Gå til innhold

Huaweis nye Mate 20 X har 7,2-tommers skjerm


Anbefalte innlegg

Åh, hvilken hardware mener du Nintendo skulle ha lansert i Switch?

 

Nvidia Tegra X1 brikken som er i Switch var i 2017 den kraftigste SoCen som var tilgjengelig. Snapdragom 845 som først ble lansert ca 1 år senere i 2018 slår den på ytelse benchmarks.

Jeg mener ikke Nintendo skulle lansert noe. Jeg vet ikke prisene de betaler, så hvordan kan jeg si hva som er "riktig"?

 

Jeg sa derimot at de brukte gammel utdatert HW, og det stemmer. De bruker ikke det beste.

 

Tegra X1 var ikke den kraftigste SoCen i 2017.

https://www.notebookcheck.net/Nvidia-Shield-Android-TV-Review.166556.0.html#toc-performance

https://www.notebookcheck.net/OnePlus-5T-Smartphone-Review.276810.0.html#toc-performance

 

Nvidia Shield gjør det ikke alltid bedre enn SD835 engang. Og det er med en TDP som er 3x høyere enn SD835. Sier litt. 3 ganger så mye strøm og de resultatene? Ser du derimot på Google Pixel C som er samme SoC i et nettbrett er resultatene klart lavere enn SD835. Og det er nettbrett vs telefon fortsatt. Det som er tingen. SD835 er bare mye nyere. Mye mer strømeffektiv. Tegra X1 kan ikke konkurrere. Du bruker mer strøm på lavere ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener ikke Nintendo skulle lansert noe. Jeg vet ikke prisene de betaler, så hvordan kan jeg si hva som er "riktig"?

 

Jeg sa derimot at de brukte gammel utdatert HW, og det stemmer. De bruker ikke det beste.

 

Tegra X1 var ikke den kraftigste SoCen i 2017.

https://www.notebookcheck.net/Nvidia-Shield-Android-TV-Review.166556.0.html#toc-performance

https://www.notebookcheck.net/OnePlus-5T-Smartphone-Review.276810.0.html#toc-performance

 

Nvidia Shield gjør det ikke alltid bedre enn SD835 engang. Og det er med en TDP som er 3x høyere enn SD835. Sier litt. 3 ganger så mye strøm og de resultatene? Ser du derimot på Google Pixel C som er samme SoC i et nettbrett er resultatene klart lavere enn SD835. Og det er nettbrett vs telefon fortsatt. Det som er tingen. SD835 er bare mye nyere. Mye mer strømeffektiv. Tegra X1 kan ikke konkurrere. Du bruker mer strøm på lavere ytelse.

Ser ikke hva jeg skal se etter på linkene dine?

 

Er gpu ytelse som er viktigst i en spill maskin, ikke cpu.

 

Og snapdragon var vel heller ikke lansert, men kom et bare måneder etterpå om jeg ikke husker feil.

 

Ser en på disse gpu testene på offscreen så leder vel X1 på de fleste.

https://youtu.be/QBYxF_Z79H8

Lenke til kommentar

Ser ikke hva jeg skal se etter på linkene dine?

 

Er gpu ytelse som er viktigst i en spill maskin, ikke cpu.

 

Og snapdragon var vel heller ikke lansert, men kom et bare måneder etterpå om jeg ikke husker feil.

 

Ser en på disse gpu testene på offscreen så leder vel X1 på de fleste.

 

Linkene går rett til performance. Spesifikkt 3DMark, GFXBench for grafikk.

 

GPU er viktigst ja, og ser du ikke at SD835 slår Tegra X1 på det og? Selv i videoen din så var det en test med nevneverdig forskjell og resten ~like. Og Nvidia Shield er IKKE en mobil. Det er en TV boks. Den bruker 15W, mens en mobil bruker 5W. Den er overklokket som bare det. 

 

Ser du på resultatene for Tegra X1 i en Google Pixel C som er ett nettbrett og fysisk lignende switch så yter den dårligere enn SD820 i grafikktester. Og SD835 knuser den.

 

Det du gjør å er sammenligne en Intel i7 for laptop med en en desktop versjon. Og selv når du putter en Tegra X1 rett i veggen der den får så mye strøm den vil + utrolig mye kjøling så klarer den såvidt å slå SD835 i grafikk og taper klart i CPU. Tegra X1 er veldig klart svakere. Det at du kan sette den i en boks, gi den mye kjøling og uendelig strøm for så å sammenligne den med en SoC som er satt i en mobil på batteri og kan få til minimalt bedre GPU tall er ikke akkurat et bevis for at Tegra X1 er bra.

Lenke til kommentar

Linkene går rett til performance. Spesifikkt 3DMark, GFXBench for grafikk.

 

GPU er viktigst ja, og ser du ikke at SD835 slår Tegra X1 på det og? Selv i videoen din så var det en test med nevneverdig forskjell og resten ~like. Og Nvidia Shield er IKKE en mobil. Det er en TV boks. Den bruker 15W, mens en mobil bruker 5W. Den er overklokket som bare det. 

