Gå til innhold

Vikingkultur


Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan litt om emnet, og/eller som lever etter vikingkulturen?

 

Jeg har lenge blitt tatt litt på senga over det når jeg møter uttrykket "Norsk kultur".

 

Så langt jeg kan se, er det veldig vanskelig å finne ut hva vi faktisk gjør som er "Norsk", annet enn å jobbe og betale skatt til staten, snakke Norsk og følge sosiale normer. Ergo være lovlydige.

 

Har lenge lurt på hva mer som innebærer Norsk kultur, og hvordan jeg kan bli mer Norsk.

 

Vi har jo ikke vært selvstendig i så mange år historisk, kun fra 1814. Så vi har ikke hatt så mye tid på å bli solide sånn sett. Vi har jo en del av Skandinavia. Eide vikinger (burde jeg skrive vikinger med stor V?) hele Skandinavia?

 

Vi kåres jo jevnlig til ett av og ofte det beste landet å bo i i hele verden. Det sier noe. Og jeg lurer på hva dette kommer av? Hvorfor er vi så lovlydige og "flinke"?

 

Én teori jeg har er at folkeslag som bor i kalde og harde strøk over lang tid, blir sterkere og mer avhengig av å følge lover og regler for å overleve over tid. Men så igjen, ofte er det etter litt syn religion som fører til problemer. Man kan jo se på Russland, kaldt og hardt klima, og man kan jo på mange måter si at de er et solid folkeslag, selv om de ikke er så solidariske og demokratiske som den vestlige verden.

 

Vanskelig å utbasunere for mye om det her nå, det jeg ville ha svar på var om vi er i ferd med å miste våre solide vikingrøtter via media-hjernevasking og lignende?

 

Hvis man fjerner krigstoktene til vikingkulturen, så var de jo flinke på mange andre måter. Dette må vel være noe å ta med seg videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en liten rettelse; vi var i union med Sverige frem til 1905, så vår selvstendighet i nyere tid starter fra 1905.

 

Med tanke på at vi er en velferdsstat i dag, så må det sies at før oljeeventyret starter på 70-tallet så var ikke Norge noe rikt land. Det var vel stort sett fiske og jordbruk det gikk i, og noe gruvedrift. Når det gjelder norsk kultur så er sikkert mye inspirert og medbrakt fra andre europeiske land. Vi har vel vokst i takt med økt handel og samarbeid med andre land, og med stadig innflytting av immigranter kommer det kultur på kjøpet.

 

Det som er "ekte" norsk for mange er nok nettopp som du sier vikingene og deres kulturarv. Det er jo mange som har prøvd å bevare kulturarven deres opp igjennom tidene, kanskje spesielt på vestlandet og områder der det har vært stor bosetning av vikinger, og der det ennå finnes spor etter dem. Mange plasser arrangerer vikingfestivaler o.l hvert år. I dag så har jo vikingenes kultur nærmest blitt popkultur, og de gamle sagaene har nådd lerretet og vel så det.

 

Før vikingenes tid var det jo også bosetting i Norge, i hovedsak etter den siste istiden for rundt 10 000 år siden. De første menneskene som kom hit kan nok i dag relateres mest til det samiske folket. Slik sett så er samene de som i dag er mest "norsk".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kilde?

 

Hva om oss i sør stammer fra de første som kom hit, og samene kom etterpå?

Man vet ikke sikkert hvem som kom først. Det er spor etter tidlige bosettinger både i sør og i nord. Tidligere ble det antatt at de første folkene som bosatte seg i Norge kom sørfra, men nye spor kan også tyde på at de kom fra øst. Det var jo egentlig bare en digresjon, men i spørsmålet om hva som er norsk kultur må man også ta hensyn til samene. Og fra gammelt av er det en forskjell på norsk kultur i nord og i sør.

 

Her er en artikkel som berører temaet: https://forskning.no/arkeologi/2014/01/jegerfolk-fra-ost-kom-til-norge-10-000-ar-siden

Endret av Pliscin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet du stiller er, hvis jeg forstår deg rett, er: hva er norsk kultur? Dette blir selvfølgelig utrolig vanskelig hvis norsk kultur defineres som noe som har oppstått og kun foregår innenfor landets grenser. Men med en slik relativistisk innstilling blir det vel kun en håndfull, eksotiske stammer som har noe som kan kalles kultur.

