Gå til innhold

TEST: Google Home


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fornøyd med mine Home Mini, har en i stua og en på soverom. Styrer lys, lyd og TV, ikke kjøpt for lydkvaliteten sin del, men for å styre andre ting. Lydplanke har innebygget Chromecast så jeg kan høre musikk uten å ha på TV, "spill blablabla på lydplanke" så spiller den fra forhåndsvalgt tjeneste. Vil jeg se musikkvideoer kan jeg si "Spill blablabla på min TV" så starter Chromecast opp TV også. 

Lys styres også med Home Mini, veldig praktisk å komme hjem på kvelden med hendene fulle og bare si "Slå på lys". På soverommet har jeg den mest for å styre lys, samt å kunne høre på en podcast innimellom, noe som ikke krever noe voldsom lydkvalitet.

Har også Google Home, lyden er helt ok på den, men får nok mye bedre BT og WIFI høyttalere som ikke er smarte til den prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nok et eksempel på at AI bare er tull, finnes ikke.

 

Opplever det samme med Siri. Kan si "Skru på lyset 50%" eller "Skru på lyset gult" men du kan ikke si "Skru på lyset gult 50%".

 

"And" fungerer på engelsk, så kommer nok på Norsk også etterhvert (har ikke testet skikkelig på norsk enda selv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tyvene går gode tider i møte nå, trenger bare å stå utenfor døra å rope litt høyt "Hey Google, unlock the door!".

Slipper å bære med seg brekkjern, og annet tungt innbruddsutstyr.

 

Og eller kommer sikkert sommerens neste store radiohit "Hey Google, turn up the volume!" til å bli artig, ute i de tusen hjem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tyvene går gode tider i møte nå, trenger bare å stå utenfor døra å rope litt høyt "Hey Google, unlock the door!".

Slipper å bære med seg brekkjern, og annet tungt innbruddsutstyr.

 

Og eller kommer sikkert sommerens neste store radiohit "Hey Google, turn up the volume!" til å bli artig, ute i de tusen hjem.

 

Krever nok at eier er på wifi. Så du får ta med en repeater :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nok et eksempel på at AI bare er tull, finnes ikke.

 

Opplever det samme med Siri. Kan si "Skru på lyset 50%" eller "Skru på lyset gult" men du kan ikke si "Skru på lyset gult 50%".

 

"And" fungerer på engelsk, så kommer nok på Norsk også etterhvert (har ikke testet skikkelig på norsk enda selv)

Poenget var vel at det ikke er AI, men enkle stemmekommandoer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok et eksempel på at AI bare er tull, finnes ikke.

 

Opplever det samme med Siri. Kan si "Skru på lyset 50%" eller "Skru på lyset gult" men du kan ikke si "Skru på lyset gult 50%".

 

Dette kan Google home gjøre på engelsk om du sier :

 

Turn on the lights 50% and turn the lights yellow.

Lenke til kommentar

Har nå hatt Google Home Mini i et halvt år, og har ikke hatt noen av problemene som blir nevnt i testen.

"Du kan få den til å spille av musikk på kjøkkenet eller i stua eller begge deler, men å «flytte» musikken krever at du skrur av musikken helt, før du igjen ber dem om å spille av i et annet rom."

Hvis den spiller musikk på kjøkkenet, så er det bare å si "Hey Google, play Spotify on *navnet du har gitt*" som er enheten som er i stua.

Har man flere enheter, så er det en smal sak å legge de inn i grupper. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den lar deg ikke styre mobilen, da må du bruke Assistant på telefonen, istedenfor home. Ikke noe big deal, men litt sært at home appen ber meg laste ned assistant, som i grunn skal gjøre samme jobben. Bruker iPhone, og tipper det er samme på Android også, men der ligger den ofte forhåndsinstallert.

 

Men det vi trenger nå er et samarbeid mellom TV produsenter, konsoller og home, slik at home får tilgang til tven, konsollen osv. direkte via nettverket. De løsningene med chromecaster overalt fungerer jo, men det er ikke optimalt. Sjekka akkurat ut hvordan alexa løser det, og vil ikke si det er så imponerende.

 

Også har man jo flere på banen også, bixby bl.a. Hvis produsentene lager en felles bransjestandard så er det plutselig ikke så vanskelig å stemmestyrte Samsung telefonen via home til Sony tven. Deretter ber du Xboxen slå seg på og sette red dead 2 på nedlasting ;)

Lenke til kommentar

Det er bra man kan snakke engelsk og norsk til Google. Men den bør svare tilbake på det språket man snakker til den med og gi engelske nyheter om det er engelsk jeg spør på.

 

Alle som har "home-app" kan teste ut dette uten høytalere på sin mobil. Men man kan få rare resultater.

 

"Sett på Netflix på TV'n på stua"... eh... nei. "Sett på Netflix på Chromcast Ultra Stua"... ahh... nå skjer det noe... den starter opp YouTube på TV hvor den tydeligvis har lyst å spille av Netflix.

 

Her er det store forbedringspotensialer for forenklinger og forstå flere typer kommandoer. Google bør skjønne at jeg med "stua" mener min Samsung som enten har innebygd støtte eller Chromecast å velge mellom.

 

Lys - stue - 30 %

TV - stue - lyd - 70 %

Stue - TV - Lyd - 70 %

Lyd - Stue - TV - 70 %

Lenke til kommentar

Har brukt home mini en god stund på engelsk. Den har hele tiden fungert utmerket og reagerer som regel alltid når jeg ønsker det. Jeg ble imidlertid litt skuffet da den endelig kom på norsk ettersom den er mye dårligere til å både ta imot kommandoer og utføre dem på norsk. Derfor har jeg nå muligheten til å snakke på både norsk og engelsk. Så jeg snakker alltid på engelsk til den, med mindre jeg skal be den om å sette på norsk musikk. Så kan man jo tenke seg at viss det har vært på engelsk i 4 år med vannvittig mange brukere, vil det sikkert ta 12 år før den når samme standard på norsk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...