 

Ser du på resultatene for Tegra X1 i en Google Pixel C som er ett nettbrett og fysisk lignende switch så yter den dårligere enn SD820 i grafikktester. Og SD835 knuser den.

 

Det du gjør å er sammenligne en Intel i7 for laptop med en en desktop versjon. Og selv når du putter en Tegra X1 rett i veggen der den får så mye strøm den vil + utrolig mye kjøling så klarer den såvidt å slå SD835 i grafikk og taper klart i CPU. Tegra X1 er veldig klart svakere. Det at du kan sette den i en boks, gi den mye kjøling og uendelig strøm for så å sammenligne den med en SoC som er satt i en mobil på batteri og kan få til minimalt bedre GPU tall er ikke akkurat et bevis for at Tegra X1 er bra.

 

Åpnet siden på mobilen, og de forskjellige testene var ikke synlig for meg av en eller annen grunn.

 

Ser ut som du har rett ja.

 

Men selv om X1 i Switch ikke yter like bra som i Nvidia shield, så drar den fremdeles betydelig meir strøm en enn vanlig mobil SoC.

Må huske at Switch drar rundt 15 watt i docked mode, og den er aktivt kjølt, og jeg vil ikke dra poenget ditt så langt, en CPU for en laptop kontra stasjonær PC er 2 forskjellige CPUer i stor grad, det er ikke tilfelle her.

 

Men Snapdragon 835 var heller ikke tilgjengelig såvidt jeg veit når Switch ble lansert. Uten så søkt opp datoer her.

Lenke til kommentar

 

Tegra x2 for eksempel?

Er det en enhet med Tegra X2 som er blitt lansert?

Ser ut til at det for det meste er prototyper, ettersom nvidia stoppet videreutvikling av shield.

X2 var tilgjengelig i begynnelsen av 2016, og gir rundt 50% økt ytelse sammenlignet med x1, så switch kunne brukt den.

 

Hva gjelder snapdragon så kom i mars 2017, men var begrenset til samsung og de som klarte å få gjennom avtaler med samsung.

Så den hadde de ikke fått tak i.

Lenke til kommentar

Åpnet siden på mobilen, og de forskjellige testene var ikke synlig for meg av en eller annen grunn.

 

Ser ut som du har rett ja.

 

Men selv om X1 i Switch ikke yter like bra som i Nvidia shield, så drar den fremdeles betydelig meir strøm en enn vanlig mobil SoC.

Må huske at Switch drar rundt 15 watt i docked mode, og den er aktivt kjølt, og jeg vil ikke dra poenget ditt så langt, en CPU for en laptop kontra stasjonær PC er 2 forskjellige CPUer i stor grad, det er ikke tilfelle her.

 

Men Snapdragon 835 var heller ikke tilgjengelig såvidt jeg veit når Switch ble lansert. Uten så søkt opp datoer her.

Så på Wikipedia nå, det du sier om docked stemmer. Så i docked modus burde den yte ca likt som X1 i Nvidida Shield, men altså mer som Google Pixel C uten dock. 

Spesifikt:

 

Nvidia GM20B Maxwell-based GPU @ 307.2 - 384 MHz while undocked, 307.2 - 768 MHz while docked

 

Altså essensielt så overklokkes den når den settes i docken. Jeg tror nok derimot en overklokket SD835 ville slått den mtp hvor likt ikke-overklokket tall er.

 

Problemet med Snapdragon er Qualcomm sine policies. De selger hele SoCen med alt det innebærer. Det betyr en del komponenter som ikke er nødvendig i Switch og spesielt på modemer sitter Qualcomm på mye patenter. Og de har aktivt brutt konkurranselovgivning og blitt dømt for dette i Kina, Sør-Korea, Europa og har sak mot seg i USA. Det betyr at Nintendo må betale en del for ting de ikke trenger og. Nvidia derimot eier ikke noe patenter på slikt, og har størst fokus på bare GPU. Qualcomm kunne laget en custom versjon av SD835 der de fjernet komponenter kun nyttig for mobiler og la til flere GPU kjerner, da dette er copy-paste og spill skalerer utrolig bra på flere GPU kjerner. Vi er vel oppe i 6000 eller noe for topp GPUer? Det tror jeg og er en grunn til at Nintendo ikke gikk for Qualcomm.

 

Du har andre som Samsung, MediaTek og Huawei som designer SoCer, men disse benytter Mali GPUer som ligger en del bak Adreno på effektivitet og dermed og ytelse. Adreno grafikk i Snapdragon er ellers AMD sin tidligere grafikkdivisjon for mobiler. Så her på en måte slår faktisk AMD Nvidia på grafikk.

 

 

Switch kom 3. mars. Galaxy S8 ble lansert med SD835 i mars samme år, og kom i butikkene i april. Samsung produserer SD835 så de fikk 100% av produserte chiper i starten, så Switch måtte sannsynligvis ha blitt utsatt med 2 mnd om de skulle hatt SD835. 

