Gå til innhold

KOMMENTAR: Spillkulturen gjennomgår en utviklingsfase. Slik blir det bråk av


Anbefalte innlegg

De må gjerne inkludere både handikappede og andre minoriteter i håp om å selge mer til disse, men da skulle jeg ønske de heller var ærlige om dette heller enn å late som alle som ikke helt kjøper settingen med den handicappede damen som løper rundt og slår folk med balltre i regulær strid, er kunnskapsløse osv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kanskje du skulle begynne med å lese litt historie.

Vi (jeg og andre på dette forumet) har gjentatte ganger forklart deg hvordan kvinnen i den første traileren var historisk korrekt.

Hvis du mener at den er historisk korrekt fordi det er en kvinne så er det neppe noen som kverrulerer på det (om det er det du mener altså). Men noen med en bionisk (ikke protese - og ja, utseende messig så ligner den fra BFV på en som var tilgjengelig i virkeligheten i samme tidsperiode-, den der er bionisk) arm malt i noe som enten er basert på Bravehearts radbrekking av skotsk historie eller keltisk krigsmaling så vil jeg påstå at den ikke er historisk korrekt.

Må for all del få lov til å ha kvinner med men behovet for å lage noe som ser ut som det heller hadde passet i BF:Bad Company irriterer meg i hvert fall.

 

Første traileren var totalt skivebom i forhold til spillerbasen i hvert fall, de andre trailerne gjorde at jeg myket opp betraktelig mtp å kjøpe spillet eller ei. Det ser nydelig ut og enspiller delen ser ut til å kunne bli spennende og bra om de gjør det så gjennomført som det har muligheten til å bli. At de også har med en historie fra en av de afrikanske brigadene er også et stort pluss.

 

Så er det dette med at ALL kritikk på død og liv skal tolkes som kritikk av at det er kvinner med da... det er egentlig bare latterlige stråmannsvindmøller satt opp for å slippe å ta noe som helst selvkritikk over valgene som enkelte har gjort underveis i utviklingen av spillet virker det som.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Glemte å spørre; Hvilket bråk sikter du til med tanke på Horizon? Eneste jeg har sett og lest på omtrent alle kanter er en unison jubel over spillets historie, kvaliteter, hovedperson og grafikk...

 

Horizon zero dawn mottok mye kritikk på Internett da man fikk vite at man kun kunne spille som en kvinne. Nettopp fordi det var en kvinne.

Det var lange debatter rundt dette på forskjellige forum og på YouTube.

Akkurat det har gått meg hus forbi og jeg pleier å få med meg sånne gærne fringe-kritikker på alle kanter. Har du noen linker elns, hadde vært kjekt å oppdatere seg litt på hva som har blitt sagt og av hvem.

 

Sånn helt på sparket uten å sjekke opp noe som helst så tviler jeg på at noen relevante eller noe særlig stort antall har klaget på "nettopp fordi det var en kvinne" - Veldig VELDIG få personer har noe som helst innsigelse mot hvilket kjønn protagonisten har i et spill. Kan ikke huske å ha hørt noe om at kjønnet til Lara Croft har vært et problem lissom :p - Saken er at når det kommer til historier som fortelles gjennom en karakter så er historien som fortelles og opplevelsen viktigere enn kjønnet for det absolutt store og brede flertallet. Men jeg kan se for meg at enkelte små individer på pur faen så seg nødt til å klage på at en ikke kunne spille som mann ene og alene som et tilsvar til de som har klaget på at en ikke har kunnet spille kvinne i f.eks Kingdom Come, har bare vanskelig for å tro at det var noen særlig seriøs debatt om Horizon

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Kanskje du skulle begynne med å lese litt historie.

Vi (jeg og andre på dette forumet) har gjentatte ganger forklart deg hvordan kvinnen i den første traileren var historisk korrekt.

