Gå til innhold

GUIDE: Google Home Slik kommer du i gang med Google Home


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har et stereoanlegg med reciver og egne høyttalere. Klarer denne smarte assistenten å snurre i gang dette? Helt sikkert ikke. Kan jeg si hei Google, skru på Tv'n? Eventuelt "skru på Tv Norge". Hvis det ikke går an å bruke denne såkalt smarte greia til enkle ting, så er den helt bortkastet for min del. Jeg sitter på telefonen rett som det er, og da kan jeg sjekke været og lese nyheter der. Og for folk med familie med barn, så blir det jo gjerne litt støy i heimen... Må jeg da be alle om å være stille før jeg gir Google en kommando? Har ikke troa på at disse assistentene kommer til å slå an!

Lenke til kommentar

Hvis du har et stereoanlegg med reciver og egne høyttalere. Klarer denne smarte assistenten å snurre i gang dette? Helt sikkert ikke. Kan jeg si hei Google, skru på Tv'n? Eventuelt "skru på Tv Norge". Hvis det ikke går an å bruke denne såkalt smarte greia til enkle ting, så er den helt bortkastet for min del. Jeg sitter på telefonen rett som det er, og da kan jeg sjekke været og lese nyheter der. Og for folk med familie med barn, så blir det jo gjerne litt støy i heimen... Må jeg da be alle om å være stille før jeg gir Google en kommando? Har ikke troa på at disse assistentene kommer til å slå an!

 

 

Skru på stereoanlegg med receiver og egne høyttalere? - Jepp!

Skru på TVen? - Ja!

Bytte kanal til TV Norge - Jess!

Må jeg be resten av huset være stille når jeg gir Google kommandoer? - Noop!

 

 

Slike enkle ting du spør om i posten din er jo nettopp det de fleste bruker Google Home til.

 

Dumt du ikke har troen. Om noen år kommer du til å være like akterutseilt som de fleste 90-åringer i dagens teknologi-verden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hvis du har et stereoanlegg med reciver og egne høyttalere. Klarer denne smarte assistenten å snurre i gang dette? Helt sikkert ikke. Kan jeg si hei Google, skru på Tv'n? Eventuelt "skru på Tv Norge". Hvis det ikke går an å bruke denne såkalt smarte greia til enkle ting, så er den helt bortkastet for min del. Jeg sitter på telefonen rett som det er, og da kan jeg sjekke været og lese nyheter der. Og for folk med familie med barn, så blir det jo gjerne litt støy i heimen... Må jeg da be alle om å være stille før jeg gir Google en kommando? Har ikke troa på at disse assistentene kommer til å slå an!

 

 

Skru på stereoanlegg med receiver og egne høyttalere? - Jepp!

Skru på TVen? - Ja!

Bytte kanal til TV Norge - Jess!

Må jeg be resten av huset være stille når jeg gir Google kommandoer? - Noop!

 

 

Slike enkle ting du spør om i posten din er jo nettopp det de fleste bruker Google Home til.

 

Dumt du ikke har troen. Om noen år kommer du til å være like akterutseilt som de fleste 90-åringer i dagens teknologi-verden.

Hvordan kommuniserer Google home med Tv'n og reciver'n? Jeg har en CAM i Tv'n og ingen tuner som kan "starte" Tv'n.. Jeg er for alt som har med teknologi å gjøre, og grunnen til at jeg ikke har trua akkurat nå, er at det er veldig lite info om hvordan man kobler sammen denne "suppa" for å få det til å funke. Kom gjerne med svar/eksempler på hvordan jeg kan sette opp dette, så blir jeg fort omvendt :) Jeg har en smartkontakt i garasjen med app som jeg bruker til motorvarmer. Kan denne uten videre startes og stoppes av Google home?

Lenke til kommentar

"visse ting bør du være klar over før du går i gang"

 

Overpriset plast-monohøytaler som spionerer på meg. Njjjaaaaaaaei.

