Gå til innhold

Slik funker Google Pay


Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det å betale? Med trådløst kort så tar betalingen kun få sekunder før det kommer pip. Må man faktisk trykke noe på mobilen for å betale med Google Pay? Så en nyhetssak om Apple Pay for noen uker siden, og der tok det jo en evighet å betale. Måtte jo fikle på mobilen i stedet for bare å ta opp kortet og legge på leseren og så ferdig.

 

Bruker vel kortere tid med Apple pay enn kort når beløpet er over 200 og ca samme tid under 200.. dobbeltklikk på på-knappen og scanne ansiktet med faceid går utrolig kjapt når jeg har brukt Apple Pay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror jeg kan svare på dette innlegget. "Token" varierer fra gang til gang. Det er dette som er styrken til denne RF-teknologien. Her har f.eks. MiFare en svakhet hvor samme nummer blir transportert mellom autentiseringsenhet og kort/brikke/telefon. Dette kan lett crackes om man skanner en annen persons kort med egen kortleser. Prinsippet blir forholdsvis likt nøkkelgenerator som i tofaktorautentisering/bankid.

Men er det noe mønster i tolken? Hvis man betaler 4-5 ganger på samme butikk så finner betalingsterminalen kryptering og kan bruke cpu\gpu å beregne neste tall? Eller er det litt mere komplisert. For ganske sikkert det finnes noe folk ikke er klar over.

 

Kan man betale med google pay hvis mobilen er i dvale eller pålogging modus?

Eventuelt hvis den er slått av? Teknisk mulig at batteriet selv når mobilen er slått av gir strøm til NFC så det i teorien er mulig å betale under 200 kr.

Med mindre de har satt en sommerstudent til å implementere dette systemet så er det ikke noe mønster du kan beregne, med mindre du klarer å 'brute force' den private nøkkelen basert på et par betalinger (en nøkkel som jeg antar er unik for hver bruker, og ikke lagret lokalt i telefonen).

 

Du nevnte Tesla, og de har tilsynelatende brukt en sommerstudent til å implementere sikkerheten deres ettersom de brukte en pinlig liten 56-bits nøkkel til AES-krypteringen. Selv de billigste Bluetooth-dingser i dag bruker 128-bits-kryptering, som ikke er praktisk mulig å brute force med dagens teknologi ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det å betale? Med trådløst kort så tar betalingen kun få sekunder før det kommer pip. Må man faktisk trykke noe på mobilen for å betale med Google Pay? Så en nyhetssak om Apple Pay for noen uker siden, og der tok det jo en evighet å betale. Måtte jo fikle på mobilen i stedet for bare å ta opp kortet og legge på leseren og så ferdig.

 

Det er vel bare å ha NFC aktivert til enhver tid

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det å betale? Med trådløst kort så tar betalingen kun få sekunder før det kommer pip. Må man faktisk trykke noe på mobilen for å betale med Google Pay? Så en nyhetssak om Apple Pay for noen uker siden, og der tok det jo en evighet å betale. Måtte jo fikle på mobilen i stedet for bare å ta opp kortet og legge på leseren og så ferdig.

 

Jeg vet ikke hva du har sett, men Apple Pay med TouchID tar ca. ett sekund å betale med. Hent frem mobilen og hold på hjem-knappen/Touch ID og betalingen er gjennomført i det du kommer i nærheten av terminalen. Om du ikke vil bruke standardkortet så må du nødvendigvis velge et annet kort i lista, men det tar nok ikke lenger tid enn å finne kortet i lommeboka.

Lenke til kommentar

Google er flinke med å støtte andre plattformer, så hva er grunnen til at de dropper iOS? Er det en begrensning satt av Apple, eller er det bevist fra Google sin side?

Apple har historisk sett hatt ganske heftige begrensinger for bruk av NFC brikken i telefonene sine.

Nå i iOS 12 er det åpnet for noen få trjedeparter, men fortsatt veldig få som har tilgang.

 

Google Pay finnes forøvrig til iPhone (https://itunes.apple.com/us/app/google-pay/id575923525?mt=8) men den har meg bekjent ikke tilgang til NFC brikken, og støtter altså ikke trådløs betaling.

 

Korriger meg gjerne her om du har en iPhone og testet Google Pay.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvor lang tid tar det å betale? Med trådløst kort så tar betalingen kun få sekunder før det kommer pip. Må man faktisk trykke noe på mobilen for å betale med Google Pay? Så en nyhetssak om Apple Pay for noen uker siden, og der tok det jo en evighet å betale. Måtte jo fikle på mobilen i stedet for bare å ta opp kortet og legge på leseren og så ferdig.