Hvis du mener at den er historisk korrekt fordi det er en kvinne så er det neppe noen som kverrulerer på det (om det er det du mener altså). Men noen med en bionisk (ikke protese - og ja, utseende messig så ligner den fra BFV på en som var tilgjengelig i virkeligheten i samme tidsperiode-, den der er bionisk) arm malt i noe som enten er basert på Bravehearts radbrekking av skotsk historie eller keltisk krigsmaling så vil jeg påstå at den ikke er historisk korrekt.

Må for all del få lov til å ha kvinner med men behovet for å lage noe som ser ut som det heller hadde passet i BF:Bad Company irriterer meg i hvert fall.

 

Første traileren var totalt skivebom i forhold til spillerbasen i hvert fall, de andre trailerne gjorde at jeg myket opp betraktelig mtp å kjøpe spillet eller ei. Det ser nydelig ut og enspiller delen ser ut til å kunne bli spennende og bra om de gjør det så gjennomført som det har muligheten til å bli. At de også har med en historie fra en av de afrikanske brigadene er også et stort pluss.

 

Så er det dette med at ALL kritikk på død og liv skal tolkes som kritikk av at det er kvinner med da... det er egentlig bare latterlige stråmannsvindmøller satt opp for å slippe å ta noe som helst selvkritikk over valgene som enkelte har gjort underveis i utviklingen av spillet virker det som.

I første trailer ser man en britisk spion, som sloss sammen med opprørsstyrker, bak fiendens linjer i Frankrike.

Hun bruker en tidsriktig protese, med variere for å bøye protesen. (denne var tilgjengelig siden før første verdenskrig)

 

Ansiktsmalingen stemmer med den brukt av flere tropper under krigen, og gir igjen mening da hun ikke er en proff soldat.

 

Grunnen til den voldsomme variasjonen i utseende på karakterer i spillet var nettopp det at tidligere spill i serien hadde fått klager over lite variasjon.

 

Om du går inn på første trailer sin youtube video, og leser kommentarene der. Eller beveger deg inn på Facebook siden til Dice, så vil du oppdage at den største delen negative kommentarer omhandler at dette er en kvinne. Ikke annet. Kun fordi det er en kvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Glemte å spørre; Hvilket bråk sikter du til med tanke på Horizon? Eneste jeg har sett og lest på omtrent alle kanter er en unison jubel over spillets historie, kvaliteter, hovedperson og grafikk...

 

Horizon zero dawn mottok mye kritikk på Internett da man fikk vite at man kun kunne spille som en kvinne. Nettopp fordi det var en kvinne.

Det var lange debatter rundt dette på forskjellige forum og på YouTube.

Akkurat det har gått meg hus forbi og jeg pleier å få med meg sånne gærne fringe-kritikker på alle kanter. Har du noen linker elns, hadde vært kjekt å oppdatere seg litt på hva som har blitt sagt og av hvem.

 

Sånn helt på sparket uten å sjekke opp noe som helst så tviler jeg på at noen relevante eller noe særlig stort antall har klaget på "nettopp fordi det var en kvinne" - Veldig VELDIG få personer har noe som helst innsigelse mot hvilket kjønn protagonisten har i et spill. Kan ikke huske å ha hørt noe om at kjønnet til Lara Croft har vært et problem lissom :p - Saken er at når det kommer til historier som fortelles gjennom en karakter så er historien som fortelles og opplevelsen viktigere enn kjønnet for det absolutt store og brede flertallet. Men jeg kan se for meg at enkelte små individer på pur faen så seg nødt til å klage på at en ikke kunne spille som mann ene og alene som et tilsvar til de som har klaget på at en ikke har kunnet spille kvinne i f.eks Kingdom Come, har bare vanskelig for å tro at det var noen særlig seriøs debatt om Horizon

https://youtu.be/gKfHN6djc14

Egentlig en dårlig video, men den viser problemet.