 

Et fint sted å starte, er å se på hvilke livssyn folket vårt har hatt gjennom tidene, og hvilke verdier disse verdsetter. I norsk historie har folk i all hovedsak trodd på enten norrøn mytologi eller kristendommen. Norrøn tro legger stor vekt på blant annet familie, ære, heltedyrking og gjestfrihet. Kristendommen står for ting som nestekjærlighet, monogami og tilgivelse, men også homofobi, sensur og lignende.

 

Ellers så har vi, som du nevner, en god del sosiale normer og tradisjoner som det forventes at vi holder, selvom disse kanskje er i ferd med å bli litt utvannet. Andre ting som kan nærmes er vår enorme tillit til hverandre og staten, hyllest av menneskerettigheter (som når du tenker over det er ganske radikalt, historisk sett) og likeverd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Etter litt diskusjon med forskjellige 'nuts' på facebook, twitter og litt utforskning på nettet youtube og sånt vil jeg si...

At jeg husker bedre mormors historier enn prestens. Begynner å forstå det slik at alt som er 'bortenfor' virkeligheten stort sett er metaforisk slik jeg ser det er Valkyriene oldtidens helter som ønsker deg velkommen hjem til heltenes hall... Æsene er stort sett forskjellige metaforer på hvordan en er heltemodig ja til og med Loke selv om ondskapsfulle vitser og lureri jo ikke ofte fører til noe bra er det jo viktig for dei fleste å ha det litt moro av og til... Alt med måte som enn jo ofte sier.

 

Angående gamle historier og nyere framstillinger forstår jeg kriger, plyndringstokt og slikt omtrent sånn at når vikingene la ut på tokt var det mer for å 'teste' seg mot andre krigere ofte gjort mer når dei støtte på folk som var langt fra deres syn på hva som er rett. Fra det jeg veit om slavisk religion var den en god del mørkere en Vikingenes ofte med selvskading som å plukke ut sine øyner kute av sine hender og slikt selv om gudene var nokså like er det jo ikke akkurat noe som faller i smak for dei fleste selv om Odin jo ga opp sitt øye for visdom... Har ofte hørt spøker om at han vel fant ut at det ikke var så lurt :rofl:  

Vil også trekke frem scenen fra Vikings der dei i nattens mulm og mørke angriper noe som kan mine om en festning og bare finner munker... Nok ikke akkurat det dei forventet. Og alle skattene ikke løye dei blei grådige...

 

Angående samer var/er dei enn slags Slavisk light religion som stort sett ser ut som om dei blei tolerert under vikingene...

-Bare mine foreløpige tanker om temaet som jeg kan sette i ord uten å rote meg helt bort....Forhåpentligvis. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter litt diskusjon med forskjellige 'nuts' på facebook, twitter og litt utforskning på nettet youtube og sånt vil jeg si...

At jeg husker bedre mormors historier enn prestens. Begynner å forstå det slik at alt som er 'bortenfor' virkeligheten stort sett er metaforisk slik jeg ser det er Valkyriene oldtidens helter som ønsker deg velkommen hjem til heltenes hall... Æsene er stort sett forskjellige metaforer på hvordan en er heltemodig ja til og med Loke selv om ondskapsfulle vitser og lureri jo ikke ofte fører til noe bra er det jo viktig for dei fleste å ha det litt moro av og til... Alt med måte som enn jo ofte sier.

 

Angående gamle historier og nyere framstillinger forstår jeg kriger, plyndringstokt og slikt omtrent sånn at når vikingene la ut på tokt var det mer for å 'teste' seg mot andre krigere ofte gjort mer når dei støtte på folk som var langt fra deres syn på hva som er rett. Fra det jeg veit om slavisk religion var den en god del mørkere en Vikingenes ofte med selvskading som å plukke ut sine øyner kute av sine hender og slikt selv om gudene var nokså like er det jo ikke akkurat noe som faller i smak for dei fleste selv om Odin jo ga opp sitt øye for visdom... Har ofte hørt spøker om at han vel fant ut at det ikke var så lurt :rofl:  

Vil også trekke frem scenen fra Vikings der dei i nattens mulm og mørke angriper noe som kan mine om en festning og bare finner munker... Nok ikke akkurat det dei forventet. Og alle skattene ikke løye dei blei grådige...

