Gå til innhold

Erstatte Altibox FMG med EdgeRouter 6


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nylig fått fiber med Altibox i veggen, men vil erstatte den med en EdgeRouter fra Ubiquiti med SFP.

Vi har ingen TV-pakke fra Altibox, som jeg ser at mange forumtråder handler om. Dette er kun bredbånd.

 

Jeg har ingen erfaring med fiber, og aldri koblet meg opp mot noe annet enn modem før, så det er en del ting jeg lurer på.

 

Slik jeg har forstått det trenger jeg å bruke en SFP-transceiver til å koble LC-fiberkontakten, og endre MAC-adresse på EdgeRouter, eller ihvertfall dens WAN-modul, til den samme som FMG-sentralen.

 

Noen som har gjort dette før, eller har mer peiling, som kan fortelle meg om jeg er på rett vei?

 

Setter stor pris på svar, gjerne også tips til transceiver og fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom du kun skal ha internett så er det nok å bare definere vlan 102 på sfp interfacet og sette denne til dhcp. Trodde at dersom du har fiberen direkte inn i FMG så var det fiber med SC plugg ikke LC, men har sett begge varianter der hvor det er brukt mediaconverter.

 

Takker for svar, du har rett i at det er SC og ikke LC.

 

Tenker jeg prøver meg på en TP-Link TL-SM321B som SFP-transceiver i ruteren, og bruker en SC-LC patchkabel. Skal det fungere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

dersom du kun skal ha internett så er det nok å bare definere vlan 102 på sfp interfacet og sette denne til dhcp. Trodde at dersom du har fiberen direkte inn i FMG så var det fiber med SC plugg ikke LC, men har sett begge varianter der hvor det er brukt mediaconverter.

 

Er vel bare en måte å finne ut av det på? :)

 

Kjøpte en ER-4 med SFP-port og Ubiquitis egen SFP-modul for SM-fiber (UF-SM-1G-S), med SC til LC patch.

 

WAN på VLAN102, alt fungerer utmerket.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Sorry for bump. Men er det mulighet for å gjøre dette også for oss som har TV (Q22)? Den freak-tråden, må innrømme at det er bittelitt gresk for meg, jeg er bare vant med enkle hjemmenettverk. Planen er å sette opp ett hjemmenettverk med Mesh, og da uten den (ustabile) Zyxel-routeren jeg har i dag

 

Ja. Har selv Q22 og Edgerouter. Fungerer strålende det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...