Gå til innhold

Prute på boliglånet?


InToRv

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er noe vits, men jeg syntes renteøkningen på mitt boliglån er tåpelig.

 

Kjøpte leilighet til takst 3 160000

Har lån på 1 50000 som begynte på 1,99% effektiv. Altså har jeg en belåningsgrad i dag på under 50%

 

Nordea satte nå opp renten til 2.24% effektiv.

 

Skal jeg akseptere dette, eller kan jeg gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken er at jeg ikke ser noen grunn til å betale mer enn jeg absolutt må. Er det mye jobb å bytte til feks Dinbank? 

 

Jeg vet det ikke er snakk om mye penger, men jeg liker ikke å føle meg utnyttet fordi jeg selv ikke vurderer andre tilbud aktivt, Om en annen bank kan ordne alt med overføring av lån til 1.99% i rente så tar jeg gjerne det..

 

Er det lett å få flyttet boliglånet? Evnt hvilke kostnader ser jeg på?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde det samme med Nordea, men fikk beskjed om at de ikke kunne gå lavere (har samme rente og lån på under 40 % av bolig). Jeg venter en måned eller to og sjekker om de andre bankene har fulgt etter hva gjelder renteheving før jeg prøver meg igjen.

Ja, jeg ender nok opp i samme båt. Men om du kunne vist til bedre tilbud så ville du kanskje stillt sterkere. Jeg skal gjøre et forsøk ila uken og rapportere tilbake ;)

 

Jeg misstenker at en del banker venter en måned eller to med å sette opp renten, slik at de får nye kunder nå - derfor kan det godt hende at alle legger seg på rundt 2.24% ganske snart forsåvidt.

Lenke til kommentar

Rett under 2% har vel vært en slags benchmark ganske lenge nå, men nå er jo rentene er på vei opp. Det er bare et tidsspørsmål før de andre følger etter. Sbanken har f.eks. gått enda lenger og økt sin beste rente fra 1,99% til 2,3%.

Er den effektive renten basert på ditt lån eller er det kun et eksempel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...