 

Hvorfor er du så opphengt i at det er en monohøytaler? Det har vel aldri vært meningen at den skal erstatte eksisterende anlegg? Man trenger heller ikke å bruke den som en høyttaler heller, men brukes for å starte musikken på det anlegget du allerede har

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du har et stereoanlegg med reciver og egne høyttalere. Klarer denne smarte assistenten å snurre i gang dette? Helt sikkert ikke. Kan jeg si hei Google, skru på Tv'n? Eventuelt "skru på Tv Norge". Hvis det ikke går an å bruke denne såkalt smarte greia til enkle ting, så er den helt bortkastet for min del. Jeg sitter på telefonen rett som det er, og da kan jeg sjekke været og lese nyheter der. Og for folk med familie med barn, så blir det jo gjerne litt støy i heimen... Må jeg da be alle om å være stille før jeg gir Google en kommando? Har ikke troa på at disse assistentene kommer til å slå an!

 

 

Skru på stereoanlegg med receiver og egne høyttalere? - Jepp!

Skru på TVen? - Ja!

Bytte kanal til TV Norge - Jess!

Må jeg be resten av huset være stille når jeg gir Google kommandoer? - Noop!

 

 

Slike enkle ting du spør om i posten din er jo nettopp det de fleste bruker Google Home til.

 

Dumt du ikke har troen. Om noen år kommer du til å være like akterutseilt som de fleste 90-åringer i dagens teknologi-verden.

Hvordan kommuniserer Google home med Tv'n og reciver'n? Jeg har en CAM i Tv'n og ingen tuner som kan "starte" Tv'n.. Jeg er for alt som har med teknologi å gjøre, og grunnen til at jeg ikke har trua akkurat nå, er at det er veldig lite info om hvordan man kobler sammen denne "suppa" for å få det til å funke. Kom gjerne med svar/eksempler på hvordan jeg kan sette opp dette, så blir jeg fort omvendt :) Jeg har en smartkontakt i garasjen med app som jeg bruker til motorvarmer. Kan denne uten videre startes og stoppes av Google home?

Har du en chromecast i tv'en, kan den slå på tv

Har du en chromecast i reciver'n, starter den reciver'n

Har du en Harmony hub, skifter den kanal for deg

Smartkontakten i garasjen din er jeg noe usikker på. Dette pga hvilken Smartkontakt du har. Goggle kan styre flere slike, men må være en de støtter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 



Hvis du har et stereoanlegg med reciver og egne høyttalere. Klarer denne smarte assistenten å snurre i gang dette?
 
 

Hvordan kommuniserer Google home med Tv'n og reciver'n? Jeg har en CAM i Tv'n og ingen tuner som kan "starte" Tv'n.. Jeg er for alt som har med teknologi å gjøre, og grunnen til at jeg ikke har trua akkurat nå, er at det er veldig lite info om hvordan man kobler sammen denne "suppa" for å få det til å funke. Kom gjerne med svar/eksempler på hvordan jeg kan sette opp dette, så blir jeg fort omvendt :) Jeg har en smartkontakt i garasjen med app som jeg bruker til motorvarmer. Kan denne uten videre startes og stoppes av Google home?

Google Home kan styre Logitech Harmony hub, så hvis du har en fjernkontroll med dette kan du få til å styre anlegget med Home. Harmony støtter vel ikke norsk foreløpig, så du må nok snakke engelsk.
Vet ikke med smartkontakt, men det kan hende du kan få til noe med IFTTT (ifttt.com). Endret av jornhd
Lenke til kommentar

Den styrer også ikea smartlys, man kan også gi navn til lysene og si for eksempel: slå på hems.

 

Så kan man også dimme lys gjennom tale! Samt man kan si: sett volum til 50 (prosent), så setter den sitt eget volum.

 

Det fins mye man kan gjøre, den kan også spille av google play music, kan styre diverse ting som recievere osv som støttes.

 

Jeg har ikke prøvd å koble den til home-assistant enda, men det er mye man kan koble til google home.

 

Jeg var en av de tidlige testerne for Google, så jeg testet home mini med norsk tale før den ble lansert (hadde den da tilsendt og testet, så fylte jeg ut en survey).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kommuniserer Google home med Tv'n og reciver'n? Jeg har en CAM i Tv'n og ingen tuner som kan "starte" Tv'n.. Jeg er for alt som har med teknologi å gjøre, og grunnen til at jeg ikke har trua akkurat nå, er at det er veldig lite info om hvordan man kobler sammen denne "suppa" for å få det til å funke. Kom gjerne med svar/eksempler på hvordan jeg kan sette opp dette, så blir jeg fort omvendt :) Jeg har en smartkontakt i garasjen med app som jeg bruker til motorvarmer. Kan denne uten videre startes og stoppes av Google home?

