Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbakebetaling av depositum


thatguy83

Anbefalte innlegg

Hei.

I morgen henter jeg siste rest av tingene mine her i leiligheten, for jeg må ha alt ute herfra innen 1. November

Utleier har ikke igjennomgått leiligheten, selv om hun var her inne senest i dag, og hun vet allerede om glassdekslet til lappen i gangen som må byttes, og persiennen som må byttes. Som jeg må betale for, men det er ingen andre skader her forøvrig.

Hun sier det at hun kommer til å se over leiligheten her på torsdag (1. November) og at vi møtes en dag til uken for tilbakebetaling av depositumet.

Mitt spørsmål er: skulle hun nekte å møtes i banken, hvor lenge, ETTER opphørt leieforhold, kan jeg kreve å få pengene mine tilbake? Jeg kastet lovboka etter henne en gang vedrørene en annen juridisk sak,kort sagt ville jeg ikke bli forunderet om hun prøver seg med at jeg ikke kan få tilbake depositumet mitt nå som det er etter 1. November

Om hun bare gir meg svar at hun ikke kan møte meg, hva er min rett? Hvordan går jeg fram for å få pengene mine tilbake?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om pengene står på en depositumskonto skal det mye til for at du ikke skal få de igjen i hvert fall.

Takk for svar

 

Ja, de står på en depositumskonto.

Men hva om hun bare nekter å møte meg i banken fram til langt uti November? Kan hun gjøre dette uten følger?

 

Jeg trenger i grunn de pengene nå.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar

Når du ber banken om å få ut depositumet (eventuelt så mykje av det som du meiner du har krav på) har utleigar 5 veker på seg til å komma med innseiingar. Har ikkje utleigar foretatt seg noko på dei 5 vekene får du utbetalt pengane du har kravt.

 

Slik jeg forstår loven, holder det ikke at utleier kommer med innsigelser.

 

Dersom utleier og leietaker ikke er enige om oppgjøret av depositumet, er det utleier som har byrden med å gå til sak mot leietaker. Utleier kan ikke forholde seg passiv.

 

Med mindre utleier kan dokumentere manglende betaling av husleie, må han/hun gå til søksmål mot leietaker. Dersom utleier ikke kan dokumentere dette overfor banken innen fem uker, skal banken utbetale depositumet til leietaker.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar

 

Istedenfor å starte en ny tråd oppdaterer jeg heller denne.

 

Utleier er nå meget krass og sier at jeg får ikke depositumsbeløpet før en sykkel på tomta her er hentet, før det har blitt kjøpt inn ny persienne, før en stol i garasjen er hentet, og før en glasskuppel i taklampen i gangen er byttet.

 

Godt mulig jeg tar feil, men dette kan da for søren ikke falle under "Skader på leiligheten" i sin helhet. Jeg har vært grei og sagt at hun kan få 1.000,- av depo. beløpet til innkjøp av ny persienne samt glasskuppel til lampen i gangen (selv om den modellen er over 30 år gammel og rimelig vanskelig å kjøpe lik til)

 

Hun mener hun har loven på sin side og kan "velge" når jeg skal få depo. beløpet mitt tilbake.

 

Tror det går rundt for 'a jeg..

 

Og bare så det er sagt, jeg skylder ingen husleie hos henne. Det som er av "skader" på leiligheten er et hull i garderobeskapet som er sparklet igjen, ikke malt. Og en persienne som har bøyde flater. Og manglende glassdeksel til en lampe i gangen.

 

Forøverig fungerer alt det elektriske, varmt & kaldt vann, og alle vinduer er hele, samt alle gulv. Resten er vanlig slitasje.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar

Utleigar kan kreva betalt for oppbevaring om leigetakaren ikkje har henta alle tinga sine, så det lønnar seg nok å få dei vekk litt kjapt.

 

Har du flytta langt vekk? Om ikkje kan du jo enkelt svippa innom Ikea i morgon og kjøpa ny persienne og lampeskjerm (sidan det ser ut til at du er innstilt på å erstatta dei).

Lenke til kommentar

Det beste pleier å være å gjøre utbedringene selv. Hvis du overlater huseier til å gjøre det så åpner du for at hun kan fordyre prosessen.

 

Nå er ikle jeg jurist og kjenner ikke til takhøyden mtp hvor høye kostnader som er rimelige men tusen kroner høres ikke mye ut. Hvis hun velger å få dette erstattet og montert antar jeg beløpet kan bli mye høyere enn tusen kroner.

 

Jeg hadde en krangel med en utleier på kjærestens vegne vdr noe lignende. En skade på et utstyr som vi leverer via min daværende jobb. Utleier ville forsøke å melke penger og kreve utbetaling istedet for utbedring noe som ville bli en absurd pris i forhold til hva jeg kunne levere en tilsvarende modell for og montere selv.

På det tidspunkt leste jeg meg frem til at jeg (hun) hadde rett til dette sålenge jeg kunne levere en tilsvarende modell i samme utførelse.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...