Gå til innhold

FOTOESSAY: Huawei mot Samsung, Apple og ... Pocophone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-vpGeLVii

Hei TEK. Dere er ikke mye til fotografer. Bortsett fra av Trefoldighetskirken og havnebassenget synes jeg ikke de representerer noen av modellene.

 

Lurer også på hva i all verden iPhone gjør fargene? "Den himmelen og det havet er ikke blått nok så jeg fargelegger litt jeg"

Lenke til kommentar

 

Ganske utrolig hvor mye bedre huawei sine bilder blir.

 

Hva mener du nå? Nest siste bilde ser jo furutrærne nærmest blåfargede ut!

Jeg har ikke noe til overs for at bildene mine blir vist på en storskjerm i en liten landsby i Kina om jeg hadde hatt Huawei.

Hvitbalanse er enkelt å korrigere, og vanskelig å si hvilket som er rett uten å være der.

Vet fra før av at samsung sine bilder ofte gir litt feil hvitbalanse, så om huawei ikke gir samme farger kan det være den er mer rett.

 

Ellers er det detaljer, støy, og slikt som virker mye bedre på huawei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mate 20 Pro heller alt for mye mot den gule enden av skalaen på flere av bildene. Spesielt bilde nr. 3 er avslørende, da det er mere troverdig at garasjen og huset er malt i en grå farge enn gult ( ikke skyt meg om jeg tar feil). iPhone Xs Max heller også for mye mot gult her, men med en horribel gultone som nesten svir i øynene. Note 9 viser en mere nøytral tone her, noe jeg setter pris på. Men på andre bilder ser vi andre resultater..  :D

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Fargebalanse og slikt er jo nokså uvesentlig. En del nye telefoner tar bilder i råformat, og da kan man justere det perfekt i etterkant uansett. Det man trenger, er god dynamikk og lite bildestøy.

 

Joda, men i praksis ønsker de færreste å drive med redigering av bilder på bildene tatt av mobilen. Jeg tar ofte bilder med mobil i raw, men kan nok telle på fingrene ganger jeg har fikset på bildet i etterkant. Blir som regel til at jeg bruker jpg-versjonen slik mobilen produserer den.

 

Dvs, jeg pleide ofte å ta bilder i raw, helt til jeg fikk permanent tilt-shift på min Mate 9 Pro. Mest sannsynlig etter et fall i gulv eller noe.

Lenke til kommentar

Fargebalanse og slikt er jo nokså uvesentlig. En del nye telefoner tar bilder i råformat, og da kan man justere det perfekt i etterkant uansett. Det man trenger, er god dynamikk og lite bildestøy.

Fargebalanse er i aller høyeste grad vesentlig, fordi:

Min mor skyter ikke i RAW, ikke søstrene mine heller. Ei heller noen av kollegene mine på jobb. Kommunen her har ca. 1800 innbyggere, av disse er det kanskje 20 stk. fotoentusiaster som tar bilder i RAW og redigerer selv. Selv om du og jeg er fotografer, som liker å etterbehandle bilder, betyr ikke dette at hele verden deler vår entusiasme. MEN når det er sagt; så synes jeg ikke TEK sine testere kvalifiserer til å utføre kameratestene på telefonene. Bildene som blir tatt, er ganske begredelige greier, og vitner om en total mangel på fotokunnskaper, eller interesse, både teknisk og estetisk. Jeg tror rett og slett ikke på testernes konklusjoner. Vil gjerne komme med konstruktiv kritikk: Ta bildene med tilsvarende parametere på alle telefonene. Ta gjerne bilder i populære kategorier, f.eks. portrett, street, landskap. Det skal ikke så mye til for å heve kvaliteten. :)

Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fargebalanse og slikt er jo nokså uvesentlig. En del nye telefoner tar bilder i råformat, og da kan man justere det perfekt i etterkant uansett. Det man trenger, er god dynamikk og lite bildestøy.