 

 

Du må ikke fikle med mobilen på Apple Pay. Du trenger ikke låse den opp engang. Bare legge telefonen i nærheten av leseren (med fingeren plassert på scanneren) så har man betalt i løpet av et par sekunder. Jeg antar Google Pay fungerer like smertefritt.

Lenke til kommentar

Google er flinke med å støtte andre plattformer, så hva er grunnen til at de dropper iOS? Er det en begrensning satt av Apple, eller er det bevist fra Google sin side?

 

Merket meg i innslaget på TV2 om dere nyheten at det kun viste klipp av iPhones og iPader ? alle uten Google Pay...

 

Garra Apple, de vil jo ikke være med på noe cross-platform action.

Lenke til kommentar

Testet litt med en Nokia 8:

 

Låst telefon i dvale: Ingen aktivitet. 

Låst telefon, skjerm på: Kunne betale 51,-. Det er vel her 200-kronersgrensen gjelder.

 

Vil tro det er raskere og i alle fall ikke tregere å låse opp en tlf med fingeravtrykk enn å fiske opp lommeboka, åpne denne og dra frem kortet. Med tlf slipper man i tillegg kode om beløpet er over 200,- Bare å åpne telefonen med din foretrukne skjermlås.

 

Kommunikasjon med betalingsterminal er minst like rask som et kontaktløst kort også. 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å legge inn PayPal som betalingsmåte for å fikse problemet med hvilke bank støtter eller ikke Google Pay, men den fungerer ikke per i dag her i Norge, dessverre. Jeg sendte en email til de i går og venter på tilbakemelding med noen mer info. Det kan være en god løsning. :)

Lenke til kommentar

Kanskje du burde lese hvem som i førsteomgang støtter GooglePay? Flere kommer men ingen av de du nevner er med enda.. Står ganske klart i artikkelen

Men har aldri forstått hvorfor bruker google pay NFC? Ikke netthandel med bankid slik som vips? Viktigste å finne en løsning som faktisk funger de fleste banker ikke lage noe som ikke funger for de fleste? Gidder ikke å betale for kredittkort kun fordi mobilbetaling.

 

Faktisk er både paypal\vips bedre i bruk, eneste negative ferreste butikker\steder tar dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men har aldri forstått hvorfor bruker google pay NFC? Ikke netthandel med bankid slik som vips? Viktigste å finne en løsning som faktisk funger de fleste banker ikke lage noe som ikke funger for de fleste? Gidder ikke å betale for kredittkort kun fordi mobilbetaling.

 

Faktisk er både paypal\vips bedre i bruk, eneste negative ferreste butikker\steder tar dette.

Nå funker jo løsningen til Google og Apple med alle banker, OM banken vil. Og løsningen snakker så vidt jeg forstår med alle terminaler som støtter kontaktløs betaling, i motsetning til Vipps, som er mer klønete/tar lengre tid å betale med. Å kunne legge telefonen på terminalen for å betale er jo mye enklere enn løsningen til Vipps.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde ikke bruke klikkbait som at det var enorm interesse rundt Apple Pay fordi Nordea fikk 7 ganger så mange kunder. Si de får i snitt 10 kunder over et par dager. Så får de 70 nye kunder med Apple Pay lansering. Da har de hatt 7 ganger økning, men at 60 av Norges over 5 millioner mennesker bytter bank er ikke akkurat enorm interesse. Økning er irrelevant når vi ikke vet det underliggende tallet.

 

Pluss mange har konto i ulike banker og folk kan ha byttet over til Nordea uten å bli ny kunde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men har aldri forstått hvorfor bruker google pay NFC? Ikke netthandel med bankid slik som vips? Viktigste å finne en løsning som faktisk funger de fleste banker ikke lage noe som ikke funger for de fleste? Gidder ikke å betale for kredittkort kun fordi mobilbetaling.

 

Faktisk er både paypal\vips bedre i bruk, eneste negative ferreste butikker\steder tar dette.

 

 

Nå er jo løsninger som Google Pay og Apple Pay ikke en konkurrent til Vipps da de er tiltenkt forskjellige bruksområder. Hvorfor NFC? Fordi hele poenget er å erstatte bankkortet? I motsetning til Vipps som er en "venne betaling" løsning. Så inntil videre konkurrerer de ikke i samme marked og dermed kan ikke Vipps på noen måte erstatte disse løsningene

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...