 

Det er også artikler fra utviklerne av spillet hvor de forklarer trusler og lignende pga valget av kvinne i hovedrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy søren til en fjolsete artikkel. Vær stolt over å repetere punkt for punkt alt disse fjolsa sier for å skape hat og krangel. Hykler er du. Du ser ned på menn og opp på kvinner. Det er egentlig essensen av denne politikken du er så involvert i. "Maskulinitet", "mansplaining","manspreading" etcetc. Alt menn gjør er negativtm spesielt om mannen er hvit.

Så lenge som folk som deg eksisterer så vil det være hat for flere grunnlag enn vi trenger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

I første trailer ser man en britisk spion, som sloss sammen med opprørsstyrker, bak fiendens linjer i Frankrike.

Hun bruker en tidsriktig protese, med variere for å bøye protesen. (denne var tilgjengelig siden før første verdenskrig)

Som jeg allerede har nevnt så er protesen i seg selv tidsriktig men måten den er implementert på og brukt i spillet gjør den mer til en bionisk arm enn en protese, noe jeg har sett mange klage over. Har aldri påstått at protese i seg selv ikke eksisterte.

Mener å huske at de som var med i "facepaint"-gjengen snakket stort sett britisk men kan huske feil, får gå tilbake og sjekke (selv om det egentlig ikke utgjør noen stor forskjell)

 

 

Ansiktsmalingen stemmer med den brukt av flere tropper under krigen, og gir igjen mening da hun ikke er en proff soldat.

 

Grunnen til den voldsomme variasjonen i utseende på karakterer i spillet var nettopp det at tidligere spill i serien hadde fått klager over lite variasjon.

Det var enkelte tropper som foruten den mer kjente kammo-ansiktsmalingen brukte ansiktsmaling, men har ikke klart å finne noen eksempler på det den keltiske varianten de har i traileren, uten at det nødvendigvis sier noe autensiteten av det.

Men om hun er som du sier spion så vil jeg nå si at hun stikker seg litt vel mye ut til å være effektiv. Kvinnelige spioner var en ting i WW2 så akkurat det skal jeg nu ikke si noe på.

 

Variasjonen du nevner har gått på tilgjengelige klasser mer enn at alle har klaget på et udekket behov for å se unik ut.

 

 

Om du går inn på første trailer sin youtube video, og leser kommentarene der. Eller beveger deg inn på Facebook siden til Dice, så vil du oppdage at den største delen negative kommentarer omhandler at dette er en kvinne. Ikke annet. Kun fordi det er en kvinne.

De fleste av de negative kommentarene under traileren dekker mer helheten av hvor rotete traileren var kombinert med fremstillingen av troppene. Selvsagt noen som også fokuserer på kvinnen som er med men da mer på hvordan hun framstår enn at det faktisk er en kvinne (og ja, noen nevner og at det hadde vært helt ok å hatt hun med om det hadde vært sovietiske styrker vi hadde sett, men de om det).

Kan gi deg et eksempel som jeg vil tro ofte blir feiltolket som at det er kvinnen som er i fokus for klagingen her:

"Played by people with a 3 second attention span, who don't like playing proper games. And don't get me started on the bionic woman winning a world war on her own!" - Veldig mange syntes traileren rett og slett var et salig rot...

Det er selvsagt mye lettere å bare avfeie all kritikk som misogynistisk siden en da slipper å tenke ut noen reelle motargumenter (ikke rettet mot deg altså men en del av "journalistene" og EA som har omtalt alt bråket etter første trailer).

 

Men som sagt, senere trailere har rettet opp mye av førsteinntrykket i hvert fall jeg fikk etter den første traileren. Spesielt spent på historien satt til Norge, karakteren virker faktisk ganske så interessant og stemmeskuespillet så langt høres bra ut.

Endret av Phido78
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig en dårlig video, men den viser problemet.

 

Det er også artikler fra utviklerne av spillet hvor de forklarer trusler og lignende pga valget av kvinne i hovedrollen.