 

Angående samer var/er dei enn slags Slavisk light religion som stort sett ser ut som om dei blei tolerert under vikingene...

-Bare mine foreløpige tanker om temaet som jeg kan sette i ord uten å rote meg helt bort....Forhåpentlivis. :)

Wtf did I just read?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norsk kultur er hovedaklig basert på Kristendommen og lokal tradisjon. En slik utvikling er f.eks annerledes i et land som Italia som har hatt en annen lokal kultur, selv om Norsk kultur og Italiensk kultur har mye til felles gjennom den felles Kristne kulturarven.

 

Ser man på ikke Kristne land har disse en ganske stor kulturforskjell fra Norge. Ta f.eks Asiatiske land, arabiske land, afrikanske land.

 

Det sitter nok ganske lite igjen av vikingkulturen i Norge. Men, skal man først snakke om kulturelle forskjeller, så vil jo alle påstå at Norge, Danmark og Sverige har rimelig lik kultur, selv om Nordmenn, Svensker og Dansker vil være klar over relativt store kulturforskjeller.

 

Norge har derfor en særkultur, som også andre land har, men vi deler også kultur med andre land, og våre nærmeste land er landene vi har mest til felles med kulturmessig sett. Så skal man heller ikke glemme innflytelsen til den kulturelle imperialismen fra USA som jo har påvirket kulturen i de aller fleste Europeiske land. Men USA kommer jo også fra den felles Kristne kulturarven, så vi har jo også mye til felles med USA, selv om den lokale kulturdelen er ganske forskjellig, så har denne blitt påvirket av USA sin kulturelle imperialisme.

 

Men å si at vi ikke har noe Norsk kultur er ren dumhet basert på ignoranse og mangel på forståelse for selv sitt eget lands kultur. Eller rett og slett mangel på forståelse for andre kulturer som gjør at man ikke har et sammenlikningsgrunnlag.

 

Norge er i aller høyeste grad en kultur basert på den felles kristne kulturarven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

 

Én teori jeg har er at folkeslag som bor i kalde og harde strøk over lang tid, blir sterkere og mer avhengig av å følge lover og regler for å overleve over tid. Men så igjen, ofte er det etter litt syn religion som fører til problemer. Man kan jo se på Russland, kaldt og hardt klima, og man kan jo på mange måter si at de er et solid folkeslag, selv om de ikke er så solidariske og demokratiske som den vestlige verden.

 

Vanskelig å utbasunere for mye om det her nå, det jeg ville ha svar på var om vi er i ferd med å miste våre solide vikingrøtter via media-hjernevasking og lignende?

 

Hvis man fjerner krigstoktene til vikingkulturen, så var de jo flinke på mange andre måter. Dette må vel være noe å ta med seg videre?

 

Okei trådstarter, her var det veldig mange spørsmål, som i grunn er så kompliserte at det må skrive en hel bok for å svare skikkelig på det. Jeg skal se om jeg kan gi deg noen raske pekepinner.

 

Først, æsatru, er en gjeng med folk som liker vikingekultur og har noen ritualer inspirert av dette. Det er ikke hva vikingene drev med, dette skal du være veldig glad for. Vikinger drev med menneskeofring, de gjorde ganske mye av det. Rollo, eller Rolf av Normandie, skal ha ofret 100 fanger til Odin, før han donerte penger til den katolske kirken. Han ønsket å helgardere seg for frelse. Ibn Fadhlan er muslimsk objektiv historikker, med beretninger i fra selve vikingetiden, han beskriver et ganske så brutalt offer som involverer voldtekt, sakte kvelning, avsluttet av spidding. Denne ofringen er til Odin, det er også en måte å drepe på som dukker opp i alle kulturer, blandt annet som korsfesting, fordi at å drepe folk med å nekte dem pust, for å så spidde dem rett før dem dør, er en veldig enkel og billig måte å påføre mest mulig lidelse, en trenger bare noen menn, tau og kniv.

