Gå til innhold

Hjelp til å telle unike forekomster i Excel


ilpostino

Anbefalte innlegg

Jeg har et regneark i Excel på cirka 16.000 rader som inneholder en del trafikkdata for telefoni. Dette regnearket inneholder også hva slags abonnement det er (Bedrift Small, Bedrift Total, etc) og hvert telefonnummer kan ha flere linjer da en linje tilsvarer trafikkdata for en måned. Dataene er formatert i en tabell med en del kolonner bortover. 

 

Jeg prøver å gjøre mest mulig i pivot nå men er det mulig å lage en oversikt som viser hvor mange abonnement som er av de forskjellige typene (feks Bedrift Small, Bedrift Total, etc)? Det holder da at den teller hvert telefonnummer en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Oi. Ikke enkelt. Du skal komme et stykke med Pivot om du stabler radelementer i riktig rekkefølge.

 

Et annet sted å lete er på fanen Data. Om du først definerer dataene dine som en tabell (i Sett inn-fanen) så kan du opprette en Ny spørring under Data. Spørringsverktøyet heter Power Query og jeg klarer ikke undervise i det på så liten plass. Men i redigering av spørringen finnes veldig kraftige verktøy, som å fjerne dubletter. Så, google Power Query.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvor mye datakraft dette krever og regnearket kan kanskje bli litt vel treigt med et så stort datasett. Men hvis du bruker excel 2013 eller nyere så kan du huke av for noe sånt som "inkludere data i datamodellen" helt nederst når du velger sett inn pivottabell, da får man muligheten til å velge "spesifikt antall" i pivottabellen. Det vil si at den bare teller unike telefonnummere under hver type abonnement  hvis du velger abonnement som rad. 

Lenke til kommentar

Hei på deg.

En mulighet er å lage en liten makro (liker det jeg vet du :) ) som kopierer Telefonnummer og Abonnement-type til en fane og fjerner duplikater av telefonnummer. Da kan du telle antall Abonnementstyper etterpå.

 

I eksemplet er Telefonnummer i kolonne A i arket Data og Abonnementstype i kolonne B.

 

Vennlig hilsen Ketil

 

Sub KopierOgFjernDup()
 
    Dim DATA As Worksheet
    Dim ABOANT As Worksheet
    
    Set DATA = Sheets("Data")
    Set ABOANT = Sheets("Aboantall")
    
    ABOANT.Columns("A:B").Clear
    DATA.Columns("A:B").Copy Destination:=ABOANT.Range("A1")
    Application.CutCopyMode = False
    ABOANT.Range("$A$1:$B$17000").RemoveDuplicates Columns:=1, Header:=xlYes
 
End Sub
 

 

AboTeller.zip

Lenke til kommentar

Takk for tips alle sammen. Jeg sitter midt i lønnsforhandlinger så får ikke sett på det noe særlig i dag.

 

Det er tilsammen 15 forskjellige abonnement og 850-ish telefonnumre så det logiske mistenker jeg vil være å ha abonnentene i en kolonne og telle unike forekomster på de forskjellige telefonnumrene. Men så var det å finne ut hvordan dette kan automatiseres best mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...