Gå til innhold

Asus Prime X299-A


kocmoc

Anbefalte innlegg

Hvis noen har kjennskap til dette kortet..

Som jeg skjønner så er det plass til to stk M.2 disker, en vertikalt og en horisontalt.

Den jeg har satt i er på 256GB og er satt i den vertikale sloten. Er det hipp som happ hvem av disse slotene systemdisken er satt i? Og kan jeg bruke begge slotene samtidig? (vurderer om jeg skal kjøpe en ekstra M.2 disk) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig forskjellen på disse to slotene?

 

1 x M.2 x4 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)
1 x M.2 x4 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)

 

Og i forhold til ram. Supported ram er oppgitt til å være:

 

Intel® Core™ X-series Processors (6-core above)

8 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 4000(O.C.)/3600(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory 

 

Da jeg bygde pcen i fjor kjøpte jeg 32GB DDR4 3000Mhz ram. Hva er egentlig grunnen til at ikke 3000Mhz står oppgitt som støttet ram? Vil det ha noe å si ytelsesmessig at jeg bruker 3000Mhz og ikke en av de som står oppgitt som støttet ram?

Lenke til kommentar

1 x M.2 x4 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode), betyr at denne porten kan kjøre M.2 disken din i SATA mode, altså kjøre den som en SATA disk, da blir mest sannsynelig SATA port 1 koblet ut automatisk, så denne blir brukt til M.2 disken isteden, dette gjøre ofte hvis man har CPU med lite PCI-E lanes (7800x\7820xCPUer)

 

Hva annet har du plugget i som bruker PCI-E lanes?

 

når det gjelder ram spørsmålet; så står det at hovedkortet støtter opp til 4000Mhz, så da betyr det "egentlig" at du skal kunne kjøre all ram som støtter opptil 4000mhz, så 3000mhz ram skal i teorien kjøre fint med XMP aktivert.

 

EDIT: det er ikke hipp som happ hvilken du setter M.2 i, setter du den i porten som kjører SATA, så får du mye tregere hastigheter

Endret av kla3torsk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...