Gå til innhold

Sverige tømmes for elbiler - får betalt to ganger for biler som eksporteres til Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

50% økning , wow det høres jo unektelig ut som mye , helt til man ser på tallene solgte benisnhybrider,bensin,diesel,dieselhybrider totalt.

For å pynte på argumentene skal dere også ha med PHEV i statistikken.

 

Her er faktiske tall for Europa 2018

Det er ikke noe tvil om at Europa henger etter. Det meste av veksten er i nord-Amerika og Asia. Men man kan nok forvente at Europa kommer etter. Om den europeiske bilindustiren ikke vil lage elbiler, så vil andre gjøre det. Det vil f.eks ikke overraske meg om Tesla leverer 150.000 biler i Europa i 2019. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke snakk om 100 biler, i Kina feks ble det solgt nesten 80 000 av de i Juni, som var nesten 80% opp fra sist år. Fortsetter det slik er det etter noen få år 500 000 pr måned... Det er poenget her, det øker noe enormt.

 

Nei , men man kan ikke komme med tall som viser andelen slik.

Det er snakk om en prosentandel fullelektriske elbiler i Europa på 1,6 pr. Sept 2018

 

I land som Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia selger det i 2018 millioner av tradisjonelle biler med forbrenningsmotor mot noen få tusen el biler.Og jeg tør tippe på at fleste av disse selges til ressurs og pengesterke mennesker.

 

Kina er ikke et fritt land slik jeg ser det og man kan nok sette spørsmålstegn til motivene der.

 

Kilde : Motor

https://www.motor.no/artikler/2018/september/bare-1-av-60-nybiler-i-europa-gar-pa-batteri/

Well hello there no true Scotsman!

 

https://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman

Lenke til kommentar

Mens ventetiden på de mest populære elbilmodellene strekker seg opp mot utrolige to år i Norge, undres bilprodusenter hvor de kan selge elbiler i et volum som lønner seg. Elbiler er nemlig betydelig dyrere å produsere enn fossilbiler, og derfor vil få kjøpe dem. (Bortsett fra altså i Norge, hvor de vanvittig høye særnorske avgiftene på fossilbiler utjevner forskjellen)

No har Tesla nyleg demonstrert, og det solid, at elbilar sel i eit volum som løner seg, og Tesla har førebels berre lansert Model 3 i USA. Framleis har Tesla fleire år lange ventelister. Det har dei fleste andre elbilprodusentar òg. Salet av elbilar er avgrensa av produksjon, ikkje etterspurnad.

 

Folk som fyrst har kjøpt ein elbil går aldri attende til eksosbil. Det ville vere som å gå frå ein smarttelefon til ein gammal Nokia. Jadå, det finst nostalgikarar, men det er svært få.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Greit, fair, la oss kalle deg meningsmotstander, og forsåvidt skal jeg anerkjenne et poeng til deg for at vi kan moderere oss. Men, to ting:

1: edit: stod i bildet

2: selv om tallene kanskje nå er små, med den veksten vi har er det ikke lenge til det er snakk om ekstremt mange elbiler som selges. Derfor ikke se deg blind tallene.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Nettopp og nisselandet Norge redder ikke verden. Derav innlegget tidligere at vi må se bredere og lengre for å kanskje innse at ikke alt er slik lille nissemann i Norge har det for seg hva som skal/kan/vil skje videre med den globale bil industrien og forbrukerne av den og retningen som stakes ut.

I følge Christina Bu, leder i elbilforeningen, så har de norske støtteordningene for elbiler fremskyndet den globale fremveksten av elbilen med 5 år! Så om vi kanskje ikke 'redder verden' så har vi i det minste gitt et solid bidrag. Noe å være stolt av (du på din side bør skamme deg!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I følge Christina Bu, leder i elbilforeningen, så har de norske støtteordningene for elbiler fremskyndet den globale fremveksten av elbilen med 5 år! Så om vi kanskje ikke 'redder verden' så har vi i det minste gitt et solid bidrag. Noe å være stolt av (du på din side bør skamme deg!)