Umm, har du noe annet enn youtube video som omtaler "problemet"? For det skorter ikke på påstander akkurat men ser fint lite til at det faktisk har vært noe bråk rundt Horizon som i det hele tatt har vært verdt å omtale i noe mer enn på utpust i forbifarten lissom

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Herregud dette er regelrett flaut lesestoff. Jeg foreslår at redaksjonen tar en god titt på kommentarfeltet deres. De aller fleste her er møkk lei overlegent SJW-skvip som dette. Det eneste artikkelforfatteren gjør er å konstruere og angripe stråmenn for å demonstrere hvor flink og progressiv han er. Dette er ikke første gangen dere har publisert lignende "far left circlejerk"-materiale heller. Dere minner mer og mer om Polygon og Kotaku. Totalt useriøst. Om jeg lese om white guilt og hvordan kjønnskvotering som gagner kvinner ikke er diskriminering mot menn, da sjekker jeg heller ut nettsidene til SV eller Rødt. Jeg forventer ikke politisk propaganda på en nettside som i teorien kun skal omhandle dataspill. De siste årene har jeg lest mer og mer på pressfire fremfor gamer. Fortsetter dere slik som dette vil nok flere gjøre det samme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Herregud dette er regelrett flaut lesestoff. Jeg foreslår at redaksjonen tar en god titt på kommentarfeltet deres. De aller fleste her er møkk lei overlegent SJW-skvip som dette. Det eneste artikkelforfatteren gjør er å konstruere og angripe stråmenn for å demonstrere hvor flink og progressiv han er. Dette er ikke første gangen dere har publisert lignende "far left circlejerk"-materiale heller. Dere minner mer og mer om Polygon og Kotaku. Totalt useriøst. Om jeg lese om white guilt og hvordan kjønnskvotering som gagner kvinner ikke er diskriminering mot menn, da sjekker jeg heller ut nettsidene til SV eller Rødt. Jeg forventer ikke politisk propaganda på en nettside som i teorien kun skal omhandle dataspill. De siste årene har jeg lest mer og mer på pressfire fremfor gamer. Fortsetter dere slik som dette vil nok flere gjøre det samme.

 

Ikke innbill deg at du representerer den jevne Gamer-leser. Dette var en godt skrevet og vel gjennomtenkt artikkel.

Lenke til kommentar

Ikke innbill deg at du representerer den jevne Gamer-leser. Dette var en godt skrevet og vel gjennomtenkt artikkel.

Hahahaha, please. Artikkelen bærer preg av å ha blitt skrevet av en person med mange meninger men ikke så mye kunnskap. Og når det gjelder hvem som representerer den jevne Gamer-leser: prøv dette og se hvilke innlegg som dominerer toppen.

post-486735-0-28831000-1541011467_thumb.jpg

 

Endret av Skurtnilsen
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hahahaha, please. Artikkelen bærer preg av å ha blitt skrevet av en person med mange meninger men ikke så mye kunnskap. Og når det gjelder hvem som representerer den jevne Gamer-leser: prøv dette og se hvilke innlegg som dominerer toppen.

 

Jada, det er en håndfull duster fyrer som ikke skjønner hva saken handler om som har hauset hverandre opp i kommentarfeltet. Big deal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne typen debatter er et godt eksempel på hvor mye politikk kan forgifte en debatt. Spesielt når den forgår mellom mennesker som aldri treffer hverandre øye til øye.
Begge partene tillegger den andre parten en masse meninger og karakterstikker som ikke stemmer i det hele tatt. "Høyresiden" elsker å kalle "venstresiden" for SJW'ere, "white knights" og andre ting. De later som om de vet en masse ting om sine debattmotstandere som ikke stemmer. De viser veldig ofte ingen interesse for å snakke om det som "venstresiden" prøver å snakke om. Er det rart at de blir provoserte?

