Gå til innhold

TEST: Huawei Mate 20 Pro


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det er tilbud fra elkjøp det.  Ville faktisk sagt Telia har enda bedre tilbud for Mate 20 enn det tilbudet fra elkjøp.

 

Hvilket tilbud er det? Der hvor du må betale 9600 kr for den? Åssen er det bedre enn 7990 for en Note 9?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tilbud fra elkjøp det.  Ville faktisk sagt Telia har enda bedre tilbud for Mate 20 enn det tilbudet fra elkjøp.

 

Ikke alle som kan eller vil kjøpe med binding og ha noe med Telia å gjøre. Uansett, å sammenligne priser på mobiler uten binding med mobiler med binding er bare tull. Tviler og på at prisen går noe særlig påå på Note 9 igjen.

Lenke til kommentar

Ikke alle som kan eller vil kjøpe med binding og ha noe med Telia å gjøre. Uansett, å sammenligne priser på mobiler uten binding med mobiler med binding er bare tull. Tviler og på at prisen går noe særlig påå på Note 9 igjen.

Hvem kjøper en telefon som dette uten å kjøpe abonnement? Kanskje ikke alle vil ha Telia. Noen har kanskje bedre Telenor der de bor, eller de vil ha noe Telia ikke tilbyr, men Telia tilbyr jo tjeneste som tilsvarer det over 95% av kunder i Norge har. Og så lenge det er tilfellet så er det jo idiotisk å bare ikke kjøpe mobilen hos Telia om du kan få den billigere der.

 

Og hvis du binder deg for 12 mnd så får du den billigere + trådløs ladeplate. Selvfølgelig kan du jo da få billigere abonnement fra andre, så du må sammenligne innkjøp + abonnement for 12 mnd der det å ha Telia er dyrere. Noen slike avtaler lønner seg ikke egentlig når du ser på det, mens andre gjør. 

 

Det å avvise det som irrelevant finner jeg merkelig. Spesielt siden du sammenligner Note 9 på tilbud med en nylansert Mate 20 Pro. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Nei, gå på nettsiden og se selv. Telia gir rabatt mot at du binder deg for 12 mnd.

 

Men da er prisen på telefonen 9.299 for det abonnementet som passer meg, og i tillegg må jeg ut med 50 kr mer pr mnd enn jeg betaler nå for like mye. Så det fremstår som et dårlig tilbud i forhold til å kjøpe en Note 9 til 7.990 og beholde mitt billigere abonnement.

 

Så det var skivebom for meg i alle fall. Dessuten er jeg langt ifra overbevist om at Mate 20 er bedre enn Note 9.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem kjøper en telefon som dette uten å kjøpe abonnement? Kanskje ikke alle vil ha Telia. Noen har kanskje bedre Telenor der de bor, eller de vil ha noe Telia ikke tilbyr, men Telia tilbyr jo tjeneste som tilsvarer det over 95% av kunder i Norge har. Og så lenge det er tilfellet så er det jo idiotisk å bare ikke kjøpe mobilen hos Telia om du kan få den billigere der.

 

Og hvis du binder deg for 12 mnd så får du den billigere + trådløs ladeplate. Selvfølgelig kan du jo da få billigere abonnement fra andre, så du må sammenligne innkjøp + abonnement for 12 mnd der det å ha Telia er dyrere. Noen slike avtaler lønner seg ikke egentlig når du ser på det, mens andre gjør. 

 

Det å avvise det som irrelevant finner jeg merkelig. Spesielt siden du sammenligner Note 9 på tilbud med en nylansert Mate 20 Pro. 

 

Det er 25 år siden jeg har kjøpt mobil med binding/abonnement.

Lenke til kommentar

 Dessuten er jeg langt ifra overbevist om at Mate 20 er bedre enn Note 9.

Da er det problemet. For veldig mange (inkludert meg) er Mate 20 Pro bedre enn Note 9. For veldig mange er ikke Samsung aktuelt engang. Ikke noe galt å foretrekke Note 9, og da er det jo åpenbart at mer penger for en telefon du liker mindre ikke er et bra kjøp.

 

Krav til telefon er ofte veldig individuelt og varierer ofte. I fjor var ikke mobilkamera for meg viktig, men i år er det veldig viktig. Da endres mine prioriteringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det problemet. For veldig mange (inkludert meg) er Mate 20 Pro bedre enn Note 9. For veldig mange er ikke Samsung aktuelt engang. Ikke noe galt å foretrekke Note 9, og da er det jo åpenbart at mer penger for en telefon du liker mindre ikke er et bra kjøp.