 

Dagens norske kultur springer ut av svartedøden, naturen og nasjonalromantikken. Norges kulturelle garde døde ut under svartedøden. Men da Norge startet å få nye kulturelle aktører, som utdannet seg i København, så ble Norge særeget igjen. Fordi Danmark og Norge ser veldig forskjellige ut, Danmark er flatt og Norge har fjell. En forveksler ikke Norge med Danmark, så om en er i fra Norge så er en åpenbart ikke Dansk. Slike ideer om identiteten til en nasjon blir veldig populært på grunn av kulturstrømninger fra Tyske filosofer, det er en rekke land som ønsker å samle seg rundt nasjonsbygging, blant annet Italia.

 

Så blir Norge dratt inn i Napoleonskrigene, med Danmark. Napoleon og Danmark taper og må gi fra seg Norge til Sverige. Men nå har alle mennene i Norge sloss mot Sverige sammen med Danmark, så det er veldig dårlig stemning. Norge støtter derfor opp under politikk og kultur som styrker Norges identitet og går mot selvstendighet. Og arbeidet i fra denne perioden er veldig typisk norsk. Teksten Luren, i fra denne epoken, er så klisjé at den i dag kan leses som et kåseri. men den var veldig fresh når den kom ut. Her vil du også finne interessen for vikingen, en fasinasjon som gjør at folk går vekk fra å snakke dansk og ønsker eget skriftspråk. Ja, Knut Knutsen og Ivar Aasens forgjenger vil til og med tilbake til norrøn islandsk, fordi han var arkeolog.

 

Vi har også to kristne strømninger. En som kommer i år 1000, når Norge blir katolsk. den andre treffer ca. 1500 når Danmark-Norge blir protestantisk. Den første skyldes at vikingene ville vekk i fra de blodige ritualene og makten presteklassen holdt over folk, gjennom overtro. Høvdingene hadde ansvar for blotene, dermed ofringene, dette var en makt de sikkert visste å bruke til sin fordel. Det var også motstand for å miste sin kulturelle identitet, selv den dag i dag sier vi "Jeg er ikke så veldig kristen, men jeg går i kirken når det er jul" som er en typisk blasfemisk vikinge fornærmelse. Jul er vikingeblotet, det største og viktigste. Katolikkene feirer ikke jul, men Kristi-messe. Det en sier er: Jeg går i kirka fordi du tvinger meg, men hvor sjelen står har du ingen makt over. Den andre kristne strømningen er et resultat av boktrykker kunsten som oppstår i Tyskland 1450, som leder til at bibelen og særlig hva Jesus sier blir oversatt så folk forstår det. I dag ser mange på Jesus som en typisk naiv god helt, litt som en dårlig skrevet Superman. Dette er fullstendig feil, Jesus kommer med meget dristige uttalelser som truer herskere. Han vasker føttene til sine disipler fordi lederen skal være sine følgere slave. Til skriftlære forteller han en historie som konkluderer med at mange prostituerte, bomser og stakkarslige vil komme til å stå foran prester, politikkere og adelsfolk i køen til himmelens kongerike. Dette gjør at Martin Luther kan skille kristendom i fra pavemakten med bibelen i hånd, og folk vet at det er sant fordi de har lest det.

 

Jeg tror vi har veldig godt av å være klar over dette. Det er helt sentralt for å være norsk å våre ombord med disse ideene som oppstår og er fundamentet vi står på. Kristendommen er kanskje viktigst nå, fordi den blir så undervurdert. De vil først undervurdere det, så vil de fjerne det, så vil de bruke at det er borte til å demotivere fra deg fordelene du hadde. Hvorfor? Fordi maktkåte folk eksisterer, resten ordner seg selv. Kaos er "default mode" og våre ideologiske reisverk som fungerer, holder det nogenlunde under kontroll. Hadde maktkåte gerninger kunnet herje fritt ville de gjort det, så det er bare å forvente at de vil ta i fra deg alt som gjør deg sterk i identiteten, særlig nasjonalfølelsen. Det er jo tross alt dem du har rundt deg som du må samarbeide med om du skal få has på disse jævlene, så jo fjernere vi er fra hverandre, jo bedre er det.

