Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye er "noen få timer" ?


Grisbon

Anbefalte innlegg

Hei. Leide for en tid siden en graveentreprenør for å gjøre en jobb. Han lovte at prisen skulle bli langt under 40.000,- som var vårt max-budsjett. Underveis spurte han om han ikke skulle gjøre en tilleggsjobb samtidig. Jeg takket nei, da jeg ikke hadde behov eller økonomi til det. Senere når jeg var på ferie spurte han på nytt på SMS om han ikke skulle gjøre denne tilleggsjobben. Det tar bare "noen få timer" sa han da...  Jeg aksepterte dette på SMS, siden det var bare "noen få timer". 

 

Når fakturaen kom så var det fakturert 56 timer for denne jobben med en total kostnad inkl. mva på rundt Kr. 70.000,- Han hevder at 14 timer er noen få timer... og at jeg burde forstå at det også gjaldt totalt 4 kjøretøy (2 gravemaskiner og 2 traktorer).

 

Hadde egentlig forventet at noen få timer var 5-7 timer - totalt...  Føler meg som en idiot som aksepterte tilbudet uten å ha fått pris på forhånd. Hadde nok for stor tillit til firmaet. Den lille tilleggsjobben ble en stor tilleggsjobb (timetallet stemmer nok med faktisk utført arbeid), men hadde aldri bestilt jobben hvis jeg visste hva det innebar. 

 

Hvor mye er egentlig noen få timer ? Finnes det noen grense eller norm for slikt?
Noen som kan referere til en dom på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14 timer er fort 2 arbeidsdager + at det høres ut som at det måtte flere folk og maskineri til på prosjektet..

 

Veldig dumt at du ikke avtalte pris på forrhånd ja, men jeg ville ikke betalt mer enn dere ble enige om på den første jobben.

Så ville jeg tatt resterende til forbrukerklageutvalget og avgjort der hva som er en fair deal.

 

Ta vare på sms ol, som bevis på hvorfor du ble "lurt" til å takke ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet det er mange som driter seg ut ved å gi håndverkere diffuse arbeidsordre. Jeg hadde en sjef engang som hylte av glede og gnikket seg i hendene med en gang en kunde tabbet seg ut og åpnet for å skrive timer kontra fastpris og overslag - da gikk han inn for å sende de minst selvstendige arbeiderne på de jobbene slik at det gikk ekstra tid samt ikke uhørt at folk fikk beskjed om å utføre andre urelaterte oppgaver i slike tilfeller.

 

Siden det lar seg gjøre (og den aktuelle bedriften var svært ryddig kontraktmessig etter mitt inntrykk og hva jeg hører fra andre som hadde vært i konflikt med den aktuelle bedriften) så regner jeg med at det må ganske mye til for å komme unna. -ikke at det hjelper for deg som lurer på definisjonen av "noen få dager".

 

Det eneste jeg kan komme på fra egne erfaringer er å evt leie inn takstmann og evt be om andre konkurrerende bedrifter til å gi komme med prisanslag også kan du vurdere om det er noe å tjene på å i såfall argumentere for at det ikke er rimelig å forvente den aktuelle kostnaden.

 

Men jeg er ikke jurist...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Få timer = 2-4

Få dager = 2-3

 

Var du klar over at det var flere arbeidere på stedet på "hovedjobben" samt at det ble gitt uttrykk av

"Ja dette gjør VI på noen få timer"

 

Feks 4 stk arbeidere med 3.5T hver så vil det være innenfor.

 

 

Alt i alt så må du gå tilbake i tenkeboksen, Hvis jeg hadde hatt 3 tømrere på besøk og "lederen" hadde sagt

"Skal vi bygge tak over verandaen din? Det tar oss bare et par timer"

Så ville jeg helt klart tatt det som at alle 3 skulle gjort dette i et par timer.



Anonymous poster hash: 8a973...b7a
Lenke til kommentar

Sånn som jeg leser det, så er det 56 timer totalt med den første jobben som ble bestilt av TS.

Av dette er 14 timer ekstra jobben som entreprenør(?) mente skulle ta noen få timer.

 

Ok, da er det rom for tolkning. 14 timer for ekstrajobben er 3,5 timer på hver maskin. Dette kan tolkes som "et par timer" hvis det er inneforstått at det er fire arbeidere i sving.

 

Men slik jeg leser det så tok selve ekstrajobben 14 timer å utføre. Men fire maskiner i sving blir det 14x4 = 56 timer. Derav faktura for 56 arbeidstimer. Noe som er langt utenfor en akstrajobb på "et par timer".

Lenke til kommentar

Jeg jobber hos mange forskjellige kunder, og når jeg får spørsmål om hvor lang tid noe tar, så sier jeg ALDRI for lite timer for å få solgt inn en jobb. Det du får da er en sur kunde som går et annet sted neste gang.

 

For meg er:

Et par timer = 2 timer

Noen få timer = 3 timer

En halv dag = 4 timer

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...