 

Krav til telefon er ofte veldig individuelt og varierer ofte. I fjor var ikke mobilkamera for meg viktig, men i år er det veldig viktig. Da endres mine prioriteringer.

 

Hva er så mye bedre med Mate 20 Pro enn Note 9 da? Det jeg gjerne skulle sluppet på Maten, er buet skjerm (der er de like), men busslomma er en katastrofe for meg.

Lenke til kommentar

Hva er så mye bedre med Mate 20 Pro enn Note 9 da? Det jeg gjerne skulle sluppet på Maten, er buet skjerm (der er de like), men busslomma er en katastrofe for meg.

Kameraet er en ting som er veldig viktig for meg, og kvaliteten er ganske lik men Mate 20 Pro har en stoor fordel med vidvinkel oog tele-linse i tillegg til vanlig. Pluss at natt-modusen til Huawei er på nivå med det Google gjør med Pixel-serien. Synes også designet er penere. Og så har du fingeravtrykksensor i skjermen OG ordentlig ansiktsgjenkjenning. Og bedre batteritid med markedets raskeste quick-charge. 

 

Angående busslomma: Bare å deaktivere den. Så får du fordelen med å skyve opp notifikasjons-linjene uten ulempene ved å ha hakket der.

 

VQ3gnta.jpg?1

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kameraet er en ting som er veldig viktig for meg, og kvaliteten er ganske lik men Mate 20 Pro har en stoor fordel med vidvinkel oog tele-linse i tillegg til vanlig. Pluss at natt-modusen til Huawei er på nivå med det Google gjør med Pixel-serien. Synes også designet er penere. Og så har du fingeravtrykksensor i skjermen OG ordentlig ansiktsgjenkjenning. Og bedre batteritid med markedets raskeste quick-charge. 

 

Angående busslomma: Bare å deaktivere den. Så får du fordelen med å skyve opp notifikasjons-linjene uten ulempene ved å ha hakket der.

 

VQ3gnta.jpg?1

 

Sånn var det på 1+6 og, men det fungerte ikke der i alle fall. I noen apper forsvant øverste del av bildet.

Lenke til kommentar

Men da er prisen på telefonen 9.299 for det abonnementet som passer meg, og i tillegg må jeg ut med 50 kr mer pr mnd enn jeg betaler nå for like mye. Så det fremstår som et dårlig tilbud i forhold til å kjøpe en Note 9 til 7.990 og beholde mitt billigere abonnement.

 

Så det var skivebom for meg i alle fall. Dessuten er jeg langt ifra overbevist om at Mate 20 er bedre enn Note 9.

Ja, rabattene ved valg av minste abonnement er lave. Faktisk kan du gå opp til 3 GB i måneden som blir 600 kroner dyrere per år, men da blir selve mobilen 600 kr billigere. Det er altså ingen grunn til å kjøpe 2GB av Telia her da 3 GB er samme pris iløpet av 1 år. 

Så Telia sitt tilbud er veldig varierende og du må egentlig sjekke selv om det er noe for deg. Telia sine abonnement for folk under 29 er og faktisk ikke dårlige på pris.

 

Du får og trådløs lading til verdi av 600 kr med Mate 20 Pro.

 

 

Og med DNB tilbudet så blir visst Mate 20 Pro uansett billigere enn Note 9.

 

Derimot ville jeg helt klart sagt at selv til høyere pris vil den selge. Hvorfor? En del folk som ikke er så veldig fristet til å kjøpe Samsung igjen. For meg har Huawei vært klart mer stabil, har mye bedre opplevd ytelse (dvs ikke opplevd at ting hakker ol) og klart bedre batteri. Kanskje på papiret er ikke M20P så mye bedre, men i bruk tror jeg mange heller vil ha denne enn Note 9. Og jeg hadde Galaxy Note før jeg byttet.

Lenke til kommentar

Det er 25 år siden jeg har kjøpt mobil med binding/abonnement.

Og det er et argument for å aldri gjøre det?

 

Når jeg kjøper så kjøper jeg det som er beste deal. Om jeg får en Huawei hos Telia med 1 års binding med si 3GB billigere enn å kjøpe den uten binding og så få et 1GB abonnement fra komplett så ser jeg ingen grunn til å ikke benytte seg av Telia sitt tilbud?

