Gå til innhold

Hvem kan egentlig kalle seg skogfinne?


Anbefalte innlegg

Jeg så et interessant program om en gammel mann som fremdeles hadde mye av finnskogkulturen med seg i hverdagen. I forlengelsen av dette diskuterte mannen min og jeg hvem som egentlig kan kalle seg skogfinne i dag.

 

I Store Norske Leksikon definerers de slik: 

"Betegnelsen skogfinner brukes i dag om etterkommerne av finner som innvandret til Sverige fra slutten av 1500-tallet og videre til det sørøstlige Norge fra 1640-årene."

 

Med denne betegnelsen som bakgrunn blir jo veldig mange skogfinner?  Jeg har direkte aner selv fra Hurdal; som hadde et veldig tidlig miljø med skogfinner, kan jeg da kalle meg skogfinne?  Jeg syns det er veldig pussig på en måte (jeg har heller ikke noe ønske om det, bare for å ha det sagt). Det er jo rimelig utvannet siden dengang. Jeg har oldeforeldre fra Sverige, men kaller meg jo ikke svensk av den grunn. 

 

Uansett, jeg er bare litt nysgjerrig på hva folk tenker. 

Endret av Omicron2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt så er du godt innanfor å bruke skogfinne som identitet om du vil, då du kan vise til ei blodslinje bakover.

 

Men personleg så trur eg at det nok er meir korrekt å kalle deg etterkommar etter skogfinner, då det virker som at det kun er blodslinjen som knytter deg til den folkegruppa, og ikkje kulturen.

(Det er heller ikkje utenkjeleg at at mange av dei genetiske trekka er såpass utvatna at du kanskje heller ikkje ser finsk ut).

Lenke til kommentar

Takk for svar. :) 

 

Du har i grunn samme oppfatning som meg; jeg har genetikken på det rene, men har ingen kulturell tilknytning bortsett fra at jeg syns kulturen er interessant (men altså ikke levende for meg). Finnetrekkene er også borte; jeg vil tro at de som fremdeles ser finske ut mye lettere føler en tilknytning og også lettere holder kulturen levende siden de bokstavelig talt ser restene av den hver dag. Programmet på NRK fikk meg til å tenke; jeg har jo holdt på med slektsforskning lenge, men aldri tenkt at disse finnene i slekta faktisk gjorde at jeg kunne defineres også i dag. Samtidig syns jeg definisjonen blir for vid på en måte; mine finske aner kom på 1600-tallet og kan vel kalles finske på genetisk og kulturelt grunnlag fram til rundt 1800-1850. Fyren på finnskogen levde i tråd med mye av kulturen; at vi begge kan kalles skogfinner blir litt å røve han for identitet (ikke at han bryr seg om det sikkert). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...