 

Et triks er å si at nasjonalfølelse er noe negativt som skiller oss. Men reiser du litt rundt så vil du se at du går godt overens med patrioter, fordi du forstår patriotisme. Du forstår religiøse folks opplevelser om du har egne religiøse opplevelser, om det så er noe du har fått fra DMT eller drømmer, uforklarlige hendelser osv. Jeg ser ateister forsøke å hamle opp med fanatiske muslimer, dem gjør ofte en dårlig jobb, fordi de greier ikke å sette seg inn i hvordan dem tenker. I værste fall blir de naive hjelpere, som er de første idiotene som får kjenne på galskapens vrede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så må vell strengt tatt rase dras inn i bildet. Vi bor tross alt på den nordlige delen. Sol gjør deg mørk i huden, det er ikke noe en har så mye av her i Norge, så vi har blitt lys i huden. Utseendet til en nordmann er ikke noe som ble til av ren tilfeldighet, det er et resultat av naturen. Men det er en av mange faktorer, har en ikke dette kan en alltids legge mer vekt på andre områder.

 

Jeg tror det beste vi kan ta med oss i fra vikingentiden er styrken og åpenheten til det spirituelle.

 

Om en ser litt på håndverker fra denne perioden, så er det faktisk veldig imponerende, spesielt med tanke på at de måtte lage verktøyene sine selv. De var nyttige folk, en måtte kunne bidra med noe. De fant opp en måte å lage stål, de laget veldig brukervennelige og smarte skip. Samtidig var de veldig i kontakt med sin menneskelige trang til å tro. Seersken som ble funnet på Fyrkatt hadde bulmuefrø, som trolig ble brukt for å sette seg selv i en rus hvor hun kunne oppleve å kommunisere med ånder. Samene brukte fluesopp hos sine shamaner, vi vet vikingene hadde mye med dem å gjøre, jeg mener Harald Hårfagre var gift med Snøfrid som var samisk. Vi vet at de hadde mye bytte, de byttet trolig til seg rododendron honning og soma i Tyrkia. Fleinsoppen vokste godt i Norge, vi har statuer av diverse guder som er laget for å ligne på fleinsopp. Samt var katolikkene meget glad i Fleinsopp, du finner bilde av flere arter i glassmalerier i fra tidlig kristne bygg i Europa. Så de søkte slike opplevelser. Jeg ville kanskje tatt dette mer på alvor, selvfølgelig ikke gjøre noe ulovlig, men i allefall ikke falle på ateisme fordi jeg ikke takler å innarbeide min religiøse trang til noe nyttig for meg. Jeg tror det er et veldig stort utappet potensiale der for mange hedninger her i Norge. Rett og slett mye åndelig feighet nå om dagen.

 

Og dette skaper helere mennesker.

Endret av Fasiten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først, æsatru, er en gjeng med folk som liker vikingekultur og har noen ritualer inspirert av dette. Det er ikke hva vikingene drev med, dette skal du være veldig glad for. Vikinger drev med menneskeofring, de gjorde ganske mye av det. Rollo, eller Rolf av Normandie, skal ha ofret 100 fanger til Odin, før han donerte penger til den katolske kirken. Han ønsket å helgardere seg for frelse. Ibn Fadhlan er muslimsk objektiv historikker, med beretninger i fra selve vikingetiden, han beskriver et ganske så brutalt offer som involverer voldtekt, sakte kvelning, avsluttet av spidding. Denne ofringen er til Odin, det er også en måte å drepe på som dukker opp i alle kulturer, blandt annet som korsfesting, fordi at å drepe folk med å nekte dem pust, for å så spidde dem rett før dem dør, er en veldig enkel og billig måte å påføre mest mulig lidelse, en trenger bare noen menn, tau og kniv.

Vi skal altså basere hele vår oppfatning av vikingkultur på krig og politiske hendelser helt på tampen av vikingtiden da de norrøne gudene var blitt mistenkelig lik figurene fra kristendommen?

Lenke til kommentar

Vi skal altså basere hele vår oppfatning av vikingkultur på krig og politiske hendelser helt på tampen av vikingtiden da de norrøne gudene var blitt mistenkelig lik figurene fra kristendommen?

 

Ro ned litt på den spissformuleringen. Det er bare flaut å se ut som Kathy Griffin i sitt intervju med Jordan Peterson, da hun liret av seg den udødelige hjernedøde kommentaren "So what you're saying is... that we should base our societies along the lines of the lobster". Men greit nok, jeg skal prøve å besvare etter beste evne, bare husk at om jeg hadde verdens beste tips så ville jeg tatt betalt for det.

