. 4. Lengre oppsigelsesfrist kan avtales, og i mange yrker og bransjer er 3 måneder vanlig oppsigelsesfrist. Ledere har ikke sjelden 6 måneders oppsigelsesfrist.

 

Xxxxxxxxx

 

Fjerde ledd – når begynner oppsigelsesfristene å løpe?

 

Paragrafens nr. 4 fastsetter at alle oppsigelsesfrister som er nevnt i nr. 1-3 skal løpe fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

 

Dette kan illustreres med følgende eksempler:

 

En oppsigelse som er gitt 31.12 medfører at oppsigelsesfristen (oppsigelsestiden) begynner å løpe fra 1. januar. (påfølgende år).

En oppsigelse som er gitt 1. januar medfører derfor imidlertid at oppsigelsesfristen først løper fra 1. februar.

NB! Fristene begynner først å løpe fra det tidspunktet en formgyldig oppsigelse er gitt. Reglene om hvordan oppsigelsen skal utformes og leveres følger av arbeidsmiljøloven § 15-4.

 

Oppsigelsestiden – eller oppsigelsesfristene – som er angitt i arbeidsmiljøloven er minstefrister. Det er lov å avtale lengre oppsigelsestid, så lenge dette er til gunst for arbeidstaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leverte du oppsigelse i går? Om ikkje så er det som prof Balthazar skriv slik at du ikkje er ferdig med oppsigelsestida før den 30 november på grunn av standardreglane om at oppsigelsestida startar i påfølgange måned (om ikkje anna er avtalt).

 

Grunnen til at din arbeidsavtale ikkje omtalar oppsigelsestid er at den i utgangspunktet var tidsbestemt.

 

 

Når det er sagt så kan det finnes andre måtar å gå tidlegare på, til tross for oppsigelsestid.

Dersom du ikkje har fastsett arbeidstid og fingeerr meir som ringevikar som kan takke ja på forespørslar om å jobbe, så kan du i praksis gå med ein gong ved å takke nei til nye forespørslar om å jobbe.

 

 

Du kan også avtale med bemanningsbyrå/kunden om å få sleppe oppsigelsestid.

Typisk så vil det ikkje være vanskelig å få lov til å bli fritatt frå arbeidsplikta i oppsigelsestida, dersom du også fritek arbeidsgiver frå lønnsplikta i same periode.

Arbeidsgiver vil helst ikkje ha umotiverte arbeidstakarar på jobb, og i alle fall ikkje dersom andre kan gjere jobben i staden for.

 

 

Det siste du kan vurdere å gjere, er å rett og slett fantegå og bevist bryte arbeidsavtalen. Dette medfører at du pådreg deg eit mulig erstatningsansvar for økonomisk tap, men det er ikkje gitt at det dreier seg om særleg store summar. Dersom arbeidsgiver må leige inn ein anna person på kort varsel for å gjere jobben, eller må pålegge andre arbeidstakarar overtid så vil det koste litt. Men ofte vil det ikkje medføre eit reelt økonomisk tap at ein arbeidstakar ikkje møter opp på jobb. Er du f.eks. ein av fleire selgarar i ein butikk, så kan ikkje sjefen vise til eit direkte tap. Men er du den einaste som jobbar i butikken slik at butikken ikkje opner den dagen så vil du være skyldig ein dags salgsoverskudd minus lønnsutgiftene som du ville ha kosta arbeidsgiver dersom du var på jobb.

Dersom beløpet er lite så vil det i praksis også være slik at mange arbeidsgivere ikkje er villige til å bruke tid på å gå til sivilt søksmål for å kreve deg for erstatning, og særleg dersom beløpet er forholdsvis lavt.

 

Ved å fantegå vil du ikkje rett på attest frå arbeidsgiver, noke som kan gi deg problem med å få deg jobb seinare når potensielle arbeidsgivere etterspør hol i CV'en, manglande attestar eller kvifor din forrige sjef ikkje står på referanselista.

Lenke til kommentar

Sa ikke opp 1. oktober nei, skrev under på en 2mnd kontrakt rett etter 3mnd kontrakten min gikk ut så har altså kontrakt fram til 21. des. nå og potensiell oppsigelsestid 31. desember, tviler litt på at kunde har så lang oppsigelsestid om de hadde lyst til å bli kvitt meg. 

 

Vil slutte pga. arbeidstider og stressfaktor, men får heller bare ta opp med ledelsen at jeg absolutt ikke har mulighet til å jobbe mer enn angitt i kontrakten og at jeg blir å gjøre det fram til den går ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...