 

 

Angående smartkontakten så antar jeg det er en vanlig smartplug som kommuniserer via Wifi. Da har den mest sannsynlig støtte for Google Home også.

 

Alle de andre spørsmålene har andre allerede svart på.

Endret av El Matador
Lenke til kommentar

 

Hvis du har et stereoanlegg med reciver og egne høyttalere. Klarer denne smarte assistenten å snurre i gang dette? Helt sikkert ikke. Kan jeg si hei Google, skru på Tv'n? Eventuelt "skru på Tv Norge". Hvis det ikke går an å bruke denne såkalt smarte greia til enkle ting, så er den helt bortkastet for min del. Jeg sitter på telefonen rett som det er, og da kan jeg sjekke været og lese nyheter der. Og for folk med familie med barn, så blir det jo gjerne litt støy i heimen... Må jeg da be alle om å være stille før jeg gir Google en kommando? Har ikke troa på at disse assistentene kommer til å slå an!

 

 

Skru på stereoanlegg med receiver og egne høyttalere? - Jepp!

Skru på TVen? - Ja!

Bytte kanal til TV Norge - Jess!

Må jeg be resten av huset være stille når jeg gir Google kommandoer? - Noop!

 

 

Slike enkle ting du spør om i posten din er jo nettopp det de fleste bruker Google Home til.

 

Dumt du ikke har troen. Om noen år kommer du til å være like akterutseilt som de fleste 90-åringer i dagens teknologi-verden.

Angående "Bytte kanal til TV Norge - Jess!" så er dette noe jeg sliter med å få til. Vi har Riks TV og Smartbox II som betyr at vi ikke kan styre den med Harmony Hub ettersom den ikke kan sende RF signaler som er det Smartbox II mottar fra fjernkontrollen sin. Jeg har også prøvd med en hub fra Kina som heter Broadlink RM Pro+ som støtter RF på 433MHz, men det ser ikke ut som fjernkontrollen til Smartbox II kjører på denne frekvensen.

 

Smartbox II kan styres via Riks TV appen på Android og IOS, som betyr at det er håp om å få styrt dekoderen på en annen måte enn via RF. Så hvis det er noen der ute som vet hvordan man kan finne kodestrengen som blir sendt når man trykker på en knapp på fjernkontrollen via appen, for så å kunne sende denne koden via en metode i f.eks. IFTTT, så hadde jeg blitt kjempeglad.

Lenke til kommentar

Selve tilkoblingen og det å få den igang er nå en ting, men innen jeg får byttet alle lyspærer og skaffet meg allverdens hubb og caster, tar det nok noen lapper eller noen år, før jeg har så smart hjem at dette i det hele tatt er interessant. Men veldig moro med app som styrer vaskemaskin. Tror jeg foretrekker apper på telefon. Digitalhusmor

Lenke til kommentar

Skru på stereoanlegg med receiver og egne høyttalere? - Jepp!

Skru på TVen? - Ja!

Bytte kanal til TV Norge - Jess!

Må jeg be resten av huset være stille når jeg gir Google kommandoer? - Noop!

 

 

Slike enkle ting du spør om i posten din er jo nettopp det de fleste bruker Google Home til.

 

Dumt du ikke har troen. Om noen år kommer du til å være like akterutseilt som de fleste 90-åringer i dagens teknologi-verden.

 

Tror ikke noen rundt 30-40 i dag klarer å være like akterutseilt i teknologi som dagens 80åringer. Å ikke ha troen på visse duppeditter som dukker opp er høyst relevant. Og hvor går grensen? Må man ha Smartklokke, pulsklokke og talestyrt smarthjem for å ikke være akterutseilt?