Jeg har ingenting å skamme meg for. Men ting er mere sammensatt globalt enn det mange nordmenn tar inn over seg rundt emnet. Det gjelder saker som ulike lands økonomi (evne til subsidier) klassene i de ulike lands populasjon (økonomisk evne) - dvs de ulike lag forbrukere (det nevnes hele tiden Tesla) over hele fjøla , ikke kun øvre middelklasse og velbeslåtte i I-land . Jeg anser meg som realist og deler ikke alles forventninger om global elbil boom ila få år ukritisk.

Det er også en industri og arbeidsplasser å tenke på. Business drives ikke med almisser og subsidier , selv om noen kanskje kan se at marginene på fortjeneste må forventes å synke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Elbilkøene vil snart være historie, for det er kun en brøkdel av nordmenn som er interessert i å eie elbil. Problemet er at den brøkdelen ønsker å kjøpe elbil akkurat nå. Selv håper jeg elbilhysteriet snart gir seg, for jeg er meget godt fornøyd med å kjøre dieselbil. Jeg synes myndighetene burde satse på å støtte utvikling av miljøvennlig diesel fremfor å kaste bort ufattelige summer på elbilsubsidier som svært få vil ha.

 

https://www.heroya-industripark.no/aktuelt/Nordic-Blue-Crude-vil-produsere-karbonnoeytral-diesel-paa-Heroeya

 

Du starter med å spå fremtiden og du tror du vet hva som skjer med elbilen. Så slår du fast at du også vet at kun en brøkdel av nordmenn ønsker å kjøpe el-bil, til tross for at reg.stat viser noe ganske annet. Du må ha en veldig stor krystallkule du? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må betales 10% toll og 25% moms på import av nye biler til Sverige. Momsen kan et leasingfirma etter bestemte regler få tilbake, men jeg antar at de da må betale moms for leasinginntektene. Så underskuddet for den svenske staten er ihvertfall noe mindre en subsidiebeløpet.

 

Regner med at Sverige har noen liknende regler som vi har her i landet? Mva refusjon for bedrifter der inngående og utgående mva motregnes? Uansett så er det jo kjedelig for svenskene å subsidiere biler med null-utslipp lokalt når disse bilene ikke går lokalt men kjøpes inn for å grafse til seg til subsidiene også eksporteres ut av landet. Kanskje svenskene skulle vurdert mva fritak for el-biler framfor direkte subsidier?

Lenke til kommentar

Elbilkøene vil snart være historie, for det er kun en brøkdel av nordmenn som er interessert i å eie elbil. Problemet er at den brøkdelen ønsker å kjøpe elbil akkurat nå. Selv håper jeg elbilhysteriet snart gir seg, for jeg er meget godt fornøyd med å kjøre dieselbil. Jeg synes myndighetene burde satse på å støtte utvikling av miljøvennlig diesel fremfor å kaste bort ufattelige summer på elbilsubsidier som svært få vil ha.

 

https://www.heroya-industripark.no/aktuelt/Nordic-Blue-Crude-vil-produsere-karbonnoeytral-diesel-paa-Heroeya

 

Elektrisitet + vann + CO2 => diesel + oksygen. Denne prosessen må nødvendigvis kreve minst like mye elektrisk energi som brennverdien av dieselen. Nå dieselen så brukes i en dieselmotor er man begrensa av virkningsgraden i dieselmotoren. På bestpunkt er vel denne i størrelsesorden 40 %, under reell kjøring endel lavere. I tillegg forsvinner muligheten for å gjenvinne bremseenergi. Antakeligvis krever prosessen minst 3 ganger så mye elektrisitet som å lade en elbil for å kjøre samme strekning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser prosentregning ikke er din sterke side. En økning fra 50 til 100 er en økning på 100%. Men som Salvesen sa så er det ikke snakk om 50 eller 100.