 

Men kommentaren på HW var ikke bare rettet mot SoC. Switch kommer med BT 4.1 og bruker det til kommunikasjon når de kunne gått for BT 5.0 som sparer strøm og er generelt bedre. Den bruker eMMC NAND til lagring når alle telefoner har gått over til UFS 2.1. (unntatt ganske billige). Du ser lett ifra PCBene de bruker at de ikke akkurat er nyeste teknologi der de i mobiler bruker langt nyere typer og teknikker til å få mest mulig inn på minst mulig plass så har Nintendo tatt seg rikelig med plass til innvendig design. Det ser du helt klart av iFixit teardown. Altså 4300 mah batteri.. Mate 20 X er faktisk betraktelig mindre og lettere og har 5000 liksom. Det at de sparer penger og ikke bruker mye tid her er rimelig åpenbart. Gi den til Huawei og de setter inn 10.000 mah ved lik størrelse og vekt.

 

Skjermen er og rimelig dårlig. Snakker ikke bare om at den er 720p. Her er kilde på at den er en billig skjerm fra Wall Street Journal sin journalist i Tokyo: 

De har og plastskjerm.

 

Til sammenligning hadde Sony PS Vita OLED skjerm med lik PPI i 2011. Og de hadde custom SoC med standard ARM kjerner (akkurat som Tegra, bare PS Vita brukte nyeste) og lisensierte GPUer fra Imagination. Som er samme selskap som lisensierer GPUer til Apple.

 

Men igjen jeg sier ikke at Nintendo skulle ha gjort noe annerledes. Det er en ting hva som er best. Noe annet er hva det koster. Så lenge jeg ikke vet prisen, kan jeg ikke si det var dårlig valg. Jeg bare påpeker at Nintendo faktisk bruker stort sett gammel og billig HW i sine produkter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En ting jeg enda ikke har skjønt eller evnet å finne noe svar på er, hvorfor produseres det nydelige mobiltelefoner som Mate 20X til verden, utenom Norge/Norden? Hvem har bestemt at Norge kun skal selge Samsung S-serie og iPhone?

For det er jo kun de to merkene man ser i butikkene nå. iPhone i sine to format (stor eller sykt stor), og Samsung i to format og med to navn (Stor eller sykt stor, Samsung eller Samsung look-alike som feks Huawei).

Se Huawei Mate serien. Huawei Mate 10 med 5.9" skjerm (16:9) ble gitt til verden, men ikke Norge. Vi fikk kun Mate 10 Pro, med 6.0" skjerm (18:9).

Why??

Lenke til kommentar

En ting jeg enda ikke har skjønt eller evnet å finne noe svar på er, hvorfor produseres det nydelige mobiltelefoner som Mate 20X til verden, utenom Norge/Norden? Hvem har bestemt at Norge kun skal selge Samsung S-serie og iPhone?

For det er jo kun de to merkene man ser i butikkene nå. iPhone i sine to format (stor eller sykt stor), og Samsung i to format og med to navn (Stor eller sykt stor, Samsung eller Samsung look-alike som feks Huawei).

Se Huawei Mate serien. Huawei Mate 10 med 5.9" skjerm (16:9) ble gitt til verden, men ikke Norge. Vi fikk kun Mate 10 Pro, med 6.0" skjerm (18:9).

Why??

Fordi Samsung og Apple selger sånn 80%+ av alle mobiler i Norge? Og andelen for alle andre i antall enheter er så latterlig liten at kostnadene med å levere produktene i Norge er høyere enn inntjening av salg. Vil du har mer produkter flytt til et land med mer enn 5 millioner mennesker.

Lenke til kommentar

 

En ting jeg enda ikke har skjønt eller evnet å finne noe svar på er, hvorfor produseres det nydelige mobiltelefoner som Mate 20X til verden, utenom Norge/Norden? Hvem har bestemt at Norge kun skal selge Samsung S-serie og iPhone?

For det er jo kun de to merkene man ser i butikkene nå. iPhone i sine to format (stor eller sykt stor), og Samsung i to format og med to navn (Stor eller sykt stor, Samsung eller Samsung look-alike som feks Huawei).

Se Huawei Mate serien. Huawei Mate 10 med 5.9" skjerm (16:9) ble gitt til verden, men ikke Norge. Vi fikk kun Mate 10 Pro, med 6.0" skjerm (18:9).

Why??

Fordi Samsung og Apple selger sånn 80%+ av alle mobiler i Norge? Og andelen for alle andre i antall enheter er så latterlig liten at kostnadene med å levere produktene i Norge er høyere enn inntjening av salg. Vil du har mer produkter flytt til et land med mer enn 5 millioner mennesker.

Takk for informativt og sykt saklig svar. Nettopp meldt flytting til Australia, kun for å ha litt større utvalg i mobiltelefoner ???

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...