Vil komme en tid når dette er så polert at eg vil vurdere det, og når leiligheten blir om til et hus så eg kan lett stemmestyre diverse etasjer. Men mulig eg ville likt å styre det via nettbrett i stedet

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om noen år er ikke jeg 90 år! Jeg er langt over gjennomsnittet interessert i ny teknologi. Men personlig, må jeg syntes at det gjør hverdagen min enklere, før jeg gidder å bruke tid å penger på noe som er så enkelt fra før. Hvis jeg må kjøpe chromcast til reciver en bare for at den skal starte,(som noen i tråden her har sagt) så syntes jeg det er kostbart å tungvint. Og hvis jeg vil høre litt forskjellig musikk, så sitter jeg gjerne å blar i spillelister på Spotify, og da sitter jeg allerede med telefonen i hånda. Kunne like gjerne styrt alt med den. Å starte kaffetrakter o.l med stemmen er da ikke noe enklere enn å trykke inn knappen når du allikevel må fylle vann og kaffe i trakterer. Og når jeg sitter å svitsjer mellom kanaler med fjernkontrollen for å finne noe jeg vil se på, så vil jeg vel påstå at det er enklere enn å sitte å si f.eks "opp" "ned" nei "tilbake" høyere lyd, lavere lyd. Osv..

Og når jeg kommer hjem så går jeg forbi lysbryteren. Tar meg 0.,2 sek å skru på. Mens jeg må si "Hei Google, skru på lyset i gangen" med smart home. Ser ikke at det skal gjøre ting noe enklere. Jeg har en smartkontakt i garasjen jeg starter og stopper med en app på telefonen, eller stiller inn når kontakten skal slå inn. Dette er noe som jeg faktisk har bruk for, og som gjør ting enklere for meg.

 

 

Jeg tror at smarte hus er greit hvis det bygges nytt. Med alt integrert. Men å kjøpe på masse duppedingser som koster skjorta, for å skru på Tv og lys for meg, blir nesten for dumt.

Endret av Rudalhei
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om noen år er ikke jeg 90 år! Jeg er langt over gjennomsnittet interessert i ny teknologi. Men personlig, må jeg syntes at det gjør hverdagen min enklere, før jeg gidder å bruke tid å penger på noe som er så enkelt fra før. Hvis jeg må kjøpe chromcast til reciver en bare for at den skal starte,(som noen i tråden her har sagt) så syntes jeg det er kostbart å tungvint. Og hvis jeg vil høre litt forskjellig musikk, så sitter jeg gjerne å blar i spillelister på Spotify, og da sitter jeg allerede med telefonen i hånda. Kunne like gjerne styrt alt med den. Å starte kaffetrakter o.l med stemmen er da ikke noe enklere enn å trykke inn knappen når du allikevel må fylle vann og kaffe i trakterer. Og når jeg sitter å svitsjer mellom kanaler med fjernkontrollen for å finne noe jeg vil se på, så vil jeg vel påstå at det er enklere enn å sitte å si f.eks "opp" "ned" nei "tilbake" høyere lyd, lavere lyd. Osv..

Og når jeg kommer hjem så går jeg forbi lysbryteren. Tar meg 0.,2 sek å skru på. Mens jeg må si "Hei Google, skru på lyset i gangen" med smart home. Ser ikke at det skal gjøre ting noe enklere. Jeg har en smartkontakt i garasjen jeg starter og stopper med en app på telefonen, eller stiller inn når kontakten skal slå inn. Dette er noe som jeg faktisk har bruk for, og som gjør ting enklere for meg.

 

 

Jeg tror at smarte hus er greit hvis det bygges nytt. Med alt integrert. Men å kjøpe på masse duppedingser som koster skjorta, for å skru på Tv og lys for meg, blir nesten for dumt.

 

 

At du har utstyr som er så gammelt at det ikke er smart er ikke Google sin feil. Da faller alle argumentene dine om at dette ikke kommer til å slå an i grus.

 

Til lyset ditt i gangen så trenger du vitterlig ikke erstatte veggbryteren med noe annet. Veggbryter kan du fremdeles ha for å skru på lyset når du kommer hjem, men en bevegelsessensor er jo enda enklere. Stemmestyring kan man ha som ett supplement, ikke som en erstatning. Det er litt dumt at du latterliggjør noe når du ikke har peiling på hva du snakker om i det hele tatt.

 

Angående fjernkontroll så er jeg helt enig med deg. Foretrekker også fjernkontrollen (eller mobilen) når jeg browser Spotify, Netflix eller kanallista til Get. Enkelte ganger om jeg driver på med noe eller ikke helt vet hva jeg vil høre på synes jeg det er veldig greit å bare si "Hey Google, spill det nyeste albumet til Paul Kalkbrenner". Men jeg kunne aldri i verden tenkt meg å erstatte denne biten med kun stemmestyring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...