 

Telia pusher aggressivt oppkommende merker. Det er Telia som importerte OnePlus til Norge. Enda kan du ikke kjøpe den hos Telenor og er vel kun to andre  butikker som selger i Norge. De gir tidvis gode deals på telefoner som ofte er gode deals i seg selv. Jeg ser ingen grunn til å ikke gå for slike tilbud? Hvorfor må telefonen absolutt komme uten binding?

Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på hvor integrert du er i det nevnte økosystemet? Du kan jo fint bruke AirPods, Mac og Apple TV uten å ha en iPhone.

 

AirPods blir jo en smule mer keitete da du mister linken mot iCloud så de blir jo som mer tradisjonelle blåtannpropper med vanlig parring. Du mister vel også støtten for AAC over blåtann så lydkvaliteten blir jo redusert til tradisjonell SBC så det blir lavere båndbredde på lydkvaliteten. Du vil jo også manuelt måtte parre på nytt med telefonen hver gang du har brukt AirPods mot Mac'en eller Apple TV.

 

På Mac så mister du jo muligheten til å se og svare på tekstmeldinger (iMessage) og samtaler (Facetime), og du mister continuity så om du har faner åpnet i Safari på telefonen så vil ikke disse være automatisk tilgjengelig på Mac'en og andre veien. Om du jobber i iWork (Pages, Keynote, Numbers) så mister du denne funksjonaliteten i disse applikasjonene også. Du mister auto-synkronisering av clipboard (du kan klippe ut tekst på telefonen og lime de inn på Mac'en og andre veien), muligheten til å velge legg til bilde og ta bilde direkte på telefonen og litt sånt. Det er mye snacks du kan gjøre mellom iOS og macOS, men de færreste er vel egentlig klar over alle disse mulighetene og benytter de ikke.

 

På Apple TV mister du muligheten til å bruke AirPlay og Remote-appen, er vel ikke så fryktelig mye mer enn det. Med mindre du har for vane å skaffe ting via iTunes Store osv, da er det jo tilgjengelig på Apple TV, Mac og iPhone og vil jo da ikke lenger være tilgjengelig på Huaweitelefonen.

 

 

EDIT:

 

For min del så er også en av de litt keitete tingene ved å bytte plattform vært det faktum at alle apper jeg har kjøpt til iOS må kjøpes på nytt til Android. Mister jo også familiedelingen om du har samboer/barn hvor flere har iOS så er jo den temmelig gull da dere kan dele på iCloud Storage, lett dele iCloud Photo Libraries mellom hverandre, trenger bare å kjøpe betalbare apper en gang også kan de andre laste den ned gratis osv..

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke AirPods å lagre flere enheter? Jeg må ikke pare BT enheter på nytt hver gang jeg bruker det på ny enhet.

 

Alt det andre du skriver finnes jo andre løsninger for. Som ofte og er bedre. Jeg mener Safari? Google Chrome er helt klart en bedre nettleser.

 

Windows kan du synce mot Android tlf for SMS ol, så OSX kunne og ha gjort det om Apple ikke var så opptatt med å sette opp gjerder rundt sin egen hage.

 

Ser ingen fordel med iWork over office eller eventuelt å bruke Google sine gratis web-baserte tjenester. Begge disse kan åpnes overalt. Redigeres overalt. Utrolig mye bedre.

 

Huawei Mate 20 Pro har faktisk IR da. Så du kan bruke den som fjernkontroll til alt som har IR mottaker. Det har vel gjerne Apple TV og? Du kan laste ned en app og plutselig er telefonen din en universal remote.

 

 

Så selv om du er inne i økosystemet så er det og en god mulighet til å skaffe seg litt frihet. Dette kan du i stor grad gjøre på iOS og. Fordi tjenestene jeg nevner ikke er plattform spesifikke. Og det er heller ingen grunn til at de skal være. Apple setter en kunstig begrensning.

 

 

Med Google får du og synkronisering som Apple ikke kan konkurrere med pga alle Googles tjenester. Google assistent er utrolig kraftig. Mye mer funksjonell enn Apples Siri, og langt bedre talegjennkjennelse. Den kan gjøre ting som å ta flights fra mailen din, minne deg på det. Fortelle deg når du må reise, foreslå reise, gi deg kart over terminaler når du kommer til flyplass osv. Jeg mener Google trekkes alltid frem først når det kommer til å vite mest om ens liv, fordi ingen kan konkurrere med Google i tjenester som tilbys og synkronisering av dine data mellom alle tjenestene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...