"Venstresiden" elsker å late som om "høyresiden" er motstandere av inkludering, kvinner og minoriteter. Med høy moralsk patos prøver de å fremstille sine debattmotstandere som reaksjonære, undertrykkende og gammeldagse, selv om det i mange tilfeller ikke er noe som tyder på det. De viser veldig ofte ingen interesse for å snakke om det som "høyresiden" prøver å snakke om. Er det rart at de blir provoserte?

Andreas Bjørnbekk. Jeg er uenig i mange av de tingene du skriver, men jeg synes at det er sympatisk at du prøver å bidra til opplysning og refleksjon i denne debatten. Men jeg tror dessverre ikke at dette er hva slike innlegg fører til, enten de blir skrevet av noen fra "høyresiden" eller "venstresiden". Denne debatten har blitt altfor polarisert og folk evner i veldig liten grad å ta inn over seg hva sine "motstandere" faktisk mener. Det er både ditt eget kommentar såvel som flere av inleggene over et eksempel på.

Selv mener jeg at historisk korrekthet er viktig i spill. Og det er også noe som er viktig for meg personlig. Selv har jeg ikke noe problemer med å spille som en annet kjønn, men mangel på historisk riktighet på noe som vanligvis har pleid å blir fremstilt på riktig måte kan gi mindre spilleglede og innlevelse.
(Jeg antar at dette plasserer meg på "høyresiden".)

Jeg synes det er flott at kvinner og andre minoriteter sin tilstedeværelse, historier og perspektiver i større grad tas på alvor av spillutviklere i dag enn for bare få år siden. Samtidig synes jeg at en minoritets tilstedeværelse i imaginære verdener burde ha en viss proporsjonalitet med deres faktiske tilstedeværelse i virkeligheten Altså burde man foreksempel ikke forvente å se like mange spillbare transpersoner som kvinner i et gitt spill.
Jeg synes også at om spillutviklerne ikke klarer å integrere minoriteten\den påstått undertrykte på noen god måte så burde de heller la være. Dette ødelegger ikke bare for selve spillet men også for minoritetene som får negativ oppmerksomhet. Dessverre er debattklimaet slik i dag at om et spillselskap velger dette vil de lett få en masse fordømmelse og heller liten forståelse fra "venstresiden".
(Jeg antar at dette plasserer meg et sted mellom "høyresiden" og "venstresiden".)

Jeg synes at spill som andre kulturuttrykk skal kunne kritiseres. Vi har en lang tradisjon i vesten med at kunst som film, musikk og teater skal kunne kritiseres i anmeldelser av disse. Anmeldelsene følger kun subjektive kriterier og bør ikke forveksles som objektive. De kan til og med være politiske. Selv om spill er spill og ikke kunst, så deler det mange egenskaper med flere av kunstformene.
Jeg har fått med meg at det er mange som ikke tåler at spill blir kritisert. Mange "gamere" blir rett og slett krenket om noen kritiserer spillene de er så glad i. Denne tynnhudetheten kan man av og til også se i etterkant av plateanmeldelser og filmanmeldelser også, men for det aller meste så tåler musikkinteresserte og filminteresserte kritikk av det de liker langt bedre enn spillinteresserte. For ikke å snakke om de som er interessert i bildekunst og litteratur.
Altså er det ikke noe problem om en middelmådighet som Anita Saarkesian kommer med middels intelligent kritikk av spillmediet. Er du uenig? Skriv et mer intelligent motsvar! Eller lær deg å tåle at noen er uenig med deg.
(Jeg antar at dette plasserer meg på "venstresiden".)

Å kritisere et spill, eller spill generelt utifra egen overbevisning er helt greit. Men å bruke stygge metoder som å ekskludere meningsmotstandere fra det gode selskap fordi de har noen meninger som provoserer deg veldig er ikke greit. Når folk mister jobben sin fordi de har noen (ikke veldig sterke) meninger som ikke regnes som politisk korrekte så er det noen som har misbrukt sin egen makt og innflytelse. Det virker som at noen få men innflytelserike personer på "venstresiden" i det siste har funnet ut at de synes at det er greit å bruke de sosiale sanksjonene "vi alle" har brukt mot høyreekstreme i flere tiår mot andre meningsmotstandere med langt mer moderate meninger. De sosiale sanksjonene jeg tenker på er ekskludering fra det gode selskap og ekskludering fra normal debatt. Det er ikke "venstresiden" generelt som gjør dette, men at noen få innflytelserike personer gjør dette er en veldig uheldig utvikling som lett kan bidra til enda mer polarisering og enda mindre forståelse og reell debatt.
(Jeg antar at dette plasserer meg på "høyresiden".)