 

Joda, men i praksis ønsker de færreste å drive med redigering av bilder på bildene tatt av mobilen. Jeg tar ofte bilder med mobil i raw, men kan nok telle på fingrene ganger jeg har fikset på bildet i etterkant. Blir som regel til at jeg bruker jpg-versjonen slik mobilen produserer den.

 

Dvs, jeg pleide ofte å ta bilder i raw, helt til jeg fikk permanent tilt-shift på min Mate 9 Pro. Mest sannsynlig etter et fall i gulv eller noe.

Huawei telefonen kommer med tre forskjellige auto modus. En med naturlig hvitbalanse, en med sterkere farger, og en med "jevne" farger.

Hvilken modus som ble brukt til hvilket bilde i denne testen har mye å si for resultatet...

Lenke til kommentar

Huawei telefonen kommer med tre forskjellige auto modus. En med naturlig hvitbalanse, en med sterkere farger, og en med "jevne" farger.

Hvilken modus som ble brukt til hvilket bilde i denne testen har mye å si for resultatet...

 

Eh ja... Hvordan er det relevant til min kommentar? Og hva er "naturlig hvitbalanse"? Mistenker at du ikke har helt kontroll på hva hvitbalanse er...

Lenke til kommentar

 

Huawei telefonen kommer med tre forskjellige auto modus. En med naturlig hvitbalanse, en med sterkere farger, og en med "jevne" farger.

Hvilken modus som ble brukt til hvilket bilde i denne testen har mye å si for resultatet...

 

Eh ja... Hvordan er det relevant til min kommentar? Og hva er "naturlig hvitbalanse"? Mistenker at du ikke har helt kontroll på hva hvitbalanse er...

Om du ikke synes det har noen relevans til kommentaren min, som du svarte på, så ber jeg deg lese gjennom en gang til før du kommenterer selv...

 

Naturlig hvitbalanse er selvfølgelig slik at hvitt blir gjengitt med den fargen hvitt ville ha i lyset du befinner deg i...

Om du er i et rom med blå lys så skal ikke fargene justeres slik at blått blir filtrert bort...

Lenke til kommentar

Om du ikke synes det har noen relevans til kommentaren min, som du svarte på, så ber jeg deg lese gjennom en gang til før du kommenterer selv...

 

Naturlig hvitbalanse er selvfølgelig slik at hvitt blir gjengitt med den fargen hvitt ville ha i lyset du befinner deg i...

Om du er i et rom med blå lys så skal ikke fargene justeres slik at blått blir filtrert bort...

 

Nettopp. Og det er jo det som er hele utfordringen. Hva kameraet velger av hvitbalanse på auto er ikke alltid korrekt, da målet er at den skal gjengi hvitt slik øyet oppfatter det. Derfor er raw ofte anbefalt. Men på mobil er det nok et svært lite fåtall som tar seg bryet med å behandle raw-filer, som altså var poenget bak kommentaren min.

 

Hele poenget med raw er blant annet å kunne endre til korrekt hvitbalanse uten kvalitetstap, det samme kan ikke sies om jpg.

 

Ingenting i veien med ditt innlegg, i forhold til testen. Tvert imot er det et godt poeng. Jeg bare så ikke helt hva det hadde med min kommentar å gjøre.

Lenke til kommentar

I skogen vinner huawei resten av bildene note 9.

 

Kan bare dra en konklusjon. Alle mobilene er bra nok for enklere feriebilder.

 

Har note 8 og note 9. Må si jeg heller bruker dem en mitt sony a5000 som stoever på hylla. Selv hvis jeg ska ta bilder hjemme.

 

Skaff den mobilen som passer deg eller lommeboka best. For meg er note 9 sine ekstra funktioner klart verdt pengene men hver man bruker mobilen forskjellig.

 

Hvorfor er det ingen som stapper in samme hardware i en 5" mobil? For meg er 6.5" perfekt men hvis jeg ikke brukte mobilen så mye ville jeg heller hatt en liten mobil som passer godt i alle lommer. Å da helst uten å miste batteri eller kamera funktionalitet. Kanske vanskelig å motivere den stive prisen for slike kjoepere?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...