 

Ettersom du ikke er helt god på prosentregning, kan jeg vise litt hva eksponensiell vekst faktisk gjør over litt tid. I 2017 var salget omkring 1 million BEV + PHEV, mesteparten av dette BEV. Med 50% vekst vil da utviklingen være slik:

 

2018: 1,5 millioner

2019: 2,3 millioner

2020: 3,4 millioner

2021: 5,1 millioner

2022: 7,6 millioner

2023: 11,4 millioner

2024: 17,1 millioner

2025: 25,6 millioner

2026: 38,4 millioner

2027: 57,7 millioner

2028: 86,5 millioner

 

Med 50% vekst er man da på ca 100% elbilsalg globalt om ca ti år. Nå tror jeg ikke at 50% vekst vil kunne opprettholdes over så lang tid, men dette viser i hvert fall hvor raskt noe som er lite kan bli stort, med eksponensiell vekst. Mer sannsynlig er det snakk om en S-kurve, der vi krysser 90% globalt elbilsalg i området 2030-2040.

Siden man er så fakta orientert . Dette er ikke fakta men ville spekulasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nå litt overdrevet at det er kun i Norge det er interesse for elbiler. Det selges tre ganger flere elbiler i EU enn i Norge (her vises også plug-in, men tallene for rene elbiler i 2017 er 33000 i Norge, og 97000 i EU ) :

20180601_Electric_Cars.jpg

Hvis 62 260 er for Norge PHEV+BEV i hele 2017 vil det se ut som vi har fått en nedgang i salget om vi tar tallene fra 2018 Jan-Sept fra Motor BEV+PHEV 35 789 med drøyt 3 mnd igjen av året.

 

Nybilsalget i Norge 2017 var på 158 600

Bruktbil salget nesten tre ganger så mye , 468 000

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis man kjører fra Norge til Sverige vil man se at det etterhvert blir tett melom hydrogen-fyllestasjoner.

Og det er ingen grunn til at man skal subsidiere (batteri -) elbiler når elbiler  med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger kan kjøre rimligere og  tre ganger så effektivt som  forbrenningsbiler eller batteribiler med forbrenningsmotor-forlenger.

 

La markedet bestemme. Helst uten subsidier.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis 62 260 er for Norge PHEV+BEV i hele 2017 vil det se ut som vi har fått en nedgang i salget om vi tar tallene fra 2018 Jan-Sept fra Motor BEV+PHEV 35 789 med drøyt 3 mnd igjen av året.

I 2017 var salget 33.025 elbiler og 29.236 PHEV, totalt 62.261.

 

Salget hittil i år til og med september er 31.391 elbiler og 20.632 PHEV, 52.023 totalt. Om salget fortsetter på samme nivå ut året kan man da forvente 69.364 totalt. Da er det altså snakk om en økning på 11% totalt (+27% for elbilene og -6% for PHEV).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet godt at kontinuerlig 50% lineær årlig vekst til 2028 er ikke fakta men en spådom/spekulasjon.

Ja, som jeg sa "Nå tror jeg ikke at 50% vekst vil kunne opprettholdes over så lang tid". Det er ikke et faktum at den veksten vil skje, og jeg har ingen forventninger om at det vil skje. Jeg tror vi er oppe på 90% elbilsalg i området 2030-2040, og da er snittet nede på 25%-45% årlig vekst. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Du har nok rett i det (antallet solgte nye BEV og PHEV hittil)

For et komplett bilde av hva forbrukere kjøper nå må man også ta med bruktbil.

3 av 4 bilkjøp i 2017 var bruktbiler. Det hadde vært interessant om det fantes en oversikt over fordeling drivlinje av alle 468 000 solgte bruktbiler i 2017.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, som jeg sa "Nå tror jeg ikke at 50% vekst vil kunne opprettholdes over så lang tid". Det er ikke et faktum at den veksten vil skje, og jeg har ingen forventninger om at det vil skje. Jeg tror vi er oppe på 90% elbilsalg i området 2030-2040, og da er snittet nede på 25%-45% årlig vekst.

Jeg regner med at du snakker om Norge og ikke globalt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...