 

Jeg synes at spillutviklerne som lager spillene selv burde få velge hvilke verdener de vil lage og (eventuellt) hvilke historier de vil fortelle. Jeg liker ikke hvis de blir utsatt for press utenfra og derfor må endre det de lager. Jeg synes vi må kunne tåle at noen ikke er politisk korrekte (med visse grenser), men jeg synes også at vi må kunne tåle politisk korrekthet.

Samtidig så er det ingen som lever i et vakuum. Vi er alle en del av samfunnet vi hører til i og må ta inn over oss at samfunnet hele tiden er i forandring. Dette er en naturlig prosess. Kloke spillutviklere som også sikter på en bred kjøpergruppe vil selvfølgelig ta inn over seg det som skjer i dag og spill utviklet i 2018 vil derfor av naturlige grunner være forskjellige fra spill utviklet i 1998.

Det er også helt greit å prøve å påvirke hvordan spill skal være i 2018 med å ytre sin mening om det. Men det er ikke greit å bruke nedrige metoder for å oppnå målet sitt som å prøve å få meningmotstandere ekskludert.

(Jeg antar at dette plasserer meg et sted mellom "høyresiden" og "venstresiden".)

Endret av Mithridates VI
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Blir ikke dette som å skulle ha kvinnelige soldater i filmen Dunkirk? Det ville vært en helt utenkelig tanke. Og nei, dette handler ikke om eksludering. Det finnes mange flotte kvinne-narrativ man kan spillmatisere, men slagmarken i 2. verdenskrig er ikke en av dem.

 

Helt enig. Kvinnelige soldater i fantasy, science fiction og historiske spill hvor dette passer inn? Kjempebra! Kvinnelige soldater i spill som foregår i andre verdenskrig? Krampaktig, og noe som er med på å gi oppvoksende generasjoner et feilaktig bilde av historien.

 

Men, om antallet kvinner som deltok i kamphandlingene var like lave som de var i virkeligheten så hadde det vært en bra ting. F.eks et single player oppdrag hvor man ble kjent med de sovjetiske natt heksenes historie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Night_Witches

 

Men multiplayer oppdrag der man fritt kan velge kjønn? Det blir helt feil.

 

Veldig bra forresten at du ikke prøvde å karakterisere eventuelle meningsmotstandere på noen måte men istedet holdt deg til saken.

Endret av Mithridates VI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krampaktig er ordet. Jeg tenker at valget om å ha med mannlige/kvinnelige karakterer eller minioriteter må passe naturlig inn i den verden man prøver å beskrive. Hvis man har det med av moralsk press utenfra, for å tekkes det brede lag eller for å ikke støte noen, så går det på bekostning av integriteten til verket.

Endret av kilik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

hvor kan jeg raportere et makkverk av artikkel til Gamer.no ? mer utenforstående artikkellforfatter må en lete lenge til.

Anita Sarkisan som det referes til her er en SVINDLER som bruker det faktum at hun kan være en bølle uten konsekvenser.

når det gjelder BFV ingen bryr seg i multiplayer at folk kan være kvinner, men når Singleplayer delen og promoteringen er av en kvinne som har utstyr som er på kanten av historien i 1940 gjøre ting så blir det feil for mange at folk ikke kan forstå det, men synes det er greit at dem sitt eget syn skal være riktig og alle andre skal ties ihjel.

ja jeg mener artikkelen er et makkverk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...