 

Jeg anbefaler Jack Crawford sin youtube kanal om norrønt språk og vikingekultur. Det er en god plass å starte for å nøste sammen oppfatningen om vikinger fra. Jeg anbefaler å lese primærkilder som jeg har henvist til i Ibn Fadlan og også det vi har av Codex Regius. Kanskje, om en har mulighet til å gjøre det lovlig, på en trygg måte, søke den åndelige sjamaniske opplevelsen vikinger ruset seg for å få.

 

Trådstarter sitt spørsmål er om vår oppfatning av vikinger, den kommer i fra nasjonalromantikken, det er ikke et resultat av gjenlevinger fra 750-1100, men en renesanse. Norges kulturelle elite ble ruinert av svartedøden. En kan faktisk argumentere på at Ibn Fadlan er den beste kilden vi har om vikingene, da han faktisk var der og er kjent for å objektivt skildre det han ser.

 

Det skal også nevnes at vikingenes overgang til kristendommen i år 1000 langt i fra var noe som skjedde over natten. Folk gjorde det samme som før, men brukte en ny teologi til å rettferdiggjøre sine vaner. I Njåls saga ser du mange tilfeller av dette. Blodhevn som nå var forbudt, skjedde hele tiden, men det var ok fordi, som en blind mann sa "Gud gav meg synet tilbake, så jeg skulle få lov å hevne meg".

 

Trådstarter uttrykte også en bekymring over at vi skulle miste tilknytningen til vikingene på grunn av media. Mitt forslag er å ta vare på fundamentet som ligger i nasjonalromantikken, fordi det er zeitgeisten for at vikingene har noe å si for oss i dag. Nasjonalromantikken er faktisk ydmyk, fordi den forstår at vi er ikke gode nok til å overleve uten det som forener oss.

 

Stoltheten vår, at det er typisk norsk å være god, er hva som trekker oss ned i dragsuget av å forsøke å frelse folk som er helt oppslukt av å gjøre det som virker mot sin hensikt. Det er ikke direkte knyttet til multikultur, men det er i cocktailen. Multikulturen er veldig stolt og hoven, det er et aspekt ved handel mellom nasjoner som har blitt blåst helt ut av proporsjon, fordi eliten har mistet kontakt med folket de tjener. Mye av eliten i dag, ser ikke på seg selv som tjenere, men herskere.

 

Vi har mistet vår kontakt med det guddommelige som vikingen søkte på sin måte, de hadde sin mytologi, men byttet til kristendommen fordi den var bedre. Det handler ikke om Odin eller Jehova, vi er ute etter essensen av det vi forsøker å sette ord på med disse representasjonene. Fordi da blir vi oss selv, ublindet av egoet. Da ser vi gjennom det vi kaller Guds vilje, finner løsninger og løser problemet. Det er dette som er den gyldne honningkrukka i all religion, ikke om du sier Odin i stedet for Gud. Det er også en videre raffinering av vikingenes forsøk på å forstå det åndelige.

 

Altså, om du søker en allmektig, barmhjertig Gud, som faktisk vil ditt beste. For noe annen Gud er jo ikke særlig å skryte av.

Endret av Fasiten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ro ned litt på den spissformuleringen. Det er bare flaut å se ut som Kathy Griffin i sitt intervju med Jordan Peterson, da hun liret av seg den udødelige hjernedøde kommentaren "So what you're saying is... that we should base our societies along the lines of the lobster". Men greit nok, jeg skal prøve å besvare etter beste evne, bare husk at om jeg hadde verdens beste tips så ville jeg tatt betalt for det.

Jeg synes slettes ikke at jeg har spissformulert meg. Det finnes ikke noen fasit på hva som er "ekte" vikingkultur i verken tid eller sted, men det er ganske åpenbart hva for slags bilde du forsøker å male av den. Heldigvis er de fleste av oss oppegående nok til å forstå at en henrettelse av 100 fanger ikke er for å blidgjøre guder siden det på ingen måte er et offer. Skal noe være et offer må offeret være av verdi for den som gjør offeret, ellers er det intet offer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...